رفتن به مطلب

"انسولین" شاید به قیمت جان تان تمام شود


saba mn

ارسال های توصیه شده

قابل توجه ورزشکاران؛

 

[h=2]"انسولین" شاید به قیمت جان تان تمام شود[/h]

آیا می‌دانید مصرف بی‌دلیل انسولین در نقش یک داروی عضله‌ساز چه خطراتی را برای سلامتی ورزشکاران پرورش اندام در پی دارد؟

3481419_169.jpgبه گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا سال‌ها پیش واژه‌ای به نام هورمون در پرورش اندام در دید ورزشکاران مساوی با خودکشی بود، اما حالا کلمه هورمون در این ورزش نه تنها واهمه ایجاد نمی‌کند بلکه طرفداران و مصرف‌کنندگان زیادی را به خود اختصاص داده است.

بدن انسان توانایی تولید هورمون‌های بسیاری را دارد گرچه به همت داروسازان انواع دارویی آن‌ها نیز فروش می‌رسد! اما این که هدف از تولید این دارو چه بوده شاید برای برخی جای سوال داشته باشد. علت اصلی تولید این داروها فقط جهت درمان ناهنجاری‌های هورمونی است که در بدن بیماران مختلف وجود دارد و برای مصرف ورزشکاران تولید نمی‌شود.

از جمله هورمون‌هایی که علاوه بر ترشح در بدن انسان‌ها راه خودش را به دنیای پرورش اندام و ورزشکاران این حوزه باز کرده، انسولین است.

ذخیره انسولین به شکل گلیکوژن منجر به عضله‌سازی می‌شود

دکتر جنیدی داروساز در خصوص تأثیرات داروی انسولین می‌گوید: انسولین باعث افزایش نفوذپذیری نسبت به ورود قند و اسیدهای آمینه می‌شود. علاوه بر آن، قند اضافی بدن را به صورت گلیکوژن در کبد و عضلات بدن ذخیره می‌کند.

وی ادامه داد: ذخیره نشدن گلیکوژن در بدن باعث تجمع آب در عضله‌ها و در نهایت افزایش حجم آن‌ها می‌شود.

عوارض مصرف بی‌دلیل انسولین

این پزشک داروساز پیرامون عوارضی که تزریق انسولین در پی خواهد داشت، تصریح کرد: کاهش میزان قند خون، بروز واکنش‌های موضعی در محل تزریق و همچنین ایجاد آسیب در بافتی که تزریق در آن انجام شده از جمله عوارضی هستند که در اثر تزریق بی‌دلیل انسولین بروز می‌یابد.

 

احتمال خطر برای کبد و کلیه

وی با اشاره به این که عمل متابولیسم انسولین به صورت کبدی و کلیوی انجام می‌شود، می‌تواند خطراتی را هم برای کبد و کلیه به دنبال داشته باشد.

 

نوجوانان انسولین تزریق نکنند

جنیدی به عوارض تزریق این دارو توسط نوجوانان که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند اشاره کرد و گفت: در این افراد احتمال خطر پایین آمدن قند خون بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر آن افرادی که بدون دلیل و همچنین بدون مشورت پزشک اقدام به تزریق انسولین می‌نمایند در برابر تهدیدات مختلفی قرار خواهند گرفت. این افراد دچار کاهش قند خون و در نتیجه وابستگی به این داروها پیدا می‌کنند.

 

مرگ ناگهانی و شوک مهم‌ترین عارضه انسولین زیاد

وی افزود: کاهش قند خون یکی از خطرناک‌ترین عوارض تزریق بی‌دلیل انسولین است که ممکن است منجر به ایجاد شوک در فرد شود و در اثر مصرف بی‌رویه نهایتاً مرگ فرد را در پی خواهد داشت.

جنیدی با اذعان به این مطلب که داروی انسولین دارای عوارض مختلف دیگری هم هست، افزود: بروز واکنش‌های موضعی، دستیروفی بافت چربی در محل تزریق و افزایش وزن نمونه‌هایی از اثرات منفی و بسیار شایع داروی انسولین هستند.

رشد طولی و عرضی اندام‌ها هدف اصلی ورزشکاران

 

وی گفت: هدف ورزشکاران حوزه پرورش اندام برخلاف بیماران دیابتی تنظیم میزان قندخون نیست بلکه تحریک ترشح هورمون رشد و به طبع آن افزایش قد و وزن است.

این پزشک داروساز پیرامون کاربردهای دیگر انسولین اظهار کرد: داروی انسولین علاوه بر موارد ذکر شده در ذخیره‌سازی چربی، انواع پروتئین‌ها و همچنین میزان تبدیل گلوکوز کبدی به کلیگوژن را افزایش خواهد داد.

ورزشکاران مراقب باشند دیابت نگیرند

این پزشک داروساز در پایان خاطرنشان کرد: تزریق انسولین در ورزشکاران به شدت نگران کننده و خطرآفرین است چرا که تجویز این دارو توسط مربیان که فاقد اطلاعات پزشکی هستند، سلامت ورزشکاران را تهدید کرده و منجر به ابتلای بی‌دلیل آن‌ها به بیماری دیابت خواهد شد.

 

 

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه
  • 6 سال بعد...

انسولین.......

اولین باری که برای دوپینگ استفاده کردم فکر میکنم 17 سال پیش بود ....گور پدر خطراتش آدمو بدفرم میکنه دستات میشه مثل نون تافتون یا بالشت ....صورتت ورم میکنه مثل مرغ کلا ریخت رو بهم میریزه انگار از رینگ بوکس اومدی چشات پف میکنه آدم پیر میشه .....انگار دو تا پرتقال گذاشتن جای لپات ......روانو اعصاب آدمم بدجور به هم میریزه با اون رعشه های تخیلیش .....دوپینگ نبود شکنجه بود .....

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...