رفتن به مطلب

هر توده‌ای در سینه، سرطان نیست


ارسال های توصیه شده

هر توده‌ای در سینه، سرطان نیست

هر نوع حالت غیرعادی سینه‌ها، اعم از نامتقارن بودن یا رشد توده در آن‌ها، زنان را از بابت بروز سرطان سینه نگران می‌کند. فیبروکیستیک سینه در زنان یک بیماری غیر سرطانی است که در آن کیست، توده و یا برآمدگی‌هایی در سینه ایجاد می‌شود.

این بیماری می‌تواند از سنین بلوغ تا حوالی 50 سالگی رخ دهد. این بیماری غالباً پس از یائسگی برطرف می‌شود، مگر این که هورمون درمانی با استروژن انجام گیرد.

علائم

- توده‌ها معمولاً در هر دو پستان وجود دارند. ممکن است تنها یک توده وجود داشته باشد، اما معمولاً چندین توده وجود دارد.

- وقتی که روی این توده‌ها با نوک انگشتان فشار آورید، بافت آن مقاومت نشان می‌دهد و فشرده نمی‌شود. این توده‌ها ممکن است به هنگام لمس دردناک باشند.

- درد در کل پستان، خصوصاً درست قبل از شروع عادت ماهانه وجود دارد.

- این توده‌ها غالباً قبل از عادت ماهانه بزرگ و بعد از آن کوچک می‌شوند.

- اندازه توده‌ها متغیر است. اگر توده‌ها نسبتاً بزرگ و در سطح پستان باشند، می‌توان آن‌ها را به راحتی حرکت داد.

- ترشح از نوک پستان مشاهده می‌شود.

علل

ناشناخته هستند، اما بروز آن احتمالاً به استروژن و دیگر هورمون‌های تولید شده توسط تخمدان‌ها مربوط است. میزان مصرف چربی نیز شاید نقش داشته باشد.

عوامل خطر

بعضی تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه و کشیدن سیگار موجب افزایش بروز این بیماری و گسترش آن می‌شوند.

‌عوارض

توده‌های پستانی مرتباً ظاهر و پس از مدتی برطرف می‌شوند. البته بعضی از توده‌ها از بین نمی‌روند و به طور دایمی باقی خواهند ماند. این توده‌ها سلامتی را به خطر نمی‌اندازند.

بعضی از توده‌ها ظاهراً خوش‌خیم به نظر می‌رسند، اما در واقع سرطانی هستند. بنابراین برای رد سرطان غالباً لازم است بررسی‌های تشخیصی توسط پزشک متخصص انجام گیرند.

تشخیص

بررسی‌های تشخیصی عبارتند از ماموگرافی، سونوگرافی (برای افتراق ضایعات کیستیک از ضایعات توپر)، و نیز اقدامات تشخیصی مثل نمونه‌برداری یا تخلیه کیست.

پیشگیری

سیگار نکشید و از نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید.

به طور منظم ماموگرافی کنید.

درمان

- گاهی می‌توان بعضی از کیست‌ها را با سوزن تخلیه کرد، که نهایتاً باعث می‌شود توده از بین برود. اگر توده پس از تخلیه کردن، به طور کامل از بین نرود، احتمال دارد سرطانی باشد و باید از آن نمونه گرفته شود و تحت بررسی میکروسکوپی قرار گیرد.

پس از تشخیص بیماری، سینه‌ها باید درست قبل یا به هنگام شروع عادت ماهانه، هر ماه توسط خود فرد از نظر به وجود آمدن توده‌های جدید یا تغییر در توده‌های قبلی، معاینه شوند. در صورت بروز هر گونه تغییر در توده‌ها، باید به پزشک مراجعه کرد

- سالانه حداقل یک بار برای معاینه پستان یا سایر بررسی‌ها، به پزشک خود مراجعه نمایید. اگر سابقه سرطان در خانواده شما وجود دارد، امکان دارد نیاز به انجام معاینات به فواصل کمتر باشد.

- امکان دارد گذاشتن کمپرس سرد روی توده‌ها برای تخفیف درد کمک‌کننده باشد.

- هم در روز و هم در شب باید از یک سینه‌بند مناسب استفاده شود.

- گاهی توصیه می‌شود تومورهای خوش‌خیم یا ضایعات محتوی چربی نکروز شده، درآورده شوند.

- باید از انجام فعالیت هایی که ممکن است باعث وارد آمدن آسیب به پستان‌ها شوند، خودداری کرد.

داروها

ممکن است برای کاهش درد، مصرف اسپیرونولاکتون و ویتامین ب‌6 توصیه شود.

ممکن است مصرف یک داروی ادرارآور (دیورتیک) به مدت 7 تا 10 روز قبل از عادت ماهانه برای بعضی از بیماران کمک‌کننده باشد.

رژیم غذایی

از نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند (قهوه، چای، و نوشابه سیاه) پرهیز کنید.

از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌کردنی خودداری کنید.

نمک رژیم غذایی نیز باید کم شود.

انجام حرکات ورزشی به صورت منظم، رژیم غذایی کم چرب با فیبر بالا می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشد.

علاوه بر این افزایش مصرف ویتامین E و کاهش مصرف استروژن نیز برای کم کردن علائم و شدت بیماری مفید است.

کی باید به پزشک مراجعه کنید؟

- اگر در پستان توده‌های بررسی نشده وجود داشته باشد.

- متوجه تغییراتی در توده شدید، یا توده‌های جدید ظاهر شد.

- ترشح از نوک پستان وجود داشت.

- دو سال است که ماموگرافی نشده اید.

- دچار علایم جدید و غیرقابل توجیه شده‌اید. داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

40p8iwddd0tq4mzzrsnr.jpg

 

 

 

لینک به دیدگاه

کیست‌ پستان

 

کیست‌ پستانفیبروکیستیک پستان به شکل فیبروز و کیست های بسیار ریز در پستان مشخص می شود که در بعضی مواقع احتمال افزایش و بزرگ شدن کیست ها وجود دارد، ولی در اغلب موارد اندازه آن ها بسیار ریز است.

این عارضه تغییر حالت خاص سینه است، ولی بیماری تلقی نمی شود، زیرا 80 درصد زنان در زمانی از عمر خود میزانی از این حالت را تجربه می کنند و نزدیک به عادت ماهانه دچار ورم و سنگینی و همچنین دردناک شدن پستان می شوند.

در حالت فیبروکیستیک، در نزدیکی زمان عادت ماهانه به دلیل بالا رفتن هورمون های زنانه در خون و حساس بودن نسج سینه به این هورمون ها، پستان دچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک می شود.

بعد از شروع سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون، درد سینه ها به میزان زیادی برطرف می شود و فرد احساس راحتی می کند.

این حالت در بعضی افراد به شکل خفیف و فقط چند روز قبل از عادت ماهانه شروع می شود و با آغاز این دوران کاملا از بین می رود، اما در بعضی از افرادی که به حالت شدید به این عارضه مبتلا هستند، ممکن است دوره طولانی تری سینه شان دردناک باشد تا جایی که در گروهی از این افراد فقط یک هفته بعد از پریود، سینه ها بدون درد است و بعد از این دوران دوباره سینه ها شروع به تورم می کنند و دردناک می شوند و حدود دو تا سه هفته این درد طول می کشد تا عادت ماهیانه بعدی اتفاق بیفتد.

فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی شود

در بعضی از موارد ممکن است خانم ها این درد سینه را به طور همیشگی داشته باشند و این درد آزاردهنده باشد و یا به دلیل تداوم درد، آن را علامتی از سرطان پستان بدانند و به پزشک مراجعه کنند، در این هنگام پزشک موظف است که در ابتدا بیمار را تحت معاینه کامل قرار دهد و سونوگرافی و در صورت لزوم ماموگرافی درخواست کند تا مشخص شود آیا علاوه بر زمینه فیبروکیستیک، بیماری دیگری و یا توده ای در سینه وجود دارد یا خیر.

در صورتی که پزشک معالج بعد از چکاپ کامل اطمینان پیدا کرد که به غیر از زمینه فیبروکیستیک، بیماری همراه دیگری وجود ندارد، به شخص این اطمینان را می دهد که این عارضه، عادی و قابل درمان است و تا حدودی زیادی نگرانی بیمار را کاهش می دهد.کیست‌های پستان دو نوع ساده و کمپلکس دارند.کیست‌های ساده، دیواره صافی دارند و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد. بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و بیمار فقط باید تحت‌نظر باشد.کیست کمپلکس ممکن است دیواره ضخیمی داشته و توپر یا چندحفره‌ای باشد. با توجه به نظر جراح یا رادیولوژیست، گاهی از این نوع کیست‌ها نمونه‌برداری انجام می‌شود. نمونه‌برداری می‌تواند باز (جراحی) یا با سوزن‌های ضخیم باشد.

کیست‌ پستان

فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی شود، اما به دلیل این که در بین زنان بسیار شایع است تعدادی از آن ها بدون ارتباط با فیبروکیستیک، ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند و این احتمال وجود دارد که در سونوگرافی و ماموگرافی که برای تشخیص کیست ها انجام می شود توده های سرطانی نیز مشاهده شود.شایع ترین علامت فیبروکیستیک، درد سینه همراه با ورم است.

در بعضی از مواردی که شدت درد سینه کم باشد، بیمار پس از مراجعه به پزشک و اطلاع از این موضوع که این تغییر در پستان عارضه ای عادی است، این درد را تحمل می کند، ولی در بعضی موارد که شدت درد زیاد است، بیمار نیازمند درمان دارویی است.

شدت درد سینه ناشی از فیبروکیستیک در دوران عادت ماهانه متفاوت است که عواملی همچون مصرف مواد محرک کافئین دار از جمله کاکائو، نوشابه های گازدار و قهوه در رژیم غذایی و مواجه با استرس و اضطراب می تواند این درد را افزایش دهند.

در قدم اول برای درمان زنان مبتلا به فیبروکیستیک، به آن ها اطمینان داده می شود که مشکلی وجود ندارد و این یک عارضه عادی و قابل درمان است که این اطمینان بخشی تا حدودی، از استرس بیمار می کاهد.

اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند و درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست، مگر در مواردی که شدت درد بیمار زیاد باشد و پزشک مجبور شود قسمتی از ناحیه سینه را که فیبروکیستیک دردناک در آن قرار دارد خارج کند

در صورتی که بیمار برای کاهش درد نیاز به مصرف دارو داشته باشد، با تجویز ترکیبات ویتامین ای و روغن گل مغربی تا میزان زیادی می توان درد را کاهش داد و همزمان به بیمار توصیه می شود که رژیم غذایی ذکر شده را رعایت کند.

در مواردی که شدت درد زیاد باشد، از درمان های دارویی دیگر مانند تاموکسیفن و دانازول استفاده می شود.

اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند و درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست، مگر در مواردی که شدت درد بیمار زیاد باشد و پزشک مجبور شود قسمتی از ناحیه سینه را که فیبروکیستیک دردناک در آن قرار دارد خارج کند، ولی جراحی در سینه های فیبروکیستیک بسیار بسیار نادر اتفاق می افتد و 99 درصد خانم ها، به درمان های ابتدایی و دارویی پاسخ می دهند.

کیست‌هایی که بیش از دو بار تخلیه شده اند و به فاصله کوتاهی عود کرده‌اند، معمولا نیاز به جراحی دارند.

خوشبختانه کیست‌ها، زمینه‌ساز سرطان نیستند و این تصور که جراحی ضایعه های پستانی ممکن است در آینده به بدخیمی و سرطان پستان منجر شود، اشتباه است.

برداشتن توده‌های پستانی در سنین پایین به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر فردی کمتر از 25 سال سن داشته باشد و سابقه خانوادگی نداشته باشد و سونوگرافی و معاینه، خوش‌خیم بودن توده را نشان دهد، فقط تحت نظر گرفته می‌شود، ولی در خانم‌های بالاتر از 30 سال که سابقه خانوادگی داشته باشند، از توده نمونه‌‌برداری می‌شود؛ اگر خوش‌خیم باشد بیمار تحت‌نظرگرفته می‌شود و اگر توده خوش‌خیم در حال رشد باشد، حتما باید خارج شود.

همه تومورهای پستانی از نظر گیرنده‌های هورمون های استروژن و پروژسترون بررسی می‌شوند. اگر تومور گیرنده هورمونی داشته باشد، لازم است بیمار پنج سال بعد از خارج کردن تومور، دارو مصرف کند تا جلوی عود مجدد در همان پستان یا پستان دیگر گرفته شود.

فقط در 25 درصد موارد، بیماران سابقه خانوادگی دارند، بنابراین خیلی از افراد اولین نفری هستند که در خانواده به این بیماری مبتلا می‌شوند. برای آگاهی از این مساله نیز لازم است با یک متخصص ژنتیک مشورت شود.

 

l3j05bd7kek56clamhev.jpg

لینک به دیدگاه

هنگامی که بافت پستان دچار عفونت گردد و در اثر آن درد، ورم، قرمزی و گرمی در پستان به وجود بیاید، به آن ماستیت اطلاق می‌ شود. افراد مبتلا به ماستیت ممکن است دچار تب و لرز نیز شوند.


16136244815910193148411194136135132108218.jpg

این بیماری بیشتر در زنان شیرده اتفاق می ‌افتد. ورم پستان اغلب در سه ماه اول شیردهی رخ می‌دهد (سه ماهه پس از زایمان)، اما ممکن است که در ادامه دوران شیردهی نیز ایجاد شود. روش برخورد با این بیماری بسیار مهم و حساس است، زیرا تشخیص و درمان زودهنگام آن نه تنها به نفع مادر است، بلکه سلامت و تغذیه نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد. گاهی اوقات ورم پستان آن قدر برای مادر ایجاد ناراحتی می‌ کند که منجر به ندادن شیر به نوزاد می‌ شود و مادر مجبور به تغذیه نوزاد با شیر خشک می‌ شود. علایم ماستیت چیست؟- حساس بودن پستان نسبت به تماس- ضعف عمومی بدن- ورم بافت پستان- در تمام مدتی که نوزاد از سینه مادر شیر می‌ مکد، مادر احساس درد و سوزش می ‌کند.- قرمز شدن پوست سینه- تب و لرز علل ماستیت چه می‌باشد؟1- مسدود شدن مجرای شیر: اگر در طی شیردهی احساس می ‌کنید که یک سینه به طور کامل تخلیه نمی‌ شود و مقداری شیر هنوز هم در سینه باقی مانده است، ممکن است مجرایی در سینه شما مسدود شده باشد که سبب برگشت شیر می‌شود و همین امر منجر به عفونت سینه می‌شود. 2- وارد شدن باکتری به بافت سینه: باکتری‌های سطح پوست و یا باکتری‌هایی که در دهان نوزاد وجود دارند ممکن است وارد مجاری شیر بافت پستان شوند و یا از ترک‌هایی که در بافت سینه وجود دارند وارد شوند. باکتری‌های وارد شده می‌ توانند تکثیر پیدا کنند و عفونت را در بافت سینه ایجاد کنند.

عوامل خطر ابتلا به ورم پستان چه می‌باشد؟- شیردهی در طی هفته اول پس از زایمان - ترک نوک پستان، اگرچه ممکن است بدون ترک خوردن هم ماستیت ایجاد شود. - استفاده از یک روش شیردهی به طوری که یک سینه به طور کامل تخلیه نشود. - استفاده از سینه بندهای تنگ، زیرا جریان شیر در سینه محدود می‌ شود و سبب بروز ورم سینه می ‌شود. - خستگی بیش از حد مادر، زیرا بر جریان شیر تأثیر می‌ گذارد. - زنانی که در شیردهی‌های قبلی خود سابقه ابتلا به ورم پستان را داشته‌ اند، بیشتر در معرض ابتلا به ورم پستان می باشند. - شکاف لب یا کامـ مشکلات در آغوش گرفتن و تماس با نوزادـ عدم شیردهیـ سوءتغذیه مادرـ عفونت نوک پستانـ استفاده از شیردوش دستی پستانـ ابتلا به عفونت مخمری

لینک به دیدگاه

درمان ورم پستان چه می ‌باشد؟- مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید با علائم این بیماری آشنا باشند تا در صورت ابتلا به آن، روش‌های درمانی را تحت نظر پزشک انجام دهند. - درمان ماستیت با بهبود روش شیردهی آغاز می‌شود. در صورتی که مادر شیر دادن به نوزاد را طی ابتلا به ماستیت متوقف کند، احتمال بیشتری دارد که دچار آبسه شود. گفتگو با یک مشاور شیردهی مجرب اغلب بسیار ارزش دارد. - مادرانی که به این بیماری مبتلا هستند، باید به مقدار کافی استراحت کنند، مقدار زیادی مایعات بنوشند و از کمپرس گرم و سرد برای پستان استفاده کنند.- به آرامی باید پستان ورم کرده را ماساژ دهند. - این مادران می‌توانند با تجویز پزشک برای رفع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، از استامینوفن و یا ایبوبروفن استفاده کنند. این دو قرص خطری برای شیردهی ندارند. - معمولا در این شرایط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تجویز نمی ‌شود، مخصوصا اگر برای بار اول به ورم پستان مبتلا شده باشید و احساس بدتر شدن نمی‌ کنید. اما اگر شرایط فرد وخیم بود و هر ساعت احساس بدتر شدن می‌کرد، تحت نظر پزشک می‌تواند نسبت به مصرف آنتی بیوتیک اقدام کند. هشدارها1- یکی از شایع‌ترین عوارض ماستیت، قطع شیردهی به نوزاد است. باید به مادران فواید فراوان شیردهی یادآوری شود و تشویق شوند که آن را حفظ کنند. متاسفانه برخی مادران هنگام مواجهه با این مشکل و یا کوچک ‌ترین مشکل در سینه خود، سریعا شیردهی به نوزاد را قطع می ‌کنند. قطع شیردهی هم به ضرر مادر است و هم نوزاد. شیر دادن به نوزاد در این شرایط، باعث بهبودی سریع‌ تر مادر می شود، زیرا سینه‌ها تخلیه می‌ شوند و از آبسه پستان جلوگیری خواهد کرد. 2- مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید بدانند که شیر دادن به نوزاد از همه چیز مهم‌ تر است. اگر واقعا در این شرایط احساس کردند که نمی‌ توانند به نوزاد خود شیر دهند می‌توانند شیر خود را بدوشند و شیر دوشیده شده را به او بدهند (استفاده از برخی شیردوش‌ها فشار کمتری نسبت به مکیدن نوزاد ایجاد می‌کند). برای چند روز از فرد دیگری که اصطلاحا به آن دایه گفته می‌ شود بخواهند تا به نوزادشان شیر دهد. در این شرایط همسر و خانواده‌های زن و شوهر، باید حمایت عاطفی و فکری خود را از مادر دریغ نکنند تا هر چه سریع تر بهبودی کامل پیدا کند. 3- هنگام استراحت، به روی شکم خود و یا هر حالتی که به سینه‌ها فشار وارد می‌ کند، نخوابید. 4- از استرس و فکرهای ناامیدکننده در این باره پرهیز کنید. کاهش استرس در این شرایط یعنی نزدیک شدن به بهبودی. 5- شیردهی دورانی حساس می ‌باشد. بنابراین اگر هر گونه بیماری و ناراحتی پیدا کردید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و دستورالعمل‌های لازم را به کار بگیرید تا به هر قیمتی که شده، نوزاد خود را از شیر مادر محروم نکنید.

 

s4mitq191m8r61dukpnt.jpg

لینک به دیدگاه

ماموگرافی به چه دردی می خورد؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- امروزه با رشد و توسعه ماموگرافی های دیجیتال، سونوگرافی و ام آرآی ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا برای تشخیص زوردس سرطان پستان یا غربالگری این بیماری، می توان از این روش ها به جای ماموگرافی معمول استفاده کرد؟ به نظر می رسد با این که تکنیک های جدید، کیفیت تصویری بهتری در اختیارمان می گذارند و تشخیص دقیق تری را امکان پذیر می کنند، هنوز نتوانسته اند جایگزین ماموگرافی سنتی شوند.

ماموگرافی مجموعه ای از تصاویر رادیوگرافی اشعه ایکس به صورت دوبعدی و سیاه و سفید است. ماموگرافی می تواند ناهنجاری های کوچکی در بافت پستان در حد نیم سانتی متر را مشخص کند.شما یا پزشکتان توده پستانی را تا به اندازه ای دو برابر این حد، یعنی به اندازه یک نخود بزرگ، نرسیده باشد، نمی توانید لمس کنید. اولین ماموگرافی به عنوان یک تصویر حد پایه به متخصص رادیولوژی کمک خواهد کرد تا با مقایسه ماموگرافی بعدی با آن هر تغییر ایجاد شده را تشخیص دهد. یکی از چیزهایی که متخصص رادیولوژی در ماموگرافی به دنبال آن می گردد، «میکروکلسیفیکاسیون» ذرات ریز رسوب کلسیم است که به صورت نقاط سفید رنگ کوچک در عکس خود را نشان می دهند.منشاء ایجاد این ذرات نامعلوم است. این رسوبات کلسیمی به کلسیمی که از راه خوردن، نوشیدن یا مکمل های غذایی دریافت می کنید، ربطی ندارد. ۸۰ درصد این ذرات ریز کلسیمی بی خطر هستند و در مواردی ممکن است نشانه سرطان پستان باشند. متخصص رادیولوژی بسته به نوع و الگوی این ذرات کلسیمی ممکن است تشخیص دهد که لازم است نمونه برداری بافتی انجام شود، تصاویر رادیوگرافی با بزرگنمایی بیشتر اضافی برداشته شود یا ماموگرافی تکرار شود.

● ماموگرافی چه چیزی را نشان می دهد؟

در ماموگرافی، چربی به رنگ خاکستری دیده می شود، بافت پستانی که متراکم تر است، سفید به نظر می رسد. ذرات ریز کلسیمی و وتوده های خوش خیم یا غیرسرطانی و نیز توده های بدخیم یا سرطانی نیز سفید دیده می شوند.ناهنجاری ها در ماموگرافی های زنان سالمندتر و بعد از سن یائسگی را آسان تر می توان تشخیص داد زیرا پستان های آنها عمدتا از چربی تشکیل شده است، در نتیجه یک توده خوش خیم یا بدخیم که سفید رنگ است را در زمینه خاکستری مربوط به بافت چربی، به راحتی می توان شناسایی کرد.برای داوری در این مورد که توده کشف شده بدخیم است یا نه، متخصص رادیولوژی ظاهر آن را بررسی می کند. برای مثال اگر ذرات ریز کلسیمی در سراسر پستان مشاهده شوند، احتمال بیشتری دارد که خوش خیم باشند در حالی که ذرات کلسیمی که ریز و در یک جا متمرکز هستند، با احتمال بیشتری ممکن است سرطانی باشند. کیست های خوش خیم معمولا گرد و با دیواره های صاف هستند، در حالی که تومورهای سرطانی لبه های دندانه دار دارند. متخصصان رادیولوژی اغلب از سونوگرافی برای تشخیص اینکه توده کشف شده کیستی و بنابراین خوش خیم است یا نه، استفاده می کنند. در مجموع اغلب ناهنجاری هایی که در ماموگرافی ها دیده می شوند، نهایتا خوش خیم از آب در می آیند.

● ماموگرافی دیجیتال

در ماموگرافی دیجیتال، تصویر به صورت یک فایل دیجیتال کامپیوتری ذخیره می شود و نه روی فیلم رادیوگرافی. این تکنولوژی سودمندی های عملی مهمی نسبت به ماموگرافی معمولی دارد. از آنجایی که تصویر اشعه ایکس به صورت دیجیتال ذخیره می شود، متخصص رادیولوژی می تواند روی تصویر زوم کند تا آن را بزرگ کند یا می تواند سایه روشن تصویر را به نحوی تنظیم کند که ناهنجاری هایی که به صورت معمول دیده نمی شدند، آشکار شوند.تصاویر ماموگرافی دیجیتال را می توان روی دیسک ثبت کرد. این امر ذخیره کردن آنها را آسان و دسترسی بعدی به آنها را تسهیل می کند. تصویر دیجیتال را می توان در هر پایانه کامپیوتری در هر کجای مرکز درمانی دید و برای مشاوره گرفتن به مراکز درمانی دیگر هم فرستاد. تصاویر دیجیتال پستان در کمتر از ۱۰ ثانیه آماده می شوند، در حالی که ماموگرافی معمول با استفاده از فیلم اشعه ایکس ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می برد.

لینک به دیدگاه

● ماموگرافی سه بعدی

یک روش جدید برای تصویربرداری از پستان به نام «توموسنتز دیجیتال» در سال های اخیر به وجود آمده و تحت بررسی بوده است، در این روش از چند زاویه مختلف از پستان تصویربرداری می شود.در نتیجه به جای یک تصویر منفرد، مجموعه تصاویری از سطح مقطع های پستان به دست می آید و در کامپیوتر می توان این تصاویر را به صورت سه بعدی شبیه سازی کرد. این تکنیک با رفع کردن مشکل روی هم افتادن ساختارهای پستان که ممکن است سرطان را مخفی کنند، امکان تشخیص ضایعات پستان را افزایش می دهد. این شیوه در عین حال احتمال نتایج مثبت کاذب را کاهش می دهد.

● شناسایی با کمک کامپیوتر

متخصصان رادیولوژی از شناسایی به کمک کامپیوتر بعد از انجام ماموگرافی استفاده می کنند تا مناطق دچار مشکل در پستان را دقیق تر تشخیص دهند. این سیستم ها معمولا از نرم افزارهای پیچیده کامپیوتری استفاده می کنند که می توانند الگوهایی که اغلب با سرطان همراه اند را تشخیص دهند و با هشدار دادن به متخصص رادیولوژی او را وادارند که نگاه دقیق تری به آن قسمت بیندازد.استفاده از این کمک تشخیصی کامپیوتری نیاز به آن دارد که ابتدا تصویر ماموگرافی به صورت دیجیتال درآمده باشد. تشخیص به کمک کامپیوتر پیدا کردن محل های ذرات کلسیمی و مکان یابی توده ها به همان اندازه چشم انسان خوب عمل می کند. پژوهش ها نشان داده اند سیستم های تشخیص با کامپیوتر میزان تکرار ماموگرافی و نمونه برداری بافتی را افزوده اند و نهایتا احتمال شناسایی سرطان پستان را تا ۲۰ درصد افزایش داده اند.

 

لینک به دیدگاه

● بررسی با ام آرآی

تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (ام آرآی) با ایجاد یک حوزه قوی مغناطیسی تصاویری از بدن ایجاد می کند. در هنگام انجام ام آرآی پستان، بیمار باید به شکم روی میز اسکن بخوابد. ممکن است از تزریق ماده حاجب به جریان خون استفاده شود. ماده حاجب شبکه رگ های پستان و به خصوص تشکیل رگ های خونی غیرطبیعی را که مشخصه سرطان ها است، نشان می دهد.هر دو پستان را می توان در یک بار تصویربرداری کرد. ام آرآی ترکیب بافت نرم و محتوای مایع آن را نشان می دهد و بنابراین می تواند تومورها را به خوبی شناسایی کند اما نمی تواند محل های رسوب کلسیم را نشان دهد.بنابراین ام آرآی در ترکیب با ماموگرافی و سونوگرافی می تواند به شناسایی توده های پستانی در زنانی که ایمپلنت سیلیکونی کار گذاشته اند، شناسایی عود سرطان پس از شیمی درمانی و بررسی پستان های با بافت متراکم در ماموگرافی هایی که نتیجه قطعی به دست نداده اند، مورد استفاده قرار گیرد.ام آرآی همچنین ممکن است برای بررسی زنانی که در معرض خطر بالای سرطان پستان هستند، به کار رود. اما در زنانی که در گروه پرخطر برای سرطان پستان قرار ندارند، ام آرآی توصیه نمی شود. ام آرآی نیز مانند ماموگرافی به طور قطعی نمی تواند میان یک توده سرطانی و یک کیست خوش خیم فرق بگذارد، بنابراین ممکن است به اشتباه در محلی از پستان وجود سرطان را تشخیص دهد که اصطلاحا به آن نتیجه «مثبت کاذب» می گویند.

لینک به دیدگاه

● ماموگرافی هنوز مفید است

با وجود مشکلاتی که ماموگرافی در تشخیص درست سرطان پستان دارد، هنوز بهترین ابزار برای تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه آن است. کیفیت ماموگرافی هایی که امروزه گرفته می شوند، به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده اند و میزان اشعه ای که برای گرفتن آنها به کار می رود کاهش یافته است. انجام ماموگرافی های منظم از زنان توانسته از مرگ های ناشی از سرطان های پستان در بسیاری از کشورها بکاهد.

● نظر کارشناس

اگر صبر کنیم تا سرطان پستان به قدری بزرگ شود که با دست قابل لمس باشد کمی دیر و درمان آن دشوار است. ثابت شده است که انجام غربالگری با ماموگرافی باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان می شود زیرا ماموگرافی می تواند سرطان پستان را قبل از اینکه قابل لمس باشد تشخیص دهد.امروزه توصیه می شود که در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی هر یک تا دو سال یک بار بسته به نظر پزشک و پس از ۵۰ سالگی هر سال یک بار ماموگرافی انجام شود. البته معمولا برای افراد زیر ۳۵ سال ماموگرافی توصیه نمی شود زیرا اشعه می تواند بر بافت پستان تاثیر سوء داشته و فقط در مواقع کاملا ضروری و با نظر پزشک انجام می شود.

شیوه انجام ماموگرافی به این نحو است که فرد در مقابل دستگاه ماموگرافی می ایستد و پستان بین دو صفحه قرار می گیرد و کمی فشرده می شود و سپس اشعه x به بافت پستان تابانده شده و تصویر حاصله روی فیلم ماموگرافی ثبت می شود.از هر پستان دو عکس گرفته می شود که یکی با فشردن پستان به صورت افقی و دیگری با فشردن پستان به صورت عمودی به دست می آید. ممکن است فرد کمی احساس درد کند اما این درد و فشار کوتاه مدت و تنها برای چند ثانیه است. زمان لازم برای انجام ماموگرافی بیشتر از ۲۰ دقیقه نیست و حتما خانم ها باید مطمئن باشند که باردار نیستند.در صورتی که خانمی دچار درد و حساسیت پستان نزدیک عادت ماهیانه باشد توصیه می شود در یک هفته قبل از عادت ماهیانه برای انجام ماموگرافی مراجعه نکند. همچنین وقتی برای ماموگرافی مراجعه می کنید از اسپری یا لوسیون های ضدعرق یا پودر تالک در زیر بغل یا روی پستان استفاده نکنید زیرا آثار ناشی از آن به صورت رسوب کلسیم (میکروکلسیفیکاسیون) در عکس ماموگرافی دیده شده و پزشک را به اشتباه می اندازد. اگر پروتز در سینه دارید حتما به تکنسین رادیولوژی اطلاع دهید تا تکنسین از روش مناسب استفاده کند.در هنگام ماموگرافی حتما عکس های ماموگرافی قبلی را همراه داشته باشید زیرا برای تشخیص قطعی، مقایسه ماموگرافی با عکس های قبلی لازم است. پیشرفت اخیر در زمینه ماموگرافی، ابداع ماموگرافی دیجیتال است.

روش انجام ماموگرافی دیجیتال مانند ماموگرافی معمولی است با این تفاوت که عکس حاصله به جای فیلم، روی کامپیوتر ثبت می شود و سپس قابل انتقال به روی فیلم است. از دیگر روش های جدید برای تصویربرداری از بافت پستان، ام.آر.آی است. ام.آر.آی روش گرانی است و به آسانی ماموگرافی در دسترس نیست و برای همه افراد هم توصیه نمی شود. تنها افرادی که سابقه خانوادگی شدیدا مثبت سرطان پستان دارند یا مبتلا به انواع ارثی سرطان پستان هستند یا سابقه تابش اشعه به قفسه سینه در دوران جوانی را دارند و در پیگیری های سرطان پستان از این روش استفاده می شود.

 

eehegwq7zeejvy2xlvi5.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...