رفتن به مطلب

ساندویچ پانل پشم سنگ - جایگزین مناسب دیوارها و تیغه های آجری


ارسال های توصیه شده

ساندویچ پانل پشم سنگ یک ساختار سبک می باشد که از یک لایه عایق صوتی-حرارتی پشم سنگ و دو لایه در دو طرفش تشکیل شده و جایگزین مناسبی برای دیوارها و تیغه های آجری و سفالی است. ساندویچ پانل پشم سنگ در دو گروه سقفی و دیواری وجود دارد.

به دلیل سبکی پشم سنگ که در مرکز ساندویچ پانل قرار دارد، وزن آن ها به مقدار 8 تا 10 کیلوگرم بر متر مربع کمتر از دیوارهای ساخته شده با مصالح سنتی است. یک دیوار ساخته شده از ساندویچ پانل در مقایسه با یک دیوار مشابه سیمانی یا آجری تا 50 کیلوگرم سبک تر می باشد که این باعث سبک شدن فونداسیون، مقابله با زلزله و کاهش هزینه ساختمان می شود.

با اینکه ساندویچ پانل پشم سنگ بسیار سبک است مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد و نیروهای وارده را به خوبی جذب می کنند. مقاومت ساندیچ پانل ها نسبت به چوب بالاتر است که این مسئله در ساخت دیوارها و سقف های کاذب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در مقایسه با پارتیشن های چوب، ساندویچ پانل های پشم سنگ تحت تاثیر رطوبت قرار نمی گیرند و دچار آسیب های ناشی از خوردگی نمی شوند، این مسئله باعث شده طول عمر آن ها در محیط های مرطوب چند برابر چوب شود. از طرفی عایق پشم سنگ یک ماده کاملا معدنی است و هیچ میکروب، قارچ و یا حشره ای نمی تواند در آن رشد کند که این باعث شده ساندویچ پانل پشم سنگ کاملا بهداشتی باشد.

 

 

 

بعضی از مزیت های دیگر ساندویچ پانل پشم سنگ نسبت به دیگر مصالح ساختمانی در زیر آورده شده است:

- عایق صوتی

- عایق حرارتی که باعث کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش می شود

- سهولت حمل و نقل و نصب در ارتفاع

- مقاومت بالا در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله

- ایجاد فضای بیشتر به دلیل ضخامت کمتر

- صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمان های بلند به علت وزن کمتر دیوار

- عایق پشم سنگ بکار رفته در ساندویچ پانل ها غیر قابل اشتعال که این از انتشار آتش به مکان های دیگر جلوگیری می کند

- مقاوم در برابر آتش

- کاهش زمان اجزا

- مقاوم در برابر مواد شیمیایی

- محافظ محیط زیست

- مقاوم در برابر رانش و زلزله

- مقرون به صرفه

- انبساط و انقباض بسیار پایین

- قابل بازیافت

- بدون نیاز به قالب بندی

- مناسب برای تمام اقلیم ها

 

منبع: paramisrockwool.com

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

طبق تحقیقات انجام شده آزبست یکی از مواد خطرناک است که منجر به ابتلا به انواع سرطان ها به خصوص سرطان ریه و نای می شود. دوره پنهان این بیماری حتی تا 15 سال نیز بر آورده شده است.

سال هاست که صنعت آزبست یا همان پنبه نسوز به عنوان یک صنعت آلوده کننده معرفی شده است و استفاده از آن در خیلی از کشورهای جهان ممنوع اعلام شده است، اما متاسفانه در ایران همچنان از این ماده خطرناک استفاده می شود.

موارد استفاده از آزبست در ساخت ایرانیت، عایق های حرارتی، عایق های سقف و تولید لوله های مختلف است. البته عایق صوتی حرارتی پشم سنگ که یکی از پر مصرف ترین عایق های حرارتی در دنیا می باشد فاقد آزبست است.

از آزبست در ساخت لنت خودرو استفاده می شود. در هنگام ترمز و داغ شدن لنت خودرو ذرات آزبست از لنت خارج می شود و وارد محیط می شود. بوی لنت خوردو حاصل از این ذرات است. این مطلب در شهرهای پرترافیک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آزبست به دلیل تشکیل الیاف بلند و بدون شکلی که در نسوج بدن حل می شود، از خطرناک ترین مواد می باشد. در صورت گسترش آزبست در محیط اطراف، به دلیل سبک بودن وارد سیستم تنفسی و کسیه های هوا می شود و با گذشت زمان باعث سوراخ شدن کیسه ها و خروج مایع درون آن ها می شود. مایع درون کیسه ها ماده اصلی تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن است و خروج مایع درون آن ها باعث می شود که به مرور زمان حجم هوای ورودی به ریه ها کاهش یابد و فرد دچار بیماری تنگی نفس شدید و سرطان ریه شود.

 

 

بیماری های ناشی از استنشاق آزبست عبارتند از:

- ضایعات ریوی

- سرطان ریه

- سرطان حنجر

- سرطان لوله گوارشی و اعضای دیگر

 

الیاف آزبست بسیار پایدار هستند و در محیط اطراف خود حل نمی شوند به همین دلیل در بافت ریه باقی می ماند و باعث سفتی آن و تنگی نفس می شود که قابل علاج نیست.

ادامه استفاده از آزبست درصنایع مختلف کشور سلامت جامعه را به خطر می اندازد و در صورتی که استفاده از این ماده ممنوع نشود و با متخلفین برخورد جدی نشود در آینده بحران ساز خواهد شد.

 

در صورت جایگزینی این ماده با مواد کم خطرتر می توان از اثرات آن کم کرد. برای مثال می توان به جای استفاده از عایق های حرارتی که دارای ماده آزبست در ساختارشان هستند از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ استفاده کرد که فاقد این ماده خطرناک می باشد. پشم سنگ با داشتن ایستایی بالا در برابر حرارت و ضد حریق بودنش جایگزین مناسبی برای بسیاری از عایق های حرارتی داری آزبست است.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...