رفتن به مطلب

سی و سه پل اصفهان


ارسال های توصیه شده

اندیشه بنای سی و سه پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس اول به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله وردی خان سردار مشهور او مامور اتمام ساختمان پل گردید. این پل که در جهت امتداد خیابان چهار باغ پایین و چهار باغ بالا بر روی زاینده رود ساخته شده و این دو خیابان را به هم متصل می سازد، دارای ۳۰۰ متر درازا و دارای سی و سه چشمه می باشد. همچنین

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طویل ترین پل زاینده رود می باشد. در دوره صفویه مراسم جشن آب ریزان یا آب پاشان در کنار این پل صورت می گرفته است و در سفر نامه های سیاحان اروپایی آن دوران، اشاراتی به برگزاری این جشن شده است. ارامنه جلفا هم مراسم “خاج شویان” خود را در محدوده همین پل برگزار می کرده اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با نام های دیگری مانند سی و سه چشمه، چهار باغ، جلفا و در دوره های اخیر، زاینده رود معروف است. سی و سه پل یکی از شاهکارهای معماری و پل سازی ایران محسوب می شود و از زیبایی و عظمت انحصاری برخوردار است. مواد و مصالح به کار رفته در سی و سه پل آجر و سنگ می باشد. سی و سه پل دارای یک پیاده رو برای گردش در بالا و یک پیاده رو در پایین است. پیاده رو پایین گذرگاه مسقفی است که میان پایه‌های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است. از تمام دهنه ‏هاى زیر پل به واسطه درهایى که به هر چشمه گذاشته اند مى ‏توان عبور نمود از پلکانى که در قطر پایه پل ساخته شده از روى پل به زیر چشمه ‏ها و طاق ها پایین مى ‏روند و همینطور پله هایى در دو طرف دارد که به بالاى مهتابى روى راهروها صعود مى ‏نمایند و در دو طرف نرده و محافظى کشیده ‏اند که از پرت شده جلوگیرى مى‏ کنند. این اثر تاریخی اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%87-%D9%BE%D9%84-2.jpg

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...