رفتن به مطلب

مدل سازي اشباع ct به كمك emtp و جبران‌ سازي آن


ارسال های توصیه شده

عنوان مقاله:مدل سازي اشباع CT به كمك EMTP و جبران‌ سازي آن

نویسندگان: دکتر جواد فیض,مهندس علیرضا قهرمانی

چكيده

سيستم‌هاي حفاظتي از نقطه نظر افزايش قابليت اطمينان شبكه در شرايط اتصال كوتاه و نيز عملكرد به موقع و درست رله‌هاي حفاظتي نقش حياتي را دارند. غالباً CT در حالت گذرا و اشباع تحت اتصال كوتاه باعث عملكرد نامناسب و نابجاي رله‌هاي حفاظتي مي‌شود كه اثرات نامطلوبي را در شبكه به دنبال خواهد داشت.

در اين مقاله بر اساس مدلهاي حلقه هيسترزيس CT و مدل‌سازي شبكه بكمك نرم‌افزار EMTP الگوريتم مناسبي براي اصلاح عملكرد گذراي CT ارائه شده است كه در آن بدون توسل به محاسبات سخت و پر زحمت و تنها با استفاده از درون‌يابي منحني مغناطيسي تك مقداره جريان‌گذراي ثانويه بطور دقيق تخمين زده شده است. نتايج حاصل از مطالعات جبران سازي روي دو نمونه CT از شبكه آذربايجان صحت و دقت الگوريتم را در اصطلاح جريان ثانويه و متعاقباً افزايش پايداري و بهبود حساسيت رله‌ها تحت شرايط مختلف اتصالي در شبكه نشان مي‌دهد. بعلاوه اين جبران سازي ابعاد CT را بطور قابل توجهي كاهش مي‌دهد كه اين امر معيار مناسبي براي انتخاب CT محسوب مي‌شود.

 

1ـ مقدمه

عملكرد به موقع سيستم هاي حفاظتي در شرايط بروز اتصالي با نمونه برداري صحيح و با حداقل خطا از جريان شبكه فشارقوي ترانسفورماتورهاي جريان (CT) امكان‌پذير است. در شرايط اشباع CT، كارائي سيستم‌هاي حفاظتي شبكه كه عامل اصلي حفظ پايداري شبكه هستند، كاهش پيدا مي‌كند.

از دلايل اصلي اشباع CT حضور مولفه dc گذرا در لحظات اوليه بعد از وقوع اتصال كوتاه است. وجود مؤلفه dc گذراي نمائي در جريان اتصالي، سبب ايجاد شار گذراي محسوسي در هسته مي‌شود كه ممكن است در طول دو و يا سه نيم سيكل اول CT را اشباع كند. CT هاي معمولي مي‌توانند حداكثر مؤلفه متناوب جريان اتصالي را عبور داده و در ناحيه خطي مشخصه مغناطيسي عمل كنند [1].

تغييرات اساسي شار بوسيله مؤلفه نامتقارن جريان اتصالي كه در شكل (1) نشان داده شده است، تعيين مي شود [2]..........

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...