رفتن به مطلب

عایق کاری صوتی


ارسال های توصیه شده

از عایق پشم سنگ می توان برای عایقکاری صوتی در استودیوهای ضبط صدا استفاده کرد. عایق پشم سنگ در جذب صوت در فرکانس های پایین بهتر عمل می کنند ولی فرکانس های بلند به استودیو بر می گردند. بنابراین انتخاب پشم سنگ با چگالی kg/m3 100 بهترین انتخاب است و اگر از چند فوم برای سقف استودیو استفاده شود مسلما نتیجه بهتری در جذب صدا خواهد داشت.

 

معمولا از عایق پشم سنگ تخته ای برای عایق کاری دیوارها استفاده می شود.

در عایقکاری فراموش نشود که جاهای خالی و درزها با عایق صوتی پشم سنگ فله ای پوشانده شود. عایق پشم سنگ نه تنها به عنوان عایق صوتی عمل می کند بلکه ایستایی بالایی در برابر آتش دارد و از انتشار آتش به مکان های دیگر جلوگیری می کند و این برای سالن های تجاری بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

در این ویدئو روش عایق کاری صوتی ساختمان در حال تاسیس را با استفاده از پنل صوتی پشم سنگ آموزش داده شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پنل های دولایه پشم سنگ، به منظور اهداف آکوستیکی (عایق صوتی) استفاده می شوند. این پنل ها از دو صفحه نازک (فولادی یا آلومینیومی) تشکیل شده اند که در بین آن یک عایق ارتجاعی پشم سنگ قرار گرفته است. پنل دولایه از سیستم جرم-فنر-جرم تشکیل شده اند و عایق پشم سنگ که در بین دو صفحه نازک قرار گرفته است نقش فنر را ایفا می کند و به عنوان کاهنده انرژی صوت عمل می کند.

باید دقت شود که از اتصال و تماس صفحات فلزی با پشم سنگ که باعث ایجاد پل صوتی می شود و از عملکرد آکوستیکی پنل دولایه می کاهد، جلوگیری شود.

چهار عامل در عملکرد آکوستیکی پنل دولایه پشم سنگ نقش اساسی دارند:

- مقاومت در برابر جریان هوا

در مواد متخلخل مقاومت در برابر جریان هوا از نظر آکوستیکی بسیار حائز اهمیت است. در پنلی به ضخامت t که در برابر جریانی با سرعت V قرار گرفته است و نرخ افت فشار هوا (افت فشار در واحد زمان) δP است، مقاومت در برابر جریان هوا ® از رابطه زیر قابل محاسبه می باشد:

R=δP/V

از تقسیم مقاومت جریان هوا بر ضخامت (t)، مقاومت ویژه در برابر جریان هوا بدست می آید که مستقل از ضخامت پنل می باشد:

R=δP/V.t

همانطور که از رابطه بالا مشخص است با کاهش ضخامت عایق پشم سنگ مقاومت ویژه در برابر جریان هوا افزایش می یابد. راندمان آکوستیکی پشم سنگ بستگی زیادی به مقاومت آن در برابر جریان هوا دارد. اگر مقاومت پشم سنگ در برابر جریان هوا بسیار زیاد باشد باعث می شود که صدا منعکس شود و در غیر این صورت صدا به راحتی از پشم سنگ و به تبع آن از پنل دولایه عبور می کند.

 

 

دانسیته عایق پشم سنگ

 

افزایش دانسیته پشم سنگ باعث افزایش افت فشار در پنل دولایه می شود و افزایش مقاومت آن در برابر جریان هوا می شود. عایق های پشم سنگ که تخلخل کمتری دارند و چگالی آن ها بیشتر است مقاومت بیشتری در برابر جریان هوا دارند و راندمان آن ها در عایق کاری صوتی بیشتر می باشد.

بنابراین بهترین عایق پشم سنگ برای پنل دولایه، پشم سنگی است که ضخامت کمتر و چگالی بیشتری داشته باشد.

 

- فرکانس رزونانس

هر چقدر که فرکانس صدا بالاتر از فرکانس رزونانس پنل دولایه باشد، ضریب کاهش صدا بیشتر می شود و عملکرد آکوستیکی پنل دولایه پشم سنگ بهتر می شود. هر چه فرکانس رزونانسی پنل دولایه پایین تر باشد، در دامنه فرکانسی وسیع تری می تواند صدا را کاهش دهد.

استفاده از عایق پشم سنگی که چگالی سطحی بیشتر داشته باشد باعث کاهش فرکانس رزونانس پنل دولایه می شود.

 

 

- جهت الیاف پشم سنگ

در عایق کاری صوتی بهتر است از عایق پشم سنگی استفاده شود که الیاف آن هم راستا باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

امروزه برای بزرگتر نشان دادن فضای داخلی ساختمان دیوارهای داخلی را حذف می کنند در حالی که در آشپزخانه از وسایل پر سروصدا استفاده می شود و در اتاق نشیمن یک سینمای خانگی گذاشته می شود.

سرو صدا یکی از مشکلات زندگی امروزه شده است و جای تعجبی ندارد اگر به دنبال محیطی آرام در خانه باشید. آلودگی صوتی خواب را بر هم می زند، آسایش را از شما می گیرد، باعث استرس می شود و کیفیت زندگی را پایین می آورد.

 

امروزه روش های گوناگونی برای عایق کاری ساختمان ها و کاهش انتقال و یا انعکاس صدا به وجود آمده است. البته روش هایی موثرتر هستند که عایق کاری در زمان ساخت بنا و ساختمان انجام شود و عایق صوتی در بین مصالح ساختمان بکار رود. عایق کاری صوتی پس از ساخت بنا نیز انجام می شود و اجرای آن آسان تر می باشد، اما میزان اثر بخشی آن کمتر است.

 

 

روش های مختلف عایق کاری صوتی

 

- بستن منافذ ورود و یا خروج صدا. اگر در ساختمان منافذی وجود داشته باشد که هوا بتواند از آن عبور کند پس صدا نیز می تواند از این منافذ خارج و یا وارد شود. تمام منافذ موجود در دیوارها و سقف ها باید مصدود شود. مانند اطراف جعبه های تقسیم برق، سیم ها، کانال ها، داکت ها و هر جایی که شی از داخل و یا خارج دیوار و سقف عبور کرده است.

 

- جلوگیری از ایجاد کانال های عبور صدا در دیوارها. از قرار دادن کلیدهای برق و دریچه های هوا در داخل دیوار پشت به پشت هم اجتناب کنید.

 

- مصالح سخت به آسانی صدا را از یک مکان به مکان دیگر انتقال می دهند، بنابراین تا حد امکان از مصالح سخت در ساختمان استفاده نکنید.

 

- برای جلوگیری از انتقال صدا بین اتاق های مجاور در یک ساختمان از عایق صوتی مانند عایق صوتی پشم سنگ استفاده کنید.

 

- صدای تخلیه آب فاضلاب طبقات بالایی برای ساکنان طبقات پایینی آزار دهنده است. این لوله ها را می توان با استفاده از پشم سنگ لوله ای، عایق کاری صوتی کرد.

 

- استفاده از پنجره های دو جدار و درب های عایق صدا.

 

 

مواد جاذب صدا

 

سطوح سخت باعث می شود که امواج صدا منعکس شوند در حالی که سطوح نرم جذب کننده ی صدا هستند. اگر بخواهیم انعکاس صدا را به حداقل برسانیم نباید از مواد سخت مانند چوب، کاشی، سرامیک و لمینیت استفاده کنیم.

عایق صوتی پشم سنگ به دلیل ساختار فیبری که دارد باعث کاهش انتقال صدا می شود و صدا را به خوبی جذب می کند. به همین دلیل از آن به منظور آکوستیک کردن محیط استفاده می شود و در عایق کاری اتاق های موسیقی نیز بکار می رود.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ساختمان 8House به عنوان بزرگترین ساختمان مسکونی دانمارک، یکی از مهم ترین ساختمان ها در منطقه جدید کپنهاگ می باشد. این ساختمان توسط شرکت معماری معروف BIG-Bjarke Ingels طراحی شده است، که شامل 476 آپارتمان، یک کافه و قسمتهای تجاری می باشد.

 

زمانی که پروژه 8house کامل شد، مشخص شد که وضعیت آکوستیک در بخش تجاری این ساختمان به حد کافی خوب نمی باشد که این مشکل با استفاده از عایق صوتی پشم سنگ حل شد و در ساختمان از نظر آکوستیکی شرایط خوبی ایجاد شد.

