مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتطرح توجیهی کویرنوردی یزد مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتمجموعه کامل آموزش Solidworks مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات
مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 1 تهران مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 17 تهران
مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 2 تهران مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه GIS کل تهران مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 6 تهران
مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 3 تهران مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 11 تهران مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالاتنقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 37

موضوع: مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

  1. #21
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    04-03-2011
    نوشته ها
    210
    سایر رشته ها
    سپاس
    0
    50 سپاس در 48 پست
    امتياز:3666Array

    Default انواع جریان درسیالات

    انواع جریان درسیالات
    جريان هاي دو فازي
    مهمترين علامت مشخصه جريانهاي دوفازي وجود مشترک بودن بين فازهاي گاز و مايع مي باشد. اين فصل مشترک داراي اشکال مختلفي مي باشد. تقريبا امکان پيدايش يک دامنه نامحدود از فصل مشترک مختلف بين دو فاز وجود دارد اما عموما تاثير کشش سطحي بين دو فاز منجر به پيدايش فصل هاي مشترک مختلف منحني شکل شده که نهايتا تمامي آن ها تبديل به اشکال کروي (نظير قطره ها و حباب ها (مي شوند.

    در حالت کلي با طبقه بندي انواع حالات توزيع فصل مشترک بين دو فاز گاز و مايع که اصطلاحا رژيم هاي جريان يا الگوي جريان ناميده مي شوند مي توان به توضيح و تفسير اين نوع جريان ها پرداخت. بايد توجه داشت که اين رژيم هاي جريان معمولا بوسيله موقعيت و شکل هندسي خط لوله و جهت جريان و خواص فيزيکي و شدت جريان هر يک از فازها و شار حرارتي وارد بر ديواره لوله تحت تاثير قرار مي گيرند.

    لازم به ذکر است که عليرغم کوشش هاي بسيار زيادي که براي طبقه بندي اونع رژيم هاي جريان دو فازي به عمل آمده است با وجود تمامي اين روش هاي بشدت کيفي و اغلب مطابق نقطه نظرات شخصي محققين مي باشند بطوريکه تاکنون رژيم هاي جريان مختلفي تعريف گرديده و دامنه گسترده اي از اسامي براي اين منظور مورد استفاده قرار گرفته اند. تعاريفي که براي انواع رژيم هاي جريان در اينجا ارائه خواهند شد بصورت خيلي خلاصه بيان شده اند.

    ● الگوهاي جريان در خطوط لوله قائم

    در خطوط لوله قائم نيز الگوهايي ظاهر مي شوند که تفاوت چنداني با الگوهاي جريان در خطوط لوله افقي ندارند.

    ▪ جريان حبابي:Bubbly flow

    در اين نوع رژيم جريان فاز مايع بصورت پيوسته و فاز گاز بصورت پراکنده (حباب هاي ريز) درون مايع بطرف بالا حرکت مي کند. سرعت فازها در اين نوع جريان بدليل اختلاف جرم ويژه فازها متفاوت مي باشد. معمولا حباب هاي ريز گاز با سرعت ظاهري کمتر از ۲ فوت بر ثانيه از درون فاز مايع عبور مي کنند.

    ▪ جريان ل_خ_ته اي :Slug flow

    در جريان حبابي با افزايش سرعت فاز گاز تعداد حباب ها افزايش يافته و از برخورد و بهم پيوستن آنها با يکديگر چند گنبد چتري شکل گازي بوجود مي آيد که در قسمت هايي از لوله تمام سطح مقطع لوله را اشغال مي کنند. در عمل اين نوع جريان بصورت منقطع از فازهاي مايع و گاز داراي افت فشار زياد و همچنين از نظر فرآيندي با ايجاد سروصدا هاي ناهنجار و آسيب ديدگي تجهيزات همراه است. در طراحي خطوط لوله جريان دو فازي سعي مي شود حتي الامکان از ايجاد چنين رژيم جرياني اجتناب شود. در اين حالت سرعت ظاهري فاز گاز از ۲ الي۳۰ فوت بر ثانيه تغيير مي کند.

    ▪ جريان کف آلود:Churn flow

    در جريان ل_خ_ته اي با افزايش سرعت جريان توده هاي گاز شکسته شده و جريان ناپايدار و انتقالي بين دو جريان ل_خ_ته اي و حلقوي شکل خواهد گرفت. در خطوط لوله جريان با قطر زياد حرکت نوساني مايع بسمت بالا و پايين رخ مي دهد در حاليکه در لوله هاي باريک اين حرکت نوساني بوقوع نخواهد پيوست و حرکت انتقالي بين دو نوع جريان ل_خ_ته اي و حلقوي بسيار گذرا خواهد بود.

    ▪ جريان قطره اي:Annular flow

    در اين نوع الگوي جريان فاز گاز بصورت پيوسته و فاز مايع بصورت ذرات ريز به همراه آن در حرکت است. بطوريکه فاز گاز فاز مايع را بصورت قطرات ريز انتقال مي دهد. در اين حالت تغييرات فشار سيال توسط فاز گاز کنترل مي شود. اطلاعات تجربي نشان مي دهد که به ازاي سرعت ظاهري فاز گاز بيش از ۷۰ فوت بر ثانيه و سرعت ظاهري فاز مايع کمتر از ۲ فوت بر ثانيه باشد اين نوع رژيم به جريان حلقوي تبديل خواهد شد.

    ▪ الگوي جريان در خطوط لوله افقي:

    هفت نوع الگوي توزيع براي جريان هاي دوفازي در خطوط لوله افقي وجود دارد. بطوريکه براي هر رژيم جريان مقادير تجربي سرعت هر فاز براي مخلوطي از گازهايي با جرم ويژه نزديک به جرم ويژه هوا و مايعاتي با گرانروي کمتر از صد سانتي پوز داده شده است.

    ▪ جريان حبابي:Bubbly flow

    در خطوط لوله افقي در مواردي که نرخ حجمي گاز نسبتا کم و نرخ حجمي مايع نسبتا زياد باشد جريان حبابي بصورت حباب هاي کوچک گاز تحت تاثير اختلاف چگالي در قسمت فوقاني لوله ظاهر مي شود. با افزايش نرخ حجمي فاز گاز اندازه حباب ها بتدريج افزايش مي يابد. سرعت ظاهري مايع در اين نوع رژيم جريان بين ۵ الي ۱۵ فوت بر ثانيه و سرعت ظاهري گاز بين ۱ الي ۱۰ فوت بر ثانيه مي باشد.

    ▪ جريان توپي يا قالبي:

    با افزايش سرعت فاز گاز در جريان حبابي تعداد حباب هاي فاز گاز افزايش مي يابد. بطوريکه از برخورد و بهم پيوستن آن ها حباب هاي بزرگ و توپي شکل نزديک به جداره بالايي لوله تشکيل خواهند شد. اين نوع جريان جريان توپي يا قالبي ناميده مي شود.

    ▪ جريان لايه اي:

    در اين نوع الگوي توزيع فازهاي مايع و گاز کاملا از هم جدا هستند و فاز گاز که عموما داراي سرعت بيشتري نسبت به فاز مايع مي باشد و در قسمت فوقاني و مايع در ناحيه پايين درون لوله حرکت مي کنند. همچنين تداخل بين دو فاز بندرت صورت مي گيرد و فصل مشترک بين آنها نسبتا منظم و صاف مي باشد. در اين حالت سرعت ظاهري فاز مايع کمتر از ۵/۰ فوت بر ثانيه و سرعت ظاهري فاز گاز بين ۲ الي ۱۰ فوت بر ثانيه مي باشد.

    ▪ جريان موجي:

    در جريان لايه اي اگر سرعت پيدايش گاز مجدادا افزايش يابد. بين فاز گاز و مايع تنشي ايجادمي شود که خود باعث پيدايش امواج در فصل مشترک مي شود که اين امواج در امتداد جريان حرکت مي کنند. سرعت ظاهري مايع در اين حالت کمتر از ۱ فوت بر ثانيه و سرعت ظاهري گاز حدود ۱۵ فوت بر ثانيه مي باشد.

    ▪ جريان لخـــــته اي: slug flow

    در خطوط لوله افقي و مواردي که نرخ جريان مايع زياد باشد افزايش سرعت گاز منجر به افزايش دامنه موج هاي سطحي مايع در فصل مشترک گاز و مايع مي شود که ضمن آن موج ها به جداره فوقاني لوله برخورد کرده و ل_خ_ته هاي مايع تشکيل مي شود. ل_خ_ته هاي مايع در چنين حالتي مي توانند باعث لرزش هاي شديد و در برخي موارد ايجاد خطر درون تجهيزات واقع در مسير خطوط لوله و مراکز جمع آوري شوند. از ويژگي هاي اين نوع رژيم جريان مي توان از نوسانات منظم در تغييرات فشار و مقدار مايع تجمع يافته نام برد که معيار مناسبي براي تشخيص اين نوع رژيم جريان مي باشد.

    ▪ جريان حلقوي:Annular flow

    در اين نوع جريان دو فاز گاز و مايع بصورت دو استوانه متداخل درون لوله جاري خواهند شد. اين نوع جريان وقتي شکل خواهد گرفت که سرعت ظاهري گاز بيشتر از ۲۰ فوت بر ثانيه باشد. بررسي دقيق اين نوع الگوي جريان به جهت تعيين ميزان خوردگي سايشي و افزايش بازدهي خط انتقال پيش بيني مقدار مايع تجمع يافته و تعيين ضخامت فيلم مايع روي ديواره لوله و حاسبه افت فشار سيال جهت طراحي خطوط لوله انتقال و تجهيزات انتهايي آن از اهميت خاصي برخوردار است.

    ▪ جريان قطره اي:

    با افزايش نرخ جريان فاز گاز در جريان حلقوي فاز گاز و فاز مايع را بصورت قطرات ريزي انتقال خواهد داد. احتمالا چنين جرياني وقتي شکل مي گيرد که سرعت ظاهري فاز گاز بيش از ۲۰ فوت بر ثانيه باشد. در مواردي که نرخ جريان گاز نسبتا زياد و نرخ جريان مايع نسبتا کم باشد. فاز مايع در داخل فاز گاز بصورت ذرات بسيار ريز و پراکنده تبديل شده و اصطلاحا فضايي شبيه مه بوجود مي آيد. در اين حالت رژيم جريان را مه آلود مي نامند. بعضي از خطوط انتقال سيستم گاز ميعاني در مواقع خاصي در اين الگوي جريان قرار دارند.
    مردان خدا پرده ی پندار دریدند
    یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند

    هردست که دادند ازآن دست گرفتند
    هرنکته که گفتند همان نکته شنیدند

    جمعی به در ِ پیر خرابات خرابند
    قومی به بر شیخ مناجات مُریدند

    فریاد که در رهگذر آدم خاکی
    بسی دانه فشاندند و بسی دام تنیدند

    همت طلب از باطن پیران سحرخیز
    زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند






  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #22
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    14-04-2010
    نوشته ها
    2,145
    مهندسی مکانیک
    جامدات
    سپاس
    1,876
    1,559 سپاس در 421 پست
    امتياز:11646Array

    پیش فرض ديد كلي در رابطه با ديناميك سيالات.

    دید کلی

    دینامیک سیالات شاخه‌ای از [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] است که ماهیت حرکت یک سیال را مشخص می‌کند. از آنجا که قوانین بیان کننده حرکت کامل یک سیال را نمی‌توان به آسانی محاسبه کرد و به صورت مجموعه‌ای از روابط بیان کرد، لازم است که از آزمایشات نیز کمک گرفته شود. با استفاده از [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] ، [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] و آزمایشات دقیق می‌توان سازه‌های هیدرولیکی بزرگ و روابط سودمند دینامیک سیالات را بدست آورد.





    مشخصه‌های جریان

    جریان یک سیال را می‌توان به صورتهای گوناگون درهم ، آرام ، حقیقی ، ایده آل ، بازگشتی ، بازگشت ناپذیر ، پایدار ، ناپایدار ، یکنواخت ، غیر یکنواخت ، چرخشی ، غیر چرخشی طبقه بندی کرد.

    جریان در هم: شایعترین حالت موجود در مهندسی است. در جریان در هم ، ذرات سیال (جرمهای کوچک و مولکولی) در مسیرهای بسیار نامنظمی حرکت می‌کنند و موجب می‌شوند که اندازه حرکت از یک بخش سیال به بخش دیگر انتقال یابد.

    جریان آرام: در این نوع جریان ذرات سیال در امتداد مسیرهای هموار که درون غشاء یا لایه‌ها قرار دارند حرکت می‌کنند و یک لایه به آرامی بر روی لایه مجاور می‌لغزد.

    جریان پایدار: جریان پایدار هنگامی برقرار است که شرایط در هر نقطه‌ای از سیال نسبت به زمان تغیر نکند.

    جریان ناپایدار: جریان ناپایدار است که شرایط در هر نقطه از سیال نسبت به زمان تغییر کند.

    جریان یکنواخت: جریان یکنواخت هنگامی رخ می‌دهد که در هر لحظه برای تمامی نقاط بردار سرعت (مقدار و جهت) یکسان باشد.

    جریان غیر یکنواخت: جریانی که در آن بردار سرعت در هر لحظه از یک نقطه تا نقطه دیگر تغییر کند.

    جریان چرخشی: اگر ذرات سیال در یک ناحیه دارای چرخش در حول یک محور باشد، جریان را چرخشی یا گردابه‌ای می‌نامند و اگر سیال در یک ناحیه فاقد چرخش باشد آن را جریان غیر چرخشی گویند.

    خط جریان

    خط جریان عبارت است از خط پیوسته‌ای که می‌توان در سیال رسم کرد، بطوری که نمایانگر بردار سرعت در هر نقطه باشد. ممکن است در مقطع خط جریان ، هیچگونه جریان عبور نکند. چون در تمامی لحظات که ذره‌ای در جهت خط جریان حرکت می‌کند، جابجایی ذره بیان می‌کند که مؤلفه‌های متناظر ، متناسب باهم هستند و دارای یک جهت می‌باشند.





    حجم کنترل

    حجم کنترل ، ناحیه‌ای در داخل فضا بوده و بکار بردن آن در هنگام تحلیل حالتهایی که جریان به داخل یا خارج فضا جریان می‌یابد مفید می‌باشد. مرز حجم کنترل را سطح کنترل گویند. شکل و اندازه حجم کنترل کاملا انتخابی است، ولی غالبا آنها را منطبق بر مرزهای صلب آن ناحیه در نظر می‌گیرند و در این نواحی برای سادگی آنها عمود بر جهت جریان فرض می‌کنند.
    ماهیت جریان تمامی جریانها از روابط زیر پیروی می‌کنند، این روابط را می‌توان بصورت تحلیلی نیز بیان کرد:


    1. رابطه پیوستگی یعنی قانون بقای جرم
    2. قوانین اول و دوم ترمودینامیک

      شرایط مرزی تحلیلهایی که بیان می‌کند در یک سیال در نواحی مرزی ، سرعت نسبت به مرز صفر می‌باشد یا سیالات بدون اصطکاک نمی‌توانند از مرز عبور کنند. معادله حرکت اولر در امتداد خط جریان زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که:
    3. جریان بدون اصطکاک باشد.
    4. در امتداد خط ریان وحالت پایدار داشته باشد
    5. چگالی ثابت باشد.
    معادله برنولی

    انتگرال گیری از معادله حرکت اولر برای حالتی که چگالی ثابت است، منجر به معادله برنولی خواهد شد. در معادله برنولی که از کلیه افتها صرفنظر شده است تمام عبارتهای موجود نمایانگر انرژی مفید یا انرژی مکانیکی می‌باشند که این عبارتها می‌توانند بوسیله [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] ، [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] ، یا [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] تولید کار کنند.

    مباحث مرتبط با عنوان

    • اندازه حرکت
    • تئوری اندازه حرکت برای پروانه‌ها
    • جت
    • قوانین ترمودینامیک
    • معادلات گشتاور اندازه حرکت
    • معادله برنولی
    • معادله پیوستگی

    اميدوارم مطالب نه چندان كاملم براتون مثمر ثمر باشه....
    ببخشيد


    ما رفتیم و همه دوستان رو به خدا میسپارم


    باز هم باید در افق محو شد.....

    بدرود








  4. #23
    کاربر انجمن

    تاریخ عضویت
    11-06-2011
    نوشته ها
    509
    مهندسی مکانیک
    manufacturing & maintanince
    سپاس
    0
    13 سپاس در 11 پست
    امتياز:2058Array

    پیش فرض هيدروديناميك

    هيدروديناميك علم مطالعه سيالات در حال حركت به روش تحليلی و رياضی است. اين علم با در نظر گرفتن اصول بقاء جرم،‌ انرژی و ممنتوم سعی در قانونمند نمودن حركت سيال و حل مسائل متنوع آن دارد.
    هيدروديناميك كلاسيك بر اساس معادلات اولر و با فرض سيال بدون لزجت و اصطكاك (سيال ايده‌ال) بنيان گذاشته شده است. اين ساده‌سازی هر چند در بسياری از مواقع منجر به نتايج غيرواقعی میگردد، معهذا بسياری از مسائل ديناميك سيالات نيز با دقت كافي به كمك تئوری جريانهای ايده‌ال قابل تحليل می‌باشد.در ادامه فایلی برای دوستان قرار دادم که بهتر و شیواتر با این مفهموم آشنا بشوند.


    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]



  5. #24
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    28-09-2009
    نوشته ها
    9,234
    مهندسی مکانیک
    سیستم های انرژی
    امتياز طلايي
    25
    سپاس
    1,732
    1,897 سپاس در 664 پست
    امتياز:48015Array


    پیش فرض مکانیک سیالات چیست؟(مفاهیم به بیان ساده)

    جواب ساده است.
    مکانیک سیالات یکی از دو شاخه ی اصلی مکانیک است که به ما میگوید :
    – چرا هواپیما در هوا حرکت میکند؟(هوا یک سیال است)

    – چرا کشتی در آب حرکت میکند؟(آب یک سیال است)

    – چرا اتومبیل های جدید سریعتر از اتومبیل لورل و هاردیست!؟( هوا یک سیال است و اتومبیل هر چه راحت تر بتوانید مانع هوا را پشت سر بگذارد سریعتر حرکت میکند)

    -حال فکر کنیم هواپیما های سریعتر از جریان صوت و یا قایق های تندرو و ماشین های مسابقه چگونه طراحی میشوند؟ (در حقیقت ما در حال یافتن راه های غلبه بر مقاومت آب و هوا هستیم…)

    – پمپ ها و توربین ها چگونه کار میکنند؟( آب یک سیال است)(میخواهیم بدانیم پمپ چگونه به سیال ارتفاع میدهد و توربین چونه از سیال حرکت و به تبع آن کار میگیرد؟)

    – میخواهیم بدانیم چطور یک ساختمان را لوله کشی کنیم که آب به طبقه چهارم یک ساختمان برسد؟( هنوز آب سیال است!!)

    – در نهایت یک توپ فوتبال را با چه قدرت و با کجای پا شوت کنیم تا مستقیم، یا قوس دار وارد دروازه شود و ما خوشحال شویم!! (توپ هوا را میشکافد و هوا سیال است)

    مکانیک سیالات علمی است که به ما می آموزد چطور سیال تحت نیرو واکنش نشان میدهد و یا چطور سیال حرکت میکند. مکانیک سیالات به دو دسته استاتیک سیالات و دینامیک سیالات تقسیم میشود که اولی مربوط به سیال ساکن و دومی مربوط به سیال متحرک است.
    منبع:سرسام مکانیک
    Hey you...Don't tell me there is no hope at all

    Together we stand...Divided we fall








  6. #25
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    28-09-2009
    نوشته ها
    9,234
    مهندسی مکانیک
    سیستم های انرژی
    امتياز طلايي
    25
    سپاس
    1,732
    1,897 سپاس در 664 پست
    امتياز:48015Array


    پیش فرض

    لزجت چیست؟
    معمولا برای شروع به توضیح مکانیک سیالات اول از لزجت شروع میکنند. من هم همینکار را میکنم. لطفا
    اول انگشتتان را از بینی مبارکتان بیرون بیاورید! البته با پوزش. آنچه که همراه انگشتتان بیرون آمده اگر مغزتان نباشد حتما یک ماده ی لزج است! حال اگر به شیشه ی عسل دسترسی دارید انگشتتان را در عسل فرو کنید.(انگشت آن یکی دستتان را لطفا!) این مایع هم لزج است. حال دستتان را زیر شیر آب بگیرید(این دفعه انگشت اولی را حتما!) آب چطور است؟ لزج است؟ لطفا پاسخ ندهید و ادامه مطلب را بخوانید.
    گفتن لزج بودن یا نبودن به کلام کار آسانیست اما کافی نیست. ما در آینده خواهیم دید میزان لزجی زیاد یا کم در محاسباتمان دخیل است. به نظر شما لزجت مثل زیبائیست یا دراز بودن؟ (نگران نباشید، سوال ساده است!) زیبایی معیاری ندارد و نمیتوان آن را با ارقام نمایش داد. مثل اینکه بگوییم اقدس بیست قوز زیباست(مثلا قوز واحد زیبائیست!).چنین حرفی کاملا بی معنیست چون ممکن است از نظر اصغر،‌ اقدس هزار قوز زیبا باشد! اما دراز بودن معیار دارد. میتوان گفت امین بیست سانتی متر دراز تر از فرید است.(متر واحد اندازه گیری دارازاست). این یعنی ما درازی امین و فرید را میدانیم و میتوانیم با مقدار و واحد بیان کنیم.
    خب تا اینجا روشن شد که لزجت اصلا شبیه زیبایی، بی در و پیکر نیست و حتما معیار دارد که برای ما اینقدر مهم است. اما آیا این معیار همیشه ثابت است؟ مثلا بدون توجه به عوامل محیطی میتوانیم بگوییم لزجت این عسل بیست است؟(بعدا میگوئیم واحد این بیست چیست) به طور حتم بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی نمیتوان در مورد لزجت عسل اظهار نظر کرد و اگر بکنیم حتما باید ذکر کنیم که دما و فشار محیطی که عسل در آن قرار داشت چقدر است. مثلا اگر وسط تابستان باشد و برق هم نداشته باشیم و احتمالا در عسلویه زندگی کنیم این عسل با آبی که از شیر جاریست هیچ تفاوتی ندارد،‌ ولی در سیبری، خوردن این عسل با آن سفتی زیاد، مرد میخواهد!
    مبحث لزجت به همین سادگیها نیست. مثلا بهتر است از همین الان بدانیم لزجت بر دو نوع سینماتیکی و دینامیکی است که هر چه در پاراگراف های پیشین خواندیم در مورد نوع دینامیکی آن بود.(سینماتیکی بعدا توضیح داده خواهد شد) یا لزجت برای سیالات نیوتنی برای ما مهم تر است
    این مقاله تنها بدان جهت نوشته شد که شما در آینده با خواندن جمله ی زیر کرک و پرتان نریزد:
    لزجت سیالات نیوتنی یک خاصیت واقعی ترمودینامیکی است که با فشار و دما تغییر میکند
    منبع:سرسام مکانیک
    Hey you...Don't tell me there is no hope at all

    Together we stand...Divided we fall








  7. #26
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    28-09-2009
    نوشته ها
    9,234
    مهندسی مکانیک
    سیستم های انرژی
    امتياز طلايي
    25
    سپاس
    1,732
    1,897 سپاس در 664 پست
    امتياز:48015Array


    پیش فرض

    سیال چیست؟
    تمام مواد تنها به دو حالت سیال و جامد در طبیعت موجودند. تفاوت اصلی این دو حالت , عکس العمل ماده تحت تنش مماسی یا برشی است.
    جسم جامد می تواند در مقابل تنش برشی مقاومت کند اما تنش برشی روی یک سیال باعث جریان و حرکت در سیال میشود(مادامیکه تنش برشی اعمال شود). دقت شود لفظ تغییر شکل را برای سیال به آن خاطر به کار نمیبرم چون ماهیت لغت “تغییر شکل” آنی بودن را همراه خود دارد اما در سیالات تنش برشی یک جریان که در طول زمان در حال تغییر است را بوجود می آورد.

    فرض کنید دستتان را درون ظرف آبی فرو میکنید و حرکت میدهید, لایه های آب به خاطر حرکت دست که موجب اعمال نیرو و به تبع آن ایجاد تنش برشی میشوند, شروع به حرکت می کنند. جریان ایجاد شده با خروج دست از آب (قطع منبع ایجاد تنش) رو به آرامی می نهد. به سادگی نتیجه میگیریم این چریان سیال به خاطر نیروی خارجی بوده است. در حقیقت سیال بر اثر بر هم کنش جریان یافته است و مادامیکه تنش وجود دارد جریان هم در سیال موجود است و با بیرون آوردن دست تنش حذف ولی بر هم کنش مولکولی همچنان ادامه می یابد تا سیال به حالت پایدار برسد. فرض کنید ظرفی پر از بتن داشته باشیم. مرد میخواهیم که دستش را با همان سرعت و شدتی که داخل آب فرو کرده داخل بتن هم فرو کند!! با من هم عقیده اید که تغییر شکل بتن اولا به سادگی ممکن نیست و وسیله میخواهد(اعمال نیروی بیشتر و به تبع آن تنش بیشتر) ثانیا اگر زورمان برسد, نیروی ما اغلب باعث تغییر شکل دائمی در بتن خواهد شد.
    باز هم یاد آور میشوم که تغییر شکل برای مواد جامد(مثل بتن) کلمه ی مناسبی است اما برای سیال نامناسب است. در حقیقت تغییر شکل واکنشی است که در طول زمان ادامه نمیابد(برخلاف جریان) و تنها در مورد جامدات صادق است.
    به دوشکل زیر دقت کنید. ما نیرویی را به سطح یک سیال و سطح یک جسم جامد اعمال کرده ایم. با وارد کردن نیروی F به سطح سیال با توجه به جهت نیرو یک تنش برشی اعمال میشود که باعث تغییر شکل پیوسته (اصطلاح رایج) شده و سیال جریان می یابد. در سطح جامد با اعمال نیروی F به صورت برشی جسم جامد دچار تغییر شکل می شود. (البته نمیدانیم تغییر شکل متناسب با نیروست یا خیر. چون از ماهیت پلاستیکی یا الاستیکی جسم بی خبریم
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    Hey you...Don't tell me there is no hope at all

    Together we stand...Divided we fall








  8. #27
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    28-09-2009
    نوشته ها
    9,234
    مهندسی مکانیک
    سیستم های انرژی
    امتياز طلايي
    25
    سپاس
    1,732
    1,897 سپاس در 664 پست
    امتياز:48015Array


    پیش فرض

    در شکل فوق آقایان و خانم های مولکول دیده می شوند. به سادگی قابل درک است که در مرز جامد و سیال سرعت یکسان است (فرض اعمال نیروی ما توسط یک واسطه مثل کاغذ به سیال وارد شده است.) یعنی مولکول های متصل به سطح جامد همان سرعتی را دارند که صفحه ی روی آنها با آن سرعت در حال واکنش به نیروی اعمالیست. این موضوع از مشاهده ی رفتار سیال حاصل شده نتیجه میگیریم در مرز سیال لغزشی وجود ندارد.
    نکته ی مهم : چون حرکت سیال با ادامه یافتن تنش برشی (نیروی برشی واحد سطح) ادامه می یابد, پس سیال ماده ایست که اگر ساکن باشد نمیتواند در برابر تنش مقاومت کند. در حقیقت اگر سیالی در حال تلاطم و حرکت (یا همان تغییر شکل پیوسته!) باشد حتما تنش برشی به آن وارد شده است.
    در مورد تنش برشی و تغییرات اعمال شده به سیال در بخش های بعدی بیشتر خواهیم خواند.
    ما حالت های گوناگونی از سیال مثل مایعات(آب و جیوه و روغن و ….) و یا گاز ها( هوا, هیدروژن و…) را میشناسیم و میتوانیم به راحتی سیال بودنشان را تشخیص دهیم. اما باید توجه کرد که وضعیت های بینابینی وجود دارد که در تشخیص آنها باید دقت نمود. مثلا آسفالت ممکن است برای مدت کوتاهی در مقابل تنش برشی مقاومت کند اما به تدریج تغییر شکل می دهد و اگر بازه ی زمانی اعمال تنش را بیشتر کنیم, میبینیم که رفتاری سیال گونه از خود نشان میدهد. همچنین ممکن است بعضی مواد در مقابل تنش های کم از خود مقاومت نشان دهند اما با اعمال تنش های بیشتر تسلیم شده و رفتار سیالی از خود نشان دهند(مثل پارافین)
    دقت شود در محاسبات مکانیک سیالات, سیال (مثل آب و هوا) مانند یک محیط پیوسته در نظر گرفته میشود. این سوال مطرح است که محیط پیوسته چیست و چرا علاقمندیم سیال را یک محیط پیوسته بدانیم؟
    پیش از این گفتیم علم مکانیک بر پایه نیرو و حرکت بنا شده است. برای تحلیل نیرو و حرکت در سیالات ما به مشخصات همه ی نقاط سیال نیازمندیم. در حقیقت با در نظر گرفتن پیوستگی محیط سیال, هر خاصیت سیال(مثل چگالی, دما و سرعت و …) در هر نقطه از فضا مقدار معینی شده و به صورت یک تابع پیوسته از مکان و زمان قابل تحلیل است. مفهوم پیوستگی محیط سیال مبنای مکانیک کلاسیک سیالات است.
    سیال از مولکول های زیادی تشکیل شده که دائما در حال حرکت و برخورد به یکدیگر هستند. اگر بخواهیم تحلیل دقیقی انجام دهبم باید از علم آمار کمک بگیریم, یعنی باید رفتار تمام مولکول ها یا گروهی از آنها را بررسی کنیم که این کار کمی دور از ذهن است. در مهندسی چون معمولا از خواص مواد به عنوان پایه اطلاعات محاسباتی استفاده میشود (مثل چگالی) بهتر است روشی اعمال کنیم که با حداقل خطا, سرعت و نتایج دقیق تری در محاسبات داشته باشیم. بر این اساس سیال را محیط پیوسته در نظر میگیریم. حال محیط پیوسته چیست؟ مثلا در مورد چگالی فرمول جرم تقسیم بر حجم صادق است, اما مقدار حاصل از این فرمول برای حجم کل سیال با حجم کوچکی از سیال متفاوت است. (به علت ثابت نبودن مولکول ها در شبکه ی مولکولی سیال. چون تعداد مولکول هایی که حجم معینی را اشغال میکنند دائما در حال تغییر هستند).
    Hey you...Don't tell me there is no hope at all

    Together we stand...Divided we fall








  9. #28
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    28-09-2009
    نوشته ها
    9,234
    مهندسی مکانیک
    سیستم های انرژی
    امتياز طلايي
    25
    سپاس
    1,732
    1,897 سپاس در 664 پست
    امتياز:48015Array


    پیش فرض

    اگر واحد حجم را خیلی کوچک در نظر بگیریم.(کمی بیشتر از یک مولکول) دیگر تعداد مولکول ها در این حجم ناچیز خواهد بود. چون با وجود عبور ذرات از مرز فوق تعداد تقریبی مولکول ها ثابت خواهد ماند. اما اگر حجم مورد نظر بزرگ باشد, می توان تغییرات زیادی در تعداد مولکول ها مشاهده کرد. در نمودار زیر اگر روی محور افقی از راست به چپ حرکت کنیم مشاهده میشود در حجمی به اندازه ی “دلتا وی استار” (حجم حدی) میتوان به یک تعریف نسبتا دقیق برای جرم مخصوص سیال دست یافت.
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    در حقیقت ما با کاهش جزء حجم(دلتا وی) چگالی متوسط را به سمت یک مقدار حدی میل داده ایم.(دقت شود اگر این “جزءحجم” خیلی کوچک باشد فقط شامل تعداد کمی از مولکول ها می شود و نمیتواند مقدار ثابتی برای جرم مخصوص به ما بدهد, زیرا با حرکت مولکول ها به طرف داخل و خارج این فضای فرضی, مقدار جرم مخصوص به طور غیر قابل پیش بینی تغییر خواهد کرد)
    دقت شود که محل انتخاب نقطه ی C اختیاری است و می تواند هر نقطه ای از سیال باشد. این یعنی چگالی سیال را توسط هر منطقه از آن میتوان حساب کرد.
    در این مطلب سعی شد سیال و خصوصیت چگالی معرفی شود. چگالی یکی از مهمترین پارامترها برای ارزیابی مکانیکی یک سیال است که در تمام مباحث سیالات نقش کلیدی دارد. در ادامه به معرفی چهار نکته مهم در سیالات میپردازم که پایه محاسبات به حساب می آیند:
    ۱/ چگالی با تقسیم جرم ماده بر حجم آن محاسبه میشود در سیالات به جرم مخصوص معروف است و براساس یک رابطه ی حدی محاسبه شده است.(واحد آن کیلوگرم بر مترمکعب است)
    ۲/ جرم مخصوص یک کمیت اسکالر است.(اگر در مورد کمیت ها چیزی نمیدانید اینجا را بخوانید) درحقیقت فقط با یک عدد بیان میشود و جهتی ندارد.
    ۳/ جرم مخصوص مایعات و حتی جامدات را میتوان با کمیت بی بعد SG (گرانش ویژه) نشان داد. این کمیت به شکل زیر تعریف میشود.
    حاصل تقسیم چگالی ماده به ماکزیمم چگالی آب (واحد ندارد)

    مثلا باید بدانیم برای جیوه SG=13.6 است, یعنی چگالی جیوه ۱۳/۶ برابر چگالی آب است.
    مقدار گرانش ویژه با تغییر دما تغییر میکند و معمولا با افزایش دما کاهش می یابد.(آب رفتاری غیر عادی دارد)در جدول زیرمقادیر گرانش ویژه چند مایع ذکر شده است.
    ۴/ وزن مخصوص به شکل زیر تعریف میشود.
    حاصل تقسیم وزن سیال به حجم سیال(واحد نیوتن بر متر مکعب)

    در حقیقت میتوان وزن مخصوص را “وزن حجم واحد” نامید.( فرمول جرم مخصوص را به یاد آورید, اگر به جای جرم , وزن مایع را قرار دهیم, فرمول فوق حاصل میشود.
    وزن مخصوص آب ۹/۸۱ کیلو نیوتن بر متر مکعب است.
    منبع :سرسام مکانیک
    Hey you...Don't tell me there is no hope at all

    Together we stand...Divided we fall








  10. #29
    مباحث گوناگون در حوزه مکانیک سیالات

    تاریخ عضویت
    28-09-2009
    نوشته ها
    9,234
    مهندسی مکانیک
    سیستم های انرژی
    امتياز طلايي
    25
    سپاس
    1,732
    1,897 سپاس در 664 پست
    امتياز:48015Array


    پیش فرض

    توضیح : ممکن است با خواندن این مقاله به شخصیت علمی شما توهین شود
    بارها شده که صبحانه ای مفصل خورده ایم. یک لیوان شیرعسل به همراه کیکی خوشمزه! مطمئنا اگر این معجون را خورده باشید حتما بعد آن یک بادی هم از گلو خارج کرده اید! این فرآیند مهیج کاملا بی ربط به مکانیک است اما کمی صبر کنید…

    فکر کنید پس ازخوردن این صبحانه یکهو به این فکر افتاده اید که کل مواد در جهان را به چند گروه تقسیم کنید. سفت و نرم؟ نه نمیشود. جای آب کجاست؟ سفت و نرم و شل؟ بهتر شد اما هنوز هم باید فکر کرد. سفت و نرم و شل و شکننده! اوه وضع داره خراب میشه. اینجوری شاید بیست نوع مجموعه بشه تشکیل داد. بهتر نیست بگیم شکننده ها برن تو زیر مجموعه ی سفت ها!؟ اصلا اگه یه ماده ای مثه باد گلویی که ول کردیم باشه چی؟ یه گاز؟ اون کجا میره؟ خب فکر میکنیم. مواد جامد مثل همون کیک، مثل دیوار مثل توپ که قابل لمس و از لحاظ شکلی ثابت هستند همچنین سفت و شکننده هم میتونن باشن. خیلی خوب شد. مایعات هم مثل شیر ، آب و نوشابه بدون گاز! دارید میخندید!؟ همه اینا رو میدنید!؟ خب بی خیال این مطلب بشین چون بقیه اش از این هم واضح تره!
    جالبه که دانشمندان قبل ما برای سهولت بررسی علمی ، مواد را به سه دست تقسیم کرده اند. جامد، مایع ، گاز. البته در برخی موارد مرز مشخصی برای یک ماده نمیتوان متصور شد. مثل همان عسل داخل شیر صبحانه مان که اگر تقلبی باشد و مثل آب شل باشد جز دسته مایعات است اما اگر سفت و همراه موم و اصل باشد میشود جامد. خلاصه اینکه دسته بندی فوق محصول تفکر بشر است و نمیتوانیم یکی از این سه نام را روی همه ی مواد جهان بگذاریم. فکرش را بکنید که یخی برداشته ایم و گرمایش میدهیم. واضح است ابتدا جامد بوده سپس مایع شده و سپس تبدیل به گاز میشود. اما این فرایند معروف، یک پروسه ی فیزیکی پیوسته دارد و گذاشتن مرز برای یک محیط پیوسته بی معنیست.
    بگذریم! حال اینها چه ربطی به مکانیک دارد؟ حتما عسل را درون شیر هم میزنید نه؟ کیک هم میجوید؟ خب همه ی اینکارها مکانیکیست. در حقیقت مکانیک با مواد کار دارد. مکانیک حتی میتواند بگوید این لیوان شیر به این گندگی! را یک کودک نمیتواند حمل کند چون زورش را ندارد! و صد البته شما میتوانید چون زورش را دارید. اصطلاع عامیانه زور در علم اشتباها! نیرو نام گرفته و واژه ای متفاوت از انرژیست.
    مکانیک از دید علم شاخه ای از فیزیک است که در مورد رفتار مواد در معرض نیرو ، جابجایی یا تغییر شکل صحبت میکند. مکانیک علم حرکت است. حرکت مگس در هوا ، انسان روی زمین یا سیاره دور خورشید را توضیح میدهد. مکانیک حتی تاثیر حرکت روی محیط را هم بررسی میکند. مثل حرکت هوا درون اتاق، حرکت دود در آسمان و حرکت باد گلو در جلوی دوستتان!
    برگردیم به سه گروه ماده ی خودمان. به نظر شما جامد و مایع و گاز چه شباهت هایی با هم دارند؟ مطمئنا مایع و گاز از لحاظ ولو بودن (همان پخش) مولکول ها بیشتر شبیه هم هستند تا یک ماده ی جامد. پس چه بهتر گروه های سه گانه ی مان را دو گانه کنیم. جامد و سیال. این همان دو خط اصلی علم مکانیک است. بخشی از این علم به جامدات میپردازد و بخشی به سیالات که بخش دوم کمی پیچیده تر از بخش اول است چون بسیاری از سیالات قابل لمس و آزمایش نیستند و باید از نتایج ریاضی برای پیش بینی رفتارشان استفاده کرد. مثلا اگر یک کیک را گاز بزند به راحتی میتوان فهمید چه بلایی سر کیک آمده از کجا و با چه زاویه ای بریده شده و … ولی اگر کسی آروغ بزند عمرا کسی بتواند رد آروغش را تعقیب کند!( البته اگر شخص دود سیگار درون دهنش باشد و سپس آروغ بزند کمی این حرکت بو! قابل تشخیص میشود که نوعی از این روش در سیالات برای شناسایی حرکت سیال کاربرد زیادی دارد)
    علم مکانیک تاکنون دانشمندان زیادی به خود دیده و به ما هم ربطی ندارد که چه کسی چه کرده اما بهتر است برای اینکه جلوی دیگران ضایع نشویم بدانیم گالیله، کپلر و نیوتن و اینشتین چکار کرده اند. البته زیاد برای فهمیدن کارهای آخرین دانشمند نامبرده تلاش نکنید چون هنوز که هنوزه بر سر فهم نظرات او بحث است.
    بگذریم! گفتیم که مکانیک حرکت را درجهان توصیف میکند. از دید مکانیک هیچ حرکتی در جهان بی دلیل نیست. مثلا حرکت ما درون قطار نیروییست که پاهای ما به زمین وارد میکند و بدن را به جلو میکشد یا حرکت خود قطار به دلیل مصرف سوخت و سازو کار مکانیکی تبدیل سوخت به حرکت چرخ هاست.(قطار الکتریکی مکانیزم دیگری دارد). همچنین حرکت زمین بر اساس جاذبه ی متقابل است. البته همان گالیله ی خدا بیامرز با جمع کردن اطلاعات دانشمندان زمان خود خواست به همه ثابت کند که نظر کلیسا در مورد مرکزیت زمین و چرخش همه ی اجرام به دور ما نادرست است. ما الان میدانیم که حکم این اثبات را باید در علم مکانیک جست.
    مکانیک حرکات همه ی موجودات زنده و غیر زنده در جهان را تحلیل میکند که از نتایج آن در اختراعات بشری استفاده می شود. هزاران اختراع بشر از دوچرخه و اتومبیل گرفته تا سیستم های خنک کننده و گرما دهنده مدیون علم مکانیک است. به عنوان مثال پاسخ سوالات زیر را در علم مکانیک باید جستجو کرد :
    چگونه اتومبیل حرکت میکند؟
    چکونه هواپیما از آسمان به زمین نمی افتد؟!
    چگونه پنکه هوا را در تهران بیشتر از شمال خنک میکند؟
    چگونه درب اتاق به آن سنگینی با یک انگشت باز و بسته میشود؟(البته اگر انگشتتان را نزدیک لولا روی در نگذارید چون زور بیشتری میخواهد!)
    چگونه یک یخچال برق میخورد و سرما میدهد؟
    چگونه کشتی در آب فرو نمی رود؟
    اما نیرو و حرکت چیست که علم مکانیک بر آن پایه بنا شده؟ نیرو همین زوریست که من به دکمه کیبورد وارد میکنم و حرکت هم یک مفهموم عینیست که جهان و زندگی بر آن پایه بنا شده است. مکانیک مدرن حرکت هر ماده در جهان را یا بر اساس جاذبه و فعل و انفعال الکترو مغناطیسی میداند یا کنش و واکنش بین مواد و یا فعل و انفعال مغناطیسی که توضیح این موارد مربوط به علم فیزیک است و ما فقط به همان نتیجه ی کار یعنی حرکت کار داریم!
    مکانیک هم مثل هر چیزی قدیم و جدید دارد که در علم به آن کلاسیک و مدرن میگویند که البته هنوز زور مدرن به کلاسیک نرسیده تا آن را از صحنه ی روزگار حذف کند.(با اینکه مکانیک مدرن پتانسیل اینکار را دارد) . مرحوم نیوتن در حقیقت آنچه را که میدید تحلیل کرد و آنچه را که نمیدید ندید گرفت! مکانیک مدرن وقتی بوجود آمد که محدودیت های مکانیک کلاسیک نمایان شد. البته برای ما که روی زمین زندگی میکنیم و تقریبا همه چیزمان عادیست( که این عادی توضیح بسیار دارد) همین مکانیک کلاسیک هم از سرمان زیاد است. مکانیک مدرن در حقیقت حرکات عجیب غریب و سرعت های عجیب غریب تر را توصیف میکند که مکانیک کلاسیک با آن دید ماکروسکوپی قادر به پاسخگویی به آنها نیست.
    جالب است بدانیم تا همین ۴۰۰ سال پیش دیدگاه دانشمندان در مورد حرکت با دیدگاه فعلی کاملا متفاوت بود. مثلا از نظر دانشمندان یونانی مثل ارسطو ( که بیشتر فیلسوف بودند تا دانشمند) دلیل اینکه توپ پس از رها شدن به سمت زمین می آید محل ذاتی توپ روی زمین است!( شکافتن یک موضوع فلسفی که امروزه بسیاری فلسفه را حتی علم هم حساب نمیکنند کمی مشکل است. آن زمان به علت نقصان علم، توضیح این مسائل بسیار شیرین بود و به به و چه چه همه را در می آورد.) معنی امروزی این فلسفه بافی این است ” چون توپ دوست دارد به زمین بیاید پس می آید!” خورشید و اجرام آسمانی هم به این دلیل دور زمین میگشتند(البته آن زمان!) چون ذات آنها همین است و این یک پدیده ی فرابشری بود!
    باز هم بگذریم! بدانید که مهمترین علوم مرتبط با مکانیک (یا حتی زیر مجموعه ی مکانیک) عمران، هوافضا، مواد و بیومکانیک میباشد. پس بهتر است دانشجویان این رشته ها زیاد خودشان را برای ما نگیرند!!
    منبع:سرسام مکانیک
    Hey you...Don't tell me there is no hope at all

    Together we stand...Divided we fall








  11. #30
    کاربر ممتاز

    تاریخ عضویت
    08-12-2009
    نوشته ها
    21,482
    مدیریت
    امتياز طلايي
    35
    سپاس
    132
    2,515 سپاس در 1,506 پست
    امتياز:44167Array


    پیش فرض گِرانرَوی ، ویسکوزیته، یا لزجت



    در این تصویر گرانروی مایع بنفش بیشتر از گرانروی مایع نقره ای است.

    مکانیک محیطهای پیوسته

    بقاء جرم



    گرانروی قیر ۱۰۰ میلیارد برابر آب است.
    گِرانرَوی ، ویسکوزیته، یا لزجت
    عبارت است از مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی. در یک سیال جاری (در حال حرکت)، که لایههای مختلف آن نسبت به یکدیگر جابجا میشوند، بهمقدار مقاومت لایههای سیال در برابر لغزش روی هم گرانروی سیال میگویند. هرچه گرانروی مایعی بیشتر باشد، برای ایجاد تغییر شکل یکسان، به تنش برشی بیشتری نیاز است. بهعنوان مثال گرانروی عسل از گرانروی شیر بسیار بیشتر است.
    با افزایش دما لزجت سیالات مایع کاهش می یابدولی در گازها، قضیه برعکس است، البته درصد تغییرات آن برای سیالات مختلف متفاوت است.
    انواع گرانروی
    گرانروی پویا
    گرانروی پویا (ویسکوزیتهٔ دینامیک) را با μ نشان میدهیم که به صورت زیر تعریف میشود:


    .
    گرانروی ایستایی
    گرانروی ایستایی (ویسکوزیتهٔ سینماتیک):


    .
    سقوط در سیال گرانرو
    سرعت سقوط در سیال گرانرو از فرمول زیر بدست میآید:



    که در آن
    νs سرعت سقوط یا رسوبگذاری است.R شعاع جسم درحال سقوط (به شرط کروی بودن جسم)ρ چگالی جسمρL چگالی مایع گرانروη ضریب گرانروی
    یکاها

    • پواز: ‫واحد اندازهگیری گرانروی در دستگاه cgs
    • پوازی
    • استوکس

    مقادیر
    گازها
    گاز C [K]
    T0 [K]
    μ0 [10-6 Pa s]


    هوا 120 291.15 18.27 نیتروژن 111 300.55 17.81 اکسیژن 127 292.25 20.18 کربن دیاکسید 240 293.15 14.8 کربن مونوکسید 118 288.15 17.2 هیدروژن 72 293.85 8.76 آمونیاک 370 293.15 9.82 گوگرد دیاکسید 416 293.65 12.54 هلیم 79.4 273 19


    مایعها
    گرانروی آب

    نمودار تابعیت گرانروی آب به دما
    دما [°C]
    گرانروی [Pa·s]
    10 1.308 × 10−3 20 1.003 × 10−3 30 7.978 × 10−4 40 6.531 × 10−4 50 5.471 × 10−4 60 4.668 × 10−4 70 4.044 × 10−4 80 3.550 × 10−4 90 3.150 × 10−4 100 2.822 × 10−4 مایعات دیگر در دمای ۲۵ درجه سلسیوس
    گرانروی[Pa·s] گرانروی [cP]
    استون[۴] 3.06 × 10−4 0.306 بنزن[۴] 6.04 × 10−4 0.604 خون 3 to 4 × 10−3[۵] 1,37[۶] castor oil[۴] 0.985 985 corn syrup[۴] 1.3806 1380.6 ethanol[۴] 1.074 × 10−3 1.074 ethylene glycol 1.61 × 10−2 16.1 گلیسرول 1.5 1500 HFO-380 2.022 2022 جیوه[۴] 1.526 × 10−3 1.526 متانول[۴] 5.44 × 10−4 0.544 نیتروبنزن[۴] 1.863 × 10−3 1.863 نیتروژن مایع @ 77K 1.58 × 10−4 0.158 propanol[۴] 1.945 × 10−3 1.945 روغن زیتون .081 81 قیر 2.3 × 108 2.3 × 1011 سولفوریک اسید[۴] 2.42 × 10−2 24.2 آب 8.94 × 10−
    !


صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نقد و بررسی: حل مشکل ترافیک در روزهای بارانی - شما هم کارشناسید!
    توسط Neutron در انجمن شما هم کارشناسید!
    پاسخ ها: 42
    آخرين نوشته: 13-03-2014, 00:52
  2. سیر مدرنیسم در روزگار قاجار
    توسط moein.s در انجمن ایران معاصر
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31-07-2012, 00:03
  3. مطلب بسیار زیبا و آموزنده : احمقها.....!!!
    توسط Iman-Emperatour در انجمن گفتگوی خودمانی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26-02-2012, 17:19
  4. تصویر: نکته بسیار آموزنده از ژاپنی ها
    توسط YAGHOT SEFID در انجمن ایران و جهان
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 03-05-2011, 13:59

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •