رفتن به مطلب

خشکی پوست بدن و خشکی لب و درمان و پیشگیری از آن


ارسال های توصیه شده

خشکی پوست

خشکی پوست می‌تواند هم منشاء ژنتیکی و هم اکتسابی داشته باشد. موارد ژنتیکی می‌توانند در قالب اگزمای سرشتی یا بیماری‌های ایکتیوز باشند.

 

 

موارد اکتسابی علل فراوانی دارند. مانند: شست‌وشو و استحمام نامناسب، برخی بیماری‌ها مانند: کم کاری تیروئید یا مشکل‌های کلیوی، افزایش سن، مصرف برخی داروها و موارد دیگر. رنگ پوست ارتباطی با خشکی یا چرب بودن آن ندارد. بیمارانی که به اگزمای سرشتی مبتلا هستند خاراندن پوست، باعت تغییر رنگ نواحی مختلف و پررنگ یا کم‌رنگ شدن آن می‌شود.

درمان‌های ویژه برای خشکی پوست، استفاده نکردن از شوینده‌های نامناسب، چرب کردن مکرر پوست، پرهیز از استحمام و آبتنی مکرر در استخر است.

 

 

بهترین مرطوب کننده یا به عبارتی چرب کننده برای پوست‌های خشک و به خصوص در زمینه اگزمای سرشتی (درماتیت آتوپیک) وازلین است. به طور کلی کرم‌های چرب و روغنی موثرترند و احتمال بروز آلرژی نیز با مصرف آنها کمتر می‌شود. کرم‌های با پایه آب، برای جلوگیری از فساد با قارچ‌ها و باکتری‌ها مواد نگهدارنده دارند که اغلب عامل بروز آلرژی می‌شود. عطر اضافه شده به این کرم‌ها نیز اغلب مشکل‌ساز خواهد شد. البته وازلین اگرچه بهترین چرب کننده است اما باعث یراق و لیز شدن پوست می‌شود که بیشتر افراد آن را نمی‌پسندند؛ بنابرااین به جای وازلین می‌توان از « اوسرین» استفاده کرد.

 

 

علت خشکی لب‌ها با خشکی پوست تفاوت دارد؛ اما در بسیاری از موارد با هم اتفاق می‌افتند. تنفس دهانی، آلرژی یا آتوپی، لیسیدن لب‌ها، حساسیت به خمیردندان یا رژ لب، مصرف برخی داروها مانند رتینوییدهای سیستمیک( آکوتان یانئوتیگازون) از جمله علل خشکی لب‌ها هستند.

 

 

راه‌های پیشگیری از خشکی لب

 

رفع علت هر مشکل، بهترین راه‌حل آن است. باید علت خشکی لب را پیدا و درصورت امکان آن را رفع کرد. چرب کردن مکرر لب بهترین راه بهبود خشکی آن بعد از رفع علت زمینه‌ای است. بهترین چربکننده نیز وازلین است و بسیاری از چرب کننده‌ها ماتیکی لب برپایه وازلین و موم زنبور عسل ساخته شده‌اند. لازم به تاکید است استفاده از وازلین باعث تیره رنگ و لک‌شدن پوست نمی‌شود.

استفاده از ضدآفتاب‌های روغنی برای افرادی با پوست خشک ضرورت ندارد. گاهی لازم است افرادی که پوست خشک اما با آکنه دارند، کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی مصرف کنند؛ اما اگر فردی که پوست خشکی دارد مبتلا به آکنه نباشد، می‌تواند از ضدآفتاب‌های معمولی نیز استفاده کند.

 

 

احتمال چروک شدن پوست افرادی با پوست خشک بیشتر از دیگران است. یکی از علل پیری زودرس پوست، خشکی آن است. پوست افرادی که پوست خشکی دارند، از هم سن و سالان آنها چین و چروک بیشتری دارد.

استفاده از کرم‌های دورچشم برای این افراد از حدود ۲۵ سالگی به آنها توصیه می‌شود. البته باید از کرم‌های دورچشم ملایم استفاده کنند که باعث تحریک پوست و خشکی بیشتر نشود. لیزر درمانی به عنوان یک کمک درمانی می‌تواند راه مناسبی برای از بین بردن چروک‌های دور چشو و خط لبخند این افراد باشد. ولی راه اصلی پیشگیری و درمان، چرب کردن مرتب است.

 

 

توصیه ویژه به افراد دارای پوست خشک

 

توصیه می‌شود استحمام را به حداقل برسانند و بلافاصله بعد از حمام، پوست خود را چرب کنند. از شوینده‌های ملایم و غیرصابونی مانند پن‌ها استفاده کنند. آب فراوان بنوشند، پوست خود را مرتب چرب و از وازلین استفاده کنند، لباس‌های نخی بپوشند، از خوردن غذاهایی که مشکل آنها را تشدید می‌کند بپرهیزند و در نهایت اگر مشکل آنها برطرف نشد یا خشکی پوستشان همراه خارش و اگزما بود، به متخصص پوست مراجعه کنند.

 

منبع: سایت 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...