رفتن به مطلب

اطلاعاتی در مورد چیپ تصویر دوربین مداربسته


ارسال های توصیه شده

cctv-imaging-sensor.jpg

 

چیپ تصویر دوربین مداربسته مداری الکترونیکی است که امکان تبدیل تصاویر به اطلاعات دیجیتال را برای دوربین فراهم می کند. در این مطلب با نحوه عمکلرد و انواع چیپ تصویر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بیشتر آشنا خواهید شد.

ساختار چیپ تصویر دوربین مداربسته بر مبانی عمکلرد نیمه هادی های حساس به نور است. این نیمه هادی ها با توجه به شدت نور برخورد کرده به آنها ولتاژی مشخص را تولید می کنند. از طریق همین اصل چیپ تصویر با استفاده از تعداد زیادی نیمه هادی حساس به نور ساخته می شود.

نحوه عمکلرد چیپ تصویر

 

البته نیمه هادی های الکترونیکی امکان تشخیص رنگ نور را ندارند و تنها شدت آن را اندازه گیری می کنند. از انجایی که میتوان تمام رنگ های موجود را با ترکیبی از سه رنگ سبز، قرمز و آبی ایجاد کرد لازم است در هر پیکسل از چیپ تصویر میزان هر یک از این سه رنگ اندازه گیری شود. برای این کار از فیلترهای رنگ بر روی نیمه هادی ها استفاده می کنند. هر فیلتر رنگ تنها یکی از سه رنگ را عبور میدهد و از این طریق می توان میزان دقیق هر رنگ را تشخیص داده و تصویری رنگی ساخت. این مجموعه برای دریافت سه رنگ اصلی در نهایت یک پیکسل را تشکیل می دهد.

یک چیپ تصویر دوربین مداربسته مانند یک جدول با تعدادی مشخص پیکسل در طول عرض است. این تعداد معمولا میزان تفکیک پذیری چیپ تصویر را نشان می دهد. برای مثال یک چیپ تصویر یک مگا پیکسلی دوربین مداربسته 1 میلیون پیکسل دارد که به صورت یک مستطیل 720 در عرض و 1024 در طول ساخته شده است.

روش جمع آوری اطلاعات از روی پیکسل های تصویر در دو چیپ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متفاوت است. در این رابطه میتوانید در مقالات مرتبط با هر یک از این چیپ ها اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

اندازه چیپ تصویر

 

اندازه چیپ تصویر دوربین مداربسته را معمولا به صورت کسری از اینچ نمایش می دهند. برای مثال رایج ترین چیپ های تصویر دوربین مداربسته “3/1 (یک سوم اینچی) هستند که البته معمولا به صورت اشتباه 1.3 اینچی طلقی می شوند. پس هر چه مخرج این عدد کمتر باشد در واقع اندازه چیپ تصویر بزرگتر است.

اندازه چیپ تصویر از چند منظر در کیفیت تصویر شما اهمیت پیدا می کند. پر اهمیت ترین آنها اما میزان نور رسیده به چیپ تصویر است. برای باز شدن بیشتر این موضوع دو چیپ تصویر با اندازه های یکسان و رزولوشن های متفاوت را در نظر بگیرید. چیپ اول 1 مگا پیکسل و چیپ دوم 3 مگا پیکسلی است. در چیپ دوم هر پیکسل حداقل یک سوم کوچکتر از چیپ اول طراحی شده. از انجایی که نور ورودی به چیپ تقریبا ثابت بوده است هر پیکسل از چیپ دوم نور کمتری را جذب خواهد کرد که حساسیت آن نسبت به نور را کاهش می دهد. البته در چیپ های مدرن تمام تلاش تولید کنندگان افزایش حساسیت چیپ تصویر در کنار افزایش رزولوشن است تا حساسیت چیپ فدای تفکیک پذیری آن نشود.

روزولشن تصویر

 

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنید)

همانطور که گفته شد روزولشن تصویر در چیپ ها تصویر با توجه به تعداد پیکسل های موجود بر روی چیپ اندازه گیری می شود. هر چه روزولشن تصویر شما بالاتر باشد امکان تفکیک جزئیات در تصویر بیشتر خواهد بود.

حساسیت به نور

 

(برای اطلاعات بیشتر مقاله

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را مطالعه کنید)

حساسیت به نور یکی از مهمترین مشخصه های چیپ تصویر بعد از روزولشن تصویر است. حساسیت چیپ به نور را معمولا به صورت حداقل نور مورد نیاز چیپ برای تشکیل تصویر و با واحد لوکس نمایش می دهند. برای مثال در دیتاشیت دوربین برای نشان دادن حساسیت چیپ تصویر نوشته شده : 0.1lux F1.2 (F1.2 میزان باز بودن دیافراگم دوربین در زمان اندازگیری حساسیت را نشان می دهد.)

هرچه حساسیت چیپ تصویر دوربین بیشتر باشد اندازه نور مورد نیاز آن کمتر است.

بازه داینامیک

 

(برای اطلاعات بیشتر به مقاله

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه شود)

بازه داینامیک یا Dynamic Range چیپ تصویر یکی دیگر از مشخصه های مهم چیپ تصویر است. بازه داینامیک مشخص می کند توانایی دوربین در گرفتن تصویر مناسب در محیطهای با اختلاف نور زیاد چقدر است. برای مثال اتاقی تاریک را با یک پنجره روشن تصور کنید. در دوربینی با بازه داینامیک پایین اتاق کاملا سیاه و پنجره کاملا سفید دیده می شود. هرقدر بازه داینامیک دوربین بالاتر باشد اتاق روشن تر و پنجره طبیعی تر به نظر می رسد. به مشکل به وجود اماده بر اثر اختلاف سطح نور “ضد نور” می گویند. برای جلوگیری از ضد نور شدن تصویر باید از چیپ تصویری با بازه داینامیک بالا یا اصطلاحا WDR استفاده کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...