رفتن به مطلب

حیات ۳۰۰ میلیون سال زودتر، در زمین شکل گرفت!


ارسال های توصیه شده

محققان موفق به کشف ریزارگانیزم‌هایی شده‌اند که ۴.۱ میلیارد سال پیش در منطقه‌ای که اکنون استرالیای غربی نامیده می‌شود زندگی می‌کرده‌ اند.

 

yghezg92iuxfcmcl627.jpg

 

براساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری، این کشف نشان از آن دارد که حیات ۳۰۰ میلیون سال زودتر از آنچه تاکنون تصور می‌رفت در زمین شکل گرفته است. به بیانی دیگر، فاصله زمانی آغاز حیات از زمان شکل‌گیری سیاره زمین اکنون به چهار صد میلیون سال رسیده‌ است که شاید زمانی بسیار طولانی به نظر بیاید، اما در مقایسه با کل تاریخ زمین تنها یک چشم برهم زدن است.

کشف جدید می‌تواند درک انسان از آنچه منجر به آغاز حیات روی زمین و شاید دیگر نقاط جهان هستی شده‌ باشد را متحول سازد. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، حیات روی زمین تقریبا بلافاصله پس از شکل‌گیری آن آغاز شده‌ است. این کشف جدید همچنین نشان می‌دهد که حیات پیش از بمباران گسترده درونی سامانه خورشیدی،‌ دورانی از فعالیت‌های شدید سیارکی در حدود ۳٫۹ میلیارد سال پیش که در نتیجه آن حفره‌های بزرگی روی چهره ماه ایجاد شد، روی زمین وجود داشته‌است.

 

تا پیش از این گفته می‌شد حیات تا پس از این بمباران بزرگ روی زمین وجود نداشت، یعنی حیات در زمانی حدود ۳٫۸ میلیارد سال پیش در زمین ظهور یافته‌ است و تا پیش از آن نیز زمین مکانی خشک و متروک و ناتوان از ایجاد حیات بوده‌ است. اما مجموعه‌ای از مطالعات جدید،‌از جمله کشف اخیر نشان می‌دهد در آن دوران شرایط زمین به این شدت نیز جهنمی و نامساعد نبوده‌ است بلکه شباهت آن به آنچه امروز از آن می‌بینیم، بیشتر از حد تصور بوده‌ است. در صورتی که براساس کشف جدید،‌ حیات ۴٫۱ میلیارد سال پیش وجود داشته،‌ دانشمندان بر این باورند در دوران بمباران سیارکی نابود شده‌ است و در این صورت حیات با سرعتی باور نکردنی توانسته خود را احیا کند، و نتیجه اینکه فراوانی حیات در جهان بسیار بیشتر از حد تصور انسان است.

hey04amnwnkrare33.jpg

 

ریزارگانیزم‌های مورد مطالعه درون کانی زیرکنی که درون ماگماهای غرب استرالیا شکل گرفته‌ بود محبوس شده بودند. زیرکن کانی سنگین و مقاومی است که می‌تواند خصیصه‌های محیط اطرافش را گرفته و در خود حفظ کند،‌ درست مانند یک کپسول زمان کوچک. محققان با بررسی بیش از ۱۰ هزار نمونه از این کانی ۴٫۱ میلیارد ساله متوجه لکه‌های تیره‌ای درون آنها شدند که با بررسی بیشتر دریافتند این لکه‌ها ساختار مولکولی و شیمیایی ریزارگانیزم‌های باستانی را دارند. کشف گرافیت یا کربن خالص در این کانی نیز نشانه‌ای دیگر از وجود حیات را در اختیار دانشمندان قرار داد.

 

محققان همچنین دریافتند گرافیت موجود در این کانی در ۴٫۱ میلیارد سال گذشته در معرض محیط اطراف قرار نگرفته و به صورت کامل درون کانی به دام افتاده‌است. از این رو محققان به این نتیجه رسیدند سن گرافیت از سن کانی بیشتر است با این همه هنوز موفق به تخمین سن کربن نشده‌اند. در صورتی که این کشف به تایید نهایی برسد نه تنها می‌تواند درک بشر از حیات روی زمین را متحول سازد، بلکه می‌تواند به ردیابی حیات‌های بیگانه در سیاره‌های فراخورشیدی نیز کمک کند. درصورتی که حیات توانسته باشد با چنین سرعتی روی زمین شکل بگیرد، پس احتمال وجود حیات روی سیاره‌های فراخورشیدی جوانتر بالاتر می‌رود و مناطق قابل جستجو برای یافتن حیات افزایش پیدا می‌کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

منبع: بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...