رفتن به مطلب

شهری که به جای خورشید آئینه دارد


ارسال های توصیه شده

شهر «ریوکان» نروژ پنج ماه از سال را بدون تابش نور خورشید و در تاریکی به سر می برد سالهاست که با انجام پروژه‌ای با نام «پروژه آیینه» این مشکل تا حدودی رفع شده است.

آیا می توانید تصور کنید پنج ماه بدون تابش مستقیم نور خورشید زندگی کنید؟اگر این اتفاق سال ها و سال ها تکرار شود چه اتفاقی می افتد؟ شهر ۳۵۰۰ نفری ریوکان نروژ در این وضیعت زندگی می کند. شهر ریوکان در دره ای قرار دارد که اطراف آن را کوه ها فرا گرفته اند و باعث می شود نور خورشید در پنج ماه زمستان به این شهر نتابد.

wdtqn3mp7hwzq9czyx2t.jpg

 

اما در این ماه های تاریک مکانی هست که شهروندان در آنجا لذت ببرند. با استفاده از آیینه های بسیار بزرگ میدان شهر در این پنج ماه روشن می شود. این آیینه های غول پیکر با کمک هلیکوپتر بر بالای بلندترین قله ها نصب شده اند تا نور خورشید را به داخل دره منعکس کنند. اگرچه حرارت این نور به قدری نیست که یخ ها را آب کند اما ساکنین این شهر از این آفتاب مجازی می توانند لذت ببرند.

 

این پروژه حدود ۸۳۵ هزار دلار هزینه داشته و کاملا بر اساس تکنولوژی روز خود طراحی شده است. این آیینه ها توسط یک رایانه مخصوص کنترل می شوند تا کاملا نور خورشید را جذب و دقیقا آن را به میدان شهر منعکس کنند. برای پروژه آیینه ها هم از انرژی باد و هم از انرژی خورشیدی استفاده شده و این آیینه ها در ارتفاع ۱۵۰۰ فوت از سطح زمین نصب شده اند.

هرچند که بعضی ها معتقد هستند که این ایده احمقانه است اما مهمترین نکته این است که این پروژه زندگی مردم را تغییر داده است.

در سال ۲۰۰۶ پروژه ای مشابه در شمال ایتالیا انجام شد. روستای کوچک ویگانیلا ایتالیا با مشکلی مانند مشکل ریوکان مواجه بود. آنها هم با نصب آیینه های بسیار بزرگ روی قله کوه ها این مشکل را بر طرف کردند.

مقامات نروژی پس از بازدید از این ویگانیلا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم گرفتند تا همین روش را انجام دهند. البته این روش هزینه زیادی داشت و انجام آن پنج سال طول کشید .

 

 

3h6hl2kpfyfdih2qg06.jpg

 

bji6pu4ps5tmmb16w86k.jpg

 

s1jxjx1x1t2or4v3pfw.jpg

 

nl18bbax74rgdltlfyl2.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...