 

 

عایق کاری صوتی با استفاده از عایق صوتی پشم سنگ تخته ای

 

در قسمت مسکونی ساختمان 8House، عایق کاری صوتی که باعث ایجاد آسایش صوتی خوب شود مورد نیاز بوده است، بنابراین عایق های صوتی پشم سنگ تخته ای به عنوان راه حلی در این زمینه مطرح شد.

ساختمان 8House بصورت یک ساختمان طولانی و به هم چسبیده طراحی شده با ارتفاعات بسیار متفاوت در قسمت های مختلف. سبک طراحی این ساختمان باعث شده که نور به خوبی به قسمت های مختلف برسد و امکان ایجاد باغچه های کوچک در قسمت های مختلف فراهم شده است.

500 متر مربع فضای مشترک و یک کیلومتر مسیر رفت و آمد عمومی که در سرتاسر ساختمان وجود دارد، همزیستی نزدیک افراد در این ساختمان از جمله شرایط آن می باشد.

معمار گروه BIG-Bjarke Ingels، Ole Elkjar-Larsen می گوید:" 8House مکانی است که در آن خانه های مسکونی با محل کسب و کار با هم در یک ساختمان ادغام شده اند. نزدیکی و در کنار هم قرار گرفتن چنین مکان های در یک ساختمان به یک عایق کاری صوتی هوشمند نیاز دارد که این با استفاده از عایق پشم سنگ تخته ای امکان پذیر شده است."

در کل از 28,855 متر مربع عایق تخته ای پشم سنگ به ضخامت 45 میلیمتر و 5,250 متر مربع از عایق تخته ای با ضخامت 95 میلیمتر برای عایق کاری این ساختمان، استفاده شده است.

 

رفع مشکل آکوستیک در قسمت تجاری

 

در قسمت تجاری ابتدا یک سطح بتنی سخت بر روی سقف ایجاد شد، اما زمانی که از ساختمان استفاده شده، با پر شدن اتاق ها از افرادی که در حال صحبت کردن بودند، مشخص شد که آکوستیک این ساختمان دارای مشکل می باشد. این مشکل با قرار دادن مستقیم عایق صوتی پشم سنگ بر روی سقف بتنی حل شد. پشم سنگ باعث شد که بتوان ظاهر ساختمان را همزمان با بهبود ویژگی های آکوستیک آن حفظ کرد، بنابراین حتی با وجود افراد زیاد، آکوستیک با کیفیت بالا نیز امکان پذیر شد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

عایق صوتی پشم سنگ به دو روش باعث کاهش انتقال صدا می شود:

- کاهش انرژی صدا هنگام عبور از الیاف سازنده پشم سنگ

- جذب صوت در سطح

 

کاهش انرژی صدا هنگام عبور از محیط های مادی مانند دیوارها، کف و سقف موجب افت صدا می گردد که این از ویژگی های محیط مادی می باشد، این میزان افت صدا در تمام اجسام یکسان نمی باشد و با هر محیط مادی با توجه به ویژگی های ساختاری آن متفاوت می باشد.

ضرب جذب صدا، خاصیتی از ماده است که نشان می دهد این ماده چقدر می تواند موج صدای منتشر شده را جذب کند. ضریب جذب صوت عددی بین صفر تا یک است، اگر سطحی صدایی را جذب نکند ضریب جذب آن برابر با صفر است و اگر تمام صدا را جذب کند ضریب جذب آن برابر با یک می باشد.

 

همیشه بزرگتر بودن ضریب جذب صدا بیان کننده مناسب بودن عایق صوتی برای عایق کاری آکوستیک نمی باشد. ماده ای برای عایق کاری مناسب است که ضریب جذب آن متناسب با کاربرد سازه و اتاق مورد نظر باشد. ضریب جذب بر زمان طنین اثر می گذارد.

 

عایق صوتی پشم سنگ ضریب جذب و کاهش صدای بسیار خوبی دارد به همین دلیل از آن در عایق کاری صوتی فرودگاه ها، سالن های صدا برداری، اتاق های کنفرانس، استودیوها، زیر ریل های قطار و متروهای درون شهری و ... استفاده می شود.

میزان کاهش انرژی صدا در هنگام عبور از اجسام به ضاخمت آن ها وابسته است و هر چقدر ضخامت جسم بیشتر باشد این مقدار افزایش می یابد. با طراحی صحیح و نصب عایق صوتی با ضخامت مناسب می توان به کاهش صدا تا سطح مورد نظر رسید. این مطلب بخصوص در مورد عایق صوتی پشم سنگ، در فرکانس های کم، صحیح می باشد.

