رفتن به مطلب

کشف باکتری‌هایی که می‌بینند


ارسال های توصیه شده

زیست‌شناسان می‌گویند سرانجام دریافته‌اند که چگونه یک نوع باکتری می‌تواند نور را حس کند و به سمت آن حرکت کند؛ در واقع تمامی فضای این تک‌سلولی‌ها یک چشم واحد است و مانند یک دوربین کوچک با قابلیت متمرکز ساختن نور عمل می‌کند.

tdioeyt0b1l2zjkfbv52.jpg

 

این توانایی چیزی فراتر از احساس جهت نور است و به این تک‌سلول‌ها اجازه می‌دهد تا نقطه‌ درست را انتخاب کنند. به گفته دانشمندان دانشگاه فرایبورگ و کویین مری، دانستن اینکه باکتری‌ها همانطور می‌توانند جهان اطرافشان را ببینند که انسان می‌تواند،‌ بسیار هیجان‌انگیز است. محققان با مطالعه روی گونه‌‌ای از سیانوباکتری‌ها که عامل تشکیل لجن سبزرنگ سطح سنگ‌ها در نزدیکی مناطق مرطوب و دریاها هستند، به این حقیقت پی بردند. از گذشته این حقیقت آشکار شده‌ بود که این باکتری‌ها می‌توانند به سمت نور حرکت کنند یا از آن دور شوند و به همان‌ شیوه‌ای فتوسنتز را انجام می‌دهند که گیاهان انجام می‌دهند.

m7ied86nis1cvrss67.jpg

 

محققان با تاباندن پرتوهای لیزری روی باکتری‌ها رفتارهای آنها را با میکروسکوپ تحت نظر گرفتند و مشاهده کردند این موجودات تا چه اندازه نسبت به نور حساسند و نسبت به آن آگاهی دارند. به محض اینکه حاشیه دیواره سلول با حاشیه نور لیزر برخورد می‌کرد،‌ سلول مسیر خود را تغییر می‌داد و از نور لیزر دور می‌شد. به گفته دانشمندان سیانوباکتری‌ها احتمالا قدیمی‌ترین و کوچکترین نمونه‌های جانداران چشم‌دوربینی هستند. دانشمندان احتمال می‌دهند این جانداران می‌توانند نور را تقریبا شبیه به چشم انسان متمرکز سازند،‌ اگرچه تصویری نهایی کدرتر از چیزی است که انسان می‌بیند. جزئیات بیشتر این پژوهش ۹ فوریه ۲۰۱۶ در نشریه ی eLife منتشر شد.

 

منبع: بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...