رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

من در مورد این مکانیزم به توضیحی در مورد نحوه عملکرد موتورهای چها زمانه و کورس طی شده در این موتورها برای تولید انرژی بسنده میکنم

 

موتور های چهار زمانه:

 

1-کورس مکش:

با حرکت پیستون از نقطه مرگ بالا به طرف پایین و به دلیل اب بندی بودن پیستون و سر سیلندر حجم بالای پیستون به صورت ناگهانی افزایش یافته که با باز شدن سوپاپ سوخت مخلوط سوخت وارد سیلندر شده و این فضای خالی رو پر میکنه.

2-کورس تراکم:

پس از کورس مکش کورس تراکم اغاز شده و پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند. که در این حالت مخلوط سوخت {که به صورت گاز هست} متراکم میشه. این مخلوط به گونه ای متراکم میشه که حجم اون به یک هشتم تا یک دوازدهم حجم اولیه میرسه. و فشار درون سیلندر در پایان زمان تراکم و هنگام زمان جرقه به 8 تا 16 اتمسفر میرسه. میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت رو نسبت تراکم میگویند.

3-کورس قدرت(انجام کار):

در این مرحله مخلوط سوخت مشتعل شده{ توسط شمع تعبیه شده در بالا سر سیلندر} باعث میشه که پیستون رو به پایین حرکت کنه و مرحله کار به وجود بیاد. که تو این مرحله هر دو سوپاپ{در ماشین های جدید و نیاز به قدرت زیاد عدد سوپاپ ها میتونه بیشتر باشه که هم به صورت زوج هست و هم به صورت فرد} بسته میباشند. اما قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین سوپاپ دود باز شده و با بالا اومدن مجدد پیستون گازهای حاصل از احتراق از محفظه سیلندر خارج میشن.

4-کورس تخلیه:

تو این مرحله با خارج شدن گاز های حاصل از احتراق یک دوره یا سیکل موتور به طور کامل انجام میشه. لازم به ذکر هست که سیکل معادل چرخش 720 درجه ای میل لنگ هست که شامل دو دور رفت و دو دور برگشت پیستون هم میشه.{در مجموع 4 دور}که تو هر دور میل لنگ 180 درجه میچرخه.

4_cycle_engine.JPG

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

در بین موتورهاى معمول استفاده شده در اتومبیل ها 3 نوع موتور وجود دارد: 1- خطی: سیلندرها در یك خط قرار مى گیرند و در یك سری

engine-inline-4.jpg

2 – وی شكل : سیلندرها به صورت دو سری با زاویه نسبت به هم قرار می گیرند

engine-v-6.jpg

3- مسطح: (اغلب با نام افقی یا باكسر معروف است) كه در این حالت سیلندرها به صورت دو سری در مقابل هم (180 درجه) قرار مى گیرند.

engine-flat-4.jpg

شما ممکن است موتورهای خطی 6 سیلندر, موتور مسطح 6 سیلندر و موتور وی شكل 6 سیلندر را دیده باشید.اگر شما بخواهید این 3 نوع موتور 6 سیلندر را با مشخصات مشابه هم بسازید (یعنی كورس برابر , سیستم ورود و خروج یكسان, و سوپاپ های یكسان .. ) آنها عملكردی مشابه هم دارند.

با وجود این , بین این موتورها در عمل اختلافاتی وجود دارد. در اینجا تعدادی از این اختلافات را بیان مى كنیم.

• موتورهای خطی بلند و باریك هستند . در خودروهای كوچك به ویژه, موتورهای بلند و باریك سوار شده بطور اریب اجازه داشتن یك كاپوت كوچك را مى دهد. در موتورهای خنك شونده با هوا , تركیب موتور خطی اغلب مواقع سخت تر خنك مى شود.

• موتورهای مسطح , عریض و مسطح هستند.این نوع موتور به داشتن مركز ثقل پایین خودرو كمك می كند.

• موتور وی شكل در حالت میان آن دو است و شكلش مكعب مانند است.

• شكل خطی فقط به نصف تعداد میل بادامك در مقایسه با موتور وی شكل نیاز دارد كه مى تواند كمى باعث كاهش وزن شود.

• ممكن است شاهد اختلافی بین مقدار فلز بكار رفته در بلوك موتور باشیم , یعنی نوعی از موتور ممكن است كه سبكتر از دیگری باشد.

• ممكن است اختلافی در قیمت تمام شده موتورها در طول تولید وجود داشته باشد.

طراحان خودرو برای انتخاب موتور مناسب برای یك خودرو پارامترها و متغیرهای زیادی را در نظر مى گیرند.

این متغیرها شامل قیمت , فضای موجود زیر كاپوت, امكانات موجود كارخانه , نسبت قدرت به وزن و سایر پارامترها می باشد.

منبع:http://www.parsikhodro.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...