نسبت مديريت شهري با شهرسازي
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
نسبت مديريت شهري با شهرسازيطرح توجیهی کویرنوردی یزد نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده نسبت مديريت شهري با شهرسازيمجموعه کامل آموزش Solidworks نسبت مديريت شهري با شهرسازي نسبت مديريت شهري با شهرسازي
نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 1 تهران نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 17 تهران
نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 2 تهران نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه GIS کل تهران نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 6 تهران
نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 3 تهران نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 11 تهران نسبت مديريت شهري با شهرسازينقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: نسبت مديريت شهري با شهرسازي

  1. #1
    نسبت مديريت شهري با شهرسازي

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    2,413
    سایر رشته ها
    امتياز طلايي
    16
    سپاس
    6
    281 سپاس در 144 پست
    امتياز:8641Array

    نسبت مديريت شهري با شهرسازي


    ( نقل شده از وبلاگ مدیریت شهری در بلاگفا )

    منبع:اعتماد. ۶ اسفند ۱۳۸۶
    علي نوذرپور

    بررسي ادبيات شهرسازي و مديريت شهري در ايران نشان مي دهد همواره شهرسازان، مديران شهري را نفي کرده و عدم موفقيت ها و ناکارآمدي شهرسازي را به شهرداري ها نسبت داده اند و در توضيح ناکارآمدي شهرداري ها به موارد ذيل اشاره داشته اند؛1
    - ضعف امکانات مالي، پرسنلي و فني شهرداري ها.
    2- مبهم بودن منابع و روش هاي تامين درآمد شهرداري ها
    .3- نبود حضور مردم و مشارکت آنها در اجراي فضاها و تاسيسات عمومي شهري.
    4- نبود احساس وظيفه مديريت شهري و نيز فقدان جايگاه حفظ عناصر باارزش شهر در قوانين شهرداري.
    ليکن به نظر مي رسد از عوامل ناکارآمدي طرح هاي شهرسازي، دوگانگي عميق بين دو الگوي مديريت مختلف و متفاوت ذيل است؛
    1- الگوي غيرمتمرکز محلي
    2- الگوي متمرکز ملي
    از سال 1286 که قانون بلديه به تصويب رسيد تا سال 1334 که قانون شهرداري به تصويب مجلس رسيد، گرايش قانون و قانونگذار به الگوي مديريت شهر به صورت غيرمتمرکز محلي بوده است. و نهادهاي محلي (شوراها و شهرداري ها) کانون هاي اصلي اجراي طرح هاي شهرسازي محسوب مي شوند. به عبارت ديگر کارفرمايي و مديريت تهيه طرح هاي توسعه شهري و نيز اتخاذ تصميم در خصوص تهيه، تصويب و به ويژه اجراي آنها بر عهده شهرداري ها قرار داشته و دولت، حداقل دخالت را در اين خصوص داشته است. در برابر الگوي متمرکز ملي نوعي مديريت است که نظام مديريت شهر را بر اساس اراده دولت - به عنوان يک سازمان گسترده فراگير ملي - مورد توجه قرار مي دهد. قانون شهرداري، عمدتاً بر الگوي مديريت غيرمتمرکز محلي متمرکز است. اما در طول اين سال ها، دولت در ايران کاملاً جداگانه عمل کرده و مايل نبوده است که نهادهاي منتخب محلي را در قدرت سهيم کند و از اين جهت، دائماً چالش هايي بين نظام مديريت غيرمتمرکز محلي و دولت به وجود آمده است. اين دو گانگي در جايي ديگر نيز نمايان شده است و وضعيت مديريت شهر را با اختلال مواجه کرده و آن تعدد مراکز تصميم گيري در مورد شهر است. در حال حاضر توزيع آب، برق و فرآورده هاي نفتي برعهده سازمان ها و ادارات دولتي است، مالکيت زمين هاي شهري در اختيار سازمان ملي زمين و مسکن است، مديريت ابنيه قديمي و باارزش برعهده سازمان هاي ميراث فرهنگي است و هيچ يک از سازمان ها و مديريت هاي مذکور خود را ملزم به هماهنگي با شورا و شهرداري نمي دانند و در نتيجه ناهماهنگي و تصميمات مغاير و موازي، هزينه هاي سنگيني را بر جامعه شهري تحميل مي کند.

    بررسي ها نشان مي دهد حداقل 23 وظيفه محلي در ايران وجود دارد که در اکثر کشورها برعهده مديريت شهري (شهرداري و شورا) است، ليکن در ايران وظايف مذکور را دستگاه هاي دولتي انجام مي دهند که حتي از هماهنگي با مديريت هاي محلي پرهيز مي کنند. هرچند اولويت در اين است که وظايف مذکور در يک فرآيند معين، به تدريج، به شهرداري ها واگذار شوند. در حالي که قانون شهرداري به عنوان يک قانون پايه و مهم، وظايف مشخصي را بر عهده شهرداري گذاشته است، اما قوانين بعدي، بخشي از وظايف شهرداري ها را به سازمان هاي دولتي يا سازمان هاي عمومي ديگر داده است. زمين شهري و آب و فاضلاب از جمله اين وظايف هستند و بسياري وظايف ديگر که منجر به اين شده است که مديريت شهري بين شهرداري و دستگاه هاي ديگر دولتي تقسيم شود. البته در مقاطعي که دولت با کمبود بودجه مواجه بوده، بي ميل نبوده که بخشي از وظايف هزينه بر خود را به شهرداري ها منتقل کند، از برنامه پنج ساله دوم تا برنامه پنج ساله چهارم و نيز تا قانون اصلاح قانون شوراهاي مصوب سال 1382 اين معنا حکمفرما بوده است. اما حال که دولت با افزايش درآمدهاي نفتي مواجه است التفاتي به موضوع ندارد و وظايف مديريت شهري را به شهرداري ها نمي دهد.

    شايد مهم ترين وظيفه و اختياري که از شهرداري ها به دولت واگذار شده و مهم ترين ابزار براي تحقق طرح هاي شهرسازي است، زمين شهري باشد. اگر همين يک وظيفه به شهرداري ها نيز عودت داده مي شد، در موفقيت شهرداري ها در حوزه شهرسازي مي توانست بسيار موثر باشد. جالب است که رئيس جمهور کنوني زماني در کسوت مديريت شهري و نامه هاي آن وقت ايشان به رياست جمهوري وقت، بيان همين دغدغه ها بوده است. در آن دوران، ايشان به عنوان شهردار از رياست جمهوري، دو درخواست مهم را مطرح مي کرد؛
    1- تحقق مديريت واحد يا يکپارچه شهري يا به عبارتي بازگشت شهرداري ها به قانون شهرداري در سال 1334
    2- انحلال سازمان شهرداري هاي فعلي و تاسيس مجدد اتحاديه شهرداري ها.
    اکنون که شهردار سابق، رئيس جمهور شده است، انتظار مي رود در تحقق خواسته هاي دوران شهرداري خويش که خواسته همه شهرداري ها و شوراهاست، اهتمام جدي ورزد.
    توسط ن.طوسی 0 نظر شما ؟

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    سن
    2010
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 06-05-2011, 03:35
  2. پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 16-08-2010, 00:43
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 02-09-2009, 12:55

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •