رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نماکاری اغلب در بیرونی ترین بخش ساختمان اجرا می شود. نماها یکی از مورد توجه ترین بخش های یک ساختمان هستند و به همین خاطر بسیاری از مالکان و سازنده ها قبل از اینکه تصمیم به نماکاری ساختمان خود بگیرند نیاز دارند که چیزهایی زیادی در مورد مواد به کار رفته درنمای ساختمان خود بدانند.

nbyq29djebq2xdui3ql4.jpg

چیزهایی که باید از آنها اطلاع داشته باشیم عبارتند از، نوع ساختمان، نوع مواد به کار رفته در نما و هر نوع تجهیزات و امکانات دیگری که نیاز است مانند سیستم عایق بندی ساختمانو غیره. نمای یک ساختمان ممکن است تنها از یک لایه تشکیل نشود و چند لایه باشند.

 

8wm2bp5tewu0gdjfvfm1.jpg

به عنوان مثال گاهی اوقات لازم است به منظور حفاظت از ساختمان در برابر رطوبت یک لایه نازک محافظ قبل از نمای اصلی روی ساختمان نصب شود. انتخاب و به کار بردن نوع نمای مناسب ممکن است چندان کار ساده ای نباشد زیرا در این زمینه گزینه های بسیار زیادی در حال حاضر وجود دارد. به هر حال، دانستن معایب و مزایای هر یک از انواع این نماها می تواند تصمیم گیری در مورد آنرا آسانتر سازد.

 

inp0tsoztyf5qi32pbl.jpg

در بین نماهای به کار رفته برای ساختمان ها، نماهای فلزی یکی از محبوب ترین گزینه ها هستند زیرا فلز تا مدت زمان زیادی عمر می کند و از طرفی به فرآیند های حفظ و نگهداری چندانی نیاز ندارد. سطح صافی که نماهای فلزی دارند جلوه زیبایی به ساختمان می بخشد. به علاوه برای تمیز کردن نیز بسیار راحت هستند. به طور کلی از آلومینیوم و فولاد برای این منظور استفاده می شود. نماهای آجری برای ایجاد تنوع و طرح های گوناگون تر کاربرد دارند.

 

3ehv5ny8ad7mdz4onx6.jpg

نماهای آجری سبک بوده و به حفظ و نگهداری چندانی نیاز ندارد. به علاوه نصب آن به نسبت آسان تر بوده و موجب عایق بندی خوبی نیز در برابر اتلاف حرارت می شود. نماهای پلاستیکی تقریبا به حفظ و نگهداری نیازی ندارند و می توانند برای انواع خانه و ساختمان ها به کار روند. نماهای پلاستیکی ارزان قیمت نیز هستند و می توان آنها را به راحتی در انواع رنگ های گوناگون تولید کرد. اضافه کردن لایه های عایق به نماهای پلاستیکی کار آسانی است و گاهی اوقات آنها را با نام UPVC نیز می شناسند.

 

9jx6t5g8k4unb0rbtr.jpg

نماهای سنگی یکی از پر هزینه ترین نماهایی است که در ساختمان ها به کار می روند. میزان عایق بودن آنها نیز در برابر اتلاف گرما بستگی به میزان دقتی دارد که هنگام کار کردن آنها به خرج می دهند. به هر حال خانه هایی که از این نماها برخوردارند گران تر و با ارزش تر به نظر می رسند. نماهای چوبی نیز نوع دیگری از نما هستند که بیشتر در مناطق ساحلی به کار می روند. چوبی که در این نماها به کار می رود باید از درختان خاصی مثل صنوبر، سرو و بلوط باشد. چوب عایق بندی خوبی در مقابل اتلاف گرما از خود نشان می دهد و همچنین به نسبت کمتر موجب آلودگی محیط زیست می شود. اگر چه، چوب ماده با دوامی برای نما است و در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف از خود مقاومت نشان می دهد اما نیاز به فرایند حفظ و نگهداری زیادی دارد.

 

4rvcp8k6fymsev23gij.jpg

نماهای بتونی در مناطق صنعتی بیشتر به کار می رود که استحکام بیشتری را می طلبند. در برخی مواقع می توان بر حسب نیاز از بلوک های بتونی از پیش ساخته شده نیز در نماها استفاده کرد. اگر به تنوع اهمیت می دهیم این گزینه ممکن است چندان مناسب نباشد زیرا با آن نمی توان تنوع چندانی در نما ایجاد کرد. بناهای سیمان سفید نیز بسیار بادوام و جذاب هستند و در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی از خود مقاومت نشان می دهند. مواد سازنده آن سبک اما محکم است.

 

llqlu3pr88fjoe0ghxu8.jpg

انواع دیگر بناها نیز عبارتند از بناهای سرامیکی، تخته سنگی و آسفالتی. در کل باید توجه کرد که خصوصیات یک بنای مناسب برای ساختمان این است که در درجه اول محافظ خوبی برای ساختمان در مقابل عناصر بیرونی باشد. به عنوان مثال در برابر شرایط آب و هوای بد از ساختمان محافظت کند و مقاوم باشد. باید به آسانی قابل نصب باشد، حفظ و نگهداری اندکی نیاز داشته باشد، از نفوذ رطوبت به داخل جلوگیری کند و عایق خوبی در برابر اتلاف گرما باشد. مالکان یا سازنده ها باید در ابتدا بودجه ای که می خواهند برای نما صرف کنند را حساب کرده و سپس اقدام به خرید کنند. انواع گران بودن نما، بیشتر به منظور افزودن بر ارزش ساختمان استفاده می شود وگرنه همان مزایا را می توان در انواع دیگر نماهای ارزان تر نیز جست. در پایان به این نکته اشاره می کنیم که شرایط آب و هوایی، قوانین محلی و ترجیح مردمانی که در یک منطقه زندگی می کنند، همگی می توانند نقش غیر قابل انکاری در انتخاب نوع نمای ساختمانهای آن منطقه داشته باشد.

 

oarbf95z172queb6zzk.jpg

منبع :

کتاب اول

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...