رفتن به مطلب

4 درصد برق کشور دزدیده می شود/ کاهش تلفات بجای ساخت نیروگاه


ارسال های توصیه شده

درحاليکه مسوولان وزارت نيرو از کاهش تلفات برق به 11.3 درصد خبر مي دهند اما کارشناسان معتقدند هر درصد کاهش تلفات، برابر مي شود با افزايش يک درصدي ظرفيت نيروگاهي کشور در توليد برق.

 

به گزارش "برق نيوز" تلف شدن برق در طول شبکه سراسري رقم بسيار بالايي است تا جاييکه فقط در يک مورد مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران با اشاره به اينکه از تست تعداد 21 هزار و 420 عدد کنتور، 36 ميليون کيلووات ساعت انرژي سرقت شده و غير مجاز به شبکه برق مازندران برگشته است؛ رقم اشاره شده معادل مي شود با 23 درصد برق توليدي در اين استان که در واقع حاکي از آن است که نزديک به يک چهارم برق توليدي در استان مازندران، به هدر مي رود.

 

 

 

کاهش تلفات به 11 درصد

البته باوجود اينکه لاهوتي، سخنگوي کميسيون عمران مجلس، معتقد است که رقم هدررفت برق به 20 تا 25 درصد مي رسد اما هوشنگ فلاحتيان، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، در خصوص ميزان استفاده از برق هاي غيرمجاز در سطح کشور گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهي از تلفات برق شبکه مربوط به سرقت برق و يا انشعاب هاي غير مجاز است.

 

وي مدعي شد: با تلاشهايي که صورت داديم در دو سال اخير تلفات برق در کشور را از حدود 15 درصد به 11.3 درصد کاهش داديم.

 

فلاحتيان خاطرنشان کرد: پيگيري ها وبرنامه ريزي هايي صورت گرفته و شرکت هاي توزيع در سطح کل کشور کاملا فعال شده اند که بتوانند با اهرم هاي قانوني از استفاده غيرمجاز از برق جلوگيري کنند.

 

 

يک درصد تلفات برق يعني چه؟

اوج فاجعه را وقتي بهتر مي توان درک کرد که بدانيم تحميل يک درصد تلفات در شبكه برق كشور به معني هدررفت حداقل يك درصد ظرفيت نيروگاهي كشور است. به عبارت ديگر، يك درصد تلفات، حداقل حدود يك درصد سرمايه گذاري انجام شده براي ايجاد نيروگاه‌هاي كشور را در اختيار خود مي‌گيرد، بنابراين با توجه به وجود 70 هزار و 279 مگاوات نيروگاه در سال 1392، بايد عنوان کرد که يك درصد تلفات در آن سال يعني هرز رفت 701.79 مگاوات نيروگاه.

 

از طرفي چون حدود يك ميليون دلار براي ايجاد يك مگاوات نيروگاه سرمايه گذاري لازم است، پس به عنوان مثال فقط در سال 1392 بيش از 702 ميليون دلار سرمايه‌ براي ايجاد نيروگاه‌هاي كشور هزينه شده که تنها براي هر يك درصد تلفات برق به هدر رفته است.

 

 

هدر رفت 20 درصدی در انتقال برق

آن طور که حميدرضاچيت چيان، وزير نيرو، گفته است، هدر رفتن برق به گونه اي است که از 100 درصد توليد برق 20 درصد آن در طول مسير هدر مي رود از همين رو دولت به دنبال ايجاد نيروگاه‌هاي کوچک توسط بخش خصوصي است که بتواند از اين هدر رفتن برق جلوگيري کند چراکه نيروگاه هاي کوچک بدون نياز به انتقال، نقش موثري در صرفه جويي دارند و قادر به صرفه جويي 20 درصدي در مصرف برق هستيم.

 

کارشناسان اقتصادي معتقدند اگر تنها 10 درصد صرفه‌جويي در برق مصرفي خانوارها داشته باشيم، مي‌توانيم از محل صرفه‌جويي‌ها شش نيروگاه 800 مگاواتي در سال راه‌اندازي کنيم و چنانچه هر خانوار ايراني 10 درصد در مصرف برق خانگي صرفه‌جويي کند، دولت سالانه 500 ميليون دلار بيشتر نفت و گاز صادر مي‌کند.

 

خيلي از کارشناسان و حتي مسوولان امر معتقدند که رقمي که از هدر رفت برق در طول شبکه سراسري ذکر مي شود، بيشتر به مشترکان غيرمجاز و به قول ساده تر، برق دزدي مربوط مي شود.

 

 

برخورد پليس برق با برق دزدي

هرچند قول رسمي مسوولان وزارت نيرو مبني براين است که از 15 درصد تلفات برقي تنها 4 درصد مربوط به برق دزدي است که براساس اعلام مسوولان بخش حقوقي وزارت نيرو مدتي است که ماموران پليس برق با گشت زني در مناطق مختلف با کساني که به هر شکلي اقدام به برق دزدي کرده اند برخورد کرده و با دستگيري آن ها را به مراجع قضايي معرفي کنند.

 

براساس ماده 660 قانون مجازات اسلامي که در سال 87 اصلاح شده است هر فردي بدون پرداخت حق انشعاب به استفاده غيرمجاز از آب، برق، تلفن، گاز و شبکه فاضلاب اقدام کند، افزون‌بر جبران خسارت به پرداخت جزاي نقدي تا دو برابر خسارت وارده محکوم مي‌شود. همچنين در مواردي که شخصي انشعاب قانوني داشته باشد و افزون‌ بر انشعاب قانوني از يک انشعاب غيرمجاز استفاده کند، براساس ماده 661 قانون مجازات اسلامي به حبس از سه ماه و يک روز تا دو سال و 74 ضربه شلاق محکوم مي شود.

 

البته علاوه بر برق دزدي در حال حاضر بانوع ديگري از دزدي برق نيز در کشور رو به رو هستيم که با دستکاري کنتور برق به منظور کم نشان دادن ميزان مصرف اتفاق مي افتد و وزارت نيرو تلاش کرده است با تغييرات کنتورها و ديجيتالي کردن آن ها به نوعي جلوي آن را بيرد و با آن برخورد کند.

 

جايگزيني کنتورهاي هوشمند براي کاهش هدر رفت برق

در همين زمينه شنبه گذشته سيدحسين سجادي مديرعامل سازمان بهره وري انرژي (سابا) از اجراي آزمايشي طرح جايگزيني هوشمند خبر داد و گفت: اجراي اين طرح بستري براي اصلاح الگوي مصرف، کاهش پيک بار، مديريت بار انرژي در شرايط اضطراري و غيره فراهم مي کند.

 

وي با بيان اينکه رويکرد وزارت نيرو، اجراي اين طرح روي مشترکين بزرگ است که با تعداد کمتر، مصرف بيشتري دارند، افزود: اين طرح به شدت مورد حمايت سازمان پدافند غيرعامل است که چراکه به افزايش ضريب ايمني کشور کمک مي کند.

 

بايد عنوان شود که هم اکنون ايران با 74 هزار مگاوات ظرفيت توليد برق نصب شده جزء 14 کشور اول دنيا به شمار مي رود که البته در بعد از ظهر بيستم تيرماه گذشته شاهد رکورد مصرف 50 هزار و 178 مگاواتي در کل کشور بوديم.

 

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...