رفتن به مطلب

پژوهشی در توپی های گچی ته آجری با رویکرد به مسجد جامع یزد


ارسال های توصیه شده

پژوهشی در توپ یهای گچی ته آجری با رویکرد به مسجد جامع یزد

 

 

حمید بهداد* 1 ، بهنام جلالی جعفری 2

1دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی ،یزد، ایران.

2عضوهیئت علم یدانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

 

چکیده

مسجد جام عیزد را می توان درخشان ترین بنای این شهر نامید. این مسجد تغییرات زیادی را در طول تاریخ، متناسب با زمان خود شاهد بوده است.در بررسی این مسجد مانند دیگر بناهای اسلامی با تزیینات متنوعی روبرو هستیم، از جمله توپ یذگچی ته آجری. توپ یها از آن دس ? ته تزییناتی هس ? تند که از ترکیب گچ وآجر بوجود می آیند و همراه با آج رچینی فضای

داخلی بناهای اس ?المی، به ویژه دوره س ? لجوقی و ایلخانی بکار می رفته اند. جنس مصالح، تنوع نقش و شیوه اجرای توپی ها،راز جمله س ? والاتی هس ? تند که در نگاه اول ذهنیت هر مخاطبی را بر م یانگیزند و هدف کلی این مقاله یافتن پاس ? خی بر این س ? والات م یباش ? د. در این مقاله تلاش شده است پس از برشمردن سابقه تاریخی، پیش ? ینه و روش اجرای توپی در بناهای اس ?المی به عنوان آرای های مس ? تقل از تزئیناتی همچون گچبری و آجرکاری، ویژگ یهای تزئینی و تصویری این نوع تزئین در

مس ? جد جامع یزد نیز مورد مطالعه قرار گیرد.در این بین، مواد بکار رفته در توپ یها، تناس ? ب این نوع تزیین با محل اجرای آنها در این بنا و جایگاه نقوش حک ش ? ده بر آنها به عنوان عامل بصری تأثیرگذار، هم از نظر مفهومی و هم از نظر بصری درقالب تصویر، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

(2.24

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...