Its و سیستم های هوشمند
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
Its و سیستم های هوشمندطرح توجیهی کویرنوردی یزد Its و سیستم های هوشمندنقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده Its و سیستم های هوشمندمجموعه کامل آموزش Solidworks Its و سیستم های هوشمند Its و سیستم های هوشمند
Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 1 تهران Its و سیستم های هوشمندنقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 17 تهران
Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 2 تهران Its و سیستم های هوشمندنقشه GIS کل تهران Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 6 تهران
Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 3 تهران Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 11 تهران Its و سیستم های هوشمندنقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13

موضوع: Its و سیستم های هوشمند

  1. #11
    Its و سیستم های هوشمند

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,045
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,744
    28,304 سپاس در 9,298 پست
    امتياز:117266Array


    پیش فرض

    ITS چيست؟

    حمل و نقل و جابجائی کالا و مسافر، بعنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر، همواره به عنوان شاخصی مطرح و بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های کلان هر جامعه، ‌مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

    در همین راستا، مهندسین حمل و نقل نیز سعی بر آن داشته‌اند تا از فناوری اطلاعات (IT )بعنوان راهکاری مناسب درجهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ جسته‌ و مشکلات آنرا به حداقل ممکن کاهش دهند.

    در سالهای اخیر و در جوامع پیشرفته، مهندسین حمل و نقل همراه با متخصصین رشته های مخابرات و ارتباطات - الکترونیک - کامپیوتر و … با بهره جوئی از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته میشوند، “سیستم‌های هوشمند حمل و نقل یا ITS‌ ” را بوجود آورده اند که زیرساختی مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستیابی به اهداف تعیین شده زیر را فراهم آورده است.

    - مدیریت و برنامه ریزی دقیق و کارآمد در حمل و نقل و ترافیک
    - استفاده بهینه از منابع موجود
    - کاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش
    - کاهش مصرف انرژی و هزینه ها و اثرات نامطلوب زیست محیطی
    - ‌کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روانسازی جریان ترافیک و حمل و نقل و …

    این اهداف ‌همواره از مقاصد ومطلوب‌های برنامه ریزان و متخصصین حمل و نقل و مهندسین ترافیک در استفاده از ITS برشمرده می‌شوند.

    در همین راستا میتوان بصورت دقیقتر، ‌مهمترین عملکردهای ITS را چنین برشمرد :



    - مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت
    - مدیریت و کنترل حوادث
    - مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی
    - مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض , هزینه پارکینگ , خرید و رزرواسیون بلیط و…
    - مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
    - مدیریت و ناوبری پیشرفته
    - مدیریت حمل و نقل عمومی
    - مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …

    روشن است که هر یک از موارد مذکور بدون بهره جوئی از ره‌آوردهای IT قابل دستیابی و انجام نبوده است.
    بطور مثال کنترل و برنامه‌ریزی چراغ‌های راهنمائی در داخل شهرها بعنوان یک مسئله مهم از مقوله مدیریت و روانسازی و بهینه سازی جریان ترافیک, همواره مطرح می باشد که بصورت خلاصه نحوه عملکرد این سیستم را می‌توان بدین گونه توصیف نمود که حجم و میزان تراکم خودروها توسط حسگرهای گوناگونی که در زیر سطح جاده و یا در حواشی آن نصب شده‌اند ، سنجیده شده و جهت پردازش و اخذ تصمیم، توسط ابزارهای ارتباطی همچون فیبر نوری یا بصورت wireless، به مراکز کنترل مرکزی ارسال می‌گردد و در آنجا بر اساس اصول مدیریت ترافیک و محاسبات فاز بندی چراغ‌ها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت، زمان بهینه توقف پشت چراغ و حرکت در شبکه معابر منطقه در وضعیت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههای کنترل کننده چراغ‌ها ارسال می‌گردد.

    امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از این سیستم رایج و مرسوم است و در کلان شهر تهران نیز شاهد بهره‌جوئی از آن در بیش از 150 تقاطع می‌باشیم.

    از محاسن این سیستم می‌توان به کاستن از تاخیرهای بی مورد , کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، کاهش تصادفات و ایجاد موج سبز در شبکه… را نام برد.ایجاد چنین سیستمی ، همراه با اتصال آن به یک شبکه اطلاعاتی یا سایت اطلاع رسانی ، به سادگی می‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسیر مطلوب یاری رسانده و در کاهش حجم ترافیک تأثیر بسزائی داشته باشد.

