رفتن به مطلب

نوشهرسازی و الگوی توسعه شهری حمل و نقل محور (tod)


ارسال های توصیه شده

در سالهای اخیر جنبش نوشهرسازی به عنوان یکی از مطرح ترین دیدگاه های شهرسازی انسان گرا در سطح شهر جهان مطرح گشته است. شکل گیری این جنبش به اواخر دهه 1970 و ابتدای دهه 1980 باز می گردد و طی دهه 1990 رشد سریعی داشته است به طوریکه در حال حاضر جز مقوله های مهم شهرسازی دنیا به شمار می رود. این جنبش بیش از هرچیز توجه به توسعه اجتماعات محلی و تکیه بر جابجایی ساکنین محلی به صورت پیاده و یا با استفاده از دوچرخه و یا وسائط حمل و نقل همگانی دارد. از این الگوهای مطرح شده در جنبش نوشهرسازی، الگوی توسعه شهری حمل و نقل محور است که در پی ایجاد مناطق محدوده هایی که با اختلاط کاربری و بالاترین دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی است و سعی در ایجاد محله های متراکم به جای توسعه پراکنده حومه شهرها دارد. در مقاله حاضر ابتدا با معرفی اجمالی از نوشهرسازی، اصول موردنظر در این جنبش مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به معرفی الگوی توسعه شهری حمل و نقل محور پرداخته شده است. برای شناساندن بیشتر این الگو، از نظریات پیتر کالتورپ، یکی از حامیان جنبش نوشهرسازی و الگوی توسعه شهری حمل و نقل محور، استفاده شده است.

 

کلیدواژه: نوشهرسازی، توسعه حمل و نقل محور، توسعه پایدار، پیتر کالتورپ

 

نویسنده: گل اندام شاهدوستی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...