رفتن به مطلب

ظهور هوش مصنوعی می‌تواند باعث بیکاری جمعی و نابرابری شود


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ترس از هوش مصنوعی بین عموم مردم بیشتر به فیلم‌های علمی-تخیلی و روبات‌های تفنگ به دست مربوط می‌شود. از ترمیناتور و ماتریکس گرفته تا انتقام جویان، تصویری که سینما از روبات‌های دارای هوش مصنوعی ارائه می‌دهد دشمنی است که باید به صورت فیزیکی و در نبردی کلاسیک در جنگ با آن‌ها پیروز شده و سیاره‌مان را از آن‌ها پس بگیریم. اما بسیاری از کارشناسان خطر اصلی هوش مصنوعی را چیز دیگری می‌دانند. با زومیت همراه باشید.

 

با افزایش ۷۲ درصدی تعداد روبات‌های کارگر صنعتی طی دهه‌ی گذشته در امریکا، بار دیگر ترس از اینکه این روبات‌ها جای ما انسان‌ها را در بگیرند افزایش یافته است. با این تفاوت که این بار با افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی، این نگرانی بیشتر از پیش نیز خواهد شد. این‌ یافته‌ها بر اساس گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای موسسه‌ی مریل لینچ به دست آمده‌اند. این گزارش جزئیات تاثیر انقلاب قریب الوقوع روباتیک را بر بازار کار شرح می‌دهد.

 

در این گزارش ادعا می‌شود که پیشرفت در رباتیک و هوش مصنوعی منجر به پدیده‌ای موسوم به "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" می‌شود که به موجب آن افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها با اختلال در بازار کار همراه بوده و باعث می‌شود تعداد زیادی از کارگران کار خود را از دست بدهند. به عنوان مثال یک استارت‌آپ مستقر در سانفرانسیسکو دستگاه همبرگر ساز کاملاً اتوماتیکی را توسعه داده است که احتمال می‌رود جایگزین کارگران در صنعت فست فود شود. در دیگر نقاط دنیا هم اوضاع به همین شکل است. امارات متحده‌ی عربی اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان دهه‌ی جاری افسران پلیس را با "ربات‌های کاملاً هوشمند" جایگزین کند. هدف از این کار ارائه‌ی خدمات بهتر بدون نیاز به استخدام افراد بیشتر است.

 

در حالی که ممکن است این خبرها بیشتر شبیه داستان‌های علمی-تخیلی به نظر برسند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که با رشد سه برابری صنعت رباتیک ظرف ۵ سال آینده، چنین نوآوری‌هایی چندان دور از واقعیت نیستند. در نتیجه ادعا می‌شود که "ترکیب هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و رابط کاربری طبیعی (مانند تشخیص صدا) قادر به انجام کارهایی هستند که تا پیش از این تصور می‌شد مختص کارگرهای انسانی باشد و استفاده از ربات‌ها در آن‌ها تا قبل از این غیر ممکن یا غیر عملی به نظر می‌رسید."

بنا به گفته‌های ری کرزویل، مدیر مهندسی در گوگل، این وضعیت می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" (Singularity) شود که به موجب آن دستگاه‌های ذی شعور در کسب عنوان هوشمندترین موجودات سیاره از انسان‌ها پیشی خواهند گرفت.

 

در حالتی که کمتر آخرالزمانی باشد، در گزارش مریل لینچ پیش‌بینی شده است که افزایش نیروی کار خودکار موجب تجمع ثروت بین صاحبان صنایع شده و می‌تواند باعث بروز نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی شود. در چنین حالتی صاحبان پتنت‌ها با کسب مقدار زیادی ثروت برنده‌ی مطلق و انحصاری خواهند بود، در حالی که کارگران غیر ماهر مجبور به مبارزه برای بقا هستند.

 

در گزارش مریل لینچ به این نکته هم اشاره شده است که چنین ترسی در طول تاریخ بی سابقه نیست، اما پیش بینی‌های قبلی درباره‌ی عواقب فاجعه‌بار افزایش مکانیزاسیون در نهایت به وقوع نپیوستند. به عنوان مثال درحالی که معرفی تکنولوژی‌های کشاورزی باعث جایگزینی ماشین با انسان در این صنعت شده است، اما این تکنولوژی‌ها بازار کارهای کاملاً جدیدی را هم پدید آورده‌اند و درنتیجه منجر به بیکاری گسترده نشدند.

خیلی‌ها امیدوارند این بار هم چنین اتفاقی بیفتد و انقلاب تکنولوژی رباتیک در فضای کار جهانی تهدیدی برای مشاغل انسانی نباشد، اما مریل لینچ معتقد است که این بار این تحول منجر به "تغییر پارادایمی می‌شود که نحوه‌ی کار و زندگی ما را تغییر خواهد داد."

در نهایت به نظر می‌رسد نبرد نهایی انسان و روبات برای باز پس گرفتن "مشاغل" باشد، نه سیاره.

 

منبع:zoomit

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...