رفتن به مطلب

فضای مجازی و سلامت شهروندان


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران دانشکده علوم و فن آوری دانشگاه میزوری، مرکز پزشکی دانشگاه دوک و «موسسه علوم مغزی دوک» روند استفاده ٦٩ دانشجوی دانشکده را در یک دوره دو ماهه زیر نظر گرفتند. آن ها دریافتند که بین انواع خاصی از استفاده از اینترنت و ظهور رفتارهای اعتیادآور ارتباط مستقیمی وجود دارد. استاد روانشناسی و علوم رفتار مرکز پزشکی دانشگاه دوک می گوید «حدود ٥ تا ١٠ درصد همه کاربران اینترنت به نوعی وابستگی به شبکه جهانی وب نشان می دهند و تصاویر مغزی این پژوهش ثابت می کنند که استفاده وسواس گونه از اینترنت تغییراتی را در بخش های مغز به وجود می آورد که شبیه احساساتی است که افراد از اعتیاد به مواد مخدر تجربه می کنند». محققان برای انجام این تحقیق از دانشجویان خواستند تا یک پرسشنامه که ٢٠ سوال داشت را پر کنند. این پرسش نامه «سنجش مشکلات مربوط به اینترنت» نام دارد و بر اساس مقیاس صفر تا ٢٠٠ سطوح مشکلات افرادی که مورد ارزیابی قرار می دهد که به دلیل استفاده از اینترنت ظهور کرده اند.

 

این ارزیابی به هدف شناسایی ویژگی های رفتارهای اعتیادآوری همچون درون گرایی بیش از حد، کلافگی ناشی از عدم دسترسی به اینترنت، بی صبری، پیامدهای منفی بر زندگی فردی و خواست بسیار فرد برای دسترسی به اینترنت تنظیم و طراحی شده بود. در این نظرسنجی همچنین بر روند انزوا و دوری گزینی، از دست دادن کنترل و کمبود وقت برای فعالیت های روزمره کاربران اینترنتی نیز تمرکز کرده است. پژوهشگران همچنین استفاده دانشجویان شرکت کننده از اینترنت در خوابگاه دانشگاه را به مدت دو ماه زیر نظر گرفتند. آن ها دریافتند که نمره های دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش در یک دوره دو ماهه از مقیاس ٢٠٠ رقمی بین ٣٠ تا ١٣٤ نوسان دارد. معدل نمره این دانشجویان ٧٥ بود.

 

استفاده کلی شرکت کنندگان در این پروژه از ١٤٠ مگابایت تا ٥١ گیگابایت اینترنت بود و میانگین کلی مصرف پهنای باند در حدود ٧ گیگابایت بود. استفاده اینترنت در چندین مقوله از بازی های اینترنتی گرفته تا گپ اینترنتی، دانلود فایل، ایمیل، گشت و گذار در اینترنت و شبکه های اجتماعی (فیس بوک و توئیتر) تقسیم بندی شدند. گپ اینترنتی، بازی و گشت و گذار در اینترنت بیشترین زمان کاربران را به خود اختصاص داده بود. این افراد کمترین زمان را در شبکه های اجتماعی و ایمیل صرف می کردند. بنا به گفته محققان، رفتارهای اعتیادآور کلاسیک با فعالیت های اینترنتی این افراد مرتبط بودند. آن ها دریافتند که در مقام نمونه، بازی ها و گپ های اینترنتی ارتباط نزدیک و مستقیمی با درون گرایی این افراد دارد.

 

یکی از پژوهشگران می گوید «ما اغلب اعتیادهای مرتبط با مواد مخدر را بیشتر جدی از ناهنجاری های رفتاری ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت و استفاده از آن به عنوان یک ماده مخدر تلقی می کنیم. پیامدهای منفی اینترنت اغلب به طور کامل کم اهمیت جلوه داده می شوند». بنا به گفته پژوهشگران، ضرورت وجود کمک حرفه ای به افرادی که به «سم زدایی دیجیتالی» نیاز دارند، رو به افزایش است اما داده های چندان قابل توجهی برای تشخیص و یا شیوه کمک به این افراد وجود ندارد. آن ها معتقدند که نتایج این پژوهش و سایر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند می توانند بر تاثیر احتمالی اینترنت بر صحت و سلامت رفتاری و احساسی افراد نور بتاباند. آن ها در ضمن بر ضرورت تعیین معیارهایی برای استفاده عادی و استفاده مشکل آفرین از اینترنت در گروه های سنی مختلف تاکید ورزیده اند.

 

گروه پژوهشگران خاطرنشان کرده اند که تحقیق اخیر فقط نمونه آزمایشی بوده و نباید به ارتباط علت و معلولی بین استفاده از اینترنت و رفتارهای اعتیادآور بدل شود. از سویی دیگر، بنا به گفته محققان احتمال دارد دانشجویانی که بیش از حد از اینترنت استفاده می کنند به اختلالات روانی مبتلا شوند اما این جنبه از پیامدهای اینترنت در این تحقیق گنجانده نشده بود. نتایج این تحقیق روز ١٨ دسامبر در «کنفرانس بین المللی شبکه های پیشرفته و سیستم های مخابراتی» در هند ارائه شدند.

 

منابع: سایت خبرگزاری فارسی آمریکا

 

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...