رفتن به مطلب

رتبه جهاني ايران در توليد مس ارتقا پیدا می کند


ارسال های توصیه شده

غلامرضا حميدي اناركي – دبير اجرايي خانه معدن ايران - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دليل پايين بودن توليد مس، با وجود ذخاير غني در كشور را اين گونه توضيح داد: بايد توجه كرد كه كشورهايي همچون شيلي از 30 تا 40 سال پيش در صنعت مس حرف‌هايي براي گفتن داشتند و اين در حالي است كه مس سرچشمه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شروع به كار كرد. در واقع ما دير شروع كرديم و آن زمان هم فعاليت‌ها سرعت چنداني نداشت، ولي روند فعلي توليد مس اين اميد را مي‌دهد كه تغييرات سريع را در اين زمينه شاهد باشيم.

 

وي الگوبرداري از كشور شيلي در زمينه توليد مس را نادرست ارزيابي كرد و افزود: الگوسازي در مسائل اقتصادي درست نيست، چرا كه مسائل سياسي، جغرافيايي، محيطي و اقتصاد ملي كشورها با يكديگر متفاوت است. او در ادامه با بيان اين‌كه نبايد از ذخاير موجود بهره‌برداري نامعقول كرد، گفت: سياست برخي از كشورها، سياست‌هاي ملي آن‌ها نيست و به آن ها ديكته شده است. در مورد مس نيز مانند نفت نبايد تنها به فكر استخراج بود، بلكه بايد به فكر آينده نيز باشيم.

 

حميدي اناركي درباره اصلاح قانون معادن گفت: بعد از پيروزي انقلاب به دليل ملي و دولتي شدن قسمت اعظمي از معادن، بخش خصوصي در اين زمينه كنار گذاشته شد، اما شرايط اقتصادي به گونه‌اي پيش رفت كه مجددا باز شدن دريچه‌اي براي فعاليت بخش خصوصي احساس شد و به همين دليل قانون معادن نياز به تجديد نظر دارد. وي تغيير در قانون، كمك‌هاي دولت و ايجاد زيرساخت در بخش معدن را خواستار شد و افزود: آن‌چه كه در معدن مهم است، شناسايي و اكتشاف است كه بايد براي شناسايي توان كشور در توليد، شناسايي ذخاير با برنامه‌ريزي دقيق صورت گيرد.

 

دبير خانه معدن، ارتباط ايران با ساير كشورهاي داراي فناوري روز معدن را خوب ارزيابي كرد و افزود: ايران در معادن مس از نظر كاركرد، طراحي، امكانات و تاسيسات فرآوري همتراز كشورهاي پيشرفته است. وي همچنين آينده صنعت مس در ايران را با توجه به پتانسيل‌هاي موجود خوب ارزيابي كرد و آن را از مهمترين عوامل توليد كشور عنوان كرد و افزود: توسعه بخش معادن و صنايع ذوب به‌ويژه در مورد مس پايان خط نيست، بلكه توسعه صنعت مس موجب توسعه صنايع با فناوري پيشرفته برق و الكترونيك در كشور مي‌شود.

 

اين فعال حوزه معدن در پاسخ به اين سوال كه آيا نيازي به حضور سرمايه‌گذار خارجي در بخش معدن هست يا خير؟ گفت: اگر حضور سرمايه‌گذار خارجي در بخش‌هاي ديگر اقتصادي ضروريست، در اين بخش نيز ضرورت دارد. وي اين امر را موجب ايجاد بازارهاي جديد عنوان كرد و توضيح داد: گاهي سرمايه‌گذار خارجي با سرمايه‌گذاري روي يك توليد باعث ايجاد تقاضا براي آن محصول مي‌شود. دبير خانه معدن با بيان اين‌كه حضور سرمايه‌گذار خارجي در كنار سرمايه‌گذار داخلي مي‌تواند به توسعه بخش معدن كمك كند، گفت: معقولانه نيست راه ورود چنين افرادي به اين بخش بسته شود و اين امر تنها به قانون محدود نمي‌شود، بلكه شامل سياست‌گذاري‌هاي دولت براي حمايت از آنان نيز مي‌شود.

 

وي در مورد موانع ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بخش معدن به تعبير و تفسير متفاوت از قانون انفال اشاره كرد و افزود: بايد شك و ترديدي كه در اين زمينه وجود دارد، برطرف شود؛ چرا كه شفاف‌سازي در اين زمينه موجب توسعه بخش معدن خواهد شد. وي درباره‌ ورود بخش خصوصي به اين حوزه نيز گفت: ورود اين بخش موجب اضافه شدن امكانات و افزايش سرعت توسعه مي‌شود؛ ضمن آن كه اگر بخش خصوصي از لحاظ مالي تامين شود، مي‌توان از دلسوزي و مديريت محكم اين بخش نهايت استفاده را برد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

copper.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...