گذاشتن فاصله هوایی مناسب پشت عایق صوتی پشم سنگ باعث می شود که ضریب جذب صوت آن بطور قابل توجهی افزایش یابد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

عایق کاری صوتی داکت ها - عایق کاری کانال

 

رعایت نکات زیر می تواند در عایق کاری صوتی کانال ها موثر باشد:

- تا حد امکان دریجه های ورود و خروج هوا را در مکان های تولید صدا قرار ندهید. باعث انتقال صدا از مکانی به مکان دیگر می شود.

- در کانال های مستطیلی، حداقل فاصله لازم خروجی هوا از زانویی ها و مکان های شکست کانال 1.5 برابر بزرگترین وجه کانال باشد. در کانال های دایره ای شکل، این فاصله باید حداقل 1.5 برابر قطر کانال باشد.

- در ساخت کانال ها از مصالح و تجهیزاتی استفاده کنید که حداقل سطح شدت صوت را داشته باشد.

- در ساخت کانال ها از زانویی های منحنی شکل استفاده شود و تا حد امکان از استفاده از زانویی با گوشه های تیز اجتناب کنید، باعث کاهش سرعت هوای خروجی از کانال می شود. اگر فضای لازم برای قرار دادن زانویی منحنی شکل وجود نداشت از زانویی پخ دار استفاده کنید. برای جلوگیری از کاهش دبی جریان با افت سرعت، می توان اندازه خروجی کانال را افزایش داد.

- در صورت نیاز به تغییر جهت در کانال ها، از تغییر درجه بیشتر از 15 درجه جلوگیری شود.

- کاهنده های کانال ها (کاهش قطر کانال) نباید زاویه ای بیش از 45 درجه و افزاینده ها نباید زاویه ای بیش از 60 درجه داشته باشند. تعریف کاهنده و یا افزاینده بودن بستگی به جهت جریان دارد.

 

 

نویز فرار

 

نویز فرار به نویزی گفته می شود که از درون کانال ها بیرون می رود. در کانال های مستطیلی نویز بیشتری به بیرون ساطع می شود، نسبت به کانال های دایره ای شکل، مخصوصا در فرکانس های پایین که فرار بودن نویز بیشتر است. کانال های مستطیلی بیشتر از کانال های دایره ای شکل اجازه ورود نویز به داخل شان را میدهند.

اگر کانال های در اطراف دستگاه ها و تجهیزات پر سرو صدا نصب شده باشند بهتر است با عایق صوتی، عایق کاری شوند تا نویز به داخل کانال وارد نشود و یا میزان ورود آن به حداقل مقدار خود برسد.

 

معمولا صداهای با فرکانس پایین سخت تر توسط عایق صوتی جذب می شوند نسبت به نویزهای با فرکانس متوسط و بلند. هر چقدر ضخامت عایق صوتی بکار رفته بیشتر باشد، میزان جذب صوت با فرکانس پایین، بیشتر می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

فاکتورهای مختلفی بر ضریب جذب صدا توسط عایق های صوتی تاثیر دارند. از جمله این فاکتورها می توان موارد زیر را نام برد:

 

- فرکانس صدا: عایق های صوتی گوناگون توانایی های مختلفی برای جذب در فرکانس های مختلف دارند. برای مثال عایق های صوتی متخلخل توانایی بالایی در جذب صدا ها در فرکانس بالا دارند در حالی که عایق های رزونانسی در فرکانس های پایین عملکرد بهتری دارند.

 

 

- ضخامت عایق صوتی: در فرکانس های پایین تر از 500Hz، عایق های با ضخامت بیشتر جذب بهتری نسبت به عایق های صوتی با ضخامت کم دارد.

 

 

 

- فاصله هوایی در پشت عایق صوتی: قرار دادن فاصله هوایی در پشت عایق های متخلخل باعث می شود افزایش عملکرد عایق در فرکانس های پایین می شود.

 

 

 

- چگالی عایق صوتی: صدا قادر است در خلل و فرج مواد نفوذ کنند. همانطور که شکل زیر نشان می دهد، صدا در مواد با چگالی کمتر نفوذ بیشتری دارد در صورتی که در هنگام برخورد با سطوح با چگالی بالاتر، بیشتر منعکس می شود تا جذب شوند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بطور کلی عایق های صوتی به سه دسته تقسیم می شوند:

1- عایق های متخلخل

2- عایق های صوتی پنلی

3- عایق های رزونانسی

 

عایق های صوتی مختلخل در فرکانس های بالا راندمان خوبی دارند و عایق های صوتی پنلی و رزونانسی در فرکانس های پایین تاثیر بهتری دارند.

ارتعاش ذرات هوا باعث انتقال صدا می شود، در هنگام عبور صدا از عایق های صوتی مقداری از انرژی ارتعاشی (بسته به راندمان عملکردی عایق) جذب می گردد که این باعث کاهش شدت صدا می شود.

انرژی جذب شده توسط عایق صوتی به گرما تبدیل می شود که مقدار گرمای تولید شده بسیار کم می باشد.

 

برای بررسی عملکرد عایق های صوتی از پارامتر ضریب جذب استفاده می کنند که عددی بین صفر و یک می باشد. اگر ماده تمام صدا را جذب کند این ضریب برابر با 1 است و در صورت بازتاب تمام صدا ضریب جذب برابر با صفر می شود.

شناسایی انواع عایق های صوتی به طراحی سیستم صحیح عایق کاری و رفع اشکالات آکوستیکی کمک می کند.

مکانیسم جذب در عایق های صوتی متخلخل

 

در هنگام برخورد امواج صدا به سطح مواد متخلخل ذرات هوایی که درون عایق های متخلخل وجود دارند به ارتعاش در می آیند و مسیر حرکت موج به دلیل استحکاک سایشی که با ذرات ماده دارد تغییر می کند و از اندازه حرکت آن کاسته می شود. این پدید باعث می شود که از انرژی صوت و شدت آن کاسته شود.

 

 

مکانیسم جذب در عایق های رزونانسی

 

جاذب های رزونانسی مانند یک سیستم جرم فنر عمل می کنند و به دو نوع تقسیم بندی می شوند. در عایق های جاذب صوت هلمهولتز هوا که از طریق سوراخ های صفحات به عایق صوتی برخورد می کند مانند جرم در سیستم جرم فنر عمل می کند. عایق های صوتی پشم های معدنی (پشم سنگ و سرباره) جزء این گروه از جاذب های صدا می باشند. در جاذب های صوتی پوسته ای (مانند لاستیک، وینیل یا تخته ی چند لایه) یک صفحه از ماده نقش جرم را بازی می کند.

در این دو نوع عایق صوتی، هوای محصور شده نقش فنر را بازی می کند و با تغییر جرم و یا سختی فنر می توان فرکانس رزوناس را تغییر داد، در فرکانسی که جذب حداکثر باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

در زندگی پر سروصدا امروزی، منازل مکانی برای استراحت و رفع خستگی حاصل از کار و تلاش روزانه به حساب می آید. به همین منظور فراهم شدن محیطی آرام یکی از موارد اساسی و مهم در ساختمان می باشد. برای کاهش و کنترل آلودگی های صوتی می توان به موارد زیر اشاره کرد، برخی از این روش ها از الزامات کاهش آلودگی صوتی می باشند و بعضی دیگر توصیه می شوند:

 

 

1- طراحی مناسب سایت پلان: به منظور کاهش آلودگی صوتی، طراحی ساختمان تا جایی که امکان دارد با استفاده از توپوگرافی ساختمان صورت گیرد، ساختمان ها از حداکثر سایه صوتی برخوردار باشند.

شکل بلوک های ساختمانی به گونه ای نباشد که موجب تشدید و یا انعکاس و تفریق نا مناسب صوت شود و بلوک های ساختمانی به نحوی قرار داده شوند که بیشترین فاصله ممکن را با منابع آلودگی صوتی داشته باشند.

 

2- قرار دادن قسمت های از ساختمان که آسیب پذیری کمتری دارند در برابر منابع سروصدا، به عنوان حایل صوتی. برای مثال قسمت های تجاری ساختمان که آسیب پذیری کمتری دارند در نزدیکی منابع صدا قرار گیرند و قسمت های مسکونی در مناطقی قرار گیرد که کمتر در معرض منابع آلودگی صوتی باشند.

 

3- طراحی ساختمان با ارتفاع مناسب: طراحی ساختمان به گونه ای صورت گیرد که ردیف اول ساختمان به عنوان حایل صوت قرار داده شود و اقدامات مناسب تنها برای این ردیف در نظر گرفته شود.

 

4- محوطه سازی مناسب: یکی از پارامترهای دیگر در طراحی ساختمان که می تواند به کاهش آلودگی صوتی کمک کند، طراحی مناسب فضای سبز است. طراحی فضای سبز ساختمان باید به نحوی صورت گیرد که تا جای ممکن از فضای سبز به عنوان حایل صوتی استفاده شود.

فضای سبز باید به اندازه کافی مرتفع و متراکم باشد، به گونه ای که جلوی دید را تا حد ممکن بگیرد، تا قابلیت کاهش صدا ناشی از ترافیک را داشته باشد.

نقش فضای سبز و گیاهان انتخاب شده را هم از نظر گونه های مناسب و هم از نظر شکل آن ها و عملکرد مجموعه گیاهان در کنار هم باید بررسی کرد. محوطه سازی باید به گونه ای انجام شود که حداکثر کاهش صدا را داشته باشد و از گونه های مختلف گیاهی استفاده شود که بیشترین جذب صدا را داشته باشند و فقط از چمن و یا گیاهان کوتاه قد استفاده نشود. اثر روانی و آرامش روحی ناشی از این گیاهان را نیز نباید نادیده گرفت.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

در هنگام طراحی آکوستیک سیستم های تهویه باید در نظر داشت که میزان حساسیت شنوایی انسان ها متفاوت است؛ مقدار بلندی صدا را به تنهایی و بر اساس اعدادی مطلق نمی توان بیان کرد. گوش انسان درک متفاوتی نسبت به صداها در فرکانس های مختلف و شدت های مختلف دارد. مثلا در یک شدت صوتی مشخص ممکن است صدا در فرکانسی بلند و آزار دهنده برسد اما با همین شدت صوت در فرکانس دیگر ممکن است باعث آلودگی صوتی نشود.

در طراحی آکوستیک سیستم ها پارامتری تعریف می شود به عنوان معیار نویز NC (Noise Criteria) که با استفاده از آن می توان مقدار حداکثر شدت صوت را در فرکانس های مختلف تعیین کرد. معمولا معیارهای مختلف نویز در نمودارهایی بر حسب شدت صوت (dB) و فرکانس (فرکانس های میانی باند اکتا) رسم می شوند. با استفاده از این نمودارها می توان مقدار حداکثر شدت صوت را در فرکانس های مختلف بیان کرد. مثلا برای داشتن معیار نویز 40، شدت صوت در دامنه فرکانسی باید زیر نمودار مربوط به معیار نویز 40 باشد.

 

duct sound insulation with rockwool 729

 

 

مقدار مناسب معیار نویز به سیستم طراحی شده و نیازهای آکوستیک بستگی دارد، معمولا در عایق کاری صوتی سیستم های تهویه هوا معیار نویز 45 جوابگوی نیازهای صوتی می باشد.

معیار نویز یک پارامتر مهم و کارآمد در طراحی سیستم های عایق کاری صوتی می باشد، اما ممکن است این معیار باعث ایجاد خطا در عایق کاری صوتی شود، زیرا نمودارهای این معیار با اختلاف 5 واحد نسبت به هم رسم می شوند و ممکن است دو طیف صوتی با آلودگی های متفاوت به یک معیار نویز ارجاع داده شوند.

فرکانس های پایین معمولا سخت تر از فرکانس های بلند توسط عایق صوتی جذب می شوند (این یک اصل عمومی در میرایی صدا می باشد). به همین دلیل در طراحی صوتی سیستم های تهویه، فرکانس های63Hz و 125Hz باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. وجود نویز در این فرکانس ها می تواند باعث لرزش سیستم تهویه شود.

 

 

نکاتی در مورد عایق کاری صوتی داکت ها

 

رعایت نکات زیر در بهبود کارایی عایق کاری صوتی داکت ها موثر است:

- در صورت امکان دریچه خروجی هوا دور از محل های حساس به صدا باشد.

- در داکت های مستطیلی شکل، محل قرار گیری دریچه خروجی هوا حداقل 1/5 برابربیشتر از بزرگترین وجه داکت، از زانویی ها و محل های شکست داکت فاصله داشته باشد، در داکت های دایره ای شکل این فاصله باید حداقل 1/5 برابر قطر سطح مقطع دایره ای شکل داکت باشد.

- از وسایل استفاده شود که حداقل سطح شدت صوت را داشته باشد.

- تا حد امکان از زانویی های تیز و گوشه دار استفاده نشود و در عوض از زانویی های منحنی دار استفاده شود.

- کاهش سرعت هوای خروجی به عایق کاری صوتی آن کمک می کند. می توان اندازه سطح مقطع داکت ها را در خروجی افزایش داد تا دبی جریان با افت سرعت، کاهش پیدا نکند.

- از تغییر زاویه داکت ها بیشتر از 15 درجه جلوگیری کنید.

- کاهش دهنده های اندازه داکت نباید زاویه ای بیش از 45 درجه داشته باشند و افزایش دهنده ها نیز نباید زاویه ای بیش از 60 درجه داشته باشند.

- در صورت عبور سیم ها و اتصالات الکتریکی از درون داکت ها، باید اتصالات کمی شل باشند.

 

 

نویز فرار

 

نویز فرار (Break-out noise) نویزی است که از درون داکت ها بیرون می رود. در فرکانس های پایین فراریت نویز بیشتر است و همچنین در داکت های مستطیلی شکل بیش از داکت ها دایره ای نویز ها به بیرون فرار می کنند.

علاوه بر نویزهای فرار نویزهای داخل شونده (Break-in noise) نیز وجود دارند. بازهم در داکت های مستطیلی نویزها بیشتر به درون داکت منتقل می شوند. اگر داکت ها در محیط پر سروصدایی نصب شده باشند بهتر است در سطح خارجی آن عایق صوتی نصب شود تا مقدار ورود نویز به درون داکت به حداقل برسد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اتلاف حرارت ناشی از اتصالات عایق کاری نشده مانند ولوها و فلنج ها حائزه اهمیت می باشد، حتی در دماهای پایین.

یک ولو عایق کاری نشده که در محیط بیرون قرار داشته باشد تقریبا به اندازه 36 متر از یک لوله عایق کاری نشده در دمای 100 درجه سانتیگراد، اتلاف حرارت دارد. وجود ولو و فلنج عایق کاری نشده می تواند باعث کاهش دمای سیالات و مواد شیمیایی شود و اگر دمای فرایند به دمای بحرانی برسد، می تواند باعث شروع کریستاله شده مواد شود. بنابراین ولوها و فلنج ها باید تا حد ممکن عایق کاری شوند.

برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم عایق کاری در بازرسی های و تعمیرات، طراحی ولوها و فلنج ها بصورتی انجام می شود که جدا کردن روکش عایق امکان پذیر باشد و جدا کردن به سرعت و آسانی صورت گیرد. معمولا از عایق پتویی دوخته شده برای عایق کاری ولوها و فلنج های دارای روکش جداشدنی استفاده می شود.

 

هنگام طراحی سیستم عایق کاری ولوها و فلنج ها، شرایط زیر را در نظر بگیرید:

- همپوشانی روکش عایق حرارتی ولو و یا فلنج بر روی روکش لوله باید حداقل به میزان 50 میلیمتر باشد.

- عایق کاری لوله باید تا محل رسیدن به فلنج انجام شود، یک فاصله باید به اندازه طول پیج + 30 میلیمتر در نظر گرفته شود که با استفاده از واشر بسته شود بنابراین میتوان فلنج را بدون آسیب رساندن به عایق شل کرد.

- در ولوها، یک اسپیندل طولانی باید به درستی و ترجیحا به صورت افقی و یا در زیر لوله نصب شود تا از نشت در طول شفت اسپیندل جلوگیری کند.

- برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون عایق باید روکش بر روی سیستم عایق کاری نصب شود. در لوله های مایل و یا عمودی، برای مثال، باید یک تیغه منحرف کننده ی باران بر روی سیستم عایق کاری نصب شود. اگر نفوذ رطوبت به درون عایق اجتناب ناپذیر باشد باید یک حفره تخلیه به قطر 10 میلیمتر درون روکش جداشدنی عایق قرار داده شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

از مشکلاتی که در جوامع امروزی وجود دارد آلودگی صوتی در شهرها و صنعت می باشد. سروصدای وسایل نقلیه و دستگاه ها آرامش محیط خانه و کار را از بین می برد به همین دلیل از عایق های صوتی مانند عایق صوتی پشم سنگ برای عایق کاری ساختمان ها و دستگاه ها استفاده می شود.

یکی از معیارهای ارزش گذاری بر یک ساختمان در کشورهای پیشرفته عایق کاری آن ها است، هر چند که در ایران به عایق کاری ساختمان اهمیت زیادی داده نمی شود. امید است که فرهنگ عایق کاری صوتی ساختمان در کشور ما نیز به وجود بیاید.

این نکته باید ذکر شود که در صورت استفاده از پشم سنگ برای عایق کاری صوتی ساختمان، ساختمان همزمان عایق کاری حرارتی و ضد حریق نیز می شود.

برای آشنایی بیشتر با عایق صوتی دانستن مفاهیمی مانند صدا، انتشار، فرکانس، طول موج صوت، توان صوت، شدت صوت و ... نیز مهم است. بنابراین تلاش شده است تا در ادامه شما بیشتر با این مفاهیم آشنا شوید:

صدا چیست

 

در فیزیک صدا به ارتعاش مکانیکی یک فضای مادی (گاز، مایع و یا جامد) تعریف می شود. صدا هنگامی به وجود می آید که ذرات فضای مادی حول مرکز تعادل خود نوسان کنند. صدا یک موج می باشد، مانند تمام امواج با پارامترهایی مانند: طول موج (λ)، فرکانس (f)، دامنه نوسان (d) و سرعت موج © بیان می شود.

طول موج (λ): طول موج صدا فاصله ذرات هم فاز است، مثلا فاصله ذراتی که همه در حداکثر دامنه نوسان قرار دارند. طول موج بر حسب متر است.

فرکانس (f): فرکانس صدا تعداد نوسانات ذرات در هر ثانیه است و واحد آن هرتز (Hz) می باشد.

دامنه نوسان (d): حداکثر فاصله جابجایی ذره از مرکز نوسان است و واحد آن متر (m) است.

سرعت موج ©: سرعت انتشار موج در فضا است و واحد آن متر بر ثانیه (m/s) می باشد.

 

 

محدوده شنوایی انسان

 

انسان توانایی شنیدن صداهایی را دارد که فرکانس آن ها بین Hz20 تا Hz20000 است، و گوش انسان توانایی تشخیص صداهایی که فرکانس آن ها بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد را ندارد.

معمولا صدا از چند فرکانس مختلف تشکیل شده است.

 

دسیبل (db): دسیبل واحد لگاریتمی با پایه 10 است که برای نشان داده نسبت و مقدار استفاده می شود. نسبت می تواند نسبت دو فشار، دو توان، دو شدت صوت، دو ولتاژ و یا هر پارامتر دیگری باشد. چون دسیبل نسبت دو کمیت با واحد یکسان است، بی بعد می باشد.

دسیبل معمولا به عنوان یکای تراز فشار صدا شناخته می شود اما در بسیاری از طراحی ها و اندازه گیری های مهندسی وعلمی به عنوان تراز صدا نیز استفاده می شود.

 

توان صوت: صوت یک موج مکانیکی است و از انجایی که هر موجی دارای انرژی است، صوت نیز انرژی مکانیکی دارد که به آن انرژی آکوستیک می گویند. مقدار انرژی صوتی که از منبع تولید صوت در واحد زمان خارج می شود را توان صوت می گویند و واحد آن وات (W) است.

 

فشار صوت: فشار صوت یا فشار آکوستیک، فشار صوت مجذور میانگین مربعات اختلافات فشار با فشار اتمسفر است که در اثر عبور صوت از یک فضا به وجود می آید. واحد فشار صوت پاسکال می باشد.

 

شدت صوت (Sound Intensity): شدت صوت مقدار متوسط انرژی است که صوت در واحد سطح در یک راستای مشخص منتشر می کند. واحد شدت صوت وات بر متر مربع (W/m2) است.

تراز شدت صوت یک سطح نسبت به سطح مرجع اندازه گیری می شود و واحد آن دسیبل (dB) است. شدت صوت سطح مرجع به گونه ای تعیین می شود که فشار صوت و شدت صوت در راستای انتشار در یک میدان صوتی، هر دو یک مقدار باشد. به همین دلیل بیشتر مواقع به جای فشار صوت از شدت صوت استفاده می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...