    بدیهی است در صورت ایجاد چنین سیستمی حتی گوشی‌های تلفن همراه نیز که امروزه توانائی برقراری اتصال با شبکه‌های اطلاع رسانی را دارا هستند, قابلیت دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافیک را خواهند داشت. روشن است، بدین ترتیب پیشنهاد یک مسیر مطمئن و به دور از تراکم‌های ناخواسته توسط سیستم‌های اطلاعاتی و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازی جریان ترافیک تأثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت. ضمن اینکه کاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا، زمان سفر و بالا بردن ضریب اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سیستم‌های ناوبری پیشرفته ITS به شمار می‌آید.

    البته تکنیک اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت رادیوئی و توسط کانال پیام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی معمولی و یا پیام متغیر انجام می‌پذیرد که از ابتدائی ترین شیوه های مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرایط ترافیکی محسوب می‌گردند.

    در برخی موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب سایر شیوه ها و سیستمهای حمل و نقل و دستیابی به مقصد توسط دیگر وسائط نقلیه و یا ارائه اطلاعاتی راجع به سطوح سرویس و عرضه خدماتی که در مقصد به مسافر ارائه می‌شوند نیز بعنوان دیگر کاربرد ‌‌های سیستم‌های ناوبری پیشرفته به شمار می‌آیند. در سیستمهای اطلاعاتی مربوط به کنترل و برنامه ریزی حمل و نقل انتقال اخباری که به بروز شرایط غیر عادی و یا تصادفات مربوط می‌گردد، حائز اهمیت است. چرا که در هر دو حالت میتوان به موقع تدابیر لازم جهت تغییر مسیر مسافر را اندیشید و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگیری نمود.

    مطالب یاد شده، صرفا بخش کوچکی از کاربرد ها و منافع ITS را بیان می‌نماید. حال آنکه گستره استفاده از ITS امروزه در اغلب کشورهای جهان، بسیار وسیع بوده و روند رو به رشد بسیار سریعی دارد.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس eng.l.s

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    سن
    2010
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #12
    Its و سیستم های هوشمند

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,045
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,744
    28,304 سپاس در 9,298 پست
    امتياز:117266Array


    پیش فرض

    زمینه ‏های کاربردی ITS در حمل و نقل و ترافیک

    در تمام دنیا، استفاده بهینه از انرژی و زمان در سرلوحه کارها قرار می ‏گیرد، در حمل و نقل نیز طرح ‏های جدید با استفاده از فناوری به منظور رسیدن به این هدف حرکت می ‏کنند .
    به گزارش ایلنا، نظام هوشمند حمل و نقل (its) طیف وسیعی از ابزارهای جدید اداره شبکه حمل و نقل و خدمات ‏رسانی به مسافران را در بر می ‏گیرد .
    در واقع its اختلاط فناوری ‏های اطلاعاتی و ارتباطی با وسایل نقلیه و شبکه ‏های راهی است که مسافران و کالاها از طریق آن جابه جا می ‏شوند .
    گفتنی است, ابزارهای its این امکان را به مسوولان، ‏سازمان ‏ها و مسافران می ‏دهد تا از اطلاعات بهتر و هماهنگی مناسب ‏تری برخوردار شوند و تصمیم ‏های صحیح ‏تری برای برنامه ‏ریزی سفر اتخاذ کنند .
    بر این اساس کسانی که به طور مستقیم از مزایای its سود می ‏برند، مالکان, اداره ‏کنندگان و کاربران وسایل نقلیه و دیگر مسافران گرفته تا آنهایی که مخارج زندگیشان از طریق شبکه جاده ‏ای تامین می ‏شود، همه با شرایط و نیازهای گوناگون از its سود خواهند برد .
    همچنین, از مزایای its می ‏توان به کاهش تصادفات, کمک به کاهش تراکم ترافیک، نظارت و حفاظت محیط زیست، صرفه ‏جویی در نیروی انسانی و حذف خطاهای انسانی، کارآیی عملیات و افزایش بهره ‏وری اشاره کرد .
    کشورهایی که در سال ‏های اخیر از برنامه ‏های its استفاده کرده ‏اند، درباره کاربردهای ممکن آن به توافقی رسیده ‏اند که تحت عنوان خدمات کاربران شناخته می ‏شود .
    به گزارش نشریه برنامه, طبقه ‏بندی انواع خدمات ارایه شده به کاربران را می ‏توان به صورت atms ( نظام ‏های پیشرفته مدیریت ترافیک)، atis ( نظام ‏های پیشرفته اطلاع ‏رسانی به مسافران)، avgs ( نظام ‏های پیشرفته کنترل وسایل نقلیه)، apts ( نظام ‏های پیشرفته حمل و نقل همگانی)، gvo ( عملکردهای ناوگان تجاری)، ep (پرداخت الکترونیکی) و ems (مدیریت ‏های وضعیت ‏های اورژانس ایمنی) نشان داد که به عنوان مثال به وسیله نظام ‏های پیشرفته مدیریت ترافیک می ‏توان با استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه جاده ‏ای اطمینان حاصل کرد .
    بر اساس این گزارش, نظام ‏های کنترل ترافیک شهری vts است . همچنین, نظام مدیریت بزرگراه ‏ها و نظام ‏های پارکینگ بر وضعیت ترافیک نظارت دقیق داشته و نیز به عنوان یک ابزار مهم در برقراری نظم ترافیکی عنوان می ‏شوند .
    شایان ذکر است, داشتن نظام پارکینگ کارآ باعث می ‏شود, آلودگی ‏های درون ‏شهری ناشی از آمد و شد خودروها و همچنین اختلال ‏های ترافیکی کاهش یابد .
    atis نیز سیستمی است که این امکان را به مسافران می ‏دهد, تا با توجه به وضعیت ترافیک در هنگام سفر بتوانند تصمیم ‏های مناسبی را در ارتباط با سفر به دست آورند . به این ترتیب زیرساخت ‏های نظام اطلاع ‏رسانی به مسافران شامل کیوسک ‏ها، صفحات وب، اینترنت و رادیوی هشدار دهنده راه ‏ها است که می ‏توانند این امکان را ایجاد کنند, تا اطلاعات ترافیکی که توسط منابع مختلف جمع آوری شده ‏اند, به عموم استفاده ‏کنندگان عرضه شوند .
    این گزارش می ‏افزاید: پیشرفت در فناوری کارت ‏ها، توانایی جدیدی را برای نظام ‏های دریافت کرایه حمل و نقل ایجاد کرده است, انواع فناوری ‏های جدید می ‏توانند امنیت، توانایی انجام چند عمل به صورت هم ‏زمان، راه ‏حل ‏ ‏های نرم ‏افزاری، ظرفیت و قابلیت جابه ‏جایی داده ‏ها و خاصیت غیرتماسی بودن کارت ‏ها را ایجاد کنند و افزایش دهند .
    این گزارش حاکی است, پرداخت کرایه به وسیله پول نقد از گذشته بسیار دور یکی از مشکلات نظام حمل و نقل بوده است . در سال ‏های اخیر در بعضی کشورهای دنیا به خصوص آمریکا انواع مختلفی از دستگاه ‏ها و فناوری ‏های پرداخت کرایه نظیر کارت نوار مغناطیسی، کارت ‏های اعتباری و هوشمند و نیز از طریق تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است . به طوری ‏که در کارت نوار مغناطیسی که توسط ماشین ‏های خودکار که در ایستگاه ‏های نظام حمل و نقل کار گذاشته شده ‏اند، از استفاده ‏کنندگان پول دریافت و در نوار مغناطیسی ذخیره می ‏شود .
    همچنین, کارت ‏های اعتباری و هوشمند سهولت پرداخت را ممکن و دارای امنیت است و نیز استفاده از تلفن همراه برای پرداخت عوارض، کرایه و هزینه پارکینگ به کار گرفته می ‏شود . بنابراین با توجه به سرعت پیشرفت روش ‏های مختلف حمل و نقل و نقش به ‏سزای آن زندگی، ناگزیر به استفاده از فناوری ‏های پیشرفته هستیم و می ‏توانیم اثرهای چشمگیر آن را در بهره ‏وری از امکانات موجود مشاهده کنیم .

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس eng.l.s

  4. #13
    کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت
    20-09-2014
    نوشته ها
    2
    مدیریت
    سپاس
    2
    2 سپاس در 1 پست
    2 سپاس در 1 پست
    امتياز:12Array

    پیش فرض

    سلام
    فوق العاده بود اطلاعاتتون
    ممنون

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. سیستم gtcmps94 (سیستمهای کنترل توزیع شده dcs)
    توسط Mehdi.Aref در انجمن اتوماسیون صنعتی ( ........ PLC & Wincc & BMS )
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31-01-2012, 00:56
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17-09-2011, 13:39
  3. سیستمهای فیلدباس FieldBus ,سیستمهای کنترلی توزیع شده یا DCS وپروفی باس Profibus
    توسط spow در انجمن اتوماسیون صنعتی ( ........ PLC & Wincc & BMS )
    پاسخ ها: 28
    آخرين نوشته: 18-01-2011, 23:21
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 22-02-2010, 04:50

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •