انواع هليكوپتر
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
انواع هليكوپترطرح توجیهی کویرنوردی یزد انواع هليكوپترنقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده انواع هليكوپترمجموعه کامل آموزش Solidworks انواع هليكوپتر انواع هليكوپتر
انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 1 تهران انواع هليكوپترنقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 17 تهران
انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 2 تهران انواع هليكوپترنقشه GIS کل تهران انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 6 تهران
انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 3 تهران انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 11 تهران انواع هليكوپترنقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13

موضوع: انواع هليكوپتر

  1. #11
    کاربر فعال

    تاریخ عضویت
    28-08-2009
    نوشته ها
    3,957
    سایر رشته ها
    سپاس
    1
    162 سپاس در 139 پست
    امتياز:13034Array

    پیش فرض پاسخ : انواع هليكوپتر

    هلیکوپتر هال-دهرو Hal-Dehro

    ستاره قطبی هندوستان

    پس زمینه

    برنامه ساخت یک هلیکوپتر سبک بومی برای رفع نیازهای نیروهای مسلح هندوستان در سال 1984 آغاز شد اما پیشرفت این برنامه به اندازه ای آهسته بود که اولین نمونه آن 8 سال بعد آماده پرواز شد. مشکلاتی چون تغییر تقاضای دستگاه های دولتی، کمبود بودجه و مشکلاتی که در قرار داد با شرکت آلمانی ام.بی.بی (مشاور طراحی پروژه) بوجود آمد اسباب این تأخیر بودند. مشکل بعدی پس از آزمایش هسته ای سال 1998 هندوستان و این بار با آمریکایی ها پیش آمد. سنای آمریکا ،در واکنش به آزمایش هسته ای هندوستان، صادرات به این کشور را ممنوع اعلام کرد و یکی از این اقلام صادراتی، موتورهایی بود که قرار بود در این هلیکوپتر بکارگرفته شوند. درنتیجه این تحریم، هندوستان به شرکت فرانسوی توربومکا روی آورد و قرار شد که توربومکا بر اساس موتورهای "تی ام-333" موتوری قوی تر برای هلیکوپتر هندوستان بسازد.

    طراحی

    هلیکوپتر دهرو ،ستاره قطبی در زبان سانسکریت، در صنایع هواپیماسازی هندوستان (هال) ساخته شده و از یک بدنه با طرح سنتی بهره می برد. قسمتهای زیادی از بدنه دهرو از مواد مرکب ساخته شده و مجموعا 29 درصد وزن سازه و 60 درصد سطح بدنه از این مواد تشکیل شده اند. بدنه دهرو به گونه ای طراحی شده است که می تواند جان خدمه را در حالت سقوط با سرعت 9 متر بر ثانیه حفظ کند. در سال 2005 یک فروند دهرو در نزدیکی حیدرآباد به شدت به زمین اصابت کرد که آسیب ندیدن سرنشینان آن ایمنی بدنه دهرو را اثبات کرد.

    کابین دهرو برای حمل 12 مسافر طراحی شده است هرچند که می توان تا 14 نفر را با آن حمل کرد. نمونه آمبولانس دهرو می تواند 2 تا 4 تخت و 2 پرستار را در خود جای دهد. نمونه های نظامی دهرو از یک قلاب و قرقره ،برای حمل بارهای خارجی، استفاده می کنند.
    ملخ 4 پره دهرو نیز از مواد مرکب ساخته شده است. این پره ها در هنگام چرخیدن صدای کمی تولید می کنند و می توانند در برابر گلوله های شلیک شده از مسلسلهای 12.7 میلمیتری مقاومت کنند.

    پس از درگیریهای کارگیل با پاکستان، نیروی زمینی هندوستان درخواست پیشرانه قویتری برای دهرو کرد. در نتیجه، بر اساس موتور تی ام-333 توربومکا پیشرانه قدرتمندتر "شاکتی" توسط هال و توربومکا طراحی شد و تولید انبوه آن آغازشد. اولین آزمایش پروازی با موتور جدید در تابستان 2007 انجام شد. سرانجام، این موتور به صورت استاندارد بر روی دهرو نصب خواهد شد و قرار است که تمامی هلیکوپترهای قدیمی نیز به آن مجهزشوند. دهرو دارای یک سیستم هدایت پرواز خودکار 4 محوره است که با یک سیستم کمکی تثبیت کننده فرانسوی یکپارچه شده است.

