رفتن به مطلب

آیا ربات‌ها بر انسان غلبه خواهند کرد؟


ارسال های توصیه شده

دامنه فعالیت ربات‌های هوشمند وسیع‌تر شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که پیشرفت ربات‌های هوشمند سبب می‌شود که باز هم افراد جدیدی بیکار شوند و ربات‌ها جای‌شان را بگیرند و همین امر به نارسایی‌های اجتماعی بیفزاید.

 

46gkpizs3wllvuzmse5y.jpg

 

کامپیوترها روز به روز هوشمندتر می‌شوند. آنها زبان‌های مختلف را تشخیص می‌دهند، مرجع خط های متفاوت را تشخیص می‌دهند، پاسخ مناسبی برای ایمیل‌های رسیده می‌یابند و عناصر درون یک عکس را شناسایی می‌کنند.

کامپیوترهای هوشمند مدت‌هاست که زبانی را به زبان دیگر ترجمه می‌کنند، ترافیک شهرها را با دقت پیش‌بینی می‌کنند و خودروهای بی‌سرنشین را به مقصد می‌رسانند. این فعالیت‌ها در حالی است که کامپیوترهای هوشمند در جریان کار می‌آموزند و فعالیت‌های خود را بهینه می‌سازند.

دیگر دوران کامپیوترهایی که تنها برنامه‌های ارائه شده توسط انسان را اجرا می‌کردند به سر رسیده است. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و همچنین در دسترس قدرت گرفتن حجم عظیم حافظه، که پردازش داده‌ها را در زمانی بسیار کوتاه امکان‌پذیر می‌کند، این مسیر پیشرفت کامپیوترهای هوشمند را میسر ساخته‌اند.

شرکت‌های بزرگ فن‌آوری جهان چون گوگل، اپل، فیس بوک، آمازون و میکروسافت می‌کوشند با در خدمت خود قرار دادن نخبگان جهان، توانایی یادگیری رایانه‌ها را افزایش دهند. این پیشرفت‌ها امروزه زندگی روزانه ما را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

هشدار کارشناسان

کارشناسان اما هشدار می‌دهند که پیشرفت در هوشیاری کامپیوترها تاثیرات بدی بر جامعه خواهد گذاشت. این کارشناسان بر این نظرند که با پیشرفت فعالیت‌های هوشمند کامپیوترها، آنها می‌توانند باز هم بیشتر جایگزین فعالیت‌های انسان شوند.

بررسی‌های بانک "آمریکا مریل لینچ" در این باره به این نتیجه رسیده که در سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۰ سال دیگر) ربات‌ها در تولیدی‌های بزرگ صنعتی حدود ۴۵ درصد کار کارگران را انجام خواهند داد. این درحالی است که در حال حاضر ربات‌ها تنها ۱۰ درصد تولید را در این مراکز بزرگ تولید صنعتی به عهده دارند.

جو شوندورف، یکی از مقامات پرسابقه انفورماتیک در "سیلیکون ولی" آمریکا در این باره اعلام کرده است که جایگزینی فعالیت‌های ربات‌های هوشمند به جای انسان، تنها در بخش صنعت نیست. او می‌گوید این ربات‌ها در مرحله‌ای از رشد هستند که می‌توانند کارهای دفتری را نیز با مهارت فراوانی سامان دهند.

جو شوندورف که از مسئولان ارشد شرکت‌های کامپیوتری "هیولت پکارد" و "اپل" فعالیت کرده، هشدار می دهد که از هم اکنون باید به فکر افرادی بود که شغل‌شان را به خاطر پیشرفت ‌ربات‌های هوشمند از دست خواهند داد.

مارتین فورد، نویسنده کتاب "صعود ربات‌ها" نیز در این باره می‌گوید: «ما به دوره جدیدی وارد شده‌ایم.» او در ادامه می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم بتوانیم ربات‌ها را از پیشرفت‌های‌شان بازداریم و نگذاریم جایگزین فعالیت‌های انسانی شوند.»

پیشرفت ربات‌های هوشمند در حالی است که آنها هیچ خواست اجتماعی از راهبران صنعتی ندارند و در طولانی مدت می‌توان با صرفه‌جویی بیشتری تولید کرد.

اریک هورویتس، یکی از محققان شرکت مایکروسافت اما دیدگاه دیگری دارد. او بر این نظر است که فناوری تولید ربات‌های هوشمند راهی بسیار طولانی در برابر خود دارد: «مشخص شده است که آفریدن هوش مصنوعی بسیار دشوارتر از آن بوده که انتظارش را داشتیم.»

این محقق شرکت مایکروسافت که در دانشگاه نخبگان ماساچوست (MIT) در این باره سخنرانی می‌کرد در ادامه گفت: «گرچه هنوز کاملا مشخص نیست که هوش مصنوعی ما را به چه نتایجی می‌رساند، اما انقلاب ماشین‌های هوشمند دیرزمانی است که آغاز شده و به پیش می‌رود.»

mrv59cdrmis4gsr0av28.jpg

هوش مصنوعی در خدمت ارتش‌ها

کاربرد در زمینه‌های گوناگون

هوش مصنوعی اگر چه قابلیت‌های زیادی دارد و در زمینه‌های گوناگون مانند پزشکی سودمند بوده، اما برخی کارشناسان بر این باورند که دانشمندان چیزی خلق می‌کنند که کنترل‌پذیر نیست. تا کنون تعاریف مختلفی از هوش مصنوعی ارائه شده است. در مجموع سخن از سیستم‌هایی است که به طور منطقی یا مانند انسان فکر یا عمل می‌کنند.

 

rkqt0tlvkoer0hho6eps.jpg

خطرناک‌تر از بمب ‌اتمی؟

ایدی ایلان ماسک، مخترع، یکی از چهره‌های صاحب‌نام در عرصه صنایع پیشرفته و بنیانگذار شرکت‌هایی چون تسلا موتورز و اسپیس‌اکس، در تابستان سال گذشته میلادی از هوش مصنوعی به عنوان "بزرگ‌ترین خطر بالقوه" که موجودیت بشر را تهدید می‌کند، یاد کرده بود. استفان هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس بریتانیایی نیز در این رابطه هوش مصنوعی را احتمالا "بزرگ‌ترین اشتباهی" که بشر مرتکب ‌آن شده است، خوانده بود.

 

je3feanqwvrilxjnnnfh.jpg

در کنار انسان

آیا روبات‌هایی که از هوش مصنوعی برخوردارند، نمی‌توانند به ما انسان‌ها کمک کنند؛ آن گونه که در فیلم "چپی" به تصویر کشیده شده است. این فیلم سرگذشت یک روبات تجربی را حکایت می‌کند که توانایی آموختن و احساس کردن برای آن طراحی شده است. او به انسان‌ها کمک می‌کند تا در مصاف با روبات‌های شرور و خشن پیروز شوند.

 

qy4dbwg52gc7qph37ein.jpg

پهپاد سریع‌السیر

باید اذعان داشت که نگاهی به گذشته‌ی نه چندان دور نشان می‌دهد، پروژه‌هایی که در آن هوش مصنوعی نقش بازی می‌کنند، همیشه موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. پرواز آزمایشی پهپاد فالکون اچ تی وی ۲ که در تابستان سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، با ناکامی روبرو شد. این پهپاد مافوق‌صوت پس از تنها ۹ دقیقه پرواز سقوط کرد و در آب‌های اقیانوس فرو رفت.

 

0i2njffwggpv8yy6o9a.jpg

سابقه‌ی کاربرد

به‌رغم بحث‌های گوناگونی که در جریان است، باید گفت که استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های تسلیحاتی کاربردی دیرینه دارد و بسیاری از آن‌ها اکنون بیش از ۲۰ سال است که به هوش مصنوعی مجهز‌اند، از جمله جنگند‌ه‌های "یوروفایتر".

 

zy9rsg0l9gvm6g2s8pfk.jpg

رویارویی ماجراهای علمی‌−تخیلی با دنیای واقعی

دستگاه‌ها و سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند، اگر چه این بدان‌ معنا نیست که بیش از گذشته در زندگی روزمره به کار می‌آیند. روبات چهارپای "بیگ داگ" که شرکت آمریکایی Boston Dynamics آن را اختراع کرده، این توانایی را دارد که در فضای غیرمسطح و بر روی برف و یخ در حرکت باشد. ناگفته نماند که کمپانی گوگل در سال ۲۰۱۳ این شرکت را خرید.

 

7f2u2epnkavr54jv53n3.jpg

چه باید کرد؟

واقعیت این است که با توجه به پیشرفت‌های پرشتاب و چشمگیری که در زمینه هوش مصنوعی حاصل شده، باید بحث در این باره و همچنین خطرات و پیامدهای آن را به طور جدی پیش برد. زمانی فرا خواهد رسید که در این ارتباط نیاز به وضع قوانین و موازین اخلاقی خواهد بود تا از سوءاستفاده از "هوش مصنوعی" جلوگیری شود.

 

نویسنده: Julian Claudi / SA

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...