رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پرده نوری چیست؟ برای محافظت از اجسام قیمتی و همچنین به منظور جلوگیری از دسترسی به نقاط خطرناک و مخاطره آمیز در کارخانه ها از light curtains یا پرده نوری استفاده می شود. این سنسورهای کاربردی، بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای استفاده در کاربری های یاد شده است. پرده نوری عمدتا در دو نوع 4 و نوع 2 در دسترس است. پرده های نوری استاندارهای مختلفی دارند و می توانند در انواع مختلف کوچک و جمع وجور تا انواع قوی و مقاوم در برابر شرایط محیطی سخت را شامل شوند و کاربردهای فراوانی در زمینه ایمنی دارند. پرده نوری تیپ 4 برای محافظت از انسان ها در برابر آسیب ها و همچنین محافظت از ماشین ها در برابر خرابی ها بکار می رود. در این نوع از پرده نوری میزان دقت بالا بوده و کنترل انجام شده بسیار قابل اتکاست.

 

lightcurtain100002.jpg

 

 

پرده نوری تیپ 2 راه حل های مقرون به صرفه ای را برای کابران ارائه می دهد و در مواردی که درصورت وقوع خطر مصدومیت جزیی حاصل می شود، به کار می رود.

 

lightcurtain100001.jpg

لینک به دیدگاه

پرده نوری از خانواده سنسورها بوده و کاربردهای فراوانی در صنعت دارند. برخی از کاربردهای این سنسورها عبارتند از محافظت از اجسام قیمتی، حفظ جان کارگران و ....

پرده های نوری از مجموعه سنسورها(beam ها) تشکیل شده اند که با توجه به نوع کارایی و عملکردی که بر عهده دارند، ویژگی های متفاوتی دارند. تعداد پرتوها، فاصله پرتوها و به صورت کلی ارتفاع پرده های نوری از جمله پارامترهای متفاوت این سنسورها است.

در یک دسته بندی کلی می توان انواع پرده های نوری را به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

- Finger Protection:

در این نوع از پرده های نوری تعداد بیم ها زیاد بود و فاصله میان بیم ها بسیار اندک می باشد. این تیپ از پرده های نوری در موارد بسیار حساس کاربرد دارند. به دلیل تعداد بیم بالا و همچنین فاصله اندک بیم ها این نوع از پرده های نوری قابلیت تشخیص اجسام بسیار کوچک در حد انگشت دست انسان را دارند.

 

light-curtain200002.jpg

 

- Hand Protection:

در این نوع از پرده های نوری تعداد بیم ها کمتر و فاصله ی بیم ها بیشتر از مورد قبلی می باشد اما با این وجود این نوع از پرده های نوری نیز از دقت و رزولوشن قابل قبولی برخوردار هستند.

- Access Control Barriers:

این نوع پرده های نوری دارای 3 تا 6 پرتو بوده و عموما فاصله پرتوها 300، 400 و 500 میلی متر است. از این نوع پرده های نوری برای محافظ انسان ها از خطرهای احتمالی استفاده می گردد.

 

light-curtain200001.jpg

لینک به دیدگاه

سنسورها یکی از تجهیزاتی هستند که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. سنسورها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند. یکی از انواع سنسورها که برای محافظت اشیا قیمتی و یا محافظت کارگران از خطرهای احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد، پرده های نوری است.

 

lc300002.jpg

 

برای استفاده از پرده های نوری لازم است نکات ویژه ای را در نظر گرفت. تعداد پرتوها، فاصله میان پرتوها و... از مولفه هایی هستند که در تعیین نوع کاربرد پرده های نوری نقش اساسی را ایفا می کنند. پرده های نوری دارای استانداردهای مختلفی هستند که از معروف ترین استانداردها می توان به استانداردهای آمریکایی و اروپایی و ... اشاره نمود.

یکی از نکاتی که در زمان استفاده از پرده های نوری می بایست توجه کرد، فاصله میان پرده نوری و منطقه ای است که احتمال وقوع خطر وجود دارد. OSHA یک فرمول کلی را برای محاسبه ناحیه امن ارائه داده است که در شکل زیر این مناطق به صورت واضحی نشان داده شده است.

 

lc300001.jpg

 

رابطه شامل متغیرهایی می شود که به مشخصات پرده های نوری وابسته بوده و به صورت زیر است:

 

3.jpg

در این رابطه برخی از پارامترها با رنگ قرمز مشخص شده اند که این پارامترها مربوط به مشخصات پرده های نوری می باشند. یکی بیان کننده ی پاسخ زمانی سنسور و دیگری بیان کننده یابعاد جسمی که مورد سنجش قرار می گیرد، است.

به منظور سادگی در انجام محاسبات فرمول را به صورت زیر ساده می نماییم:

 

4.jpg

همان طور که در مقالات پیشین اشاره شد، پرده های نوری انواع مختلفی دارند که می توانند از اجسام کوچک(انگشت دست) تا اجسام بزرگ را تشخیص دهند. با توجه به رابطه بیان شده مشخص است که رابطه ای میان اندازه جسم مورد سنجش و پاسخ زمانی سنسور وجود دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...