رفتن به مطلب

[مبانی معماری داخلی] نقش سواد بصری در طراحی داخلی


ارسال های توصیه شده

گر بخواهیم تعریفی ساده و گویا از طراحی داخلی ارائه دهیم که روند انجام آن را برای ما روشن سازد، می‎توانیم بگوییم طراحی داخلی شامل انتخاب عناصر تشکیل‎دهنده طرح و تنظیم و ترکیب آنها برای ایجاد فضا و کیفیات کارکردی ـ زیبایی‎شناختی مورد نظر طراح و در نهایت دست‎یابی به کارکرد مناسب، زیبایی و انتقال مفاهیم و معانی است. در طراحی داخلی، وقتی طراح از عناصر مختلف با توجه به رنگ، فرم، بافت، کیفیت و کارآیی هرکدام بهره می‎گیرد و آنها را در کارش به یکدیگر مربوط می‎سازد، در واقع بوسیله این ترکیب می‎خواهد به اهداف مورد نظر خود در طراحی آن فضا دست یابد. به عبارت دیگر، دست‎یابی به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء ترکیب در کارکرد و تأثیر کیفی و معنایی که دارند، به هم متکی و وابسته هستند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎بعدی فضا دارد.

 

 

interior1.jpg

 

 

گرچه روند کار طراح در ترکیب عناصر طراحی داخلی تا حدی با تعابیر ذهنی و احساسی آمیخته است، لکن این بدان معنی نیست که تعقل و تفکر آگاهانه در این زمینه نقش چندان مهمی ندارد. ترکیب اجزای هر چیزی هم از جنبه ساختاری و مفهومی برخوردار است و هم از جنبه بصری و احساسی. ترکیب عناصر مختلف در یک فضا مستلزم سازمان‎دهی آنها بر اساس الگوهایی است که این عناصر را به صورتی معنی‎دار و هدف‎مند به هم مرتبط کند و زمینه لازم را برای ایجاد یک کل واحد، مطابق با اهداف و خواسته‎های طراح، فراهم آورد، زیرا هیچ عنصر طراحی داخلی نمی‎تواند بدون ارتباط با عناصر دیگر و ترکیب مناسب با آنها در طرح و فضای معماری حضور یابد و مقاصد طراح را برآورده سازد.

انتخاب بجای عناصر طرح و ترکیب آنها در قالب فرم‎ها و فضاهای مناسب مستلزم قواعدی است که باید در ترکیب‎بندی و طراحی مورد توجه قرار گیرد. طراحان برای آنکه عناصر طراحی با اهداف و خصوصیات آنچه طرح می‎شود، تناسب لازم را بیابند، آنها را به کمک قواعد یا تکنیک‎های مختلف بکار می‎گیرند. در واقع ارتباطی که بین عناصر طراحی داخلی در طرح نهایی برقرار می‎شود، از قواعدی پیروی می‎کند که با توجه به فیزیولوژی دستگاه بینایی انسان استنتاج شده‎اند و می‎توانیم به آنها قواعد ادراکی و بصری یا قواعد ترکیب‎بندی یا تکنیک‎های بصری بگوییم. وحدت و تضاد، تناسب، تعادل و ناپایداری، هماهنگی، تنوع و یکنواختی، ریتم، حرکت و سکون از جمله این قواعد و تکنیک‎ها هستند. شناخت و بکارگیری این قواعد مستلزم برخورداری از دانشی است که به آن سواد بصری اطلاق می‎شود. هدف از یادگیری سواد بصری ایجاد یک سیستم ابتدایی برای فهم و ساخت ترکیب‎بندی‎های بصری است. بایستی توجه داشت که یک طراح با دانستن و بکار بردن قواعد مربوط به شیوه بیان بصری دچار محدودیت نمی‎شود، چرا که این اصول، قواعد مطلق و انعطاف‎ناپذیر نیستند، بلکه اصولی هستند که روش‎های مختلف و ممکن را برای طراحی عناصر و فضاهای معماری و نحوه احتمالی ترکیب آنها در قالب الگوهای معنی‎دار و قابل بازشناسی ارائه می‎دهند. از طریق یاد گرفتن این اصول می‎توانیم درباره نقش بصری هر عنصر یا الگو در فضای معماری و معنای آن برای استفاده‎کننده بطور سنجیده قضاوت کنیم. در مجموع آشنایی با این قواعد دانش و بصیرت ما را توسعه و میدان عمل و امکان گزینش ما را افزایش می‎دهد و ما را قادر به طراحی گزینه‎های بهتر و ارزیابی آنها می‎کند.

ما همواره در طراحی داخلی بایستی بکوشیم تا خصوصیات ویژه بصری عناصر طرح و چگونگی ارتباط متقابل آنها را که در نهایت کیفیت زیبایی‎شناسانه محیط بصری ما را شکل می‎دهند، با اتکاء به سواد بصری ببینیم و دریابیم تا در ارائه شیوه‎های متنوعی از ترکیب‎بندی در طراحی، با توجه به مفاهیم فیزیولوژیکی و روان‎شناسانه، و بوجود آوردن گزینه‎های مختلف طراحی موفق عمل کنیم.

لینک به دیدگاه

مقدمه

معماری فعالیتی تجربی است،ترکیبی از آفرینش در فن آوری و هنر با هدف .

هنر و معماری ایران از دیرباز دارای چند اصل بوده است .این اصول عبارتنداز:مردم واری،پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندگی و درون گرایی.

مردم واری:

مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی با اندام های انسان و توجه به نیاز های او در کار ساختمان سازی است.معماری همیشه و همه جا ، هنری وابسته به زندگی بوده است.

 

خلق محیطی زیبا و کاربردی، کار سخت و پیچیده ای نخواهد بود اگر با عناصر اولیه و اصول کلی طراحی آشنا باشیم. شناسایی و رعایت این عناصر و اصول، به ما دیدی درست و کاربردی می دهد .عناصر طراحی، در حقیقت ابزار اولیه ی طراحی هستند و عبارتند از: خط، شکل، فضا، فرم، بافت، رنگ ،نور،ارگونومی (مردم واری ). نحوه ی ترکیب و قرارگیری این عناصردر محیط ،اصول طراحی را مشخص می کنند. تعادل، ریتم و تاکید، از جمله ی مهمترین این اصول هستند.

 

مفاهیم ومبانی معماری وطراحی داخلی :

طراحی داخلی مجموعه ای ازدانش ، فن و هنر است که با عناصر متعلقه و مرتبط از قبیل فرم رنگ بافت و ... سعی دربهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزمره یعنی زندگی وکار است و به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است .طراحی داخلی در ایجاد فضایی مطلوب ودلنشین برای افراد جامعه نقش موثردارد.

بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می شود. این فضاها محیطی را ایجاد می کنند که پاسخ گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد. آنچه به یک بنا روح می بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین میتوان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است و زندگی همه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این روبه هیچ وجه محدود به قشر مرفه و خانه های اعیانی نیست و می تواند برای کل جامعه و طبقات کم درآمد هم مفید باشد. اگر قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان ها فراهم کنیم، طراحی داخلی می تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

از آنجا که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای رسیدن به یک طرح مطلوب، ویژگی های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از این رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می خواهد آن فضا برای استفاده کننده داشته باشد. (1)

 

 

خصوصیات وسواد محتوای بصری

بعضی از خصوصیات پیامهای بصری :

انسان تمایل دارد که ساخت کلام وگفتار را با ساخت بصری مربوط کند واین تمایل به دلیل طبیعت بشر کاملا قابل فهم است کلیه اطلاعات که ما به صورت تصویر دریافت میکنیم را میتوان به سه نوع متمایز تفکیک کرد،

اول : اخبار بصری که به صورت سمبل ها یا صور رمزی گوناگون هستند.

دوم : آنهایی که حالت باز نمایی یا شبیه سازی از محیط خارج را دارند که در نقاشی،پیکرتراشی ، و... ظاهر میشوند .

سوم : آنهایی که انتزاعی هستند و در واقع زیر ساخت هر نوع تصویری از این جنبه انتزاعی برخوردار است . (2)

 

 

عناصر اولیه پیام های بصری عبارتند از :

نقطه ،کوچکترین واحد ونشانه بصری است که شاخص فضاست.

 

خط ،سیال وروان وبیان کننده تحرک است . در شکل ها هنگام طرح زدن نرم وآزاد و در هنگام نقشه های فنی سخت و کنترل شده است .

 

شکل ، ابتدا شکلهای اولیه،دایره ،مربع،مثلث ، سپس انواع ترکیبات گوناگون آنها و شکلهای دوبعدی و سه بعدی ویا حجم دار

 

جهت ، نیرویی است با حرکت و از خصایص شکلهای ساده واولیه است .جهت دوارنی .مایل .عمودی .

 

رنگنمایه یا تونالیته ، یعنی تاریکی _روشنایی ، وجود و فقدان نور ، بدون وجود آن دیدن به طور کلی محال است .

 

بافت ، خصوصیات موجود در سطوح مختلف است که میتوان آن را لمس کرد و یا فقط دید .

 

نسبت و مقیاس ، میزان اندازه نسبی شکلها است .

بعد و حرکت ،

در هر نوع از بیان بصری اغلب به کار میروند .(3)

 

 

ترکیب بندی

 

راهنماییهای دستوری برای سواد بصری:

 

مهم ترین گام در حل یک موضوع بصری ،کومپوزوسیون یا ترکیب بندی آن است.

ترکیب بندی دریک اثر ، نقش بسیار زیادی برای جلب توجه بیننده دارد ،کسی که قصد دارد از راه تصویر با دیگران ارتباط برقرار کند باید در این مرحله از کارش بیش از مراحل دیگر احاطه و نظارت کامل داشته باشد .

عوامل بصری موثردرترکیب بندی عبارتند از:

دریافت حسی وارتباط بصری،تعادل ، فشار،طراز کردن و برجسته ساختن ،جاذبه وجمع شدن ، مثبت ومنفی.(4)


منابع:

 

 

 


    [*=right]مهندس فریدون کسایی ، چهل کلید معماری داخلی . مقدمه ص 10 الی 16
    [*=right]دونیس ا . دانیس ،ترجمه مسعود سپهر ، چاپ بیست و سوم ، ص34
    [*=right]همان منبع ،ص 38
    [*=right]همان منبع ، ص 45

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...