رفتن به مطلب

چرا ۳x۵ با ۵x۳ برابر نیست، یا شاید هست؟


ارسال های توصیه شده

jx3ln62spar5mglq8zq2.jpg

 

جدول ضرب، یکی از قسمت هایی آموزش ریاضی است که ممکن است برای خیلی ها مشکل آفرین باشد. اما ضرب پنج در سه حتی برای آن گروه از افرادی که با جدول ضرب مشکل دارند، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست.

حالا چرا موضوع به این سادگی در هفته های اخیر در فضای مجازی آنقدر مهم شده و فضای مجازی را فرا می گیرد؟

داستان از آنجا شروع شد که تصویر برگه امتحانی دانش آموز آمریکایی در فضای اجتماعی ردیت منتشر و همرسانی شد.

این دانش آموز در امتحان ریاضی‌اش در توضیح پاسخ پنج ضرب در سه نوشت که پاسخ عدد ۱۵ است که حاصل جمع ۵+۵+۵ است. اما معلم این دانش آموز در تصحیح برگه امتحانی او نوشت: این عدد حاصل جمع ۳+۳+۳+۳+۳ است و به این ترتیب پاسخ داده شده غلط است.

انتشار تصویر این برگه امتحانی در فضای مجازی موافقان و مخالفان را به چالش کشید. دو گروه بارها این تصویر را همرسان کردند و نسبت به نحوه برخورد معلم با دانش آموز موضع گرفتند.

 

s8mxcipz4l670hkdvfzd.jpg

 

موضوع به حدی جدی شد که انجمن معلمان ریاضی آمریکا تصمیم گرفت به این موضوع واکنش نشان دهد.

دایانا برارز ،مدیر این مرکز در مورد این ورقه امتحانی نوشت: بخشی از کار ما این است که به کودکان آموزش دهیم تا آنها فکر کنند و بتوانند مشکلات را حل کنند. ما می خواهیم دانش آموزان بدانند که چه راهی را برای رسیدن به نتیجه باید انجام دهند و تنها پاسخ صحیح ملاک نیست.

گروهی بر این باورند که این نحوه برخورد می تواند به دانش آموزان برای مقابله با مشکلات سخت تر کمک کند. اما مخالفان این روش می گویند که این راه برای کودکان بسیار گیج کننده است. در عین حال این گروه معتقدند که این روش بسیار سخت گیرانه است. دانش آموز ممکن است از راه غیر معمول به پاسخ صحیح برسد و این پاسخ صحیح را نباید نادیده گرفت.

لینک به دیدگاه

به تظرم جواب هردو درست است . اماچیزی که مهم است راه رسیدن به جواب

3x5 یعنی 3 بسته 5 تایی و

5x3 یعنی 5 بسته 3 تایی

جواب هردو 15 هست ولی تنها تفاوتش می تواند درنحوه نگارش صورت مسله (سوال ) باشد.

لینک به دیدگاه

:ws3:عاشق ریاضی م

هیچی نیست با ریاضیات برابری کنه.

اما بریم سر این موضوع:|

همیشه در فرهنگ عامه ریاضی اینطور جا افتاده که مثلا وقتی میگن 3*5 یعنی پنج بار سه رو با هم جمع کن. به نظرم این خانوم اشتباه نکردن بلکه غلط گرفتنش کار جالبی هم بوده و نشون داده که این دانش آموز به مفاهیم ریاضی پی نبرده.بیشتر ریاضیات در فهم مسئله هستش وقتی طرف تفاوت بین 5*3 و 3*5 رو نمیدونه این باید متوجه اشتباهش بشه و براش توضیح داده بشه.

من یه مثال در دنیای واقعی میزنم :

فکر کنید ما 5 نقر عهستیم و دور هم نشستیم و من به یکی از بچه ها میگم 5 تا آب میوه 200 گرمی بیار. ایشون وقتی برای خرید آب میوه میرن میگن خوب این که یک کیلو میشه پس من یه دونه آب میوه ی یک کیلویی میارم و بر میگردن. عملا به لحاظ وزنی هردو یک کیلو هستن اما این کجا و اون کجا. که تقسیم کردنش بین 5 نفر و نوشیدنش مشکل ساز هستش و باید چندتا لیوان هم بگیریم .

لینک به دیدگاه
:ws3:عاشق ریاضی م

هیچی نیست با ریاضیات برابری کنه.

اما بریم سر این موضوع:|

همیشه در فرهنگ عامه ریاضی اینطور جا افتاده که مثلا وقتی میگن 3*5 یعنی پنج بار سه رو با هم جمع کن. به نظرم این خانوم اشتباه نکردن بلکه غلط گرفتنش کار جالبی هم بوده و نشون داده که این دانش آموز به مفاهیم ریاضی پی نبرده.بیشتر ریاضیات در فهم مسئله هستش وقتی طرف تفاوت بین 5*3 و 3*5 رو نمیدونه این باید متوجه اشتباهش بشه و براش توضیح داده بشه.

من یه مثال در دنیای واقعی میزنم :

فکر کنید ما 5 نقر عهستیم و دور هم نشستیم و من به یکی از بچه ها میگم 5 تا آب میوه 200 گرمی بیار. ایشون وقتی برای خرید آب میوه میرن میگن خوب این که یک کیلو میشه پس من یه دونه آب میوه ی یک کیلویی میارم و بر میگردن. عملا به لحاظ وزنی هردو یک کیلو هستن اما این کجا و اون کجا. که تقسیم کردنش بین 5 نفر و نوشیدنش مشکل ساز هستش و باید چندتا لیوان هم بگیریم .

سلام

شماکه مسله راپیچیده ترکردی ! تواین مثالی که شمازدید فکرکنم مسله حجم دخیله ولی این جاتعداد است :ws52:

لینک به دیدگاه
سلام

شماکه مسله راپیچیده ترکردی ! تواین مثالی که شمازدید فکرکنم مسله حجم دخیله ولی این جاتعداد است :ws52:

من تعدا گفتم داداش:ws3:

گفتم 5تا دویست سی سی بیار

رفته یه 1 لیتری آورده

 

کلا منظورم این بود از لحاظ ریاضی تفاوت وجود داره

مثال میزنم بازم

مثلا من 15 تا قفسه کتاب میخوام که کنار هم بذارم منتها نمیخوام ارتفاعشون بلند باشه میگم 5 تا قفسه سه طبقه برام بساز

طرف برای من 3تا قفسه کتاب پنج تطبقه میسازه آیا بین اینا فرقی نیست؟

لینک به دیدگاه

من سه مدل ضرب میشناسم.

ضرب خارجی - جابحایی دارد-

ضرب داخلی _جابجایی ندارد_

ضرب دایادیک

dyadic multiplication

که با علامت ضرب در داخل یک دایره یا علامت دو نقطه. ( ب اسم صرب دو نقطه هم معروفه) نشونش می دن/

 

حالا من بهتر می دونم از معلم ایراد گرفته بشه که با توجه ب نفس ماتریس بودن همه چیز، سوال رو طراحی کرده. در حالی ک درجه تانسور این موارد صفره

پس یا باید قبول کرد ضرب نقطه ای بی خاصیت ه یا باید تانسور صفر ها روبا ضرب نقطه نشون داد.

 

اقا معلم را تجدید دوره کنند :ws3:

من بابای این دختره بودم، از معلمشون امتحان جبر مقدماتی میگرفتم :ws3:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...