مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها
تبلیغات
آفرینش

تهران سازان

جملات کاربران:
برخی از محصولات فروشگاه نواندیشان بهترین مدیر، مسئول و کاربر انجمن در مردادماه
مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهاطرح توجیهی کویرنوردی یزد مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه کد کامل تهران به صورت قطعه بندی شده مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهامجموعه کامل آموزش Solidworks مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها
مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 1 تهران مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه کد نقشه gis منطقه 15 تهران مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 17 تهران
مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 2 تهران مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه GIS کل تهران مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 6 تهران
مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 3 تهران مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 11 تهران مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورهانقشه gis منطقه 12 تهران sam arch آرتاش

جديد ترين اطلاعیه های انجمن نواندیشان و اخبار همایش ها و مطالب علمی را از این پس در کانال تلگرام نواندیشان دنبال کنيد

درخواست و دانلود مقالات علمي رايگان | فهرست آموزش های گروه انقلاب آموزشی | مسابقات تالارها | ترجمه مقالات تخصصی با قیمت دانشجویی
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 25

موضوع: مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

  1. #11
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    اصول مدیریت شهری در اروپا

    در الگوی مدیریتی در اروپا سه عامل مدیریتی لحاظ می گردد: برنامه ریزی، اجرای برنامه ها، نظارت و ارتقای برنامه ها. از این گذشته ویژگی های خاصی برای یک مدیریت مطلوب شهری نیاز است که این ویژگی ها شامل داشتن اطلاعات لازم در زمینه سیستم شهری، سازمان های مربوطه و روند فعالیت ها می باشد.

    همچنین باید توجه داشت که بخش خصوصی، گروه های فشار و عامه مردم می توانند در بهبود مدیریت شهری سهیم باشند و با استفاده از اینها می توان به بودجه لازم جهت ارتقای وضعیت اقتصادی دستیابی پیدا کرد. این عملکرد ها می توانند شهرواندان، محیط زیست شهری و ظرفیت کارآیی و تولیدات شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

    در اروپا تاکید بر این است که سیستم های شهر بطور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد. نوع مدیریت شهری که در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد می بایست با چرخه زندگی شهرنشینی، که افزایش و کاهش رشد محیط زیست نشانگر آن است، سازگار باشد. شهر هایی که به لحاظ فیزیکی و اقتصادی توسعه یافته هستند نیاز به شیوه مدیریت شهری متفاوت با شهرهای عقب مانده و دچار نقصان دارند.

    به عنوان مثال بسیاری از شهر ها نتوانسته اند به توازن عرضه و تقاضا در تولیدات و خدمات شهری برسند. در این موارد شهر های اروپایی وضعیت بازارهای شهری مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. با این روش تقاضا برای تولیدات خدمات شهری و عرضه مایحتاج شهروندان به توازن می رسد.

    از موارد دیگری که در مدیریت شهری اروپا مدنظر قرار می گیرد را می توان به وضعیت حمل و نقل شهری، مدیریت اراضی، اقتصاد شهری و منطقه ای،سازمان دهی کارآیی و حجم تولیدات در کلان شهر ها اشاره کرد.

    1- خدمات تکنیکی در جهت فقرزدایی شهری بر روی موارد زیر متمرکز شده است:

    -دستیابی قشر فقیر جامعه به اراضی و تامین امنیت شغلی آنها: بهبود شرایط کاری و سازمان دهی اجتماعی می بایست به اندازه بهبود شرایط محیط شهری مد نظر قرار گیرد. چراکه قشر ضعیف و کم درآمد جامعه هم می بایست از امانات دسترسی به اراضی شهری و امنیت شغلی برخوردار باشند.

    -کمک های مالی هر چند جزئی به قشر کم درآمد:
    این بخش بهبود شرایط مدیریتی در سامان دهی گروه های اجتماع در ایجاد مشارکت های مالی، افزایش کارآیی مدیریتی در جهت اخذ و اداره سرویس های مالی-اعتباری به منظور توسعه فعالیت های درآمدزا و تسهیلات مسکن را شامل می شود. همچنین در این زمینه می توان به ایجاد ارتباط میان این گروه های مشارکتی با موسسه های ملی رسمی و استحکام کارآیی و افزایش سطح تولیدات دولت های محلی در ارتقاء تمهیدات مربوط به وضه اقتصادی و معیشتی جامعه اشاره کرد.

    2- خدمات تکنیکی در جهت مدیریت محیط زیست شهری بر موارد زیر متمرکز شده است:

    -مدیریت بازیافت زباله: این بخش شامل بهبود مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی، تامین اعتبار، و عملی ساختن امور مربوط به سیستم زباله های جامد شهری می باشد. در اینجا می بایست تقویت سرمایه گذاری در سیستم زباله های جامد شهری و بخصوص در زمینه های جمع آوری زباله های جامد، دفن و همچنین بازیافت مواد به خوبی انجام پذیرد.

    -مدیریت آب و فاضلاب و آلودگی هوا: این بخش شامل بهبود خط مشی ها و قوانین زیست محیطی به منظور ترفیع و تفییذ اختیارات مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی، تامین اعتبار و عملی ساختن امور مربوط به سیستم آب و فاضلاب و کیفیت هوا می باشد. در ایجا می بایست تقویت مشارکت میان دولت های محلی و سازمان های دولتی در ارائه خدمات زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست لحاظ گردد.

    3- خدمات تکنیکی در جهت مدیریت شهری به شیوه مشارکتی

    -جمع آوری عواید و مدیریت مالی: بهبود روند مدیریتی در جهت جمع آوری عواید بمنظور توزیع مطلوب خدمات شهری
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    سن
    2010
    نوشته ها
    Many
    آفرینش گستر
     

  3. #12
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    2,413
    سایر رشته ها
    امتياز طلايي
    16
    سپاس
    6
    281 سپاس در 144 پست
    امتياز:8641Array

    پیش فرض مقایسه جایگاه شهرداری در ایران و جهان

    منبع: روزنامه جوان

    در هیچ جای دنیا شهرداری ها بنگاه اقتصادی نیستند كه نگران دخل و خرج خود باشند و درآمد ثابت و مكفی دارند در حالی كه در شهرهای ایران به خصوص تهران منابع مالی محدود است و شهرها از مالیات بهره ای نمی برند و كمك های دولت در یك بوروكراسی پیچیده دیر به شهرها اختصاص می یابد و یا اصلا اختصاص نمی یابد.

    در هیچ جای دنیا شهرداری ها بنگاه اقتصادی نیستند كه نگران دخل و خرج خود باشند و درآمد ثابت و مكفی دارند در حالی كه در شهرهای ایران به خصوص تهران منابع مالی محدود است و شهرها از مالیات بهره ای نمی برند و كمك های دولت در یك بوروكراسی پیچیده دیر به شهرها اختصاص می یابد و یا اصلا اختصاص نمی یابد.

    دكتر نوید سعیدی رضوانی، استاد شهرسازی در گفت وگو با مهر با بیان اینكه دولت به علت حضور تمامی نهادهایش در تهران موظف است قسمتی از هزینه های شهر را تقبل كند گفت: شورای شهرها و شهرداری ها باید اختصاص مالیات های شهر به شهرداری را دنبال كنند در حالی كه شهروندان وقتی بدانند كه مالیات در شهر خودشان مصرف می شود راحت تر مالیات می پردازند.

    عضو هیات علمی گروه های معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد با اشاره به اینكه در قانون شهرداری ها مصوب ۱۳۳۴ به این مسئله توجه شده بود كه فعالیت های خدماتی شهر بر عهده شهرداری و وظایف امنیتی و سیاسی بر عهده دولت است، افزود: خدمات محلی باید در اختیار شهرداری ها باشد كه در قانون ۳۴ گستره وسیعی داشت كه به تدریج با انتقال این وظایف به نهادهای دیگر از وظایف شهرداری ها و به تبع آن از اختیارات آنها كاسته شد.

    وی با اشاره به اینكه ذات شهرداری مصوب در قانون ۳۴ تفاوت عمده ای با وظایف شهرداری ها در نقاط دیگر دنیا نداشت تاكید كرد: به دلیل افزایش درآمدهای نفتی و میل دولت به تمركز گرایی و آموزش ندیدن شهرداری ها و اشكالاتی كه در سیستم وجود داشت دولت این وظایف را از شهرداری ها به نهادهای مرتبط به خود منتقل كرد.

    این پژوهشگر در مدیریت برنامه ریزی شهری در خصوص تفاوت نحوه اداره اقتصادی شهرهای دنیا با شهرهای ایران گفت: شهر باید منبع ثروت و تولید كننده فرصت اقتصادی باشد و نباید به شهر تنها نگاه كالبدی داشت؛ هر شهری می تواند كسب درآمد كند و برای خود هویت اقتصادی داشته باشد كه نمونه بارز آن شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است كه با استفاده از پتانسیل شهر به درآمد زایی می پردازند.

    وی با اشاره به اینكه در شهرهایی مثل تهران كه شهرداری در اقتصاد شهر دخالت ندارد و شهرداری در مقابل عمل انجام شده قرار می گیرد، تاكید كرد: اگر شهرداری دارای اختیارات نباشد و در مراجع اصلی تصمیم گیری حضور نداشته باشد شهر دچار اختلال می شود و در صورت عدم تعادل اقتصادی در شهر باعث هجوم مردم به شهر و از كار افتادن عملكردهای شهر می شود.

    سعیدی با بیان اینكه در تمام دنیا شهرداری پیمانكار دولت است و اكثر پروژه های عمرانی از جانب دولت تامین اعتبار می شود گفت: شهرداری های موفق دنیا از طریق مالیات عوارض و كمك های دولت نیازهای خود را تامین می كنند ولی در ایران كمك های دولت غالبا دیر اختصاص می یابد كه نمونه آن اختصاص نیافتن بودجه تبصره ۱۳ در موقع مقرر است.
    وی در خصوص كاركردهای فرهنگی شهرداری با اشاره به اینكه شهرداری های دنیا ارتباط زیادی با شهروندان دارند و در مقابل ارتباط هایی كه باعث نارضایتی مردم می شود فعالیت های فرهنگی بسیاری برای شادی و سر زندگی آنها نیز دارند، تصریح كرد: در تمامی شهرهای دنیا فستیوال ها، جشنواره های مختلف و اجرای موسیقی های زنده برای پر كردن اوقات فراغت مردم و ایجاد انگیزه و تعلق خاطر به محل زندگی برگزار می شود كه از تامین بن غذای دانش آموزان تا تامین سرویس مدارس را در بر می گیرد.

    عضو هیات علمی گروه های معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد با تاكید بر اینكه مهم ترین وظیفه شهرداری در امور فرهنگی بستر سازی برای فعالیت های فرهنگی است گفت: خارج كردن مناسبت های فرهنگی و هنری از فضای بسته و ایجاد امكان ارتباط با این فضاها در زندگی روزمره می تواند ارتباط شهرداری با مردم و ارتباط مردم با شهر را چند برابر كند.
    وی جایگاه فعالیت های فرهنگی را در شهرداری دانست و افزود: شهرداری می تواند فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بسیار گسترده ای داشته باشد كه شهر را به محلی مناسب برای زندگی تبدیل كند.

    ● ضرورت وجود مدیریت واحد شهری
    معاون مدیر كل امور شوراهای وزارت كشور گفت: شوراها در ایران فقط بر شهرداری نظارت می كنند در حالی كه شهرداری همه مسئولیت های شهر را بر عهده ندارد و بسیاری از سازمان ها كه هنگام دریافت بودجه مدعی مسئولیت در شهر هستند در زمان پاسخگویی جوابگو نیستند به همین لحاظ در ایران یك مدیریت واحد شهری پاسخگو به مطالبات و حقوق شهروندی وجود ندارد.

    دكتر اصغر مهاجری، با بیان اینكه عدم وجود مدیریت واحد شهری یكی از بزرگ ترین نقاط تمایز مدیریت شهری در ایران با كشورهای توسعه یافته است گفت: اگر مدیریت شهرداری و شوراها به سمت مدیریت واحد شهری برود این دو نهاد می توانند پاسخگوی بسیاری از مطالبات و مشكلات باشند و با وجود مدیریت واحد شهری، شهرداری و شوراها همان كاركردی را پیدا می كنند كه در كشورهای توسعه یافته دارند.

    دكتر اصغر مهاجری، وجود دولت لاغر و چالاك را كه بیشتر وظیفه نظارتی دارد و امور محلی را به مدیریت محلی واگذار كرده است دیگر وجه تمایز مدیریت شهری كشورهای توسعه یافته با ایران دانست و افزود: در كشور ما دولت محور و مركز فعالیت هاست در حالی كه لازمه كارآمدی شوراها این است كه وظایف مربوط به شهروندان از دولت انتزاع و به مدیریت شهری واگذار شود تا هم مدیریت شهری شكل گیرد و هم شعار كاهش تصدی گرایی و تمركز زدایی تحقق یابد.
    وی با توجه به وجود شوراهای منطقه ای در كشورهای توسعه یافته كه با تجمیع آنها پارلمان شهری شكل می گیرد تاكید كرد: یكی از نقطه نظرهای چالش برانگیزی كه در ایران مطرح است پاسخ به این پرسش است كه آیا شوراها همان پارلمان های محلی هستند و یا شوراها به عنوان مدیریت اجرایی وارد شهر می شوند.

    مهاجری در پاسخ به این پرسش كه آیا شورای شهر و شوراهای فرادست می توانند مانند پارلمان های شهری با ایجاد ارتباط بین اعضای منطقه ای خود و شهروندان پاسخگوی نیاز آنان باشند گفت: در ایران یكی از برداشت هایی كه از شورای شهر می شود پارلمان های محلی است كه این مفهوم را می توانیم از طریق شوراهای فرادست پیگیری كنیم و با توجه به اینكه در ایران شورای پایه شورای شهر و روستا است شوراهای فرادست مانند شورای بخش ها، استان و شورای عالی استان ها می توانند نقش پارلمان های محلی را بازی كنند.

    معاون مدیركل امور شوراهای وزارت كشور شوراها را از منظر جامعه شناسی توسعه بهترین تئوری برای توسعه جوامع محلی و منطقه ای دانست و تصریح كرد: قانون اساسی ایران مسیر توسعه ایران را بر اساس شیوه شورایی و مدیریت محلی بنا نهاده است از این جهت شورای شهرها و مدیریت های محلی پیام آوران توسعه محلی و منطقه ای هستند.

    وی استفاده كشورهای توسعه یافته از مدیریت محلی را بسیار قابل توجه عنوان كرد و افزود: شورای شهر در ایران موفقیت های زیادی داشته است و در مقایسه با معادل های خود در جهان قابل تحسین است ولی در مجموع كشورهای توسعه یافته در این زمینه بسیار موفق تر هستند.
    مهاجری، وجود شوراها را در مسیر توسعه ایران كه سال ها در مسیر فرهنگ ارباب و رعیتی حركت كرده است بسیار تاثیر گذار دانست و تاكید كرد: در ایران همواره سیستم مركز به پیرامون حكمفرما بوده است و مدیریت شهرها و روستاها به روش غیر دموكراتیك بوده است در حالی كه وجود شوراها در این ۸ سال باعث تغییر این رویكرد بوده است.

    nobody is truly happy
    the pain is always there
    and no 1 really cares
    so u just have to hide ur tears
    and hope 1 day they wont b there

    1 سپاس Brightness

  4. #13
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    خلاصه وظايف شهرداريها در برخی شهرهای جهان

    وظايف شهرداريها در جهان در چند دهه اخير روندي فزاينده داشته و شهرداريها بعنوان نهادهاي مدني، عمومي و محلي دائما وظايف بيشتري را بر عهده مي‌گيرند. نكته جالب توجه اين است كه اين روند در اكثر كشورها، فارغ از شيوه حكومتي آنها قابل مشاهده است. بعنوان نمونه وظايف شهرداريهاي چند شهر منتخب جهان ذكر مي‌گردد:

    فرانسه و پاريس
    وظايف شهرداري : اداره خدمات شهري و زيربنايي- برنامه‌ريزي شهري- مديريت ترافيك شهري- حفاظت محيط زيست- رسيدگي به امور فرهنگي، جوانان و ورزش- رسيدگي به امور رفاهي و خدمات اجتماعي- امور اقتصادي (بازارهاي محلي- بورس‌هاي كاريابي- تاسيس دفاتر كاريابي و جهانگردي)- انجام كليه امور عمران شهري

    اتريش- وين
    وظايف شهرداري : ارائه خدمات شهري، نگهداري آثار باستاني، برنامه‌ريزي ترافيك، حفاظت از محيط زيست، ايجاد مدرسه‌هاي ابتدايي، اداره امور مربوطه به مسائل راهنمايي و رانندگي و انتظامي

    سوئد – استكهلم
    وظايف شهرداري : تصميم گيري در مسايل شهري، وضع مالياتهاي محلي، ارائه خدمات درماني و پزشكي، مراقبت از عقب‌ماندگان ذهني، داير نمودن مراكز بهداشت كودكان، توسعه صنعت و تجارت، آموزش بيكاران، خدمات پستي، تاسيس واحدهاي تصفيه آب و فاضلاب، تأمين آب، برق، گاز رسيدگي به امور مدرسه‌ها شامل تمامي مرحله‌هاي آموزش پائين‌تر از دانشگاه و ...

    هلند- آمستردام
    وظايف شهرداري : تأمين تأسيسات و تسهيلات زيربنايي آب و برق- ارائه خدمات شهري- حفاظت از محيط زيست- امور حمل و نقل (اتوبوس و مترو) امور ثبتي (صدور شناسنامه) تهيه آمار جمعيتي- امور بهداشت 0بيمارستانها و بيمه) – خدمات اجتماعي و رفاهي – امور فرهنگي و تفريحات (نمايشگاهها و موزه‌ها) صدور گواهينامه رانندگي، امور انتظامي و نظام وظيفه، امور اقتصادي و كار و اشتغال، امور مهاجرين و خارجيها، آموزش و پرورش، خانه‌سازي و مسكن

    بريتانيا – لندن
    وظايف شهرداري : برنامه ريزي توسعه اقتصادي، برنامه‌ريزي استراتژيك شهري، خدمات شهري، خدمات حمل و نقل، برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي، ايجاد گالريها و اماكن تفريحي، خانه‌سازي عمومي، حفاظت آثار تاريخي، ايجاد اشتغال، حفاظت از محيط زيست، كنترل آلودگي هوا و اداره اورژانس

    ژاپن – توكيو
    وظايف شهرداري : اداره امور فرهنگي. رسيدگي به امور بهداشتي، مديريت بيمارستانهاي شهر، حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از آلودگي، برنامه‌ريزي شهري، تأمين مسكن شهروندان، حمل و نقل انبوه مسافر با اتوبوس و مترو، تأمين آب آشاميدني و سيستم فاضلاب، اداره پليس، آموزش و پرورش عمومي دبستانها، دبيرستانها، كودكستانها، نظارت و كنترل ساختماني

    تركيه – استانبول
    وظايف شهرداري : برنامه‌ريزي كلان شهر (طرحهاي تفصيلي، نقشه‌برداري) تأسيسات زيربنايي(دفع فاضلاب، تسهيلات گاز عمومي، تهيه آب) مسكن(ساخت مسكن) حمل و نقل شهري، خدمات پاكيزگي شهر. ‌خدمات انتظامي و امنيت شهري (پليس شهرداري، مديريت بحران)نظارت بر قيمتها، خدمات رفاه اجتماعي و بهداشت عمومي، ارائه خدمات فرهنگي، آموزشي، تربيتي، ورزشي و محيط زيست

    مالزي – كوالالامپور
    وظايف شهرداري : نظافت و بهداشت شهري، مديريت ترافيك، امور مربوط به فاضلاب، زيباسازي شهر، امور پاركها و مديريت
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  5. #14
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    مزیت های انتخاب مستقيم شهرداران
    در بسياري از كشورهاي جهان، شهرداران با رای مستقيم انتخاب مي‌شوند. نظام جمهوري اسلامي ايران نيز ...
    موضوع انتخاب مستقيم شهرداران شهرهايي كه 200 هزار نفر و بيشتر جمعيت دارند، مدتي است كه توجه افكار عمومي را به خود جلب كرده و در مركز بحث‌هاي محافل سياسي و رسانه‌اي قرار گرفته است. انتخاب مستقيم شهردار از سوي مردم چه آثار و نتايجي دارد؟ بايد بدين پرسش با دقت و كاوش در تمامي جوانب امر، پاسخ داد اما پيش از يافتن پاسخي براي اين پرسش، ضروري است اين نكته يادآوري شود كه در بسياري از كشورهاي ديگر جهان، شهرداران به‌طور مستقيم و با راي مخفيانه مردم انتخاب مي‌شوند. نظام جمهوري اسلامي ايران نيز در مسير استقرار هر‌چه افزون‌تر مردم‌سالاري ديني، به امر واگذاردن مسئوليت‌هاي مشخص و معيني كه مستلزم ارائه خدمات به مردم است، اهتمام مي‌ورزد. با در پيش چشم داشتن اين واقعيت اكنون بايد براي پرسش مطرح شده پاسخي مقنع و كافي يافت.

    اما بايد تاكيد كرد كه چنين پاسخي، الزاما چندوجهي خواهد بود كه موجز و فشرده به برخي از آنها اشاره مي‌شود:


    1 - هم‌اكنون شوراي شهر وظيفه انتخاب شهردار را برعهده دارد. پيشينه شوراها به‌ويژه در شهرهاي بزرگ نشان مي‌دهد كه بسياري از راه‌يافتگان به شوراهاي اسلامي شهر، سوابقي از گرايش‌هاي سياسي داشته‌اند. بديهي است كه اكثريت اعضاي شورا مي‌كوشند فردي را به عنوان شهردار برگزينند و انتخاب كنند كه با گرايش آنان همسو و همگرا باشد.

    اينگونه انتخاب شهرداران وابسته به بسياري از ملاحظات خاص است كه در واقع پويايي مديريت شهري را به عنوان تابعي از متغير گرايش‌هاي اكثريت شورا مي‌داند. اما در صورتي كه شهردار با راي مستقيم مردم انتخاب شود، راي‌دهندگان بيش از آنكه به گرايش‌ها و علائق سياسي نامزدهاي سمت شهرداري توجه داشته باشند، توانمندي‌هاي مديريتي آنان را غور و بررسي خواهند كرد. پيشينه خدمات، توان و كارآيي، قاطعيت در مديريت، اهتمام به خدمتگزاري هر چه بيشتر و در نظر داشتن اصل رفاه و آسايش شهروندان از جمله عوامل مهمي است كه شهروندان هنگام انتخاب مستقيم شهرداران، آنها را در نظر خواهند داشت.
    انتخاب مستقيم شهروندان اين ارزش را در برخواهد داشت كه شهروندان، فارغ از ملاحظات حاكم بر شوراهاي اسلامي شهر، مديران كارآمد و توانمند را براي احراز سمت شهرداري شهرهايشان ترجيح دهند.

    2 - نظام جمهوري اسلامي ايران، از بن و اساس مبتني بر مردم‌سالاري ديني است. «مردم‌سالاري» معطوف به وجه جمهوريت و «ديني» معطوف به وجه اسلاميت اين نظام منحصر به فرد در جهان است.
    ترديدي نيست كه تقويت و تشييد هر دو پايه اسلاميت و جمهوريت به موازات و همراه يكديگر، ضروري است. انتخاب مستقيم شهرداران از سوي شهروندان، ويژگي مردم‌سالارنه نظام را تقويت مي‌كند اما موضوع به همين جا پايان نمي‌يابد، بلكه اكثريت بزرگي از مردم ايران مسلمانند و يكي از بزرگ‌ترين آمال آنان، زيست در جامعه‌اي است كه شأن اسلامي آن متناسب با اعتقادات و باورهاي اسلامي آنان باشد. بدين ترتيب شهرداري كه از سوي مردم و به‌طور مستقيم انتخاب مي‌شود، نمي‌تواند نسبت به باورها و علائق ديني آنان بي‌تفاوت بماند. بديهي است كه هماوايي و همراهي شهرداران منتخب از سوي مردم با باورها و فرهنگ‌ اسلامي آنان، ثمرات و نتايجي بس فرخنده و با بركت درپي خواهد داشت.

    3 - در اينكه شهرداران و شهرداري‌ها موظفند گسترده‌ترين خدمات شهري و رفاهي را به شهروندان عرضه كنند ترديدي نيست و حوزه خدمات شهري چنان گسترده و پرشمار است كه احصاي آن در اين مختصر نمي‌نگنجد، اما بايد اذعان كرد كه واسپاري انبوه اين خدمات به شهرداراني كه تنها به واسطه آراي شوراها برگزيده مي‌شوند، امري است كه از ديد قانون‌گذاراني كه قوانين مربوط به وظايف شوراهاي اسلامي شهر و روستا را وضع كرده‌اند، مغفول مانده است. هنگامي كه مهم‌ترين مديريت كلان و اجرايي كشور يعني رياست‌جمهوري با راي مستقيم و مخفيانه مردم برگزيده مي‌شود، چه مانعي وجود دارد كه مديريت شهري و به‌طور مشخص شهرداران، با راي مستقيم و مخفيانه شهروندان برگزيده شوند.

    4 - يكي از موثرترين راهكارهاي افزايش مشاركت جمعي شهروندان در تمشيت و مديريت امور و سرنوشت خويش، همين برگزيدن مسئولان و مديران نهادهاي خدمتگزار از طريق راي مستقيم مردم است.
    راي مستقيم، ممارست در مردم‌سالاري ديني است. برنگيختن مصلحانه و عاقلانه شهروندان است در تدبير امور خودشان. از طريق همين سنخ الگوسازي‌هاي رفتاري است كه مي‌توان انگيزش در شهروندان براي ارتقاي سطح مشاركت اجتماعي از «مشاركت خودجوش» به «مشاركت آگاهانه» را ايجاد كرد. به هر رو اميد مي‌رود مجلس شوراي اسلامي، در جهت تقويت مبناي مردم‌سالاري ديني و ارتقاي سطح مديريت شهري، به‌خواست اكثريت قريب به اتفاق شهروندان پاسخي مطلوب دهد.


    منبع: فردا نیوز
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 21-01-2013 در ساعت 13:21
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  6. #15
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    ساختار شهرداری های جهان

    با وجود اینکه به نظر می رسد وظیفه و اختیارات شهرداری صرف نظر از اینکه این نهاد در کدام کشور قرار دارد مشابه است؛ اما اتفاقاً با توجه به تفاوت های جغرافیایی، موقعیتی، تاریخی و تفاوت هایی که به خاطر عدم تشابه قوانین و سنت ها در جای جای جهان وجود دارد؛ با شکل، وظایف و اختیارات این نهاد نیز متفاوت است.

    با وجود اینکه به نظر می رسد وظیفه و اختیارات شهرداری صرف نظر از اینکه این نهاد در کدام کشور قرار دارد مشابه است؛ اما اتفاقاً با توجه به تفاوت های جغرافیایی، موقعیتی، تاریخی و تفاوت هایی که به خاطر عدم تشابه قوانین و سنت ها در جای جای جهان وجود دارد؛ با شکل، وظایف و اختیارات این نهاد نیز متفاوت است.

    در مجموع خدمات بهداشتی، پاکیزگی محیط زندگی، نظارت و عمل در راه حفظ محیط زیست، ارائه خدمات به افراد بی سر پناه و فقیر، جمع آوری زباله، احداث خیابا ن ها و جاده ها و نگهداری از آنها، آموزش و پرورش، ارائه خدمات دانشگاهی، احداث و نگهداری کتابخانه ها، خدمات مربوط به موضوع رفاه اجتماعی، حفظ و نظارت بر استانداردهای تجاری، حمل و نقل عمومی و حتی در بعضی از نقاط جهان تسلط بر اداره آتش نشانی و پلیس از جمله وظایفی است که نهاد شهرداری در جوامع امروزی انجام بخشی از آنها را بر عهده دارد.

    شهرداری ها برای انجام این وظایف یا خود به طور مستقیم با استفاده از پرسنل و شرکت های زیر مجموعه خود عمل می کنند یا از خدمات ارائه شده توسط شرکت های پیمانکار استفاده می کنند. از نظر تامین بودجه شهرداری نیز تفاوت های فراوانی میان شهرها در نقاط مختلف جهان وجود دارد اما هزینه های شهرداری معمولاً از بودجه ملی کشور یا مالیات پرداخت شده توسط شهروندان تامین می شود. اینکه چه کسی و چگونه یک شهر را اداره کند نیز بستگی دارد به مولفه هایی که پیش از این از آنها به عنوان علل بروز تفاوت میان وظایف و اختیارات شهرداری ها در نقاط مختلف جهان یاد شد.

    در یک جامعه غیردموکراتیک شهردار یا شورای مسوول اداره شهر توسط حاکم یا دستگاه اجرایی تحت نظارت او نصب و عزل می شوند، اما در حال حاضر در بیشتر کشورها انتخاب مدیر یا مدیران شهری توسط اهالی همان شهر انجام می شود. گاهی شهردار توسط رای مستقیم مردم انتخاب می شود و گاهی اعضای شورای شهر منتخب مردم؛ یک نفر را از میان خود یا افراد شایسته خارج از این شورا برای تصدی سمت شهردار انتخاب می کنند. در بعضی موارد شورای شهر علاوه بر انتخاب شهردار، قوانین شهری را به تصویب می رساند و قدرت اجرایی در شهر را به طور مستقیم در دست دارد.

    به علاوه بودجه شهر نیز تحت نظارت مستقیم این شورا است. این شیوه اداره شهری که سعی شده در ایران نیز پس از تاسیس نهاد شورای شهر به کار گرفته شود، بر پایه نظریه های سیاسی بنا شده که بر عدم تمرکز قدرت در دست یک فرد یا حزب با هدف کاهش تمرکز و در نتیجه کاهش فساد سیاسی، اقتصادی و رانت خواری تاکید می کند اما در بعضی کشورها نیز شهردار منتخب توسط مردم یا اعضای شورای شهر در واقع مهمترین مهره قدرت سیاسی در شهر یا منطقه مورد نظر است و می تواند مسوولان شهری را بدون نیاز به تایید شورای شهر عزل یا نصب کند. چنین شهرداری بودجه شهری را نیز با تصمیم خود صرف می کند.


    ● شهردار انگلیسی

    کشور انگلستان یکی از الگوهای سیستم اداره سیاسی دموکراتیک در دوران معاصر است. سیستمی که خود مولود اصلاحات متعدد و سازماندهی سیاسی چندباره در طول قرن های متمادی بوده است. در واقع سمت شهردار فعلی در بریتانیا از تغییرات به وجود آمده در نحوه انتخاب و اختیارات سمت مباشر (نوعی کدخدا یا کلانتر) در دوران فئودالیسم در این کشور بنیاد گذاشته شده است. عنوان حاکم شهر لندن (The chief magistrate of London) در قرن نهم میلادی و با حمایت جرج پادشاه بریتانیا جایگزین سمت پیشین مدیریتی این شهر (Portreeve) شد.

    این شخص با رای اهالی لندن انتخاب می شد اما سال ها طول کشید تا الگوی انتخاب شهردار در شهر لندن به سایر شهر های بریتانیا نیز تسری یابد. در واقع قانون ملی انتخاب شهردارها توسط مردم در سر تا سر بریتانیا در سال ۱۸۸۲ به تصویب رسید.نهاد شهرداری در دوره ملکه ویکتوریا در بریتانیا از قدرت فراوانی برخوردار بود اما سلطه این نهاد بر فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی شهرها به تدریج رو به کاهش گذاشت. در بسیاری از شهرها ملی شدن خدمات ارائه شده به منازل مانند الکتریسیته و گاز باعث کاهش نفوذ شهرداری ها در این عرصه ها شد.

    البته در حال حاضر هنوز هم استثناهایی در این موارد وجود دارد. مثلاً شهرداری «کینگستون آپان هال» هنوز توسط یک شرکت مخابراتی اختصاصی با نام (Kingston Communications) به اهالی این منطقه خدمات ارائه می دهد.به علاوه خصوصی سازی نیز باعث شد تا حوزه فعالیت عملی شهرداری ها در بریتانیا باز هم کاهش یابد.

    در چنین پروژه یی شرکت ها و سازمان های دولتی و وابسته به شهرداری به فروش رسید و به تبع آن پرسنل و کارشناسان این سازمان ها به شرکت های جدید خصوصی وارد شدند. شهرداری ها نیز به جای انجام مستقیم کارها در مسائلی چون جمع آوری زباله، نگهداری از خیابان ها و سایر امور با این پیمانکاران غیردولتی تازه وارد قرارداد امضا کردند.

    همچنین در بریتانیا پلیس و آتش نشانی تحت هدایت مستقیم شهرداری ها نیستند حتی اگر این نیروها دقیقاً با هویت محلی مکان خدمت خود، مثلاً حوزه لندن بزرگ شناسایی شوند. البته بخشی از بودجه مورد نیاز این نیروها از مالیات محلی تامین می شود اما اداره آنها توسط رده بندی سازمانی این نیروها و فراتر از تقسیمات کشوری انجام می شود.

    سعیده مؤیدی نیا
    روزنامه اعتماد

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  7. #16
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    ساختار مدیریت شهری در انگلستان

    نظام برنامه ریزی انگلستان در سال 1947 ایجاد و تا کنون کلیت خود را حفظ کرده است؛ گرچه بنا بر ضرورت در این نظام تغییرات اندکی داده شده است.
    در پی تصویب قوانین حکومت های محلی در طی سال های 74-1972 و سازماندهی این حکومت ها در دو سطح کانتی و بخش، شوراهای بخش، مسئولیت تهیه طرح های محلی را بر عهده گرفته و موظف به تأیید طرح های خود توسط شوراهای کانتی شدند. شوراهای کانتی نیز برای تأیید طرح های ساختاری خود نیازمند تأیید سازمان محیط زیست بوده اند.
    این مقاله در مورد ساختار نظام مدیریت شهری و وظایف حکومت های محلی و منابع مالی آنها و نظام برنامه ریزی فضایی در انگلستان می باشد.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  8. #17
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    شهرداری، شوراها و مدیریت شهری در ایران

    بررسی ساختار مدیریت شهری در ایران نام کتابی است که از جانب مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور انتشار یافته است. حدود یک سال و اندی پیش از آن کتاب دیگری به نام مدیریت شهری و روستایی در ایران، مشکلات و امکانات آن نیز از جانب وزارت مسکن و شهرسازی انتشار یافت که پژوهش هر دو کتاب را دکتر منوچهر مزینی بر عهده داشته است. چنانچه از نام هر دوکتاب بر می آید موضوع آنها با موضوع مقاله حاضر نزدیک است. از این رو در این مقاله کوشیده شده است، جز اشاراتی که به سبب نزدیکی موضوع آنها با موضوع این مقاله ذکر شده است، از تکرار مطالبی که در آن کتابها آمده است پرهیز شود و به بحث درباره نکات تازه تری پرداخته شود.

    نویسنده: دکتر منوچهر مزینی

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  9. #18
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    بررسی موردی وظایف و اختیارات شهرداری ها

    طرح پژوهشی امکان سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداریها با هدف کاربردی ارائه رهنمودها و راهکارهای لازم برای سیاست گذاری و قانون گذاری آتی در زمینه شرح وظایف شهرداری های کشور تعریف شده است. این پژوهش عمدتاً وجه کاربردی دارد و مباحث نظری و بنیانی آن به همین منظور مورد توجه قرار گرفته است. اهداف بنیانی که از انجام این پژوهش مورد نظر است عبارتند از:
    1- شناخت تطبیقی وظایف شهرداری ها از دیدگاه های مختلف و در کشورهای گوناگون
    2- تعیین جایگاه مدیریت شهری در نظام مدیریت کشور
    3- شناسایی دیدگاه های نظری در مورد شهرداری ها و وظایف آنها

    همچنین اهداف کاربردی پژوهش عبارتند از:
    1- شناخت و تحلیل وظایف شهرداری ها در وضع موجود
    2- تحلیل تحولات در وظایف شهرداری ها در ایران
    3- امکان سنجی مالی، اقتصادی، اداری، قانونی و اجتماعی واگذاری وظایف جدید به شهرداری ها
    4- ترسیم چشم انداز آینده نظام مدیریت شهری در صورت واگذاری وظایف جدید

    این مقاله به ارائه بخشی از بررسی های این پژوهش در خصوص شناخت تطیبیقی وظایف و اختیارات شهرداری ها در سایر کشورها و اصول حاکم بر این وظایف می پردازد.

    مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور با همکاری پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

  10. #19
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    نگاهي به نقش شهرداري در رونق اقتصادي شهري

    رونق اقتصاد شهر به اين دليل نقش شهرداري ها را برجسته مي کند که شهرداري ها، حکومت هاي محلي به حساب مي آيند و عملکرد و فعاليت هاي آنها به توسعه يا توقف رشد اقتصادي شهرها مي انجامد. تامين نياز شهروندان، فراهم کردن خدمات رفاهي و اساسا زيرساخت هاي که توسط شهرداري ها پايه گذاري مي شود، همه و همه نهايتا به پويايي اقتصاد شهر منجر مي شود، به اين صورت که شهرداري ها با تامين نيازهاي روزمره مردم و زمينه سازي جهت توسعه مراکزي همچون فروشگاههاي زنجيره اي وميادين ميوه وتره بار از يک سو زندگي معيشتي شهروندان را بهبود بخشند و از سوي ديگر شغل هاي مستمر و پايدار ايجاد کنند.


    با افزايش جمعيت شهرها و روند رو به رشد شهرنشيني در جامعه، پرداختن به تمامي جوانب زندگي شهرنشيني اعم از امور اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، عمراني و حتي سياسي مورد توجه قرارگرفته است و در اين ميان مبحث اقتصاد شهري و توسعه آن به دليل اثرگذاري بر ساير موارد بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است و حتي اين عامل در بسياري از کشورهاي دنيا شهرها را به سمت جهاني شدن در رقابت شهري سوق داده است که البته شهر و شهرداري هاي ايران از اين نظر فاصله قابل توجهي با ديگر شهرهاي توسعه يافته جهان دارد اما اين فاصله با برنامه هاي صورت گرفته در حال کاهش است. اما مهم ترين عامل اصلي اين مساله را هم در نبود مديريت واحد شهري جستجو کرد، اساسا نبود مديريت واحد شهري و بخش بخش بودن زيرساخت ها، اهداف توسعه اي را با مشکل مواجه مي کند و کارها را به تعويق مي اندازد، اين در حالي است که بسياري از شهرهاي حتي آسيايي به سرعت ظرفيت هاي سازماني، زيرساختي و منابع انساني خود را براي حفظ و بهبود وضعيت رقابتي خود توسعه مي دهند. اين توسعه نه تنها براي زمينه سازي سرمايه گذاري صنعتي خارجي مستقيم بلکه براي صعود خودشان در سلسله مراتب رتبه بندي و تبديل به هولدينگ بين المللي با ارزش افزوده بالاتر تلاش مي کنند از نمونه هاي خوب در اين زمينه، سنگاپور و هنگ کنگ را مي توان نام برد که پايه هاي اقتصادي آنها را در فازهايي پياپي از کارگاه هاي بهره کشي سال هاي دهه 60 به مراکز بين المللي فناوري پيشرفته و اقتصاد اطلاعاتي و دانش محور، ادارات مرکزي و منطقه اي و مراکز خدمات صادراتي آسيا تغيير داده اند. به همين صورت مي توانيم ظهور اخير شهرهاي سواحل جنوبي خليج فارس را مشاهده کنيم که در زماني کمتر از 30 سال شن هاي خالي در صحراي عرب به شهرهاي جهاني تبديل شده اند! همچنين برخي از کشورهاي غربي در همين مدت زماني به عنوان کانون هاي ترابري هوايي و دريايي منطقه، مراکز گردشگري بين المللي و گروه هاي خدماتي و ادارات مرکزي، مالي، تدارکاتي و شرکتي در سراسر خاورميانه و فراتر از آن شناخته شده اند. اما رسيدن به چنين جايگاهي براي کلانشهري همچون تهران با مشکلاتي دست به گريبان است. چرا که هماهنگي ميان نهادهاي مرتبط با اداره شهر، محدوديت هاي قانوني و مواردي از اين دست،شهرداري را براي رسيدن به اين نقطه يا تحقق بخشي از اين اهداف را با موانعي همراه مي کند. در اين ميان، واگذاري فعاليت ها به بخش خصوصي يا به طور کلي مردم، از جمله عواملي است که مي تواند توسعه اقتصاد شهر را حتي در مقياس کلانشهرهايي همچون برخي شهرهاي بزرگ اروپايي يا توکيو به دنبال داشته باشد. مشکل اصلي در توسعه اقتصادي شهر، اشتباه ما در تعريف و واگذاري پروژه ها به بخش خصوصي است به عنوان مثال چون ما به ندرت، خدماتي همانند آسفالت کردن معابر و خيابان ها را در قالب يک بسته بلند مدت به پيمانکاران مي دهيم و همين مساله بر اجراي دقيق کارها تاثيرگذار خواهد بود. براي زيرسازي هاي مورد نياز و اجراي آسفالت کاري با يک پيمانکار قرارداد مي بنديم و براي نگهداري آن با پيمانکاري ديگر. در حاليکه کشورهاي پيشرفته کل فعاليت ساخت، خريداري و تامين آسفالت ، اجرا، نظارت و نگهداري آن را در قالب قراردادهاي بلند مدت به يک پيمانکار مي دهند لذا آن شرکت مجبور است که اولا از آسفالت و مواد خوب استفاده کند تا در تمام سال هاي قرارداد، از هزينه هاي دوباره کاري جلوگيري شود، به همين دليل هم در بيشتر موارد مجبورند به شيوه تحقيق و اجرا عمل کنند که باعث مي شود پيمانکاران از يک سو، به کارهاي تحقيقاتي و توسعه اي متوسل شوند و کيفيت را بالا ببرند و از سوي ديگر علاوه بر ايجاد اشتغال، به رشد فزاينده شهر کمک کنند. با تغيير چنين نگاهي به توانمندي هاي بخش خصوصي مي توان اهداف خصوصي سازي را در شهرداري ها به خوبي اجرايي کرد. عمر آسفالت در شهرهاي مختلف ايران، دو يا سه سال است اما در کشورهاي پيشرفته، عمر اين آسفالت ها به 15 تا 20 سال مي رسد و حتي شهرداري ها قصد دارند اين مدت را به 30 سال هم برسانند به اين صورت که تمام مراحل آماده سازي تا ساخت و نگهداري آسفالت معابر به مدت 20 سال به يک پيمانکار سپرده مي شود و شهرداري هر سال، پولي را با رقمي ثابت، بابت اين خدمات به پيمانکاران مي دهد نه اينکه ميزان اين پول را بر اساس ميزان خرابي پرداخت کند، به اين ترتيب پيمانکاران به دليل سود اقتصادي خودشان مجبورند در اجراي خدمات از بهترين ها چه در بخش نرم افزار و چه در بخش سخت افزار استفاده کنند. يکي از مهم ترين فاکتورهاي موفقيت در ايجاد رشد فراينده اقتصاد شهري،آموزش زيربناهاي مديريتي به مديران رده بالا در شهرداري هاي کشور است،به اين ترتيب که شهرداران و مديران ارشد آنها بايد با امور کلي و جامع آشنا شوند و مديران در سطوح پايين تر، جزييات بيشتر و دقيق تري را بدانند چرا که بسياري از امور شهري که اقتصاد شهر را پويا مي کند، در مباحث مديريتي مطرح است. به هر حال به عقيده من،شهرداري تهران و ديگر کلانشهرها ايران، در پويا کردن اقتصاد شهري به ميزان بسيار زياد مي توانند تاثيرداشته باشند چرا که تاکنون پروژه هاي با لحاظ کردن اقتصاد شهر، کشور و بخش خصوصي در شهرداري تهران اجرا شده و اجراي ديگر پروژه هاي عمراني و فضاي شهري با همين روش، کار سخت و غير ممکني نيست.
    نويسنده : حسين محمد پورزرندي
    منبع: umic.ir
    ویرایش توسط Mohammad Aref : 21-01-2013 در ساعت 13:22
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])

  11. #20
    مقايسه وظايف شهرداريها به عنوان مديريت شهري در ايران با ساير كشورها

    تاریخ عضویت
    27-08-2009
    نوشته ها
    33,069
    مهندسی شهرسازی
    برنامه ریزی شهری
    امتياز طلايي
    134
    سپاس
    18,779
    28,353 سپاس در 9,315 پست
    امتياز:117315Array


    پیش فرض

    همکاری بین المللی شهرداری ها

    حکومت های محلی (شوراهای شهر و شهرداری ها) از یک مزیت مشخص در زمینه همکاری های بین المللی بهره می برند که ناشی از اصول اساسی یکسان و مشابه حاکمیت محلی در همه جای دنیا است. با وجود اینکه شهرداری ها به جوامعی با تفاوت های بارز فرهنگی و اقتصادی خدمت رسانی می کنند، اما همگی به صورتی مشابه در برابر نیازهای مردم پاسخگو بوده و تصمیمات خود را به شیوه مشارکتی اخذ و اجرا می نمایند. خدمات ارائه شده توسط شهرداری ها در مقیاس وسیع قابل مقایسه هستند. شهرداری ها در برنامه ریزی شهری، مدیریت کاربری زمین، مدیریت و دفع زائدات، توزیع آب، ایمنی و خدمات آتش نشانی و در بعضی کشورها فراهم آوردن محیط ایمن (امنیت اجتماعی) برای شهروندان، و ارائه خدمات درمانی و ایجاد مدارس و مراکز آموزشی نقش عمده ای دارند. در نهایت، به عنوان یه وظیفه خطیر، حکومت های محلی مسئولیت برقراری ارتباط موثر با دیگر قلمرو های حکومتی را بر عهده دارند.

    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]
    [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\[میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]/|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ] /|\ [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ]

    پسورد تمامی فایل هایی که پسوردشون ذکر نشده=www.noandishaan.com

    با قضاوت کردن از روی اطلاعات ناقص، مدیون وجدانمون نباشیم.


    ترس از شکست خودش باعث شکست میشه و نتیجه اون چیزی نیست جز گفتن ای کاش ...

    29 [میهمان عزیز شما قادر به مشاهده لینک نمی باشید. جهت مشاهده لینک در تالار گفتگو ثبت نام کنید. ])
    1 سپاس Brightness

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مقاله: قابليت هاي اكوتوريسم روستايي در مازندران (پهنه بندي، مديريت حفظ و توسعه)
    توسط Mohammad Aref در انجمن مقالات برنامه ریزی شهری و منطقه ای
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27-07-2012, 14:44
  2. مديريت و نظارت ريسک نرخ ارز
    توسط Mohammad Aref در انجمن اقتصاد
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 12-03-2011, 22:45
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 07-11-2010, 06:36
  4. نيچه، مسيحيت و نيهيليسم
    توسط *Mahla* در انجمن مشاهیر
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 07-10-2010, 19:32
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 11-07-2010, 15:51

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •