رفتن به مطلب

پیش نویس قطعنامه سازمان ملل برای مقابله با شکارغیرقانونی حیات وحش درسازمان محیط زیست


ارسال های توصیه شده

مرداد ۱۲, ۱۳۹۴

دیده بان حقوق حیوانات: مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش نویس قطعنامه مقابله با قاچاق و شکار غیر قانونی حیوانات وحش از سوی سازمان ملل تهیه و برای تصویب نهایی به کشورهای عضو از جمله ایران ارسال شد.

علی تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در پی قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل برای تلاش بیشتر کشورها د رمقابله با شکار غیر قانونی حیات وحش و گونه های نادر و کمیاب جانوری محیط زیست افزود: این پیش نویس به بخش امور بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده که این بخش آنرا برای بررسی به دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان فرستاده است.

وی اظهار کرد: در حال کار بر روی پیش نویس قطعنامه هستیم و در تلاش هستیم تا ۱۰ روز آینده بررسی آن به پایان برسد. وی با ابراز خرسندی از تهیه این قطعنامه در سازمان ملل گفت: جای خوشبختی است که موضوع شکار و قاچاق حیوانات وحشی تا این حد مورد توجه سازمان ملل قرار گرفته و این حساسیت در کشورها ایجاد شده است.

تیموری با بیان اینکه موضوع حیات وحش فقط مختص کشور ما نیست افزود: امروزه شیب کشورهای مختلف در بحث حیات وحش در موضوعات مختلف شکار و قاچاق حیوانات وحشی کاهشی است و ما در ایران نیز اقدامات بازدارنده ای را در این زمینه آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست افزایش جرایم ضرر و زیان شکار حیوانات وحشی است که از سال گذشته آغاز و امسال در شورای عالی محیط زیست تصویب شد، اکنون نیز در مطبوعات درج شده و به زودی برای اجرا به استان ها ابلاغ خواهد شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید تاکید کرد: قطعا این اقدام در راستای کاهش شکار حیوانات وحشی بازدارنده خواهد بود. در پیش نویس قطعنامه مقابله با قاچاق و شکار غیر قانونی حیوانات وحشی سازمان ملل نیز بر این موضوع تاکید شده است.

تیموری افزود: اقدام دیگر سازمان محیط زیست بازنگری دستورالعمل های شکار و صید است که انجام شد، بر این اساس شکار چهارپایان در سال ۹۳ ممنوع و برای شکار پرندگان محدودیت ایجاد شد که این محدودیت برای سال ۹۴ نیز ادامه دارد اما دستورالعمل شکار چهارپایان در نیمه دوم سال بازنگری می شود.

وی ادامه داد: مساله بعدی ایجاد قرق های اختصاصی است که در سازمان محیط زیست مطرح شد و بر این اساس ایجاد آن در مناطقی واقع در استان های یزد، کرمان و سمنان در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار گرفته است.

 

وی گفت: قرق های اختصاصی با هدف مقابله با شکار غیر قانونی حیات وحش و یا حداقل ثابت نگه داشتن وضعیت گونه های وحش انجام می شود که این کار در بیرون از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست انجام می شود با این رویکرد که بتوان از مشارکت جوامع محلی و بومی برای حفاظت گونه های جانوری در مناطق آزاد استفاده کرد.

تیموری افزود: قرق های اختصاصی مناطقی است بیرون از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست که می توان آنرا به بخش خصوصی و افراد حقیقی یا حقوقی علاقه مند به حفظ حیات وحش واگذار کرد، در واقع این مناطق آزاد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و در نهایت جوامع محلی از منافع آن که افزایش شمار حیات وحش و شکار آنها است ، بهره مند می شوند.

وی درعین حال گفت: البته مجوز شکار در مناطق قرق هم توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر می شود و این سازمان در تمام مراحل بر امور این مناطق نظارت دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اقدامی بی سابقه، قطعنامه ای را تصویب کرد که هدف از آن تلاش بیشتر برای مقابله بین المللی با شکار غیرقانونی حیوانات است.قطعنامه سازمان ملل که هشتم مرداد ماه تصویب شده، الزام آور نیست اما این موضوع دلیلی بر رشد نگرانی ها و مخالف های رو به رشد جهانی علیه شکار غیرقانونی در حیات وحش و نابودی حیواناتی ست که اکنون نیز در خطر انقراض قرار دارند.

در این قطعنامه به طور مشخص نگرانی جهانی از افزایش مداوم کشتار کرگدن و نیز روند نگران کننده شکار فیل در آفریقا ابراز نگرانی شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...