شهر  و شهرداری الکترونیکی
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
شهر  و شهرداری الکترونیکیطرح توجیهی کویرنوردی یزد شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده شهر  و شهرداری الکترونیکیمجموعه کامل آموزش Solidworks شهر  و شهرداری الکترونیکی شهر  و شهرداری الکترونیکی
شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 1 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 17 تهران
شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 2 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه GIS کل تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 6 تهران
شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 3 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 11 تهران شهر  و شهرداری الکترونیکینقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 33

موضوع: شهر و شهرداری الکترونیکی

  1. #1
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    شهر و شهرداری الکترونیکی

    کلیه مقالات و مطالب در مورد شهر یا شهرداری الکترونیکی رو تو این تاپیک قرار دهید:

    اولین مطلب رو خودم میذارم:
    آنچه كه امروزه با عنوان "شهر الكترونيكي" یا (E-city) از آن ياد مي شود به لحاظ برخورداري از ويژگي هاي ايده آل و منحصر به فرد، ممكن است در شرايط واقعي تا حدي آرماني به نظر برسد. از اين رو منطقی تر آن است كه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به جاي سخن گفتن از "شهر الكترونيكي"، به "آرمان شهر الكترونيكي" یا (E-topia) بيانديشيم و كوشش نماييم ويژگي هاي آرماني را به تدريج با تكامل بخشيدن به شهرهاي الكترونيكي كنوني، محقق سازيم.

    مجموعه تلاش هايي كه در حوزه گسترش كاربردهاي شهري فناوري اطلاعات طي دو دهه اخير صورت گرفته است، با وجود آن كه از سرعت و پيوستگي شايسته اي برخودار نبوده؛ اما به دليل همگرايي با مباني جوامع دانش بنيان مي تواند نويد بخش ايجاد يك ایتوپیا یا آرمان شهر الكترونيكي در آينده اي نه چندان دور باشد. اميد به آرمان شهري الكترونيكي كه در آن استانداردهاي شهرهاي الكترونيكي رعايت شده باشد و شهروندان با آسودگي و اطمينان خاطر بخش قابل توجهي از تعاملات روزانه خود را با بهره گيري از بسترهاي ارتباطي الكترونيكي انجام دهند و به شكل چشمگيري در زمان، هزينه و انرژي خود صرفه جويي كنند، مي تواند انگيزه اي قدرتمند براي تحرك بخشيدن به كوشش هاي آينده باشد.

    بديهي است آرمان شهر الكترونيكي نيز مانند هر پديده دانش بنيان ديگري ويژگي هاي خاص خود را دارد و مهمترين ويژگي آن "فرهنگ شهروندي" به شيوه الكترونيك است. حضور در محيط سايبر و مشاركت در فعاليت هاي انفرادي و جمعي متعارف در شهرهاي الكترونيكي فرهنگي را به همراه دارد كه شهروندان براي برخورداري از حقوق شهروندي ملزم به رعايت آن هستند. مباحثي مانند مراعات حريم خصوصي افراد در محيط سايبر، حقوق تاليفي و انتشاراتي و ديگر مقررات و قوانيني كه همگي براي حفظ حقوق فردي و اجتماعي افراد تنظيم شده اند، در چنين شهري معنا و مفهوم مي يابد و اعتبار و روايي آن تا اندازه زيادي به رعايت آن توسط خود شهروندان بستگي دارد.

    آنچه كه يك آرمان شهر الكترونيكي را نسبت به شهرهاي الكترونيكي متعارف و عادي كه تا كنون ايجاد و راه اندازي شده اند متمايز مي سازد، تنها ابعاد فرهنگي آن نيست بلكه ابعاد كاربردي و فني آن نيز مي باشد. هر قدر زيرساخت هاي ارتباطي يك شهر الكترونيكي از توسعه و كيفيت بهتري برخوردار باشند، امكان به كارگيري آنها از سوي شهروندان نيز به همان ميزان افزايش خواهد يافت. اين يعني تكامل يافتگي ارتباط الكترونيكي. اما در آرمان شهر الكترونيكي اين تكامل يافتگي در منتهاي درجه خود قرار دارد. از آنجايي كه امروزه اينترنت به عنوان مهمترين بستر ارتباطي در جهان معاصر مطرح است و كوشش هاي گسترده اي در سراسر جهان به منظور توسعه آن در تمامي مناطق و حتا دور دست ترين نقاط هر كشور صورت گرفته است، تمركز بر اين رسانه ارتباطي و بهبود شاخص هاي توسعه آن نظير افزايش ضريب نفوذ و پهناي باند وسيعتر ديگر نه به عنوان يك توصيه بلكه به عنوان ضرورتي انكارناپذير مطرح است. بدين ترتيب تكامل اينترنت و روندهاي توسعه آن در آرمان شهر الكترونيكي مد نظر مي باشد.

    يك آرمان شهر الكترونيكي مي تواند در بر دارنده اهداف گوناگوني باشد، از گسترش كاربردهاي شهري فناوري اطلاعات گرفته تا ايجاد فرصتهاي برابر براي تمامي شهروندان در برخورداري از مزاياي شهروندي و مشاركت در يك جامعه اطلاعاتي. امروزه هر شهروند الكترونيكي در جامعه اطلاعاتي نقش و جايگاه منحصر به فرد خود را دارد و در صورت ايفاي مناسب اين نقش مي تواند سهم قابل توجهي در توسعه و پيشرفت ديگر شهروندان و در نهايت جامعه و كشور خود داشته باشد. روشن است ايفاي نقش شهروندي و در همان حال برخورداري از حقوق مربوط به آن پيش از هر چيز نيازمند اطلاع رساني و آگاهي بخشي است كه اين امر نيز به مدد رسانه هاي اطلاعاتي امكانپذير است.

    سازمان ها و نهادهاي شهري كه پيوسته به ارايه خدمات شهري مي پردازند، مي توانند به عنوان گهواره پيدايش آرمان شهر الكترونيكي به شمار آيند. از آنجايي كه ارايه خدمات الكترونيكي در اين سازمان ها و نهادها به امري عادي و متعارف مبدل شده است، ديگر ترديدي پيرامون لزوم يا ضرورت ارايه خدمات به شيوه الكترونيكي وجود ندارد و تمركز كنوني اين سازمان ها به بهبود و ارتقاي اين خدمات معطوف شده است. نقش مجامع علمي و دانشگاهي به لحاظ برخورداري از دانش و تخصص كافي براي همياري در اين عرصه در خور توجه است و اين بنيادهاي علمي مي توانند كمك هاي موثري را به ارتقاي كيفيت خدمات الكترونيكي ارايه نمايند.

    آرمان شهر الكترونيكي محصول همكاري و هم افزايي توان سازمان هاي دانش بنيان گوناگون در يك جامعه است و نمي تواند تنها به ساختارهاي ارتباطي و اطلاعاتي متكي باشد. گسترش خدمات شهري تنها يكي از دستاوردهاي ايجاد آرمان شهر الكترونيكي است و دانش ضمني كه بر اثر مشاركت در تراكنش هاي جاري در چنين شهري توليد مي شود، خود از ارزش شايان توجهي برخوردار است. اين دانش ضمني سبب ارتقاي سطح شهروندي مي شود و هر شهروند به طور خودكار با بهره گيري از فنون و مهارت هاي ارتباطي مي تواند متناسب با افزايش ميزان فعاليت الكترونيكي خود، از مزايا و حقوق بيشتري نيز برخوردار شود كه اين امر به پديده ديگري موسوم به "رقابت الكترونيكي" منجر خواهد شد.

    رقابت الكترونيكي در يك آرمان شهر الكترونيكي از يك سو زمينه بروز يافتن استعدادهاي نهفته را فراهم مي سازد و از سوي ديگر تكامل تدريجي شهر و شهروندان را در پي دارد. همين رقابت در بعدي ديگر سبب توليد دارايي هاي الكترونيكي مي شود. امروزه آثار الكترونيكي كه در قالب نرم افزار، كتاب هاي الكترونيكي و حتا مقالات توليد مي شوند، در صورت داشتن ويژگي هاي لازم به عنوان سرمايه هاي الكترونيكي يك جامعه در نظر گرفته مي شوند. توجه به اين عامل كليدي در ارتقاي جايگاه شهروندان الكترونيكي مي تواند زمينه ساز آفرينش آثار فاخر و منحصر به فرد باشد و در نهايت جامعه و شهري را به وجود آورد كه پيش از هر چيز به لحاظ ميزان دارايي و ثروت الكترونيكي توليد شده در آن براي ديگر جوامع و شهرهاي الكترونيكي حايز اهميت باشد.

    ايجاد يك آرمان شهر الكترونيكي نيازمند طي شدن يك فرايند تكاملي است و بديهي است كه هر فرايند تكاملي مي تواند وقت گير باشد، از اين رو بردباري و شكيبايي براي رسيدن به هدف نهايي يكي از شروط گريز ناپذير خواهد بود. پرسش اصلي در اين ميان اين است كه با بهره گيري از چه عوامل يا عناصري مي توان مدت زمان لازم را تا حد امكان كوتاه تر كرد و ايجاد آرمان شهر الكترونيكي را تسريع نمود. اگر چه اين پرسش ذهن برخي از انديشمندان فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات را به خود مشغول كرده است، اما مي توان پذيرفت كه گسترش كاربردي فناوري اطلاعات به عنوان پايه اي ترين عامل در نيل به هدف ياد شده همچنان به قوت خود باقي است. آرمان شهر الكترونيكي در نهايت تقويت كننده مجموعه اي از كاركردهاي ارتباطي خواهد بود و بر اين اساس بهتر است "تمركز بر كاربردها" به عنوان يكي از محورهاي اصلي در انديشه پيرامون اين موضوع در نظر گرفته شود.

    سید علیرضا حجازی
    1 سپاس pari.v

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    سن
    2010
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #2
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    یه مقاله PDF دیگه درباره شهر الکترونیکی رو واسه دانلود آماده کردم. این مقاله توسط دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شده.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    1 سپاس pari.v

  4. #3
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    یه مقاله PDF دیگه به اسم شهرداری الکترونیکی که بخش هفتم از سری مقالات فن آوری اطلاعات از بخش تحقیق و توسعه گروه مهندسین مشاور معمار و شهرساز، عمران آب و انرژی در سال 1382 هستش که می تونید از لینک زیر دانلود.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    1 سپاس pari.v

  5. #4
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    مقاله PDF بعدی چکیده سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد با محوریت شهرداری مشهده که می تونید از لینک زیر دانلود کنید. این سند راهبردی از 6 فصل تشکیل شده که شامل: شهر الکترونیک - شناخت شهر مشهد - چشم اندازها، راهبردها و سیاست های شهر الکترونیک مشهد - برنامه توسعه شهر الکترونیک - منابع مالی - پروژه های شهر الکترونیک مشهد می باشد.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    1 سپاس pari.v

  6. #5
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    شهرداري الکترونيک چيست ؟

    شهرداري الکترونيک ، سازماني است که با بهره گيري از فناوري اطلاعات ، خدمات خود را در حوزه وظايف شهرداري به صورت سريع ، قابل دسترس و امن به شهروندان ارائه مي کند .خدمات اين شهرداري به صورت 24 ساعته و فارغ از محدوديت هاي زماني و مکاني در شهر واقعي است.

    ويژگي هاي شهرداري الکترونيک
    • حذف پرونده هاي کاغذي و تبديل آن به اطلاعات ديجيتالي .
    • حذف بخش هاي مربوط به پاسخگويي تلفني در سازمان.
    • توجه به ارتباطات الکترونيک و لزوم به کارگيري آن در بخش هاي پاسخگويي.
    • ايجاد محلي براي تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداري.
    • پرداخت عوارض هاي مربوط به نوسازي و ... از طريق اينترنت.
    • حذف روند هاي مربوط به پرونده هاي شهرداري و کاهش افزايش رفت وآمد فيزيکي به سازمان.
    • اطلاع رساني روزبه روز فعاليت هاي شهرسازي وامور مربوط به شهر.


    ضرورت ايجاد شهرداري الکترونيک
    در دنياي امروز که هر بيشتر به سمت ماشيني شدن قدم مي گذاريم ديگر روابط چهره به چهره و مستقيم نمي تواند پاسخگوي مشکلات ما باشد در شهرهاي امروز ما با افزايش جمعيت ودر نتيجه آن افزايش ترافيک شهري رو به رو هستيم . هم چنين روش هاي بروکتراتيک گذشته و کاغذ بازي هاي پيشين نمي تواند روشي مناسب در جهت رسيدگي به کارهاي اداري شهروندان باشد از اين سازمان هاي مهم نظير شهرداري ها در شهرهاي بزرگ که به نوعي قلب تپنده شهر محسوب مي شوند بايد دست از روش هاي پيشين برداشته و وارد دنياي الکترونيک و مجازي شوند . دنياي که در آن فعاليت ها بسيار سريعتر و مطمئن تر انجام مي گيرد و نيازي به تراکم جمعيت در دنياي فيزيکي نيز نيست. بايد براي کاهش ترافيک شهري ، هزينه هاي انجام کار ، برخوردها و ناراحتي هاي رواني ، فساد اداري و دهها مشکلي که همه روزه درادارات و سازمان هاي بزرگ با آن روبرو هستيم چاره اي انديشيد وبهترين راه حل ايجاد سازمان هاي مجازي است که از مشکلات ياد شده مي کاهند و حتي به بهبود روند کاري نيز منجر مي شوند .

    براي کاهش بسياري از معضلات شهري از جمله ترافيک، آلودگي*هاي زيست محيطي و هزينه*هاي سنگين ناشي از ترددهاي غير ضروري شهروندان کشور در آينده*اي نه چندان دور بايد خدمات شهرداري از طريق شبکه اينترنت و پايگاه*هاي الکترونيکي اين نهاد دريافت گردند .اين اقدام خود يکي از گام هايي است که در مسير ايجاد دولت الکترونيک نيز مي تواند بسيار موثر باشد .

    نوشته شده توسط حامد عزيزخاني
    1 سپاس pari.v

  7. #6
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    شهروند الکترونیک کیست ؟

    شهروند الکترونیک، کسی است که توانایی انجام وظایف روزمره*ای که ایفای نقش*های متفاوت درطول زندگی برای وی بوجود می*آورد را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد.

    تمامی انسان*ها در طول زندگی خود، نقش*های متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانش آموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و ده*ها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها می*پردازیم. ما تا به امروز این وظایف را به کمک روش*های فعلی انجام می*دادیم، اما امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار ساده*تر، سریع*تر و ارزان*تر نموده است.

    به عنوان مثال، یک زن در یک خانواده نقش یک همسر و مادر را بر عهده دارد. بخش عمده*ای از خریدهای خانه بر عهده مادر است، پرداخت قبوض، پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان و ده*ها وظیفه ریز و درشت دیگر بر عهده وی گذاشته شده است. چنانچه این مادر بتواند برخی از این وظایف را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند وب سایت*ها، پست الکترونیک و ...به انجام رساند، طبعا صرفه*جویی بسیاری در وقت و هزینه خانواده خواهد شد و این وقت و هزینه اضافه را صرف امور مهم دیگری خواهد نمود. این مادر در محل کار خود در نقش یک معلم، کارمند، مدیر و غیره است؛ در این نقش*ها نیز وی می*تواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی انجام امور را تسریع و کم هزینه*تر نماید. این مادر/ کارمند نقش*های اجتماعی متفاوت دیگری را نیز ایفا می*نماید که در هر کدام از آنها ابزار الکترونیکی به نحوی می تواند به وی کمک نماید. وی وقتی یک شهروند الکترونیکی خواهد بود که بتواند این وظایف مختلف را با کمک ابزار الکترونیکی و با کیفیت و کمیت بسیار بهتری به انجام رساند.
    مقوله های جدیدی چون تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک، انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک و ... هر یک در برگیرنده قسمتی از زندگی و فعالیت*های روزمره ما هستند. شهروند الکترونیک باید بتواند در قالب آن*ها به انجام وظایف خویش بپردازد.

    • شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که توانایی استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد. در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند.
    1 سپاس pari.v

  8. #7
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    شهروند الکترونیک چه مهارت هایی دارد ؟

    استاندارد آموزشی شهروند الکترونیکی ( ECitizen ) که طراحی آن توسط بنیاد بین المللی ICDL انجام شده است ، تلاش جدیدی در راستای نیل به اهداف جامعه و دولت الکترونیکی در تمام کشورهای دنیا به شمار می رود.

    مطابق این استاندارد شهروند الکترونیکی کسی است که از حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهیم پایه ICT ، حداقل توانایی لازم در بکار گیری سیستم عامل ویندوز و واژه پرداز مایکروسافت ، توانایی کافی برای برقراری ارتباط با اینترنت و وب جهان گستر ، توانایی مبادله پیامهای الکترونیکی از طریق فناوری پست الکترونیک ، توانایی کافی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز با انجام جستجوهای موثر در وب ، توانایی مقابله با پیامدهای منفی و آسیبهای احتمالی ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و استفاده از کاربردهای مثبت این فناوری ، توانایی یافتن اطلاعات راجع به نحوه انجام کارهای مختلف از طریق اینترنت ، توانایی تکمیل فرمهای آنلاین اینترنتی و نجام کارهای روزمره مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد.با توجه به تعریف ارائه شده ، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ، اغلب شهروندان در حال تبدیل شدن به شهروند الکترونیکی هستند و در کشورمان نیز تا چند سال دیگر شهروندان مجبورند که شهروند الکترونیکی باشند و دولت نیز ناچار به ارائه خدمات الکترونیکی مانند شهرداری الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، تفریحات الکترونیکی ، مشاوره و بهداشت الکترونیکی و حتی بازیهای الکترونیکی و سایر خدمات می باشد.

    در واقع کسب هر یک از مهارتهای فوق توسط کارکنان دولت و عموم مردم قدم بسیار مهمی برای دستیابی به یک جامعه الکترونیکی پویا و به تبع آن نیل به اهداف دولت الکترونیکی به شمار می رود. در صورت توجه دولتمردان و مسئولان ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و تلاش آن ها به منظور نهادینه کردن آن در میان عموم مردم و کارکنان دولت ، دستاوردها و نتایج مثبت زیادی در کوتاه مدت و میان مدت حاصل خواهد شد.
    1 سپاس pari.v

  9. #8
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض پاسخ : شهر الکترونیکی

    گام هاي تحقق شهر الكترونيكي

    شهر الكترونيكي كه يكي از دستاوردهاي بكارگيري فن آوري اطلاعات و نيز مقدمه دستيابي به دولت الكترونيكي محسوب مي شود در بسياري از كشورهاي جهان به ثمر رسيده و حتي باعث شده است مثلاً در كره جنوبي و كانادا مردم براي انجام به ترتيب 550 و 350 كار از منزل خارج نشوند، اين در حالي است كه پروژه هاي مختلف تحقق شهر الكترونيكي در ايران هنوز به سرانجام مناسب خود نرسيده است. به عقيده كارشناسان تحقق شهر الكترونيكي در ايران به دو موضوع مهم زيرساخت و فرهنگ سازي و به بيان ديگر موضوعي به نام شهروند الكترونيكي وابسته است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد. در واقع تا زماني كه شهروندان از نظر فرهنگي، آموزشي و اطلاعاتي به حدي نرسند كه ترجيح دهند به جاي خدمات سنتي و كاغذمحور از خدمات الكترونيكي استفاده كنند، پروژه شهر الكترونيكي به نتيجه نخواهد رسيد.


    به گزارش ايسنا، قطعاً صرف كاربرد و استفاده از فن آوري اطلاعات در مواردي مانند كارت هوشمند، به معناي رسيدن به شهر الكترونيكي نيست بلكه تحقق شهر الكترونيكي در صورتي ممكن است كه خدمات الكترونيكي به حدي برسد كه حداقل 50 درصد از رفت و آمدهاي كنوني حذف شود.
    مهندس طالبي ـ عضو شوراي عالي انفورماتيك ـ در اين باره معتقد است: چگونه ايجاد شهر الكترونيكي و پرداختن به موانع و ارائه راهكارهاي اجرايي بويژه در زمينه توسعه زيرساخت ها و فن آوري هاي لازم از مهمترين محورهايي است كه براي تحقق شهر الكترونيكي بايد به آنها توجه شود.
    وي درباره نحوه ايجاد و پياده سازي شهر الكترونيكي مي گويد: فرآيند ايجاد شهر الكترونيكي در حقيقت زنجيره اي متشكل از حلقه هاي متعدد است كه با نبود يا ضعف حتي يك حلقه، تمامي زنجيره از هم مي گسلد و نيل به شهر الكترونيكي تحقق نخواهد يافت؛ بنابراين ابتدا بايد تمام حلقه ها و عناصر موجود در اين زنجيره بصورت طرح يا پروژه با بودجه و صاحب مشخص، تعريف شده نظارت شود. اما اغلب حلقه هاي مربوط به شهر الكترونيكي وارداتي نيستند و بايد در داخل كشور ايجاد شوند به عنوان مثال استانداردهاي تعامل و تبادل داده ها بين دستگاه ها، تهيه و ساخت نرم افزارهاي كاربردي متناسب با نيازهاي بومي ايران، مهندسي مجدد فرآيندها در چارچوب معماري تعريف شده، ضوابط و قوانين، تأمين نيروي انساني متخصص و غيره هر كدام حلقه هايي از اين زنجيره هستند كه دستيابي به آنها مديريت صحيح، بودجه، سازمان و متولي هاي مشخص و عزم و اراده اي قوي مي خواهد، ضمن اينكه دانش شهر الكترونيكي بايد به مردم آموزش داده شود. كارشناسان همچنين بر اين باورند كه تقويت و به فعل درآوردن پتانسيل هاي موجود كشور به عزم ملي، اراده قوي و مديراني معتقد و توانمند نياز دارد. فراموش نكنيم سپردن مديريت IT كشور به دست افرادي كه تخصص IT و ICT را ندارند موجب خواهد شد همواره به شعارهاي اطلاع رساني شهر الكترونيكي و ساير امور توسعه IT بسنده شود و هنگامي كه وارد فاز چگونگي ايجاد شهر الكترونيكي مي شويم، ناتوان بر جاي بمانيم. دكتر عليرضا ربيع ـ عضو هيأت علمي كنفرانس شهر الكترونيكي ـ نيز در اين باره مي گويد: تحقق شهر الكترونيكي نه تنها بهره گيري از فن آوري اطلاعات در ساماندهي رفت و آمدها، بلكه كاهش ترددها به 50 درصد ميزان كنوني است.
    وي با بيان اينكه با توجه به اهميت ويژه تحقق اهداف شهر الكترونيكي در چشم انداز توسعه، بايد انقلاب اطلاعات را خوب بشناسيم و جدي بگيريم، خاطر نشان مي كند: جامعه بدون نهادينه كردن كاربري فن آوري اطلاعات و ارتباطات نمي تواند به اهداف شهر الكترونيكي برسد؛ بنابراين فن آوري اطلاعات نقش بسيار كليدي در تحقق اهداف سند چشم انداز دارد و بايد در برنامه هاي توسعه كشور بيش از پيش به نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات بويژه موضوع فرهنگ سازي در اين زمينه توجه كنيم. شهر الكترونيكي در فضايي شكل مي گيرد كه اطلاعات استاندارد، جامع و كاملي در شبكه هاي اطلاعاتي قرار گرفته و تعامل همه جانبه و سازنده اي با يكديگر داشته باشند، ضمن اينكه يكپارچه سازي اطلاعات، استانداردسازي اطلاعاتي، ارتباط و لينك اطلاعات شبكه اي از ضرورت هاي غيرقابل انكار در اين زمينه است. علي اكبر جلالي ـ عضو هيأت علمي دانشگاه ـ نيز در اين باره مي گويد: شهر الكترونيكي جايي است كه در آن تمام خدمات دولتي و بخش خصوصي به صورت 24 ساعته براي هر فرد و در هر مكان و زمان قابل دسترسي است.
    به گفته وي همه سازمان ها، شركت ها و مؤسسات بايد خدمات خود را به صورت الكترونيكي ارائه دهند و اگر برخي سازمان ها به اين كار اقدام كنند و بعضي ديگر خدماتشان را الكترونيكي نكنند، اثرات مثبتي نخواهد داشت و به شهر الكترونيكي دست نمي يابيم؛ زيرا شهر الكترونيكي جمع كننده تمام خدمات دستگاه هاي بخش خصوصي و دولتي محسوب مي شود.
    او با بيان اين كه در كشور ما بستر براي ايجاد شهر الكترونيكي به صورت نسبي براي بعضي از خدمات آماده است، تصريح كرد: به عنوان مثال ثبت نام كنكور، كارت خوشمند الكترونيكي و يا ارائه برخي خدمات الكترونيكي توسط سازمان بازنشستگي كشور خود دليلي بر اين موضوع است. به عقيده تحليلگران نبود ارتباط و تعامل اپذيري پايگاه هاي اطلاعات در كشور يكي از مشكلات ورود به شهر الكترونيكي است كه باعث شده است در تصميم گيري هاي كلان و همچنين در ارائه خدمت به مردم با مشكل مواجه شويم. اما مهندس قائمي ـ معاون سازمان پدافند غيرعامل ـ هم در اين باره معتقد است: استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات در همه شئون اجتماعي و فردي به طور فراگير در جريان است؛ ولي بحث امنيت اطلاعات يا مبحثي كه تحت عنوان امنيت و پايدارسازي مطرح است، در اين فرآيند فراموش شده است.
    وي با اشاره به اين كه كليد واژه امنيت بحث ناشناخته اي نيست، اظهار كرد: با توجه به فراگيري استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات در تمامي زمينه ها و رشته ها و استقبال روزافزون جامعه به استفاده از اين خدمات، واژه امنيت هم مورد غفلت واقع شده و چگونگي و ابعاد استفاده از اين بحث، بررسي هاي كارشناسي و علمي را طلب مي كند.
    در بسياري از زيرساخت هاي جامعه كاربرد فن آوري اطلاعات و ايجاد بانك هاي اطلاعاتي با قوت دنبال مي شود، بحث سرقت اطلاعات، حفظ اطلاعات و نيز نگهداري از اطلاعات فردي و اجتماعي كه جنبه محرمانه دارد مقوله هاي مهم امنيتي و اطلاعاتي محسوب مي شوند و بايد مورد بحث و بررسي و تحليل علمي بيشتري قرار گيرند. دكتر حميدرضا فرهمند ـ رئيس جهاد دانشگاهي واحد تهران ـ نيز با بيان اينكه تحقق اهداف شهر الكترونيكي در گرو همكاري دولت، مجلس و قوه قضائيه در كنار بخش خصوصي است، در اين باره مي گويد: با گسترش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در دنيا و همچنين در كشورمان، امروز با پديده اي به نام IT يا فن آوري اطلاعات مواجه هستيم كه در تمامي عرصه هاي زندگي اعم از اجتماعي، اقتصادي، سياسي، علمي، شهري، امنيتي و غيره تأثيرگذار است. وي با اشاره به اينكه مديريت كلان و جزيي كشور نيز تحت الشعاع پديده IT است، خاطر نشان كرد: اگر ابعاد مختلف پديده فن آوري اطلاعات را به درستي نشناسيم و از آن بهره برداري لازم را نكنيم، با آسيب هاي جدي مواجه خواهيم شد.
    فرهمند با اشاره به اين كه تحقق اهداف شهر الكترونيكي صرفاً ابعاد فني و سخت افزاري ندارد، اضافه كرد: ابعاد فرهنگي و اجتماعي شهر الكترونيكي كم اهميت تر از ابعاد فني و سخت افزاري آن نيست و كميته هاي چندگانه هر كدام بايد روي اين بحث كار كنند و همچنين از طريق جشنواره ها و برنامه هاي مختلف بستر فرهنگي و اجتماعي لازم براي رسيدن به شهر الكترونيكي فراهم شود.
    با توجه به آنچه گفته شد ضرورت تحقق شهر الكترونيكي امري واضح و بديهي است و آنچه در اين ميان بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد اين است كه به ياد داشته باشيم، صرفاً شعار دادن درباره اينكه شهر الكترونيكي خوب است و دنياي امروز به كجا رفته و ما كجا هستيم، راه به جايي نمي برد. قطعاً داشتن اراده قوي، برنامه ريزي جدي، متوليان توانمند، بودجه كافي و نيروهاي متخصص توانا در تحقق اين پروژه نقشي اساسي خواهد داشت. دانشگاه هاي كشور در رشته هاي مختلف تحولات چشمگيري داشته اند كه استفاده از اين توانمندي هاي علمي و دانشگاهي در حل علمي مسايل شهري از جمله شهر الكترونيكي بسيار مثمر ثمر خواهد بود. به عقيده تحليلگران همچنين راهكار علمي مسائل شهري در گرو مشاركت جامعه علمي و كارگزاران مديريت شهري در تحقق شهر الكترونيكي است.

    برگرفته از ماهنامه گسترش صنعت، شماره 284، صفحات 38و39
    1 سپاس pari.v

  10. #9
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    شهرداری الکترونیکی و تأثیر آن در سیاست های استراتژیک مرتبط با مدیریت خدمات شهری

    شهرداری الکترونیکی و اتخاذ سیاست های استراتژیک مناسب جهت احقاق آن یکی از مهمترین عوامل در بهبود توسعه پایدار شهر به شمار می آید، لذا در این مقاله سعی می شود تا با بهره گیری از مدل عمومی مدیریت استراتژیک و کالیبره کردن عناصر، مفاهیم و نظریات این رویکرد مدیریتی نسبت به ارائه مدلی کاربردی در زمینه مدیریت الکترونیکی در شبکه حمل و نقل به خصوص در زمان وقوع سوانح اقدام نماید.
    این مقاله را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    1 سپاس pari.v

  11. #10
    شهر  و شهرداری الکترونیکی

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    2,413
    سایر رشته ها
    امتياز طلايي
    16
    سپاس
    6
    281 سپاس در 144 پست
    امتياز:8641Array

    پیش فرض

    گام شهرداري براي تحقق شهر الكترونيك تهران

    «شهر مجازي»، «شهر الكترونيك»، «شهرداري الكترونيك» و «دولت الكترونيك» از جمله مفاهيمي هستند كه در سال‌هاي اخير مورد توجه عمومي قرار گرفته است
    تا كنون انتقادات فراواني به نهادهاي دولتي به‌خاطر اجرا نشدن طرح‌هاي دولت الكترونيك وارد شده است. يكي از نهادهاي عمومي كه به خاطر ارتباط وسيع با مردم، طرح‌هاي گسترده‌اي در زمينه خدمات الكترونيك و بستر‌سازي‌ براي تحقق شهر الكترونيك اجرا كرده، شهرداري تهران است.
    سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران در اين راستا در 3 حوزه زيرساخت، ارائه سرويس‌هاي الكترونيكي و فرهنگ‌سازي‌ و ارتقاي سطح آگاهي كاركنان در حوزه ICT طرح‌هاي متعددي را اجرا كرده است كه 18 مورد از آنها عبارت است از:

    راه‌اندازي ديتا سنتر شهرداري تهران
    ديتاسنتر شهرداري تهران با استفاده از تجهيزات پيشرفته و روز و همچنين رعايت استاندارد‌هاي ايمني راه‌اندازي گرديده و امكان ارائه سرويس در محيط اينترنت به‌صورت 24‌ساعته و بدون وقفه را فراهم كرده است.
    ضمنا علاوه بر اينكه تمامي بانك‌هاي اطلاعات شهرداري نيز در اين مراكز نگهداري مي‌شود مركز پشتيبان آن در خارج از شهر ايجاد شده است كه اطلاعات به‌صورت همزمان در آن ذخيره مي‌شود.

    شبكه فيبر نوري
    اين شبكه با حدود 450 كيلومتر فيبرنوري و همچنين ارتباطات راديويي، بيش از 450 ساختمان اصلي شهرداري را تحت پوشش قرار داده و از لحاظ امنيتي به نحوي طراحي گرديده است كه امكان قطع وجود نداشته و شبكه بدون وقفه قابل بهره‌برداري است.

    دفاتر خدمات الكترونيكي شهر
    در اين دفاتر امور شهرسازي، درآمد و نوسازي، امور ترافيكي و هر‌آنچه شهروند به خاطر آن احتياج به مراجعه به شهرداري دارد، ارائه مي‌شود. وجود دفاتر خدمات الكترونيكي شهر، موجب كاهش ترددهاي شهروندان در سطح شهر مي‌گردد. در حال حاضر 70 دفتر در سطح شهر تهران ايجاد و مشغول به فعاليت هستند.

    پورتال شهرداري تهران
    ارائه خدمات الكترونيكي به شهروندان از طريق يك درگاه واحد هدف راه‌اندازي پورتال در شهرداري تهران است. پورتال شهرداري تهران‌به نشاني [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]كه خود دربرگيرنده 86 ساب پورتال (تاكنون) واحدهاي مختلف شهرداري است براي اطلاع رساني و شفاف‌سازي‌ امور نزد شهروندان بستر مناسبي را ايجاد كرده است.
    پورتال شهرداري تهران شامل پورتال اينترنتي (مربوط به شهروندان) و پورتال اينترانتي (درون سازماني) است. در نخستين جشنواره ملي وب، پورتال شهرداري تهران در كشور مقام نخست را كسب كرد.

    مديريت و كنترل طرح‌ها
    از آنجايي‌كه اغلب فعاليت‌هاي شهرداري به‌صورت طرح‌هاي كوچك و بزرگ و در قالب
    6 الي 7 هزار قرارداد سالانه انجام مي‌شود، كنترل و مديريت مكانيزه اين طرح‌ها چه از نظر پيشرفت فيزيكي و همچنين كنترل و مديريت مالي طرح يكي ديگر از طرح‌هاي تحول‌ساز بوده است كه در شهرداري تهران براي نخستين‌بار انجام شد.
    اين سامانه پيشرفت طرح‌ها را براساس برنامه زمان‌بندي تعيين شده، مانيتور كرده و اطلاع رساني لازم درخصوص نياز منابع مالي، انحراف از برنامه و ديگر اطلاعات لازم جهت كنترل و مديريت طرح‌ها را در اختيار قرار مي‌دهد.

    اتوماسيون اداري
    براي افزايش سرعت گردشگري و كاهش بوروكراسي و نامه‌نگاري‌ها، سيستم اتوماسيون با هدف استقرار نظام مكاتبات بدون كاغذ در سطح شهرداري راه‌اندازي شد.
    اين سامانه كه براي تمامي مديران و كاركنان در سطح شهرداري راه‌اندازي شده است امكان ارتباط ديجيتال في‌مابين دبيرخانه‌هاي مختلف درون سازماني را مهيا مي‌سازد؛
    ضمن اينكه امكان پيگيري مكانيزه شهروند و اطلاع از مراحل انجام امور نامه‌هاي خود را در شهرداري به‌وجود آورده است. اين سامانه در حال حاضر حدود 15 هزار كاربر دارد و به‌طور قابل‌توجهي هزينه‌هاي مصرف كاغذ را كم كرده است.

    سامانه مديريت فوريت‌ها
    هدف از سامانه 137 امكان ارتباط هر شهروند در هر زمان و از هر كجا به شهرداري و درخواست يا اعلام نياز درخصوص خدمات شهري تحت مسئوليت شهرداري و ارجاع مكانيزه و بدون وقفه به عوامل اجرايي و همچنين كنترل و نظارت و اطلاع رساني مجدد به شهروند است. اين سامانه از طريق تلفن يا اينترنت قابل بهره‌برداري است.
    سامانه نظارت همگاني (1888) به‌منظور نظارت شهروندان بر عملكرد شهرداري تهران به دستور شهردار محترم تهران ايجاد شده كه نرم‌افزار مورد نظر براساس نيازهاي مطرح شده و متناسب با ماموريت اين سامانه تهيه و به بهره‌برداري رسيد.
    وظايف اصلي اين سامانه دريافت پيام از شهروندان به‌صورت 24 ساعته با دسته بندي پيشنهاد، انتقاد، شكايت و تقدير و تشكر است كه فرايند گردش هر پيام براساس طراحي انجام شده در نرم‌افزار قابل پيگيري و انجام است.
    هدف از Call Center شهرداري با توجه به بستر ايجاد شده شبكه گسترده در شهر تهران اين است كه تمامي واحدهاي اجرايي شهرداري تهران از طريق شبكه داخلي شهرداري تهران نه شبكه مخابراتي بتوانند با هم ارتباط برقرار كنند وهمچنين شهروندان با يك شماره به شبكه شهرداري وصل و سپس در شبكه داخلي شهرداري با وارد كردن شماره داخلي با فرد مورد نظر تماس حاصل كنند.

    سامانه هوشمند مديريت حمل زباله
    يكي از وظايف شهرداري تهران در حوزه خدمات شهري جمع آوري زباله و حمل آن و اطمينان خاطر از حسن انجام آن است.
    بر اين اساس با استفاده از تجهيزات GPS نرم‌افزارهاي محدوده خودروهاي مرتبط با اين امور تحت كنترل و مديريت قرار دارند و عملكرد پيمانكاران حمل‌ونقل زباله از محل جمع آوري تا محل تحويل و انهدام نظارت و كنترل مي‌شود.

    مميزي مكانيزه شهر تهران
    براي جمع آوري و به‌روزرساني اطلاعات وضع موجود املاك، نرم‌افزار مورد نياز تهيه شد و كارشناسان مميزي با تجهيزات كامل در حال انجام ماموريت هستند كه با توجه به تدابيري كه در سيستم شهرسازي انديشيده شده است در آينده نيازي به انجام مميزي نيست. طبق قانون، شهرداري موظف است هر 5 سال يكبار مميزي شهر تهران را انجام دهد.

    سامانه قوانين و مقررات شهري
    در راستاي يكپارچه‌سازي‌ و تجمع قوانين و مقررات شهري، اطلاع رساني به شهروندان و تكريم ارباب رجوع، وحدت رويه در اجراي قوانين و مقررات توسط واحدهاي اجرايي در شهرداري، تشخيص قوانين و مقررات منسوخ شده ايجاد شده است كه نهايتا در سيستم يكپارچه شهرسازي به‌كارگيري خواهد شد.

    كاوشگر شهر تهران
    براي ارائه سرويس و خدمات الكترونيكي به شهروندان و دسترسي آسان جهت جست‌وجو از طريق نرم‌افزار برپايه اطلاعات مكاني اماكن، معابر، نشاني در شهر تهران اين نرم‌افزار تهيه شده است كه از طريق پورتال اينترنتي شهرداري تهران در اختيار عموم گذاشته شده است.

    سامانه بازديدهاي يكپارچه
    اين سامانه با هدف تجميع بازديدهاي حوزه‌هاي شهرسازي، نوسازي، املاك و فضاي سبز شكل گرفت و از سال گذشته در مناطق به مرحله بهره‌برداري رسيد كه يكي از زيرسيستم‌هاي اصلي سيستم يكپارچه شهرسازي محسوب مي‌شود.

    سامانه طرح ترافيك
    با توجه به محدوديت آمد و شد در محدوه ترافيكي شهر تهران و نياز شهروندان به تهيه آرم طرح ترافيك اين نرم‌افزار تهيه شد و شهروندان مي‌توانند از طريق وب فرم درخواست خود را تكميل كنند كه پس از بررسي توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافيك نسبت به صدور آرم طرح ترافيك اقدام مي‌شود.

    سامانه آرشيو الكترونيكي
    با توجه به حجم پرونده‌هاي شهرسازي و نوسازي نسبت به اسكن پرونده‌هاي شهرسازي و نوسازي اقدام شده است كه در اين حالت تمامي واحدهاي اجرايي شهرداري مي‌توانند از طريق شبكه شهرداري به مستندات مورد نياز خود دسترسي داشته باشند و همچنين جهت انجام بازديد، مامورين بازديد مي‌توانند با استفاده از تجهيزات سخت‌افزاري بدون حمل لاشه پرونده ماموريت خود را به‌طور كامل انجام دهند و ضمنا تمهيدات لازم جهت به‌روز نگه داشتن مستندات در اين سيستم تحت عنوان پويانگاري ديده شده است كه از اين به بعد همه مستندات اسكن و ضميمه سابقه آرشيو خواهد شد و هماهنگ با تجميع بازديدها نيز هست.

    سامانه يكپارچه شهرسازي
    يكي از سرويس‌هاي اين سامانه تشكيل پرونده است كه توسط دفاتر خدمات الكترونيكي به كارگيري شده است. به نوعي اجرايي شدن فعاليت‌هاي دفاتر خدمات الكترونيكي منوط به اين سرويس بوده و همچنين امكان مشاهده تمامي اطلاعات شهرسازي به‌صورت تجميعي براي مديران و كاربران مرتبط وجود دارد و مي‌توان فرايند گردش يك پرونده را به‌خوبي كنترل كرد.

    سامانه يكپارچه مالي
    سامانه مالي شهرداري در حال حاضر شامل 11زيرسيستم است كه به‌صورت مجزا به هر يك از واحدهاي شهرداري سرويس مي‌دهد كه در حال بهره‌برداري است. هدف از ايجاد اين سامانه يكپارچه‌سازي‌ مالي، برقراري ارتباط مكانيزه و ايجاد امكان تبادل اطلاعات بين اين زيرسيستم‌هاست؛
    ضمن اينكه يك سامانه براي كل شهرداري به اجرا درآيد با اين قابليت كه هر واحد بتواند به‌طور مستقل از سيستم بهره‌برداري كند و همچنين سازمان‌ها و شركت‌ها و ادارات ستادي نيز امكان بهره‌برداري اطلاعات را به‌صورت تجميعي خواهند داشت.

    امنيت سامانه‌هاي شهرداري
    براساس استاندارد ايزو 27001 سامانه مديريت امنيت در شبكه شهرداري در حال استقرار است و سرويس‌ها، بانك‌هاي اطلاعاتي، كنترل دسترسي به سامانه‌ها براساس محدوديت‌هاي تعريف شده و به‌صورت متمركز از طريق اين سامانه كنترل و مديريت مي‌شود. مقابله در برابر ويروس‌ها و حراست در مقابل نفوذگران نيز از جمله وظايف اصلي اين سامانه محسوب مي‌گردد.

    سامانه طرح تفصيلي
    طبق ماده يك قانون تغيير نام وزارت مسكن، طرح تفصيلي طرحي است كه براساس معيارها و ضوابط كلي طرح جامع شهر به تعيين مشخصات دقيق عناصر و عوامل مختلف شهري شامل نحوه استفاده از اراضي در سطح محلات و پهنه‌هاي مختلف، وضعيت مشروح و تفصيلي شبكه عبور و مرور، ميزان تراكم جمعيت و تراكم ساختماني، ضوابط كامل احداث بنا و اولويت‌هاي مربوط به مناطق بهسازي و نوسازي و توسعه و حل مشكلات شهري مي‌پردازد.
    همچنين مطابق اين طرح، نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالكيت براساس مدارك ثبتي تهيه و تنظيم مي‌شود. ارتباط سامانه‌هاي عملياتي و به‌خصوص سيستم صدور مجوزها و گواهي‌ها در سيستم شهرسازي به اين سرويس احتياج ضروري دارند.

    دكتر سيد هادي ايازي (رئيس گروه مشاوران شهردار تهران)
    برگرفته از همشهری آنلاین
    1 سپاس pari.v

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •