رفتن به مطلب

عوامل مؤثر در توسعه صنعت توریسم (گردشگری)


ارسال های توصیه شده

در شناسایی عوامل موثر در توسعه توریسم به مواردی برمی خوریم که به طور خلاصه و فهرست وار عبارتند از:

 

الف) گسترش شهر نشینی

گسترش شهر نشینی از علل مهم شكل گیری جهانگردی قلمداد می­گردد تكامل وتراكم شهرها تنگناها و محدودیتها خاصی را برای ساكنانش به وجود آورده است و ادامه چنین روندی باعث می­گردد كه انسان ها به دنبال گریزگاهایی باشند كه خود را برای مدتی از انقیاد دست و پاگیر زندگی شهری رها سازند و زمانی را به تفریح و تفرج و ترمیم قوای تحلیل رفته اختصاص دهند. ساكنان شهر ها به دلایل مختلف از جمله یكنواختی فیزیكی و فضای شهرها با بافت نا متجانس و نامانوس طبیعی آنها ونیز انواع افسا رگسیختگی ها و فشارهای روحی و روانی و الودگیهای صوتی و زیست محیطی به اتخاذ تصمیماتی درزمینه گذران اوقات فراغت وادار می­گردند.

 

ب) توسعه روز افزون راهها و شبكه حمل ونقل و سهولت دسترسی

حمل ونقل از اجزا اصلی توسعه توریسم قلمداد می گردد هر یك از وسایل حمل و نقل اعم از كشتی و راه آهن به نوبه خود نقش ویژهای در توسعه توریسم ایفاء میكند. توسعه راه آهن به عنوان اولین حركت در جهت گسترش این صنعت محسوب می­شود. پیشرفتهای حاصله در صنایع لوكوموتیو و اتومبیل سازی و گسترش حمل ونقل آبی در اروپا موجب جابجایی تعداد كثیری از جهانگردان گردید.

 

انقلاب و دگرگونی در سیستم تكنولوژی وسایل حمل ونقل و شبكه ارتباطی همراه با سازمان های جدید نه تنها سیاحت و جهانگردی را با هزینه ها كم امكان پذیر می­سازد بلكه طول زمان مسافرت را از مبدا تا مقصد به حداقل رسانید این دو عامل باعث گردید تا توده های از جماعات در مواقع تعطیل و اوقات فراغت امكان مسافرت و سیاحت رابه نقاط تاریخی و خوش آب وهوا به دست آورند. علاوه بر این ظهور وتاسیس آ‍‍ژانسهای جدید مسافرتی و رقابت بین آنها به تثبیت وحتی پایین آمدن هزینه و كرایه ها در سیر و سفر منجر شد این مساله خود بیش از پیش امكانات سیر و سفر (توریسم )را توسعه داد.

 

پ) ارتقاء سطح فرهنگ عمومی

بررسی آمار وارقام در دهه های اخیر نشانگر آن است كه به موازات رشد فرهنگی و ارتقاء سطح فرهنگی مردم روند جریان های جهانگردی شتاب بیشتری گرفته است. افزایش اگاهی انسان ها از جمله عواملی است كه بر حجم جریان های جهانگردی تاثیر گذارده وآنرا متحول نموده است. همچنین در اینجا می توان به ارضاء حس كنجكاوی آدمی اشاره نمود كه اورا به دنبال دستیابی به سرزمین­های تازه و آشنایی با فرهنگ و سنن اقوام مختلف وملل دیگر به همگامی با جریآنهای مسافرتی واداشته است و محركی در پیدایش اینگونه جریانات جهانگردی بوده است.

 

ت) اصلاح قوانین و مقررات وبهبود شرایط كار

بر اساس منشور جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 1945 (هر فرد كارگر دارای حقوق و استراحت و تفریح است كه باید در محدوده های منطقی و متناسب ساعات كار از ایام مرخصی با استفاده از دست مزد برخوردار باشد). برقرار ساختن رسم مرخصی با استفاده از حقوق تا حدود زیادی در افزایش شمار استفاده كنندگان از تعطیلات كه آن را در دیگر كشورهای بزرگ اروپای غربی وسایر كشورهای پیشرفته نیز باز می یابیم موثر افتاده است زیرا كه برخوردار شدن از امتیاز تعطیلات خود نتیجه توسعه اقتصادی به شمار می اید با تعمیم رشد اقتصادی بر میزان تعطیلات به تدریج افزوده شده است.

 

از جمله قوانین موضوعه در كشور ما كه موجبات تسهیل كار را برای كارگران بخش های مهم اقتصادی فراهم اورد میتوان به ماده 214 قانون كار اشاره كرد. این ماده به مرخصی استحقاقی سالانه كارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعا یك ماه است. سایر روزهای تعطیلی جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد.

 

ث) رسانه ها تبلیغات و تكنولوژی

اصولا تبلیغات در توریسم از مهمترین وظایف هر سازمان جهانگردی می باشد تبلیغات مثبت باعث جذب جهانگردان می­شود و تبلیغات منفی تاثیرات نا مطلوبی برصنعت توریسم بر جای می­گذارد. انواع تبلیغات جهانگردی به طور كلی شامل دو بخش زیر می­گردد.

 

1- تبلیغات خارجی به منظور دستیابی به بازارهای كشورهای صادر كننده جهانگرد و ترغیب جهانگردان به بازدید از كشور تبلیغ كننده،

 

2- معرفی جاذبه های جهانگردی مهیا ونا مهیا كشور به افراد و ترغیب آنان به سفرهای داخلی.

 

ج) مراكز و تسهیلات اقامتی برای گردشگر ها

هر جهانگرد و توریسم بر اساس توان و تمایلش در مراكز اقامتی خاص سكونت می­گزیند گردشگرهایی كه از توان مالی بالاتری بر خوردار می­باشند از مراكزی جهت سكونت استفاده می نمایند كه از تسهیلات ویژهای بر خوردار می­باشد مراكز اقامتی از اشكال متنوعی بر خوردار است انواع مختلف هتل ها پانسیون ها تسهیلات اردویی و كمپ ها چادرها و ویلا ها و كلبه ها و واحد های آپارتمانی.

 

چ) عوامل و شرایط محیط طبیعی

مطالعات انجام شده گویای این مطلب است كه عوامل و شرایط محیط طبیعی سهم بر جسته ای را در توسعه توریسم وجهانگردی ایفا می­نماید این عوامل كه در شكل­گیری و در توسعه جهانگردی (توریسم) نقش اساسی را بر عهده دارند عبارتند از: آب و هوای مطلوب مناطق كوهستانی غارهای طبیعی تنوع ناهمواریها و نواحی ییلاقی سواحل دریاها گرم دریاچه­ها و جزایر توریسم رودخانه­های بزرگ چشمه­های آبهای معدنی ومنابع لجن درمانی مناطق بیابانی و نواحی جنگلی و پارك های حفاظت شده حیات وحش زیبایی پوشش گیاهی و …

 

هر یك از عوامل یاد شده از جمله عواملی هستند كه در توسعه توریسم نقش به سزایی را داشته و استفاده منطقی و مطلوب و بهینه از جاذبه های مذكور علاوه بر جذب جهانگردان وره آوردهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی كشورهای میزبان منجر شود.

 

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...