    تجهیزات

    نمونه هایی از دهرو که در اختیار نیروی دریایی و گارد ساحلی هندوستان قرارگرفته اند از رادار مراقبت دریایی "اس وی-2000" استفاده می کنند. این رادار ساخت هندوستان بوده و توانایی کشف و رهگیری انواع هواگردها و شناورهای سطحی و زیرسطحی را تا فاصله 90 کیلومتر دارد. اس وی-2000 می تواند هواگردها یا موشکهایی را که سطح مقطع راداری کوچکی دارند یا در ارتفاع کمی از سطح دریا پرواز می کنند رهگیری کند و یا در نقشهای رادار ناوبری یا هواشناسی بکارگرفته شود. این هلیکوپترها به یک سونار معلق "میهیر" مجهز شده اند که با سیستم هدایت آتش هلیکوپتر به صورت یکپارچه عمل می کند. این سونار با همکاری نیروی دریایی هندوستان توسعه یافته و اکنون مراحل آزمایشی خود را طی می کند. احتمال دارد که یک برجک جلونگر مادون قرمز اسرائیلی یا فرانسوی نیز بر روی هلیکوپترهای نیروی دریایی نصب شود.

    در سال 2004 دینفنس نیوز گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن صنایع هوایی اسرائیل ساخت تجهیزات ابزاردقیق دهروها را ،برای نمونه های داخلی یا صادراتی، برعهده خواهد گرفت. این تجهیزات شامل سیستمهای جنگ الکترونیک، دستگاه دید در شب وروز، دستگاه نمایش سربالا و سیستمهای ارتباطی خواهد بود.

    تسلیحات

    سیستم یکپارچه تسلیحاتی دهرو زیر نظر سرویسهای نظامی هندوستان تکمیل شده است. این هلیکوپتر دارای بالهای ثابتی است که می توان 8 تیر موشک ضد زره، 4 تیر موشک هوابه هوا یا 4 راکت انداز 68 یا 70 میلیمتری را در زیر آن بست. هلیکوپتر دهرو برای هدفگیری دقیقتر به دوربین مادون قرمز و فاصله یاب لیزری مجهز شده است.

    در سال 2006 شرکت نیکسترسیستم (جیات سابق) برنده مناقصه ای شد که به این شرکت اجازه می داد 20 فروند هلیکوپتر دهرو نیروی زمینی هندوستان را به برجک توپ 20 میلیمتری مجهز کند. این برجک دارای یک سایت نشانه روی الکترونیکی است که بر کلاهخود خدمه نصب می شود.

    تاریخچه عملیاتی

    تحویل دهرو به نیروهای مسلح هندوستان یک دهه پس از اولین پرواز این هلیکوپتر آغازشد. در سال 2003 گارد ساحلی هندوستان با تحویل گرفتن 3 فروند دهرو به اولین مشتری دهرو تبدیل شد. اندکی بعد و در همان سال، دیگر نیروهای مسلح هندوستان نیز با دهرو تجهیز شدند. تا سال 2007 تعداد 75 فروند هلیکوپتر به نیروهای مسلح هند تحویل داده شده اند و قرار است که دست کم 230 فروند دیگر نیز به آنها تحویل داده شود. تولید سالانه دهرو 12تا 16 فروند است و انتظار می رود که این تولید تا 24 فروند در سال افزایش یابد.

    نیروی هوایی هندوستان 4 فروند دهرو را در تیم آئروباتیک خود ،با نام سارانگ، به کار گرفته است. امروزه جز تیم آئروباتیک سارانگ تنها 2 تیم آئروبایتیک هلیکوپتری دیگر در جهان وجود دارد.

    نیروی زمینی هندوستان دهرو را در درگیریهای کارگیل با پاکستان با موفقیت بکارگرفته است. دهرو توانست به راحتی در ارتفاعات بلند کشمیر پرواز کند و نیازهای نیروی زمینی هندوستان را در این مناطق صعب العبور برآورده سازد. دهرو در درگیرهای کارگیل توانایی ها بیش از هلیکوپتر دیگر شرکت هال ،چیتا، به نمایش گذاشت. شرکت هال امیدوار است که بتواند 12 فروند دهرو آمبولانس را به نیروهای نظامی این کشور بفروشد. این هلیکوپتر به تمام تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای سربازان آسیب دیده مجهز خواهد شد.

    علاوه بر دهروی نظامی، نمونه های دیگری از این هلیکوپتر برای مأموریتهای نجات، حمل شخصیتها، پلیس،شرکتهای نفتی نیز ساخته شده است. هال امیدوار است که برای این نمونه ها خریداران زیادی ،به ویژه از کشورهای اروپایی، بیابد. آگوستا109، بل 427، یورکوپتر145 و سیکورسکی اس.67 رقبای اصلی دهرو در بازار هلیکوپترهای نظامی و غیرنظامی هستند.

    دارندگان
    نیروی هوایی هند
    نیروی زمینی هند
    نیروی دریایی هند
    هوانیروز نپال
    اکواردر 7 فروند
    برمه
    ظاهرا تعدادی نیز به اسرائیل صادرشده و بولیوی و پرو نیز علاقمند به خرید آن هستند.

    مشخصات دهرو

    اولین پرواز 30آگوست 1992
    سال ورود به خدمت 2002
    تعداد 80+166 عدد سفارش داده شده
    خدمه 2 نفر
    مسافر 4-12نفر
    طول 15.8 متر
    قطر پروانه اصلی 13.2 متر
    ارتفاع 3.7 متر
    وزن خالی 2500 کیلوگرم
    حداکثر وزن 5500 کیلوگرم
    پیشرانه 2 موتور توربوشفت توربومکا تی.ام-333-2بی-2 هر یک به قدرت 1000 اسب بخار
    حداکثر سرعت 290 کیلومتر در ساعت
    سرعت پیمایش 253 کیلومتر در ساعت
    بردعملیاتی 320 کیلومتر
    حداکثربرد 827 کیلومتر
    سقف پرواز خدمتی 6000 متر
    نرخ صعود 8.9 متر بر ثانیه
    تجهیزات سیستم ضداختلال الکترونیک؛چف/فلرز؛هدفیاب تلویزیونی؛رادار مراقبت دریایی اس وی2000(در نمونه دریایی)؛سونار(در نمونه دریایی)؛سیستم جلونگر مادون قرمز
    تسلیحات نیروی زمینی: 8تیر موشک ضدتانک؛4تیرموشک هوابه هوا؛4راکت انداز 68میلیمتری
    نیروی دریایی: 2 تیراژدر؛موشک ضدزیردریایی؛بمب زیرآبی


    نویسنده: رضاکیانی موححد
    منبع :ماهنامه جنگ افزار شماره
    داستایوفسکی: تغییر کردن خیلی سخته،شبیه یکی دیگه بودن آسونه،ولی یکی دیگه بودن سخته......
    لئوناردو داوینچی
    : مکانیک بهشت ریاضیات است.زیرا در اینجاست که ما به زیباییهای ریاضیات پی می بریم.
    علی دایی:
    من همیشه رو بازی میکنم و هیچوقت زیر و رو نکشیدم .......
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]





  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #12
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    14-10-2011
    نوشته ها
    5,151
    مهندسی معماری
    سپاس
    50
    261 سپاس در 163 پست
    امتياز:18979Array


    پیش فرض بالگرد کبری

    مقدمه

    بالگردهای نظامی یکی از عوامل مهم برتری در جنگ‌ها هستند. اگر چه سرعت و قدرت مانور بالگرد در مقایسه با هواپیماهای جنگنده بسیار پایین است، اما توانایی‌های منحصر به فرد بالگرد از جمله پرواز ایستا و توانایی استتار در پستی و بلندی‌های منطقه جنگی باعث شده تا بالگردها جایگاه خاص خود را در طراحی مأموریت‌های نظامی داشته باشند. در جنگ ایران و عراق، بالگردهای ارتش ایران در بسیاری از مأموریت‌ها نقش‌آفرینی کردند و توانستند ضربات سنگینی به نیروهای عراقی وارد آورند. خاطره حملات شهید شیرودی و همرزمانش به قلب نیروهای عراقی با بالگردهای کبرا از جمله مشهورترین خاطرات دوران دفاع مقدس است که در کنار رشادت‌های این عزیزان یادآور توان رزمی بالگردها در جنگ‌ها نیز هست.



    مشخصات بالگرد کبرا

    بالگرد کبرا بالگردی نظامی با توان حمل موشک و مسلسل است که در حالت مسلح بیش از چهار تن وزن دارد و طول بدنه‌ی آن به 16 متر می‌رسد. این بالگرد می‌تواند با سرعتی بیش از 200 کیلومتر بر ساعت پرواز نماید و در شعاع 500 کیلومتری از محل برخاست مأموریت خود را انجام داده و به پایگاه بازگردد. سقف پرواز بالگرد کبرا در حدود 10.000 پا (حدود 3500 متر) از سطح دریا می‌باشد.

    بدنه‌ی نسبتاً لاغر از ویژگی‌های شاخص این پرنده است که آن را از سایر بالگردها متمایز می‌کند. هدایت بالگرد کبرا توسط دو خلبان و یک کمک‌خلبان یا توپچی صورت می‌گیرد.

    تاریخچه بالگرد کبرا

    تا پیش از جنگ ویتنام (1955 تا 1975 میلادی) و حتی در زمان جنگ دوم جهانی بالگردهای نظامی غیرمسلح بودند و از آنها تنها برای حمل نیروها و ادوات نظامی و خدمات پشت جبهه استفاده می‌شد. در بحبوحه‌ی جنگ ویتنام، تاکتیک جدیدی در جنگ مطرح شد که بر اساس آن آمریکایی‌ها مایل بودند نیروهای خود را با استفاده از بالگرد به سرعت بین مناطق جنگی جابجا کنند تا توان انجام همزمان عملیات در چند جبهه را داشته باشند. این کار در ابتدا توسط بالگردهای یو اچ وان (UH-1)، پدر بالگردهای مدرن، صورت می‌گرفت. اما به زودی نقطه ضعف این تاکتیک مشخص شد: از آنجایی که این بالگردها مسلح نبودند و توان دفاع از خود را نداشتند غالباً در حین پیاده کردن نیروها، مورد اصابت موشک‌های ویتنامی قرار می‌گرفتند. بدون پشتیبانی توپخانه و یا نیروهای زمینی خودی، تنها راه پشتیبانی از این بالگردها پشتیبانی هوایی بود. برای این کار نیاز به وسیله‌ای مسلح بودکه بتواند از نزدیک بالگرد حامل نیروها را پشتیبانی کند و در طول جنگ بر فراز منطقه فرود گشت‌زنی کند. تا سال 1962 میلادی تعدادی از همین بالگردها با تفنگ و موشک تجهیز شدند و به عنوان محافظ مورد استفاده قرار گرفتند.

    اما این مسأله نیروهای آمریکایی را به فکر تولید بالگردی نظامی با قابلیت تسلیح به موشک و مسلسل انداخت. بالگردی که از ابتدا برای انجام مأموریت‌های حمله نظامی طراحی شده باشد.

    در فاصله‌‌ی سال‌های 1962 تا 1965 شرکت‌های سازنده بالگرد در آمریکا از جمله بوئینگ، کامن، پیاسچی، سیکورسکی و بل سفارش‌های زیادی را از ارتش آمریکا برای ساخت بالگرد نظامی دریافت کردند و بر این اساس نمونه‌های متنوعی از بالگرد توسط این شرکت‌ها ساخته شد. بالگردهای جنگی شینوک، توماهاک، ره‌یاب 16 و بل 209 از جمله طرح‌هایی بود که در این سال‌ها به ارتش آمریکا ارائه شد. اما سرانجام برنده‌ی اصلی قرارداد ساخت بالگردهای نظامی، شرکت بل بود که با بالگرد 209 خود توانست توجه فرماندهان نظامی را به خود جلب نماید.

    در سال 1966 ارتش آمریکا قرارداد ساخت 110 فروند بالگرد بل 209 را با شرکت بل امضا کرد. این بالگرد به خاطر توان حمله بالا و با الهام از نام مارهای کشنده کبرا، به همین نام نامگذاری شد.

    مدل‌های اولیه بالگرد کبرا تک‌موتوره بودند. اما پس از جنگ ویتنام و در سال 1986 ارتش آمریکا برای افزایش قدرت این بالگردها و کاهش خطرپذیری آنها سفارش طراحی و ساخت مدل‌های دوموتوره‌ی این بالگرد را به شرکت بل ارائه کرد و به این ترتیب بالگرد کبرا دوموتوره که با نام سوپرکبرا شناخته می‌شود طراحی و ساخته شد.



    نسخه‌های کبرا

    از آنجایی که تولد بالگرد کبرا در خلال جنگ و بنا بر ضرورت‌های همان زمان بوده، طبیعی است که اولین مدل‌های ساخته شده از این بالگرد دارای نقاط ضعف زیادی باشند. بر این اساس نسخه‌های متعددی از این بالگرد در سال‌های بعد ساخته شد که هر کدام تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به اولین نمونه‌ها داشته‌اند. همچنین از آنجایی که در دهه‌ی 1980 میلادی نیروی دریایی آمریکا نیز به استفاده از این بالگردها علاقمند شد، شرکت بل تغییراتی را متناسب با نیازهای خاص نیروی دریایی در این بالگرد ایجاد کرد که منجر به تولید نسخه‌های متنوع‌تری از این بالگرد شد.

    بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت بل، تا کنون بیش از 16 نسخه از کبرای تک‌موتوره و 11 نسخه از کبرای دوموتوره طراحی و ساخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: مدل آموزشی دونفره با فرامین دوگانه، مدل با قابلیت پرتاب موشک تاو و مجهز به دید از طریق تلسکوپ، مدل با پره کامپوزیت و کابین تخت دیجیتال، مدل بدون سرنشین، مدل 4 پره کامپوزیتی و ... .

    بهره‌برداران کبرا

    بالگرد کبرا یکی از پرطرف‌دارترین بالگردهای جهان است. گواه این مدعا طیف گسترده‌ی بهره‌برداران این بالگرد می‌باشد که شامل کشورهای ایران، تایوان، کره جنوبی، ترکیه، اتریش، اسپانیا، بحرین، اسرائیل، ژاپن، اردن، پاکستان می‌باشد. علاوه بر این کشورها که به طور مستقیم اقدام به خرید این بالگرد از آمریکا نموده‌اند، برخی کشورهای دیگر نیز از طریق کشورهای دیگر اقدام به خرید و یا کپی‌سازی کبرا نموده‌اند.

    تاریخچه در ایران

    در فاصله سال‌های 53 تا 56 خورشیدی، تعداد 202 فروند بالگرد کبرا مدل بین‌المللی از شرکت بل خریداری شده و وارد ارتش ایران شد. بنا بر ضرورت خدمات پشتیبانی و تعمیرهای دوره‌ای، تعدادی از مستشاران آمریکایی همزمان با این خریدها وارد ایران شدند تا آموزش‌های لازم برای بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری از این بالگردها را در اختیار نیروهای ایرانی قرار دهند.


    البته پیش از آن نیز و در حدود سال 1348، شرکت سهامی بالگرد در تهران (جنب میدان آزادی) تأسیس شده بود که وظیفه‌ی آن تعمیر بالگردهای ایتالیایی‌ای بود که در همان سال از شرکت آگوستا ایتالیا خریداری شده بودند.

    پس از ورود بالگردهای بل به ایران، شرکت سهامی بالگرد توسعه یافت و وظیفه‌ی تعمیرات اساسی و پشتیبانی ناوگان را به عهده گرفت. نام این شرکت نیز به شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی‌کوپترهای ایران (پنها) تغییر یافت.

    با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57، آمریکا مستشاران خود را از ایران خارج نمود و وظیفه سنگین پشتیبانی از ناوگان بالگرد ایران که یکی از بزرگترین ناوگان‌های بالگرد جهان به شمار می‌رفت بر عهده‌ی شرکت نوپای پنها افتاد. دیری نپایید که جنگ ایران و عراق شروع شد و وظایف و مسؤولیت‌های این شرکت را دوچندان ساخت. پنها با هدف پشتیبانی و تعمیرات بالگرد در طول جنگ فعالیت خود را ادامه داد که پس از گذشت چند سال در زمینه تعمیر و نگهداری تمام ناوگان بالگرد نظامی ایران به خودکفایی رسید.

    بالگردهای کبرای ایرانی در جنگ ایران و عراق شرکت کردند. نمونه‌های کبرای دریایی در بسیاری از مناطق مختلف در طول جنگ در مقابل بالگردهای عراقی میل 24 قرار گرفتند که نتیجه این رویارویی جنگ بین این دو بالگرد بود. بالگردهای ایرانی کبرای دریایی با بالگردهای میل 8 و 24 عراقی جنگ داشتند. منابع غیرمحرمانه از نسبت تلفات10 به یک خلبانان کبرای دریایی ایرانی نسبت به خلبانان عراقی در طول این درگیری‌ها گزارش می‌دهند. این بالگردها همچنین با هواپیماهای بال ثابت عراقی مبارزه کرده‌اند. منابع غربی ادعا می‌کنند در طول مدت هشت سال جنگ ایران و عراق و در درگیری‌ها، ده فروند کبرای دریایی ایران و تنها 6 فروند بالگرد میل 24 عراقی شکست خورده است. بالگرد کبرا در ایران هنوز عملیاتی است و دستخوش برنامه‌های بهسازی بومی می‌باشد. در سال 1988، دو جنگنده روسی میگ 23 یک جفت بالگرد کبرای ایرانی را که به مرز هوایی غرب افغان منحرف شده بودند، سرنگون ساختند.

    در سال‌های پس از جنگ با استفاده از تجربیات فراوان به دست آمده، کار تحقیقاتی و مهندسی معکوس برای تولید بالگرد در این شرکت ادامه یافت تا جایی که پنها در سال 1377 مدل ارتقا یافته بالگرد کبرا با نام طوفان را عرضه نمود.





    بالگرد پنها 2091، طوفان

    در این بالگرد نسبت به مدل اصلی تغییرات زیادی اعمال شده بود که از جمله می‌توان به طراحی قاب جدید برای کابین، سیستم اویونیک جدید مجهز به جی‌پی‌اس و دریافت‌کننده زیر دماغه و رادار هشدار دهنده 4 آنتنی در بخش عقبی، دوربین قرار داده شده زیر دماغه بالگرد، بدنه باریک‌تر برای انعطاف‌پذیری بیشتر، مسلح شدن به تفنگ 20 میلیمتری M197، قابلیت حمل شلیک‌کننده راکت 19 لوله‌ای 70 میلیمتری بر روی بال و شیشه‌های ضد گلوله برای خلبان و شلیک‌کننده اشاره کرد.



    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]...​دست نوشته های یک خراباتی


    در دفتر [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] می خونیم:
    چه قدر بد شده ام
    کافی ست خوب حساب کنی

    مجبور بوده ام به چند نفر سلام بگویم
    مجبور بوده ام به جای چند کِشیده بگویم
    سپاسگزارم

    و چند اشتباه بزرگ و کوچک دیگر ؟
    که از نوشتنشان شرم می کنم
    مانده ام که
    از محضر دادگاه مربوطه
    تقاضای تبرئه خواهم کرد
    یا اشد مجازات ؟



  4. #13
    کاربر فعال

    تاریخ عضویت
    14-04-2012
    نوشته ها
    3,676
    شیمی
    ..........
    سپاس
    0
    82 سپاس در 61 پست
    امتياز:14218Array

    پیش فرض

    من هلیگوپتر کمانجی میخوام رادار گریز هست منم که کلا عاشق سایه بودنم آروم بیام آروم برم کسی نفهمه
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]





صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تاریخچه هليكوپتر
    توسط Hossein.B در انجمن اخبار
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 21-03-2011, 05:21
  2. لغات تخصصي اتوجايرو ها وهليكوپترها
    توسط EN-EZEL در انجمن مهندسی هوا فضا
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 12-06-2010, 03:42
  3. تصویر: هتل+هليكوپتر=هتل پرنده
    توسط niaz در انجمن متفرقه
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 11-06-2010, 00:18
  4. تاریخچه هليكوپتر
    توسط Amin در انجمن اخبار
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29-12-2009, 23:51

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •