شهر  و شهرداری الکترونیکی
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
شهر  و شهرداری الکترونیکیطرح توجیهی کویرنوردی یزد شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده شهر  و شهرداری الکترونیکیمجموعه کامل آموزش Solidworks شهر  و شهرداری الکترونیکی شهر  و شهرداری الکترونیکی
شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 1 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 17 تهران
شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 2 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه GIS کل تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 6 تهران
شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 3 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 11 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 33

موضوع: شهر و شهرداری الکترونیکی

  1. #11
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    2,413
    سایر رشته ها
    امتياز طلايي
    16
    سپاس
    6
    281 سپاس در 144 پست
    امتياز:8641Array

    پیش فرض

    تجربيات دولتهاي اروپايي در زمينه شهرداري الكترونيكي

    این مقاله به صورت PDF می باشد که تجربیات کشورهای اروپایی رو در زمینه شهرداری الکترونیکی توضح داده. این مقاله رو می تونید از لینک زیر دانلود کنید.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    سن
    2010
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #12
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    2,413
    سایر رشته ها
    امتياز طلايي
    16
    سپاس
    6
    281 سپاس در 144 پست
    امتياز:8641Array

    پیش فرض

    گام مهم تحقق شهر الکترونيکي تدوين سياست توسعه‌ي اطلاعاتي است

    يکي از تعاريف درباره جامعه‌ي اطلاعاتي، تعريف کميسيون اروپا است که مي‌گويد جامعه‌ي اطلاعاتي جامعه‌اي است که در آن فن‌آوري‌هاي ارزان اطلاعات، ذخيره‌سازي داده و انتقال آن‌ها عموميت داشته باشد و اين عموميت يافتگي با نوآوري سازماني، تجاري، اجتماعي و حقوقي همراه شده باشد.

    به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر غلامعلي منتظر - استاد دانشگاه تربيت مدرس و معاون پژوهشي مرکز تحقيقات سياست علمي کشور - با بيان اين مطلب و با اشاره به چالش‌هاي توسعه مديريت شهري در ايران گفت: در دو دهه گذشته بحث فن‌آوري اطلاعات و حضور و ظهور آن در همه اجزاي بشري ديده شده است امروز واژه جديدي با نام توسعه اطلاعاتي يا مد اطلاعاتي توسعه در منابع مختلف اطلاعاتي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

    وي با بيان اينکه وجه تمايز اين شکل از توسعه با اشکال ديگر توجه آن به بعد اطلاعاتي جهان است افزود: بحث اطلاعات با خردورزي انسان همراه با يک ويژگي ديگري که منطق شبکه‌سازي است در جوامع بوجود آمده است.

    او ادامه داد: اين باعث شده که ما روابط اجتماعي جديدي داشته باشيم. از يک طرف به شدت وابسته به اطلاعات شده‌ايم و اطلاعات به صورت کالا مطرح مي‌شود و از طرف ديگر جامعه‌اي شبکه‌يي ساخته‌ايم که اجزا آن به شدت به هم تنيده هستند و ارتباط به آن‌ها روز به روز افزايش پيدا مي‌کند.


    شهرها مهمترين بستر تحقق جامعه اطلاعاتي هستند
    منتظر با تاکيد بر اين که رويکرد ما يک رويکرد کاملا کاربردي است خاطر نشان کرد: شهرها مهم‌ترين بستر تحقق جامعه اطلاعاتي هستند به دليل اين که مايه بروز و نمود و ظهور فن‌آوري اطلاعات در شهر ميسر مي شود.

    وي در ادامه با اشاره با اينکه پنج بعد شهرها بايد اطلاعاتي شود تا به يک جامعه اطلاعاتي تبديل شود گفت: يکي اين که در شهرها کسب و کارها به صورت الکترونيکي در بيايد مهمترين نمود آن تجارت الکترونيکي است، يعني خريد و فروش و معاملات مالي از طريق الکترونيکي صورت بگيرد.

    او ادامه داد: بعد ديگر اين است که آموزش به صورت الکترونيکي باشد البته اين بدان معنا نيست که بايد مدارس و دانشگاه‌ها را تعطيل کرد بلکه نشان دهنده اين است که در اين محيط مي‌توان به صورت الکترونيکي نيز آموزش را انجام داد.

    وي گفت: نکته مهم‌تر اين که اين موضوع مختص آموزش رسمي و کلاسيک نيست بلکه مي‌توانيد آموزش غير رسمي و آزاد را هم در نظر بگيريد. بعد سوم اين جوامع بهداشت الکترونيکي است در اين جوامع بايد بتوانيد اطلاعات پزشکي و مشورت پزشکي خود را از جايي به جاي ديگر منتقل کنيد.

    او افزود: مثلا کارت الکترونيکي بيمه داشته باشيم، سوابق پزشکي فرد بر روي يک فايل الکترونيکي ذخيره شده باشد و در صورت بيماري پزشک بتواند از راه دور فشار خون و ضربان قلب و نبض فرد را کنترل کند. بعد چهارم اين جوامع سرگرمي الکترونيکي و رسانه‌هاي الکترونيکي است و نوع علاقه‌مندي‌ها و سرگرمي‌هاي غير عملياتي افراد روي وب به صورت تقاضا محور امکان‌پذير باشد.

    وي گفت: بعد پنجم بحث دولت الکترونيکي است که در آن همه تراکنش‌هاي دولت با دولت، دولت با تجارت، شرکت با شرکت و شرکت با مردم از طريق وبگاه‌هاي الکترونيکي صورت پذيرد. بنابراين جامعه‌اي که به عنوان جامعه اطلاعاتي و عملياتي در نظر گرفته مي‌شود بايد اين وجوه را داشته باشد.
    منتظر در ادامه افزود:.عده‌اي معتقدند عصر اطلاعات که کمتر از 20 سال پيش آغاز شده در کمتر از 50 سال ديگر پشت سر خواهيم گذاشت و وارد عصر ديگري خواهيم شد.

    او خاطرنشان کرد: بشر چهار دوره اصلي زندگي را پشت سر گذاشته است؛ يکي دوره ايلياتي که 350 هزار سال طول کشيد؛ دوره بعدي دوره کشاورزي است که بين 10 تا 14 هزار سال طول کشيد و بعد دوره صنعتي است که حدود 300 سال کمتر طول کشيده و اکنون عصر اطلاعاتي است که در بهترين حالت 70 سال طول مي کشد که بعضي از متفکران معتقدند 50 سال بيشتر نخواهد بود که 15 سال از عمر آن گذشته و 35 سال آن باقي مانده است.

    وي گفت: درک و فهم و بدست آوردن مختصات اين عصر کار مشکلي است و علت آن هم اين است که در ابتداي راه آن قرار داريم و بنابراين تشخيص و تعيين مختصات آن آسان نيست ضمن اينکه ما پرورده اين عصر نيستيم بلکه متعلق به عصر صنعت هستيم و خيلي از اتفاقات امروزه چيزهايي نيست که ما آن را تجربه کرده باشيم.

    منتظر با بيان اينکه تقريبا 40 سال ديگر ما از اين عصر وارد عصر جديدي خواهيم شد افزود: برخي معتقدند که بعضي از طلايه‌هاي عصر بعدي هم اکنون مشخص شده است. سوال اين است که اين عصر اطلاعاتي را کجا مي توان خوب ديد.

    علت شکست خوردن فن‌آوري اطلاعات فقدان منابع انساني کار آزموده است
    منتظر در ادامه اظهار کرد: مدلي که undp ارايه مي‌کند، مي گويد اگر مي‌خواهيد در جامعه‌اي توسعه اطلاعاتي رخ بدهد پنج رکن اساسي را با هم حرکت بدهيد در غير اين صورت هيچ توسعه‌اي رخ نخواهد داد.
    او افزود: اولين جزء آن رشد و توسعه منابع انساني آن جامعه است. بخش بعدي توسعه فني زيرساخت؛ نتايج تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که علت شکست خوردن فن‌آوري اطلاعات فقدان وجود منابع انساني کار آزموده بوده است و بخش بعدي توسعه نهادها است و عصر پنجم توسعه سياست‌ها است و بايد براي ورود به اين شهر قوانين و مقررات خود را تغيير دهيد.

    وي با اشاره به منابع انساني گفت: يکي از شاخص‌ها اين است که چند درصد از شهروندان اين دوره آموزش پايه فن‌آوري را ديده‌اند که اين خود يک رده سني دارد.

    منتظر گفت: درصد دانش‌آموزاني که حداقل يک بار با کامپيوتر کار کرده‌اند، درصد کاربراني که حداقل يک‌بار به صورت برخط خريد کرده‌اند، از نشانگرهاي مرتبط با منابع انساني است.

    وي نشانگرهاي مهم در ارتباط با زيرساخت‌هاي فني را درصد خانه‌هايي که به اينترنت دسترسي دارند، درصد کسب و کارهايي که به اينترنت دسترسي دارند، درصد بخش‌هاي دولت مرکزي شهر که خدمات برخط ارايه مي کنند، درصد بخش‌هاي دولت محلي که خدمات برخط انجام مي‌دهند، درصد کتابخانه‌ها و مدارسي که به اينترنت دسترسي دارند، متوسط پهناي باند دسترسي به اينترنت در خانه‌ها، مکان‌هاي عمومي و بخش‌هاي دولتي برشمرد.

    منتظر در ادامه نشان گرهاي مرتبط با توسعه زيرساخت‌ها را شامل تعداد رسانه‌هاي برخط، بي‌سيم، کابلي، وجود دفترهاي خدمات اداري برخط هم در دولت مرکزي و هم محلي، دانست و اضافه کرد: نشانگرهاي مرتبط با سياست‌ها شامل مواردي از جمله وجود چارچوب‌هاي قانونگذاري براي حمايت از کسب و کار الکترونيکي، به رسميت شناختن امضاي الکترونيکي، به رسميت شناختن معاملات برخط، قانونگذاري به منظور حمايت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات است.
    اين استاد داشگاه همچنين نشانگرهاي مرتبط با محتوا و کاربرد را درصد کسب و کارهايي که سامانه اطلاعاتي تحت وب دارند، ميزان استفاده از زبان بومي در وب سايت‌ها، درصد کسب و کارهايي که از فن‌آوري اطلاعات در ارايه خدمات استفاده مي‌کنند، وجود دورکاري در بدنه شهرداري، امکان استفاده محيط تراکنش الکترونيکي و غيره برشمرد.

    او خاطر نشان کرد: شهرهاي دنيا را به دو دسته تقسيم مي‌کنيم يکي شهرهاي " توسعه يافته اطلاعاتي" و يکي شهرهاي " توسعه يابنده اطلاعاتي ".

    به گفته‌ي وي درصد خانه‌هايي که به اينترنت دسترسي دارند اگر بيش‌تر از 50 درصد باشد مي‌گوييم توسعه يافته و اگر کم‌تر از 50 درصد باشد مي‌گوييم توسعه يابنده.

    استاد دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به تعريف شهرهاي توسعه يافته اطلاعاتي عنوان کرد: در اين دسته از شهرها سند مشخصي براي توسعه اطلاعاتي مديريت شهري وجود دارد بيش از 50 درصد از خانه ها به اينترنت دسترسي دارند، پهناي باند در دسترس براي هر خانه بيش از 5 مگابيت در ثانيه است. در دوبلين اين خيلي جالب است پهناي باند تحويل داده شده به هر خانه 2 مگابيت در ثانيه است. در امريکا دانشگاه هايي هستند که پهناي باند آن ها يک ترابايت بود.

    عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينکه پيش‌بيني ما در ايران اين است که پهناي باندي که به هر خانه اختصاص مي‌دهيم بايد حداقل 2 مگابيت باشد، اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان به ازاي هر رايانه بايد کمتر از 10 نفر باشد، بيش از 80 درصد کسب و کارها از طريق وب گاه‌هاي اختصاصي در اختيار شهروندان قرار بگيرد، امضاي الکترونيکي و معاملات برخط به رسميت شناخته شود و بدنه مستقلي براي نظارت بر قوانين شبکه‌يي وجود داشته باشد، ما به اين شهرها، شهرهاي توسعه يافته اطلاعاتي مي گوييم.

    وي در ادامه در تعريف شهرهاي توسعه يابنده اطلاعاتي، گفت: در اين شهرها حرکت مديريت شهري به سمت تدوين سند سياست‌گذاري توسعه است؛ اين شهرها به اين سمت حرکت مي‌کنند در تهران و شهرهاي مهم ديگر وقتي با شهردار شهر صحبت مي‌کنيم در جواب مي گويند که ما در حال تدوين هستيم اما پنج سال است که در حال تدوين هستند.

    دکتر منتظر با اشاره به آمار برخي کشورها افزود: در آمريکا تعداد کاربران اينترنت به ازاي هر 10 هزار شهروند 5514 نفر است يعني تقريبا 55 درصد کاربر اينترنتي، در ايرلند 3100 نفر، در دانمارک 5100 نفر در سنگاپور 5100 نفر و ايران 724 نفر.

    فقدان سياست مدون براي توسعه اطلاعاتي شهري در ايران
    اين پژوهشگر در ادامه با تاکيد بر اينکه شهرهاي ما به سطحي از توسعه يافتگي اطلاعاتي دست پيدا کنند گفت:اولين نکته فقدان سياست مدون براي توسعه اطلاعاتي شهري است که خود متاثر فقدان راهبردي اطلاعاتي در اين زمينه است.

    او گفت: نامشخص بودن اهداف استفاده از فن‌آوري اطلاعاتي در شهر و نامعين بودن تعريف شهر الکترونيکي از مهمترين نقاط ضعف کشور است. همچنين مشخص نبودن متولي ايجاد شهر الکترونيکي از جمله مسايلي که بر پيچيدگي اين موضوع اضافه مي‌کند.

    معاون پژوهشي مرکز تحقيقات سياست علمي کشور با بيان اينکه يکي ديگر از مشکلات، اعتبار مالي فراوان مورد نياز است، عنوان کرد: اعتبار مالي پياده‌سازي زيرساخت پهن باند، افزايش دسترسي مردم به اينترنت، طراحي محتوا، آموزش کارکنان و مردم، يکپارچه‌سازي زير سيستم‌ها، بازمهندسي فرايندهاي شهرداري و سازمان‌هاي خدمات‌رسان به مردم بسيار زياد است.

    وي تصريح کرد: تحقيقي که در مورد توليد محتواي اسلامي انجام شده متاسفانه بيشترين حجم اطلاعات مذهبي روي وب مربوط به مسيحيت، بعد هندو، يهوديت و در آخر اسلام قرار دارد که از اين حجم هم سهم اندکي مربوط به شيعه است.

    دکتر منتظر ضعف نظام پشتيباني فني و حقوقي از نظام شبکه‌يي را يکي از جدي‌ترين مشکلات در اين باره دانست و افزود: ما اگر از متخصصان خود بخواهيم که نرم‌افزاري را تعريف کنند امتناع مي‌کنند چرا چون مي گويد که نرم‌افزار من را مي دزدند و هيچ مرجعي نيست که از من و حقوق معنوي من دفاع کند.
    اين محقق با تاکيد بر اينکه زيرساخت‌هاي فني ما نيز دچار ضعف است ادامه داد: نوع نگاه در کشورهاي جهان سوم به توسعه فني اطلاعات تکنولوژي‌گرا هم نيست بلکه سخت‌افزارگرا است. مهمترين ويژگي سخت‌افزار اين است که به چشم مي‌آيد. جالب است که ما در سخت‌افزار هم قوي نيستيم و مشکلات بسيار جدي داريم.

    وي گفت: تصميم‌گيرندگان کشور با مشکلات بسيار جدي مواجه هستند که مهمترين دليل آن گسترش غيرهدفمند شبکه و نابساماني مديريتي حتي در بعد سخت‌افزاري است. به عنوان مثال در تهران هر دستگاه اجرايي را که دست بگذاريد براي خودش فيبرنوري دارد.

    او ادامه داد: شرکت برق، شهرداري، شرکت ملي نفت و خود شرکت مخابرات در تهران هر کدام فيبر نوري جداگانه براي خود دارند. هر کدام توپولوژي خاص خود دارند و اين هدفمند نيست. از سوي ديگر هزينه آن‌ها بسيار بالا است.

    منتظر با بيان اينکه يکي ديگر از مشکلات در توسعه اطلاعاتي شهرها و شهر الکترونيکي اين است که ما مفاهيم را نمي‌شناسيم، گفت: بررسي برنامه راهبردي فن‌آوري اطلاعات در سه شهر بزرگ ايران يعني تهران، تبريز و مشهد نشان مي‌دهد که مهمترين راهبرد اين برنامه‌ها خودکارسازي نظام اداري است.
    او گفت: متاسفانه فهم ما اصولا مشکل دارد در اين مفاهيم جديدي که سريع در حال گذر است به شدت ناتوان هستيم، مفهوم‌سازي نکرده‌ايم و مفهوم ديگران را هم نفهميده‌ايم.

    هنوز درک يکساني از مفهوم it نداريم
    وي افزود: به عنوان مثال ما پس از قريب دو دهه هنوز درک يکساني از مفهوم it نداريم؛ سياست‌مردان جمهوري اسلامي اگر در جايي لغت it را به کار ببرند، در 95 درصد موارد منظورشان کامپيوتر است و در10 درصد هم منظورشان اينترنت است و به هيچ عنوان به دامنه مفهومي و ويژگي‌هاي آن توجهي ندارند.
    اين محقق خاطر نشان کرد: ارزيابي ميزان آشنايي کارگزاران مديريت شهري مبين آن است که کمتر از 10 درصد مديران شهري با مباني فن‌آوري اطلاعات آشنايي دارند و همين امر يکي از دلايل توسعه‌نيافتگي اطلاعات شهري را به همراه دارد.

    به گفته‌ي او مشکل ديگر کمبود نيروي انساني ماهر است. بر اساس آمار بيش از 85 درصد نيروي آماده به کار در ايران فاقد مهارت هستند و اين وضع در بخش فن‌آوري اطلاعات بدتر است. بر خلاف اظهار نظر ايران، يکي از گران‌ترين نيروي کار در دنيا را دارد چون نيروي کار ايران فاقد مهارت است و اين به شدت بر هزينه‌ها مي‌افزايد.

    مهمترين گام تحقق شهر الکترونيکي تدوين سياست توسعه اطلاعاتي است
    منتظر با اشاره به اينکه يکي از مهمترين گام‌هاي تحقق شهر الکترونيکي تدوين سياست توسعه اطلاعاتي است گفت: اين سياست بايد شامل بيان اهداف شهر در عرصه فن‌آوري اطلاعات، برنامه عملياتي توسعه، متولي برنامه تخصيص اعتبار مورد نياز باشد که ما در آن به شدت ضعيف هستيم.

    او گفت: توسعه اطلاعاتي شهر مستلزم دگرديسي در بسياري از نهادها و نيز ايجاد نهادهاي جديد در سطح شهر است تا امکان تحقق شهر الکترونيکي فراهم شود. بازمهندسي فرايندهاي موجود در دستگاه‌هاي خدمات‌رساني به شهروندان نيز نقش به سزايي در تحقق شهر الکترونيکي دارد.

    منبع: آگاهی سازی
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 21-01-2013 در ساعت 13:11

  4. #13
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    2,413
    سایر رشته ها
    امتياز طلايي
    16
    سپاس
    6
    281 سپاس در 144 پست
    امتياز:8641Array

    پیش فرض

    تامين رفاه اجتماعي در گرو تحقق شهر الكترونيك است


    مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران اعلام كرد اصلي‌ترين مشكل راه‌اندازي شهر الكترونيك، وجود نداشتن نهاد راهبري مقتدر و با اراده قوي و قدرت تصميم‌گيري فراگير است.
    مهندس علي اصغر قائمي در گفت و گو با خبرگزاري شهر به تشريح ضرورتها، ملزومات و مشكلات تحقق شهر الكترونيك در ايران پرداخت.


    * تعريف شما از شهر الكترونيك چيست و اين شهر چه ويژگي‌هايي دارد؟

    شهر الكترونيك عبارت است از قضايي مجازي كه بدون محدوديت در زمان و مكان و فارغ از مشكلات ناشي از عوامل بيروني و محيطي مانند حمل و نقل و ترافيك، متصديان پاسخگو و امثال آن، اطلاعات و خدمات به صورت شبانه‌روزي و آنلاين از طريق شبكه، در اختيار شهروندان قرار گيرد. بديهي است اينترنت بهترين محيط شبكه‌اي براي انتشار اطلاعات و خدمات مي‌باشد. هرچند صور ديگري نيز متصور مي‌باشد كه كمتر داراي توجيه اقتصادي و فني مي‌باشند.
    * به نظر شما تدوين سياست‌هاي كلي در اين شهر بايد بر عهده چه سازماني باشد؟
    با توجه به اينكه متولي اصلي سياست‌گذاري شهرهاي شوراي اسلامي شهر است كه منتخبين مردم نيز مي‌باشند، بديهي است اين شورا به عنوان نهاد راهبري شهر، مي‌تواند نقش موثري در ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌ها با محوريت شهرداري داشته باشد و خوشبختانه وظايف شهرداري‌ها و حوزه پوشش مسووليت آنها نيز اين امكان را فراهم ساخته است.

    * آيا تهران را با توجه به زيرساخت‌هايش مي‌توان به شهر الكترونيكي مبدل ساخت؟
    پاسخ اين سوال مثبت است اما بايد به نكات ظريفي مانند توسعه زيرساخت ارتباطي، آموزش شهروند الكترونيك، كاهش هزينه‌هاي دسترسي، اصلاح فرآيندهاي درون سازماني براي كوتاه‌تر شدن مسير فعاليت‌ها، ارتباط بين سازمان‌ها براي حذف اقدامات اضافي و موازي مانند احراز هويت، توجه به امنيت در حوزه فعاليت‌هاي مجازي و به تبع آن توسعه اعتماد جمعي و ... به طور كاملاً جدي پرداخت. اما از همه مهمتر توسعه خدمت و اطلاعات الكترونيك است كه شرط اصلي موفقيت در اين بخش به اراده مديران بستگي دارد.

    * ارتباط بين شهر الكترونيك و دولت الكترونيك چيست؟

    با توجه به تعاريف متداول از مفاهيم چهارگانه
    g2c و g2b و g2e و g2g شايد بتوان به طور ساده تعريف و تمايز بين شهر الكترونيك و دولت الكترونيك را در تفكيك چهار موضوع فوق دانست، يعني فعاليت در حوزه g2c و g2b را ماموريت و مسووليت شهر الكترونيك دانست و دولت الكترونيك جامع همه مفاهيم تصور كنيم. به تعبير ديگر شهر الكترونيك جزيي از كل است.

    * مشكلات راه‌اندازي شهر الكترونيك در ايران را چه مي‌بينيد؟

    به نظر مي‌رسد اصلي‌ترين مشكل در راه‌اندازي شهر الكترونيك، عدم وجود نهاد راهبري مقتدر و با اراده قوي و قدرت تصميم‌گيري فراگير مي‌باشد. لكن عواملي همچون توسعه خدمات الكترونيك، بستر سازي فرهنگي و آموزش شهروند الكترونيك، بسترسازي فرهنگي و آموزش شهروند الكترونيك، امنيت در شهر الكترونيك، تدوين و اجراي قوانين و مقررات شهر الكترونيك، زيرساخت‌هاي مورد نياز از جمله اينترنت پرسرعت و امكانات سخت‌افزاري بسيار موثرند.


    • ارتباط آلودگي هوا و شهر الكترونيكي چگونه است؟


    بيش از 80 درصد آلودگي هواي شهرها ناشي از خروج گازهاي زيان‌آور محيطي از خودروها است. اقدام در جهت كنترل آلودگي هواي شهرها از طرق مختلف نظير تغيير نوع سوخت خودروها به مواد با آلايندگي كم يا طرح استفاده از خودروهاي همگاني و طرح‌هايي نظير زوج و فرد يا طرح ترافيك يا سازمان اجرايي بسيار زياد با صرف هزينه‌هاي بسيار زياد است و يا مصارف كوتاه مدت خواهند داشت. بهترين راه حل راه حلي است كه منجر به كاهش تقاضاي سفر در ميان شهروندان گردد كه اين موضوع به دليل ويژگي‌هاي خاص شهر الكترونيك در آن مستتر است و به همين دليل در راه كاهش آلودگي هواي شهرها اقدام در جهت ايجاد شهر الكترونيك است و ميان توفيق ايجاد شهر الكترونيك در همه زمينه‌هاي آن و كاهش آلودگي هواي شهرها رابطه مستقيم وجود دارد.

    nobody is truly happy
    the pain is always there
    and no 1 really cares
    so u just have to hide ur tears
    and hope 1 day they wont b there


  5. #14
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    مصالح ساختماني هوشمند براي شهرها

    با به كارگيري فن آوري هاي پيشين و نيز ابتكار مهندسان سوئدي، مي توان نسل نويني از مصالح را به وجود آورد. مصالح جديد قادرند به هنگام قرارگيري در معرض نور خورشيد يا باران، آلودگي ها را بشويند و در خود حل كنند.

    با به كارگيري فن آوري هاي پيشين و نيز ابتكار مهندسان سوئدي، مي توان نسل نويني از مصالح را به وجود آورد. مصالح جديد قادرند به هنگام قرارگيري در معرض نور خورشيد يا باران، آلودگي ها را بشويند و در خود حل كنند
    شكوفايي جمعيت و روند شهري شدن پس از انقلاب صنعتي، هجومي از انواع آلاينده ها و مواد سمي خطرناك را براي شهرنشينان سراسر جهان به همراه آورده است و از اين رو، دانشمندان همواره در پي يافتن راهكارهاي جديد، از اختراع و توليد مبدل هاي كاتاليستي گرفته تا به كارگيري سوخت هاي جانشين، براي كاهش انتشار آلاينده ها توام با ايجاد شرايط بهتر براي زندگي جوامع ساكن در شهرهاي بزرگ بوده اند.
    در اين ميان، تازه ترين اختراع دنياي علم را دانشمندان سوئدي و فنلاندي به جهان معرفي كرده اند؛ به طوري كه اينك پس از سالها توجه به يافتن راهكارهاي جديد مرتبط با موتورها و لوله هاي اگزوز، پژوهشگران ايده جديدي را در اين زمينه مطرح كرده اند. آنها بتازگي موفق به توليد مصالح ساختماني هوشمند و شگفت انگيزي شده اند كه پس از قرارگيري در ساختار خانه ها و ساختمان هاي شهري، قادرند به ميزان قابل توجهي از آلودگي عظيم شهرها بكاهند. ديوارهاي هوشمندبه گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از استكهلم، دانشمندان سوئدي همراه با پژوهشگران فنلاندي، مواد و مصالح ساختماني هوشمندي توليد كرده اند كه مي تواند به پاكيزگي شهرهاي بزرگ و كاهش آلودگي هوا در آنها كمك كند. بر اساس اين گزارش، پيش از اين نيز مواد خود پاك شونده اي براي ساخت پنجره ها و ديوار حمام ها ساخته شده بود و اينك با به كارگيري فن آوري هاي پيشين و نيز ابتكار جديد مهندسان سوئدي، مي توان نسل نويني از مصالح و ساختارهاي شهري را بويژه در كلانشهرهاي آلوده به وجود آورد. به گفته دانشمندان سوئدي، مصالح ساختماني جديد قادرند به هنگام قرارگيري در معرض نور خورشيد يا باران، آلودگي ها را بشويند و در خود حل كنند. كارين پترسون ، سخنگوي شركت ساختماني بزرگ سوئد موسوم به شركت اسكانسكا ، مي گويد: در آغاز، به دنبال ساخت ديوارهاي سيماني ويژه اي بوديم كه آلاينده هاي خروجي از اگزوز خودروها را بويژه در داخل تونل ها كه انبوهي از مواد آلاينده در آنجا متمركز مي شود، از ميان بردارد و سپس مشاهده كرديم كه محصول توليد شده را مي توان افزون بر اهداف اوليه، در ساختار انواع ساختمان ها و بناهاي شهري نيز به كار گرفت و از ويژگي هاي منحصر به فرد آنها در پاكيزه سازي محيط استفاده كردمهندسان و محققان شركت اسكانسا كه دفتر مركزي آن در شهر استكهلم، پايتخت سوئد قرار دارد، فعاليت پژوهشي اخير خود را در چارچوب بخشي از يك پروژه سوئدي- فنلاندي به ارزش يك ميليون و 700 هزار دلار انجام داده اند. اين پروژه به منظور توليد سيمان كاتاليستي و تركيبات بتوني جديد با پوشش اكسيد تيتانيوم براي پوشش و نماي ساختمان ها طراحي و اجرا شد. اكسيد تيتانيوم تركيب شيميايي ويژه اي است كه اغلب در رنگ هاي سفيد و خميردندان ها مورد استفاده قرار مي گيرد. به گفته شيميدان ها، اين ماده داراي خواص و ويژگي هاي منحصر به فردي است؛ به طوري كه به هنگام قرارگيري در معرض اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد، به يك ماده بشدت فعال و واكنش پذير تبديل مي شود. پژوهشگران سوئدي تصريح مي كنند كه اين ويژگي اكسيد تيتانيوم سبب مي شود تابش اشعه ماوراي بنفش به آن، موجب ايجاد يك واكنش كاتاليتيك شود كه نتيجه اين روند، تخريب مولكول هاي انواع آلاينده ها از جمله اكسيدهاي نيتروژن خواهد بود. گفتنـــــي است اكسيدهاي نيتروژن در فرآيند احتراق سوخت هاي فسيلي منتشر مي شوند و به هنگام تركيب شدن با برخي تركيبات آلي فرار موجود در هوا، دود- مه خطرناكي را در شهرها به وجود مي آورند. كارشناسان بهداشتي همواره هشدار مي دهند قرارگرفتن در معرض غلظت بالايي از اكسيدهاي نيتروژن، مشكلات تنفسي بسيار خطرناك و حادي را براي شهروندان ايجاد مي كند، البته بررسي ها نشان داده است كه اين آلاينده ها به راحتي و با بارش يك باران، از هوا حذف مي شوند. ساختمان هاي پاك و درخشانبه گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، واكنش كاتاليتيك ايجاد شده در مصالح ساختماني جديد خواص مهم ديگري نيز دارد؛ به طوري كه واكنش پذير شدن و فعاليت شيميايي شديد اين مواد در مجاورت اشعه ماوراي بنفش، مي تواند از چسبيدن باكتري ها و كثيفي ها بر روي ديوار ها و ساختمان ها جلوگيري كند و سبب مي شود تا اين آلودگي ها با بارش يك باران، به آساني از روي ديوارها شسته و پاك شوند. بو- اريك اريكسون ، رئيس بخش تحقيقات شركت سمنتا كه گوشه اي ديگر از اجراي اين پروژه را به عهده داشته است، مي گويد: محصولات جانبي به وجود آمده، در پي وقوع اين واكنش شيميايي كه فرآيند فتوكاتاليز نام دارد، بي خطر هستند. وي مي افزايد: در واقع نوع محصولات جانبي ايجاد شده در جريان اين واكنش، بستگي به نوع تركيباتي دارد كه در جريان آن وارد شده و در واكنش شركت دارند؛ به طوري كه مولكول هاي كربن دار تركيبات آلي درگير در اين واكنش به دي اكسيد كربن و آب تبديل مي شوند، در حالي كه از مولكول هاي انواع اكسيدهاي نيتروژن، سرانجام نمك هاي نيتراته بر جاي خواهد ماند. اين گزارش مي افزايد كه پيشبرد تحقيقات اخير در اين حوزه، به لطف ظهورانقلاب نانوتكنولوژيكي در شاخه هاي گوناگون علوم امكانپذير شده است، به گونه اي كه اينك مهندسان و شيميدان ها در سطوح مولكولي به دستكاري و تغيير تركيبات مصالح ساختماني مي پردازند تا بتوانند خواص و ويژگي هاي مطلوب و مورد نظر خود را در اين دسته از مواد به وجود آورند. به گفته دانشمندان، به كارگيري موادي مانند اكسيدتيتانيوم در ساختار مصالح ساختماني، فقط زماني به نتيجه مطلوب خواهد انجاميد كه لايه بسيار نازكي از آن را به عنوان پوشش مصالح، مورد استفاده قرار دهند و در واقع دستيابي به اين هدف، در مقياس ميكروسكوپي بايد به اجرا درآيد. توليد گسترده و انبوه مصالح خودپاك شونده و استفاده گسترده از آنها در ساختار ساختمان ها و پنجره ها در مناطق گوناگون، سبب مي شود كه از اين پس بتوانيم در شهرهايي زندگي كنيم كه از نما و سيماي بسيار تميز، پاكيزه و درخشاني برخوردارند و نيازي به تميز كردن نماي ديوارها و پنجره ها به طور دوره اي وجود نخواهد داشت. گزارش آسوشيتدپرس مي افزايد كه تاكنون، چندين ساختمان مدرن از جمله مارونوچي بيلدينگ در توكيوي ژاپن از اكسيد تيتانيوم و آجرهاي فتوكاتاليك پوشيده شده اند تا نقش مهم و برجسته خود را در پاكيزگي شهري و كاهش آلاينده هاي پايتخت ژاپن ايفا كنند. مهندسان سوئدي تاكيد مي كنند كه جلوگيري از تغيير رنگ و شفافيت نما و ظاهر ساختمان ها كه در اثر وقوع واكنش هاي شيميايي گوناگون ميان انواع آلاينده ها و سطح مصالح ساختماني صورت مي گيرد، از ديگر ويژگي ها و فوايدي به شمار مي رود كه استفاده از اين مواد جديد در پي خواهد داشت. همچنين پژوهشگران براي آزمايش تركيبات جديد خود، 75 هزار متر مربع از سطح خيابان هاي اطراف شهر ميلان ايتاليا را با سيمان فتوكاتاليك پوشانده اند كه نتيجه اين آزمايش ها بسيار موفقيت آميز بوده است. به گفته آنان، در نتيجه انجام اين آزمايش در حومه شهر ميلان، سطح اكسيد نيتروژن تا بيش از 60 درصد كاهش يافته است كه البته اين امر تا اندازه اي نيز به شرايط آب و هوايي منطقه بستگي دارد. همچنين انجام تجربه مشابهي در فرانسه، سبب كاهش غلظت اكسيد نيتروژن به ميزان 20 تا 60 درصد بر سطوح ديوارهاي مجهز به سيمان فتوكاتاليك در مقايسه با ديوارهاي حاوي مصالح معمولي شده است. بر اساس اين گزارش، ارائه نتايج بسيار درخشان و قابل توجه در اين زمينه، سرانجام اتحاديه اروپا را براي سرمايه گذاري در اين عرصه تشويق كرد و اين اتحاديه در سال ميلادي گذشته، مبلغ 2 ميليارد و 270 ميليون دلار را براي پيشبرد پروژه توليد مصالح ساختماني هوشمند به منظور كاهش غلظت اكسيدهاي نيتروژن و مواد سمي ديگري همچون بنزن در شهرها اختصاص داد.

    منبع : انجمن مهندسي عمران
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

  6. #15
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    شهرمجازي

    باگسترش فن آوري اطلاعات درجهان وورودسريع آن به زندگي روزمره مردم مسائل وضرورتهاي تازه اي نيز به وجودآمده است.امروزه انسان توسعه يافته كسي است كه به اطلاعات دسترسي داشته باشدودسترسي به اطلاعات نه يك ضرورت ،كه يك قدرت محسوب مي شود.دراين ميان شهرها به عنوان مراكزقدرت انساني وتمدنهاي بشري بيش ازبيش اهميت يافته اند..
    به اعتقادالوين تافلرمردم كره زمين تابه امروزسه موج اساسي تحول راپشت سرگذاشته اند:

    موج اول موج انقلاب كشاوزي است كه زمان آغازآن بركسي مشخص نيست.موج دوم انقلاب صنعتي است كه به دنبال اختراع ماشين بخاردرسال1764آغازشدوبالاخره موج سوم ياانقلاب انفورماتيك است كه ازسال 1946 كه بشربه ساخت كامپيوترنائل آمده آغازگشته است.
    اگردرموج دوم سخت افزارهابه كمك انسانهامي آمدند،درموج سوم اين نرم افزارهاهستندكه به خدمت بشرمي شتابندوتفكرات وتصورات آدمي رابه شكل كدهاي صفريايك وباكمك امواج ماهواره اي مبادله مي كنند. درموج سوم انسان هرروزكه بيشتريادمي گيرد،بيشترمي فهمدكه باحقيقت فاصله دارد.موج سوم راموج خردورزي نيزلقب داده اندزيرادراين عرصهانسانهاديگرفرصت ندارندزيادباهم صحبت كنند،همه چيزتعريف شده وبراي هرتعريف يك كددرنظرگرفته شده است.(الوين تافلر1373)

    شهرالكترونيكي يكي ازدستاوردهاي موج سوم است.باگسترش صنعت ارتباطات وسپس فرگير شدن اينترنت،فضاي جديدي براي شهرهابه وجودآمده كه ازآن به شهرمجازي تعبيرمي شود.تحولات حوزه فن آوري بويژه گسترش شبكه اينترنت دردهه اخيروانقلاب اطلاعاتي تحولات عميقي راموجب شده وجوامع انساني رابه سوي تبديل شدن هرچه بيشتروسريعتربه جوامع الكترونيك پيش مي برد.جوامعي كه درآنهامرزهاي ميان واقعيت وخيال تااندازه زيادي مخدوش شده ويابه عبارت ديگرواردرابطه اي كاملا تازه شده اند
    فن آوری های ارتباطی همچون اينترنت به نوعی آغازساختمان شهری تازه است.شهربالقوهَشهريمتعلق به زمان واقعيَشهری بايک شبکه ارتباطی درونی براساس سرعت مطلق امواج الکترونمغناطيسيَنوعی فرامرکزَشهر-جهانَکه تمام شهرهای واقعی اقماروحاشيه اين شهربالقوه اندواين شهربالقوه درهيچ جانيست.تنهادرآنجاست که آنتنهای بشقابی وفيبرهای نوريدرآنجاهستند.شهرمجازی شهری نيست که درمکان واقعی قرارگرفته باشد.اين شهربه مکان-زمان جغرافيايی وابسته نيستَبلکه بازمان واقعی پخش ودريافت فوری يک پيام رابطه دارد.اين جهشيذاست چشمگيرکه موجب می شودشهرسازبدون توجه به ارتباطات راه دوروامکان اقدام فوری وبدون توجه به شنيداروديداربتواندشهرسازب اشد.(پاپلی يزدی ورجبی سناجردی۱۳۸۲)
    فشرده شدن زمان ومکان وخلق فضای مجازی زمينه شرايطی رافراهم ساخته که ازآن می توان تحت عنوان سرزمين زدايی نام برد.سرزمين زدايی درعصرجهانی شدن به فرايندی اطلاق می شودکه به واسطه پيشرفت شگفت آورفن آوری های ارتباطيزمينه تغييروتضعيف تحول رشته های پيوندزننده فضای اجتماعی بامکان وسرزمين معين راپيش می آورد(رحيم سرور۱۳۸۳)
    درشهرمجازي انسان باانبوهي ازاطلاعات روبروست ودرنتيجه خودراتنهاوسرگردان مي يابد،وحدت ويگانگي خودراازدست داده وخودرابيگانه احساس مي كندكه تمام اين مواردبرهويت شهري وشهروندي تاثيرمي گذارد.پس هويت شهري وحتي شهروندي نيز معاني متفاوتي درچنين شهرهايي مي يابند.

    دوفضايي شدن شهر؛ شهرمجازي وشهرواقعي:
    خلق فضاي مجازي به خصوص ازطريق دولت الكترونيك وابستگي به بعدمكان راكاهش مي دهد.باكاهش وابستگي به بعدمكان،فعاليتهاي شهري چون اشتغال،آموزش،خريدوفروش و...ازطريق فناوري اطلاعات انجام مي شود.درچنين شرايطي فضاي خانه اهميت ميباد.درشهرالكترونيكي محيط خانه هابه فضاي مجازي تبديل شده وبااستفاده ازآن مي توان درهرنقطه ازدنياوبدون محدوديت زماني ومكاني فعاليت كرد.ازديدبرخي ازصاحب نظران عبارت at homبه @hom تبدل مي گرد.(ميثم بصيرت،1382،ص95تا99)
    شهرهوشمندياشهرمجازي شهري است كه تمام يابخشي ازفعاليتهاي شهري آن درفضاي مجازي صورت مي گيرد.وبه كمك آن محيط، فعاليت هاي ساكنان با سرعت وسهولت بيشتري انجام مي پذيرد.شهرمجازي مكاني است پيوسته ومتشكل ازفضاهاي عيني ومجازي .درفضاي جديد معناي مكان بازسازي مي شودونگاه به شهربه عنوان فضاي مكانها تبديل به فضاي جريانهامي شود.(كستلز1992)كه
    ازيك سوحركت جمعيت وازسوي ديگرحركت اطلاعات رااجتماعي مي كند.اين تغيردرواقع زمينه نگاه يكپارچه به شهردوفضايي رافراهم مي كند.
    شهرمجازي يك شهراطلاعاتي ودرعين حال يك شهرجهاني است.زيراكاركردهاي هدايت كننده اقتصادجهانيراشبكه اي ازتصميم گيري هاومراكزپردازش اطلاعات بايكديگرهمسازمي كند.اين گونه جهاني شدن اشكال وفرايندهاي شهري، فراسوي امركاركردي وامرسياسي رفته وبرالگوهاي مصرف،شيوه هاي زندگي ونمادگرايي صوري تاثيرمي گذارد.(ناصرفكوهي،1383، 138)
    شهرسازي واقعي_مجازي به ظرفيتهاي واقعي شهردر كنارظرفيت هاي مجازي آن توجه مي كندوشهرراباتوجه به اين دوفضامي سازد.شهرهاي آينده ناگزيرندبانگاه به اين فضاساخته شوند.دراين روندباتوسعه نرم افزارهاي كامپيوتريساخت جديدي ازرئاليسم شهري كه فضاي شهرمجازي رابه فضاي شهرواقعي نزديك مي كندتحقق مي يابد.اين رئاليسم درك شهودي به واقعيت هاي مجازي مي بخشد.به عبارتي شهرمجازي يك ايده آليسم مبتني برانديشه خيالي ويوتوپيايي نيست بلكه يك شهرواقعي است كه باظرفيت هاي جهان مجازي ساخته مي شود.(عاملي،سعيدرضا،1383)
    اولين شهرمجازي درآمستردام هلنددرسال1994شكل گرفت وبه سرعت دربسياري ازشهرهاي اروپايي،آمريكايي وبرخي شهرهاي آسيايي نظيرتوكيووسنگاپورهم واردشد.
    درايران نيزپروژه ملي شهرالكترونيكي كيش توسط دانشگاه علم وصنعت ايران وسازمان منطقه آزادكيش مطرح شده است.(آرمان جمالي،1383)شهروندان شهرالكترونيكي كيش درآينده فرصت مناسبي خواهندداشت كه نه تنهادررقابتهاي اقتصادي جهان شركت كنندبلكه درجهت حفظ واشاعه فرهنگ اسلامي –ايراني ابزارلازم رادراختيارخواهندداشت ودردرازمدت ايجادمشاغل اينترنتي جديدوتجربه بدست آمده ازآن مي تواندبراي كل كشورمفيد باشد.
    شهرمجازي بدون شهرواقعي وشهرواقعي بدون شهرمجازي شهري ناكارآمدوبي معنااست.بايدتوجه داشت كه اساساَتوسعه شهري يك هدف مطلوب حتي درميان اقوام بدوي بوده است.ازاين منظردوفضايي شدن شهرنيزيك نوع توسعه كلان فضاي شهري محسوب مي شود.به لحاظ نظري دوفضايي شدن شهردرارتباط عميق باپارادايم دوجهاني شدن هامي باشد.(عاملي-سعيدرضا ،1382)جهاني شدن درجهان واقعي متاثرازسرمايه وحمل ونقل ودرجهان مجازي متاثرارتباطات مي باشد.
    باشكل گيري دولت الكترونيك وشهرمجازي مفهوم كارهمانطوركه گفته شدعوض مي شود.كارازيك بسترچسبيده به مكان مشخص ومركزي به يك هويت جداازمكان وبه صورت غيرمتمركز تغيرشكل مي يابد.انتقال سطح وسيعي ازكارازجهان واقعي به جهان مجازي،موجب كاهش گسترده حركت جمعيت درشهرشده وصرف وقت رابه صورت غيرقابل تصوري كاهش مي دهد.
    ازآنجاكه شهرهاي مجازي درآغازراه خودهستندلذاهيچ نوع شهرسازي قطعي دراين زمينه شكل نگرفته است.به عبارتي هنوزاجزاوعناصرشهرهاي مجازي ،نوع معماري،حتي نظام اجرايي وپاسخگويي آنهاازيك استانداردتعريف شده ومشخص برخوردارنيست.دراين روندهرشهر متناسب باضرورتهاوقابليتهاي محيطي خودشيوه هاي خاصي ازشهرسازي راارائه مي دهد.

    منابع ومآخذ:
    1-بصيرت ،ميثم- فناوري اطلاعات-ماهنامه شهرداريها،شماره 50 ، 1382
    2-عاملي،سعيدرضا-دوجهاني شدنهاوآينده جهان-كتاب ماه علوماجتماعي،شماره69 ،صص143تا174
    3-عاملي سعيدرضا-دوفضايي شدن شهر:شهرمجازي ضرورت بنيادين براي كلان شهرهاي ايران-1383، htt/www.iranwsis.org.com
    4-فكوهي،ناصر-انسانشناسي شهري-نشرني،1383
    5-تافلر،الوين-موج سوم-ترجمه شهيندخت خوارزمي،چاپ نهم،1373
    6-جمالي،آرمان-شهرالكترونيكي،بسترورودبه رقابنهاي عصرسيبرنتيك-htt/www.editorial.com
    7-دگرديسي اخلاقي ضرورتي اجتناب ناپذير درشهرمجازيhtt/www.iritn.com
    8-سرور،رحيم-تغيرمفهوم ماهيت مکان وفضادرعصرجهانی شدن -مجله شهرنگار،شماره۲۴، ۱۳۸۳صص۲۰تا۲۷
    ۹-پاپلی يزدي،حسين ورجبی سناجردي،حسين-نظريه های شهروپيرامون-سمت۱۳۸۲
    10-Graham,s.and A.aurigi(1997),Virtual city,socialpolarization and the crisis in urban public space.Jurnal of urban tecknology, p.12-52

    منبع: shahrsaz.4t.com
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 21-01-2013 در ساعت 13:13
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

  7. #16
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    تاثیر فن آوری اطلاعات بر مدیریت تقاضای سفر

    مدیریت تقاضای سفر :
    حذف سفر

    کاهش تعداد و مسافت سفر هر نفر
    تغییر به یک مد موجه تر
    تغییر به یک زمان يا مسيرمناسب تر


    حذف سفر :

    از منزل یا اداره یا ......IT

    پیک

    پست

    دورکاری و ارسال نتیجه به صورت الکترونیکی یا پست یا حضوری


    کاهش تعداد يا مسافت سفر هر نفر :

    بخش نیمه حضوری فن آوری اطلاعات مثل خود پرداز و کافی نت و دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری

    بهبود توزیع کاربری ها


    مهمترين شيوه مديريت تقاضا و بي ادعائي ما

    پس مهمترين بخش مديريت سفر همين است .
    زيرا به نحو معجزه آسا مشكل را از ريشه حل مي كند . ضمن اينكه منجر به رفاه و آسايش مردم و صرفه جوئي در وقت آن ها مي شود. آن هم با حداقل هزينه سرمايه گذاري و جاري و حداقل زمان ..... مترو و اتوبوس و .. خيلي اشتباه است كه فكر كنيم : اين كار مربوط به واحد فن آوري اطلاعات است . مدعي كار شما بايد باشيداصلا كار IT متولي اش نه كامپيوتر است و نه فن آوري اطلاعات و نه مخابرات بلكه مديريت است .

    انواع دنیای مجازی :

    e- Business
    e- Commerce
    e- Banking
    e- Learning
    e- Money
    e- Government
    e- Mail
    e- Book
    ………..


    دولت الکترونیک
    دولت الکترونيکي عبارت است از کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات براي ارتقاء کارايي، اثربخشي، شفافيت تبادلات و تعاملات اطلاعاتي بین دولت ها و همچنين درون دولت شامل سطوح مختلف ادارات دولتي اعم از محلي،شهري يا در سطح کشور، شهروندان و بنگاه هاي تجاري که موجب ارتقاي توانمندي شهروندان از طريق دسترسي و بهره گيري از اطلاعات است.

    نمونه هايي از خدمات دولت الكترونيك
    :
    1-تمديد گواهينامه و رواديد
    2- امور مربوط به ثبت احوال
    3- پرداخت قبوض و عوارض
    4- رهگيري مرسولات و پروسه هاي اداري
    5- رزرونمودن بليط هواپيما قطار و هتل
    6-سرويسهاي پرداخت الكترونيک
    7- راي گيري الكترونيک
    8- ارايه خدمات و مشاوره در زمينه بهداشت و درمان
    9 – آموزش و ياد گيري الكترونيكي
    10- ايجاد بازارهاي الكترونيكي
    11- امور اقامت ، مهاجرت و توريسم
    12- خدمات بيمه اي

    مزايا
    :

    کاهش نياز به سفر
    كاهش زمان تلف شده مراجعه كنندگان
    كاهش هزينه ارائه خدمات و استفاده از آن
    افزايش سرعت پردازش اطلاعات
    ارتقاء دقت و صحت نتايج در گزارشات مديريتي
    دسترسي سريع و آسان به اطلاعات به هنگام


    شهر الكترونيک (مجازی) چيست؟
    شهر الکترونيک شهری است که در آناز ابزار ICT برای دسترسى الكترونيك شهروندان به ادارات دولتى، بنگاههاى اقتصادى و كليه خدمات فرهنگى و بهداشتى شهرى به صورت شبانه روزى و قابل اطمينان و امن استفاده می گردد اين شهر از بستر پيشرفته اطلاعات مخابراتى برخوردار است، به صورتى كه مى توان ازطريق كامپيوتر با خانه ها، مدارس، ادارات و غيره ارتباط برقراركرد،در یک شهر هوشمند، کلیه اطلاعات و خدمات به صورت الکترونیک به مردم ارائه می شود

    شهرهای الکترونيک جهان:

    می توان به شهر های الکترونیک لندن، لس آنجلس، ونکوور، توکيو و...اشاره کرد.
    اما یک شهر در حال ساخت که شاید بعنوان اولین شهر تمام الکترونیک مطرح گردد :
    شهر نیوسونگدو در کره جنوبی
    كه پروژه ساخت این شهر در سال 2014 پایان می پذیرد .

    فوايد ايجاد شهرهای الکترونيک:

    ۱- کاهش هزینه
    ۲- افزایش درآمدها
    ۳- افزا یش کیفیت خدمات
    ۴- کاهش زمان دسترسی به خدمات و بالا بردن میزان دسترسی به خدمات
    ۵- کاهش میزان آلودگی هوا و ترا فیک
    ۶- شفاف کردن اطلاعات و مراحل و انجام خدمات و قوانین وجلوگیری از اعمال سلیقه کارمندان

    ملزومات جهت ايجاد شهرالکترونيک:

    در ایجاد شهر الکترونیک ایجاد سه بخش : دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک الزامی است.


    دولت الکترونیک:
    دولت الکترونیک عبارت است از متحول کردن دولت و فرایند كشورداری از طریق قابل دسترس تر، کارآمدتر و پاسخگوتر کردن آن و ارائه اطلاعات و خدمات به شهروندان و سایر نهادهای دولتی با استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در مورد میزان کارآیی خدمات دولت الکترونیک در کشورهای مختلف جهان، ایران در این زمینه در سال 2004رتبه 115 ودرسال 2006 رتبه 94 را به خود اختصاص داده بود.

    تجارت الکترونیک:
    در دنیای امروز و در حالی که با حجم عظیم تبادلات الکترونیکی رو به رو هستیم تجارت الکترونیک جزء لاینفک دنیای الکترونیکی قرار گرفته است. امروزه فروشگاه های بزرگ به آسانی محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش می گذارند و شرکت ها تبادلات عظیم خود را بر روی اینترنت انجام می دهند. به عنوان مثال مردم آمریکا در سال ‪ ۲۰۰۶بیش از یکصد میلیارد دلار خرید اینترنتی کردند که این رقم نشانگر ‪ ۲۴درصد افزایش نسبت به یکسال قبل است.

    آموزش الکترونیک:
    در آموزش الکترونیک شركتهــــــا، فرهيختگان، مربيان و معلمان در سطح وسيع تر و تعداد بالاترمي توانند با يكديگر كار كنند. هرچه فناوران و معلمان بيشتر با هم باشند و بيشتر با هم كار كنند، استعـــــدادهاي دانش آموزان بيشتر شكوفا مي گردد، اقتصاد قويتر مي شود و كشور نيرو مي گيرد.

    نيازمندیها جهت فراهم شدن ” تجارت الکترونيک ، دولت الکترونيک وآموزش الکترونيک” :
    ۱- زیر ساختهای تکنولوژیکی:برای ایجاد زیر ساخت تکنولوژیکی باید دسترسی به ابزارفناوری اطلاعات وتجهیزات لازم فنی ومخابراتی آماده شود ومردم دسترسی آسان به اینترنت داشته باشند ونرخ استفاده از اینترنت بالا رود.
    ۲- منابع انسانی : باید متخصصان IT وفرآیندها به حد لازم در جامعه آموزش ببینند و وجود داشته باشند.
    ۳- زیر ساخت فرهنگی : مردم برای استفاده از تکنولوژی های جدید بايد آمادگی های لازم را داشته باشند و به عبارتی زیر ساخت فرهنگی برای ایجاد شهر الکترونیک مهیا باشد. برای ایجاد یک شهر هوشمند (شهر الکترونيک) چه بايد کرد:

    1. دسترسی آسان به ICTs
    2. بالا بردن امنیت محیط
    3. فرهنگ سازی
    4. آموزش نیروی انسانی
    5. هماهنگی بین بخش های مختلف برای پرهیز از هرگونه بی نظمی و اختلال


    تجارت الكترونيكي
    :

    فروش كالا و خدمات با كامپيوتر از طريق اينترنت.
    – عدم جامعيت كاملي.
    كاروكسب و فعاليت‌هاي هدفمند توأم با داده‌هاي فني كه با كمك وسايل الكترونيكي به انجام مي‌رسد.
    پردازش و انتقال الكترونيكي داده
    – البته اين داده بايستي ارزش انتقال داشته باشد و البته مي‌تواند شامل: متن، صدا، تصوير و غيره نيز بشود
    انجام امور تجاري و بازرگاني بصورت برخط و از طريق شبكه اينترنت

    انواع تجارت الكترونيكي:
    Business-to-Business (B2B)
    Business-to-Customer (B2C)
    Customer-to-Customer (C2C)
    Business-to-Administration (B2A)
    Customer-to-Administration (C2A)
    3
    پروژه مهم اجرا شده در كشور :

    - نقش پيك در تجارت الكترونيك

    - سيستم مكانيزه شهرسازي

    - مناقصه گذاري الكترونيكي


    بخش هایی از تدریس جناب آقای دکتر تقی زاده در دوره مدیریت تقاضای 1 از دوره های کوتاه مدت ترافیکی
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 21-01-2013 در ساعت 13:13
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

  8. #17
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    بورس الکترونیک در شهر الکترونیک

    امروزه بهره گیری از فناوری اطلاعات در زمینه های مختلف تجاری به یکی از ابزارهای لازم برای افزایش کارایی تجاری و رشد اقتصاد ملی تبدیل شده است. اما رشد و پویایی اقتصاد کشور بدون مشارکت عمومی تمام اقشار جامعه امری ناممکن است. فراهم سازی امکان سرمایه گذاری تمامی اقشار جامعه در بازار بورس اوراق بهادار، گامی در جهت افزایش مشارکت عمومی در توسعه اقتصاد ملی می باشد که این امر با اینجاد بورس الکترونیک به شکل مناسب تری تحقق می یابد. هچنین بورس الکترونیک یکی از ملزومات شهر الکترونیک بوده و راه اندازی آن در بازار سرمایه ایران گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف شهر الکترونیک می باشد.
    هدف این مقاله معرفی بورس الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین سامان ها در ایجاد شهر الکترونیک، تشریح مدل های مختلف بورس الکترونیک، بیان مزایا و معایب موجود وجود بورس الکترونیک در بازار سرمایه کشور و همچنین زیرساخت های لازم برای پیاده سازی آن در بازار سرمایه ایران می باشد.

    کلمات کلیدی: بورس الکترونیک، شهر الکترونیک، تجارت الکترونیک

    نویسندگان:
    ناصر جعفری / دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه تهران
    سیدمحسن علامه / استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان


    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

  9. #18
    عضو جدید

    تاریخ عضویت
    05-09-2009
    نوشته ها
    10
    مهندسی شهرسازی
    سپاس
    0
    2 سپاس در 1 پست
    2 سپاس در 1 پست
    امتياز:42Array

    پیش فرض

    تحلیل تأثیر ارتباطات راه دور بر شهر ها و محلات شهری در فرایند جهانی شدن

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]


  10. #19
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    چکیده سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد

    سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد وسیله ای است که می خواهد وضعیت موجود توسعه فناوری اطلاعات رو بهبود بخشیده و پس از ارتقاء وضعیت موجود، زمینه تعادل اطلاعاتی بین سازمانها و شهروندان را به وجود آورده و در نهایت به یکپارچگی توسعه فناوری اطلاعات شهر مشهد کمک میکند.
    این سند طبق توصیف راسل ای کاف، بدور از جزئیات، سراسر سازمانی و به دور از اجرا تهیه شده است و تا حد ممکن تمام فعالیتهای توسعه فناوری شهر مشهد در خدمت اطلاع رسانی به مردم را هماهنگ نموده و در یک جهت قرار می دهد و بدین ترتیب مانع انجام فعالیت های موازی، متضاد و خلاف چشم انداز شهر الکترونیکی می شود.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 10-07-2013 در ساعت 00:25 دلیل: اصلاح لینک
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

  11. #20
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    چشم انداز شهرداری الکترونیکی

    این مقاله که توسط سید علی اکبر میروکیلی تهیه شده، خلاصه و کلیاتی از مباحث زیر را شامل میشود:
    شهر الکترونیک
    سیستم های مکانیزه شهرداری
    کاربرد سیستم GIS در توسعه شهری
    سیستم مدیریت پویایی MMS
    نظارت وسیله نقلیه به صورت اتوماتیک AVM
    کنترل ترافیک شهر UTC
    استقرار خودکار ادوات نقلیه AVL
    سیستم جمع آوری اتوماتیک کرایه AFCS
    کنترل و نظارت ویدیویی ترافیک

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •