رفتن به مطلب

اثرات مخرب تنـــهایی را می دانید؟


ارسال های توصیه شده

اغلب بعضی افراد، فکر می کنند ازدواج در برابر تنهایی محافظت شان می کند در حالیکه احساس تنهایی ربطی به تعداد روابطی که در آن هستیم ندارد و بیشتر به کیفیت رابطه و احساس درونی بستگی دارد.

 

 

 

 

 

 

تا سرش خلوت می شود انگار غم دنیا را روی سرش می ریزند همه چیز در زندگی دارد اما دلش خوش نیست با همسرش زیاد حرف نمی زد، انگار حرفی نمانده ولی دلش می خواهد مثل قبل ها با هم حرف بزنند و حس کند چقدر خوشبخت است. نمی داند چه اتفاقی افتاده ولی انگار دیگر همسرش او را نمی فهمد شاید هم دیگر دوستش ندارد، آزارش می دهد این فکر، کاش با کسی حرف می زد که حس می کرد دوست داشته می شود و مهم است خیلی دلش گرفته است...

گاهگاهی برای همه ی ما پیش آمده که دچار احساس تنهایی و اندوه جانکاه ناشی از آن شده ایم. انگار در تمام این دنیای بزرگ هیچکس نیست که دوستمان بدارد و بخاطر خوشحالی ما کاری بکند. معمولا وقتی کسی ناراحت است حداقل یک رابطه ی ناکارآمد با یک فرد مهم در زندگیش دارد. وقتی فرد از لحاظ اجتماعی و یا عاطفی احساس جدایی از اطرافیانش دارد، دچار احساس تنهایی است با وجود اینکه افراد زیادی دچار این حس می شوند ولی بسیاری نمی دانند، این احساس چقدر زندگیشان را با مشکل روبرو می کند.

 

آیا ازدواج ما را در برابر احساس تنهایی واکسینه می کند؟

 

اغلب بعضی افراد، فکر می کنند ازدواج در برابر تنهایی محافظت شان می کند در حالیکه احساس تنهایی ربطی به تعداد روابطی که در آن هستیم ندارد و بیشتر به کیفیت رابطه و احساس درونی بستگی دارد. مطالعات نشان می دهند که حداقل 20 درصد افراد دچار احساس تنهایی اند و جالب اینکه حدود 60 درصد از آنها متاهلند و با همسرشان زندگی می کنند. احساس تنهایی در ازدواج به تدریج بوجود می آید و به مرور باعث جدایی و قطع ارتباط همسران با هم می شود در حدی که گفتگوها به «به مامانت زنگ بزن»، «مهمونی دعوت داریم»، «مدرسه ی بچه جلسه گذاشته»، «شام حاضره» و ...تقلیل پیدا می کند. و یا بیشترین تمرکز بر نقش والدینی و تربیت فرزند متمرکز می شود و همه ی گفتگوها پیرامون بچه است. در واقع وقتی بحث درباره ی علاقمندی های مشترک، وقایع اطراف، اهداف آتی، رویاها و لذتهای مشترک متوقف می شود در مخمصه ی روزمرگی می افتیم و فاصله ی عاطفی بینمان رشد می کند و هر روز تنها تر می شویم.

 

 

اثرات مخرب تنهایی بر سلامت جسمی

 

احساس تنهایی به اندازه ی مصرف سیگار برای سلامتی مضر است و در واقع تحقیقات نشان می دهد که احساس تنهایی درازمدت و طولانی تا 14 درصد احتمال مرگ زودرس را افزایش می دهد. افراد تنها در درازمدت بخاطر اندوه و استرس مداوم ناشی از تنهایی که به بدنشان وارد می شود، دچار مشکلات جسمی مشخص و قابل توجهی می شوند. حتی یک دوره ی کوتاه احساس تنهایی روی سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. برای مثال دانشجوهای جدیدالورود دانشگاه که نسبتا تنها هستند و در خوابگاه به سر برده از خانواده دورند در مقایسه با دانشجوهای دیگر با ارتباطات بیشتر، واکنش ایمنی ضعیفتری نسبت به ویروس آنفلونزا دارند.

 

 

اثرات مخرب تنهایی بر روان انسان

 

در سطح روانی نیز تنهایی ادراک ما را از روابط تحریف می کند به این ترتیب که تنها یادآوری لحظات تنهایی به زن و مرد این احساس را می دهد که مهم نبوده و رابطه اش ارزش و فایده ای نداشته است. این احساس بی ارزشی و بی اهمیتی بین همسران موجب می شود از یکدیگر بیشتر فاصله بگیرند و این فاصله گرفتن در رفتار، طرف مقابل را هم وادار به دوری می کند که به این ترتیب روز بروز تنها تر می شوند و از کسی که می تواند تنهاییشان را پرکرده و به این احساس جدا ماندن خاتمه بدهد دورتر می شوند. در نهایت به این نتیجه می رسند که همسرشان نمی تواند آن ارتباط عمیقی را که به آن نیاز دارند به آنها بدهد. در واقع زمانیکه زن و شوهر دیگر احساسات عمیق، رویاها، آرزوها، افکار و تجربیات شان را در فعالیت های روزانه با هم به اشتراک نگذارند به آنها احساس رها شدن در تنهایی و حس جدایی از طرف مقابل و تنها ماندن می دهد. به وضوح احساس تنهایی آسیب های جسمی و روانشناختی عمیقی در بر دارد که قابل اغماض نیست.

 

 

چگونه از احساس تنهایی دور شویم؟

 

تمرین کنید درباره ی مسائل اطراف، دیدگاه همسرتان را بپرسید. اکثر افراد بعد از چند سال زندگی مشترک فکر می کنند، نظر همسرشان را در همه ی امور می دانند درحالیکه تحقیقات نشان می دهد این فکر اشتباه است

 

برای رهایی از این احساس خطرناک کارهای ابتدایی موثری می توان انجام داد. زوج هایی که با هم صبحانه نمی خورند، شبها جدا از هم شام می خورند و در هیچ فعالیت مشترکی همراه نیستند، دچار تنهایی ای می شوند که با ماندن در ازدواج قصد گریز از آن را داشته اند. برای بهتر شدن رابطه ی تحلیل رفته در تنهایی مان باید صبور بود و تمرین کرد. باید مهارتهای ارتباطی بین فردی را از نو آموخت اگر شما احساس تنهایی می کنید به احتمال قوی همسرتان هم همین حس را دارد و ناتوان از رهایی از آن شده که حتی اعتراض هم نمی کند.

 

*سعی کنید گفتگویی با وی داشته باشید که شامل جزئیاتی نباشدکه ممکن است باعث اختلاف تان شود در برابر پاسخ هایش مقابله به مثل نکنید و نگذارید گفتگوی تان شبیه جر و بحث شود.

 

*از همسرتان درباره ی بعضی موضوعات مورد علاقه اش نظرخواهی کنید و اجازه بدهید عقیده اش را در آن باره بیان کند. سعی کنید با رفتارتان نشان دهید که مشتاقانه به او گوش می دهید و توجه و همدلی تان را نشان دهید. انتظار نداشته باشید او هم فورا برای شما چنین کند عادت ها برای تغییر نیاز به زمان دارند. اما پس از چندبار حسن نیت دیدن طرف مقابل هم سعی می کند لطف شما را جبران کند.

 

*برای اوقات با هم بودن تان فعالیت های مشترک بوجود بیاورید. اگر همسرتان مشغول دیدن برنامه ی مورد علاقه اش هست به او بپیوندید و بگویید چون تو را دوست دارم میخواهم این برنامه را امتحان کنم شاید برنامه ی خوبی باشد. همسرتان ممکن است تعجب کند و مشکوک شود اما شما صادقانه رفتار کنید و مطمئن باشید خوشحال خواهد شد، پس از اتمام برنامه سعی کنید حداقل یک چیز مثبت کوچک در ارتباط با آن بیابید و بیان کنید.

 

*کارهای مشترک آسان تری هم هست مانند با هم قدم زدن در خیابان یا پارک محل حتی برای نیم ساعت. با هم یک شام یا دسر سریع پختن، فیلم عروسی یا تولد بچه را با هم ببینید. آلبوم عکس تان را با هم دوباره بچینید باهم پازل درست کنید. اتومبیل را با هم بشویید، فوتبال دستی یا کارت بازی یا رسیدگی دونفری به گلدانها یا باغچه....همه ی اینها فعالیت های مشترکی هستند که از جدایی دورتان می کند.

 

*تمرین کنید درباره ی مسائل اطراف، دیدگاه همسرتان را بپرسید. اکثر افراد بعد از چند سال زندگی مشترک فکر می کنند نظر همسرشان را در همه ی امور می دانند درحالیکه تحقیقات نشان می دهد این فکر اشتباه است. صحبت درباره ی نظر طرف مقابل موجب آگاهی از دیدگاه وی و درک بیشتر احساسات و افکارش می شود که موجب ایجاد احساس عمیق دوست داشتن و دوست داشته شدن و مهم بودن در رابطه و همدلی می شود که برای از بین بردن احساس تنهایی دارویی شفابخش است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...