بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)طرح توجیهی کویرنوردی یزد بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)مجموعه کامل آموزش Solidworks بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206) بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)
بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 1 تهران بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 17 تهران
بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 2 تهران بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه GIS کل تهران بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 6 تهران
بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 3 تهران بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 11 تهران بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)نقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 1 از 10 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 91

موضوع: بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)

  1. #1
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)

    پيشگفتار

    صنعت خودروسازي يکي از بزرگترين ، اشتغال زاترين و درآمدزا ترين صنايع براي هرکشوري مي باشد.اين صنعت در صده ي اخير شکل گرفته و روز به روز پيشرفته تر شده است. ايران نيز در اين زمينه البته با کمي تاُخير بسبت به کشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته، پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است. ايران خودرو يکي از شرکت هايي است که در اين زمينه هميشه پيشگام بوده و با بهره گيري از مهندسين کار آمد و همکاري با شرکت هاي بزرگ خارجي در راه توسعه ي اين صتعت در کشور گام برداشته است.
    شرکت ايران خودرو ساخت خودروهايي سواري از جمله سمند، پژو جي ال ايکس ، آردي، پژو 206 ،وانت پيکان ، و غيره را بر عهده دارد. ساخت هر خودرو شامل چند بخش کلي از جمله قطعه سازي، موتورسازي، بدنه سازي، مونتاژو ..... مي باشد. مجموع موتورسازي ها شامل سه بخش موتورسازي 1 (وانت پيکان و آردي) موتورسازي 2 (جي ال ايکس ، پارس و سمند) و موتور سازي3(انواع تيپ هاي206) مي باشد.اکنون قسمت هاي نامبرده ، درادامه توضيح داده مي شود.

    خطوط توليد
    توليد شامل سه خط اصلي (لاين) است که عبارتند از بلوکه سيلندر (شورت بلاک) ، سر سيلندر(سيلندر)و پاياني (فاينال) است.سر سيلندر و بلوکه ي سيلندر در خطوط خود شکل گرفته و براي مونتاژ نهايي وارد خط سرسيلندر مي شوند. هر يک از اين قطعات برروي متحرک هايي قرار مي گيرند که پالت نام دارد، هر موتور پالت مخصوص به خودرا دارد که تمام مشخصات و اعمال انجام شده بر روي موتور در حافظه ي آن ثبت مي شود. اعمال انجام شده درهر ايستگاه نيز بر روي اين پالت ها ذخيره مي شود. هر خط شامل چندين ايستگاه است که با حروف اوپي نمايش داده مي شوند. هر ايستگاه داراي يک تاچ پانل براي هدايت آن و بنا به نياز داراي ابزار مورد استفاده براي انجام عمليات يا نصب قطعات مي باشد. کار هر ايستگاه يا بوسيله ي اوپراتور ، يا به صورت نيمه خودکار و يا به صورت تمام خودکار و به وسيله ي ربات انجام مي شود.در ادامه جزئيات هر يک از سه خطوط به تفکيک ايستگاه توضيح داده شده است.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #2
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض

    مشخصات واحد صنعتي
    همانطور که قبلاً بيان شد، گروه صنعتي ايران خودرو در مجموع داراي 18000 پرسنل اعم از قراردادي و پيمانکاري است. موتور سازي 3 يکي از مهمترين زير مجموعه هاي ايران خودرو بوده و با حدود 400 پرسنل نقش مهمي را ايفا مي کند. به علت تميزي ، نوساز بودن و امکانات بالا اکثر بازديد کنندگان چه از داخل و چه از خارج کشور از اين قسمت ديدن مي کنند. موتور سازي 3 داراي چند بخش است که هرکدام فعاليت متمايزي را بر عهده دارند. خطوط توليد، لجستيک، ماشينهاي شستشو، تست گرم، بخش تعميرات وEXPERT بخشهاي مختلف اين قسمت هستند. اين قسمت شامل سه خط توليد مجزا ( سرسيلندر cylinder ،بلوکه سيلندر short block و پاياني final ) مي باشد. هر خط چند ايستگاه دارد که در هر ايستگاه عملياتي با ابزار گوناگون بر روي موتور انجام مي شود. ايستگاه ها خودکار(اتوماتيک) يا نيمه خودکار(نيمه اتوماتيک) ويا دستي(manual) هستند که به طور مشترک داراي touch panel ، بروشور راهنما ، شاسي هاي کنترل و pmروزانه مي باشند.
    Touch panel صفحه اي ديجيتالي است که تمام مراحل کار استگاه را مي توان از اينجا کنترل کرد. بروشور راهنما تمام فعاليت هايي که داخل ايستگاه توسط اوپراتر بايد انجام شود را يادآوري مي کند. شاسي هاي کنترل عبارتند از شاسي پايان عمليات ايستگاه بر روي موتور، شاسي کارت زرد و شاسي کارت قرمز. در زمان به مشکل خوردن حين عمليات بر روي موتور اگر مشکل از موتور باشد به آن کارت زرد(در صورت قابل حل بودن مشکل) يا قرمز(در صورت غير قابل حل بودن مشکل) داده مي شود.
    اکثر ايستگاه ها داراي ابزاري به نام اسپيندل هستند. اسپيندل ابزاري است شبيه دريل که بر آن بوکسهاي گوناگون نصب شده و پيچها را با سايزهاي مختلف سفت يا باز مي کند. در جاهايي از موتور احتياج است که پيچ يا مهره از حدي بيشتر سفت نشوند که اين امکان بوسيله نصب سنسورهايي بر روي اسپيندلها ممکن شده است. بنا به نياز ممکن است در هر ايستگاه دستي 1 تا 4 عدد و در ايستگاههاي اتوماتيک و نيمه اتوماتيک از 2 تا بيش از 20 اسپيندل موجود باشد.

  4. #3
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض



  5. #4
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض



    بلوکه سيلندر
    ايستگاه 1010
    عمليات : قرار دادن بلوك سيلندر روي پالت و تغير جهت بلوكه از حالت 4 به 1 به صورت دستي كه توسط جرثقيل كوچكي انجام مي شود . و وارد كردن كد موتور در مانيتور حسگر و فرستادن قطعه به ايستگاه بعدي.
    كنترل :
    1- عدم وجود مك
    2-رزوه هاي سالم
    3-وجود تعداد مشخحصي رزوه
    6-4 حرف كنترل
    5-بچه پالت (ساپورت شاتونها) به طور تمييز در جايش قرار بگيرد

  6. #5
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض


    ايستگاه 1020
    عمليات : قرار دادن 4 عدد پيستون هم كلاس بر روي ساپورت . قرار دادن 4 عدد ميل شاتون به طوري كه نوشته ي روي آن به طرف كانواير باشد. جهت فلش روي پيستون بايد در جهت خلاف حركت كانواير باشد كه علل اين كار تفاوت در دو قسمت مختلف درونبي پيستون ها و تفاوت در ميل شاتون آن ها است. وارد كردن كد پيستون روي دستگاه بر حسب كلاس حك شده است.

  7. #6
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض


    ايستگاه 1030
    عمليات : مونتاژ پيستون و شاتون روي هم
    ابتدا پيستون را در محل روغنكاري قرار داده و شاتون را در دستگاه گرم كن القايي داغ مي كنيم كه درجه حرارت آن از 200 تا 250 درجه مي باشد. سپس گژن پين را كه ارتباط اين دو را تامين مي كند با دستگاه پرس دستي مونتاژ مي كنيم .
    كنترل :
    1- نوشته ي پيستون در دستگاه روغنكاري به طرف اپراتور و نوشته ي شاتون به طرف كانواير است.
    2-استفاده از دستكش در اين ايستگاه به علت داغ بودن پيستون الزامي است.

  8. #7
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض


    ايستگاه 1040
    عمليات : باز كردن مهره هاي كپه ي شاتون
    قرار دادن پيستون و شاتون سوار شده به صورت دو به دو روي دستگاهي كه پيچ هاي كپه ي شاتون را به صورت اتوماتيک باز مي كند . باز هم بايد توجه شود كه فلش پيستون به سمت اپراتور و نوشته هاي شاتون به سمت كانواير باشد.

  9. #8
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض


    ايستگاه 1050
    عمليات : قرار دادن پيستون در دستگاه و جا زدن رينگ هاي هوا و روغن
    سه رينگ داريم كه شامل رينگ هاي روغن، كمپرسي شياردار وساده مي شود .
    توضيحات :
    1- كنترل زنگ نزده بودن رينگ ها
    2- خراب نبودن رينگ ها
    3- قرار گرفتن كلمه top در 2 رينگ كمپرسي در جهت بالا تا آنكه با توجه به شيارها زير و روي آنها رينگ ها در جهت درست قرار گيرند و موتور دچار روغن سوزي نشود.
    4- رنگ دئر حاشيه رينگ ها بسيار مهم است زيرا سنسورهايي براي قرار گرفتن كلمه top در بالا قرار دارد كه روي اين رنگ ها حساس است.
    5-شيار هاي رينگ هاي روغن و هوا در هر رينگ به فاصله 90 درجه از هم قرار گرفته اند.

  10. #9
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض



    ايستگاه 1060
    عمليات : قرار دادن بوش هاي سيلندر در داخل بلوكه سيلندر و قرار دادن پيستون و شاتون مونتاژ شده روي هم در درون اين بوش ها
    كنترل :
    1-به كار بردن سيبل براي آب بندي در دور بوش ها
    2-روغن كاري درون بوش ها
    3-جايگذاري پيستون و شاتون در بوش توسط پرس
    4-در مرحله بچه پالت از روي كانواير برداشته مي شود.
    5-وجود سيل براي جلوگيري از اختلاط آب و روغن است.

  11. #10
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    179
    مهندسی مکانیک
    سپاس
    0
    3 سپاس در 3 پست
    امتياز:203Array

    پیش فرض



    ايستگاه 1070
    كار اين ايستگاه تمام اتوماتيک بوده و به وسيله ربات انجام مي شود كه اين ربات فضايي در حد 1 اتاق 12 متري را اشغال كرده است.
    عمليات :
    بررسي بر آمدگي بوش ها
    قرار دادن بلوكه روي ميز كار اپراتور
    بستن 2 عدد واشر و پيچ نگهدارنده بوش ها كه به دليل دوران 180 درجه بسته ميشود .
    دوران 180 درجه بلوكه در جهت كانواير
    در صورت رد شدن بلوكه در مرحله تست بر آمدگي بوش ها پالت به ميز كار در ايستگاه قبل برده مي شود.

صفحه 1 از 10 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27-03-2012, 11:05
  2. ترجیح موتور دیزل بر موتور بنزینی در خودروهای سواری
    توسط Hossein.B در انجمن تجهیزات مکانیکی و تعمیرات خودرو
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 20-03-2011, 15:04
  3. همه چیز در مورد ساختمان اصلی موتور اتومبيل
    توسط EN-EZEL در انجمن تجهیزات مکانیکی و تعمیرات خودرو
    پاسخ ها: 22
    آخرين نوشته: 18-05-2010, 03:12

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •