رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پيش‌بيني جمعيت يكي از نيازهاي اصلي برنامه‌هاي توسعه‌ي ملي و كالبدي است. در شرايط كنوني كم‌تر طرح توسعه‌اي مي‌توان يافت كه در آن نياز به پيش‌بيني جمعيت نباشد. اين موضوع در عين حالي كه يكي از فني‌ترين مباحث جمعيت‌شناسي است، مستلزم انجام محاسبه‌هايي طولاني، دقيق و زمان‌بر است كه انجام آنها با دست هم از دقت محاسبه‌ها مي كاهد و هم بسيار وقت‌گير و زمان‌بر است. براي پاسخ به اين نياز روز جمعيت‌شناسان و دستگاه‌هاي برنامه‌ريزي و اجرايي، كارشناسان جمعيت همراه با متخصصين علم رايانه به فكر تهيه‌ي نرم‌افزارهايي در اين زمينه برآمده‌اند.

 

يكي از كارهاي اوليه‌اي كه در اين زمينه صورت گرفت، طراحي نرم‌افزار People بود. People نرم‌افزاري نسبتاً مفصل براي پيش‌بيني‌هاي جمعيتي است كه اگرچه براي سيستم عامل Dos طراحي شده، اما در محيط ويندوز نيز قابل اجرا مي‌باشد. در اين نرم‌افزار طيفي از گزينه‌ها براي فرضيه‌ها اختصاص يافته است، بنابراين به‌نظر مي‌رسد استفاده از آن براي كاربران خيلي مبتدي تا حدودي مشكل بنمايد. علاوه بر اين، بايد گفت كه براي استفاده از اين نرم‌افزار آگاهي صرف از دانش جمعيت‌شناسي يا رايانه كافي نيست. كاربر بايستي علاوه بر آشنايي با نرم‌افزار و چگونگي اجراي آن، از دانش جمعيت‌شناسي و روش‌هاي پيش‌بيني جمعيت به‌ويژه روش تركيبي (Component Method) آشنايي كافي داشته باشد.

 

بعد از نصب نرم‌افزار و اجراي آن، ابتدا فهرست جمعيت پايه را انتخاب كنيد. شما بايد سالي كه اين جمعيت مربوط به آن است (معمولاً سال آخرين سرشماري جمعيت) را به عنوان سال پايه ي پيش‌بيني انتخاب كنيد، سپس آخرين گروه سني باز را 75+ يا 85+ مشخص كنيد. توجه داشته باشيد هربار كه مجموعه‌اي از اطلاعات را وارد مي كنيد بايد نام فايلي را براي آن اختصاص دهيد تا بتوانيد آن را حفظ كنيد. در ادامه، بايستي مجموعه‌اي از فرضيه‌هاي باروري را وارد كنيد. فراموش نكنيد كه در اين مورد مشاوره وهم‌فكري با متخصصان علم جمعيت به‌منظور ترسيم روند آينده‌ي باروري ضروري مي‌نمايد. شايد بتوان گفت سخت‌ترين مرحله‌‌ي پيش‌بيني ارايه‌ي فرضيه‌هاي مربوط به تعيين‌كننده‌هاي تغييرات جمعيت (باروري، مرگ‌ومير و مهاجرت) است. در مورد فرضيه‌هاي باروري آسان‌ترين انتخاب گزينه‌ي 5 است، زيرا فقط واردكردن مقادير ميزان باروري كل (TFR) براي سال پايه و سال پايان پيش‌بيني را وارد مي كنيد. سال پايان پيش‌بيني بايد مضربي از 5 نسبت به سال پايه باشد، اما نبايد بيش‌ار از 110 سال باشد. در ادامه، نرم‌افزار در مورد الگوي سني باروري از شما سئوال خواهد كرد. انجام پيش‌بيني مستلزم ارايه‌ي فرض‌هايي درباره‌ي مرگ‌ومير نيز مي‌باشد. در اين مورد نيز آسان‌ترين گزينه در ميان گزينه‌هاي مرگ‌ومير، انتخاب گزينه‌ي 2 مي‌باشد كه در آن تنها مقدار اميد زندگي را به تفكيك جنس براي سال پايه و پايان پيش‌بيني وارد مي‌كنيد. اين سال‌ها بايد همان سال‌هاي فايل ميزان‌هاي باروري باشد. در ضمن فراومش نكنيد كه همان آخرين گروه سني را كه براي جمعيت سال پايه وارد كرده‌ايد، در اينجا نيز وارد كنيد. در ادامه، از شما در مورد الگوي مرگ‌ومير سئوال مي‌شود. اگر مدل خاصي را در نظر نداريد، مدل West از جدول‌هاي نوعي كول و دمني و يا استاندارد عمومي سازمان ملل را زمينه‌ي كارتان قرار دهيد. اگر مي‌خواهيد پيش‌بيني را بدون درنظرگرفتن تاثير مهاجرت در تغييرات جمعيت (پيش‌بيني طبيعي) انجام دهيد، اكنون شما براي اين‌كار آماده هستيد.

 

براي اجراي پيش‌بيني بايد در فهرست مدل به حوزه‌ي اجرا و خلاصه‌ي پيش‌بيني‌ها برويد و از فهرست انتخاب اصلي به پرسش‌هاي نرم‌افزار در زمينه‌ي نام فايل خروجي و فايل‌هاي اطلاعاتي در زمينه‌ي باروري، مرگ‌ومير و جمعيت پاسخ دهيد. پس از اين كار، خلاصه‌اي از نتايج پيش بيني روي صفحه به شكل نمودار و جدول ظاهر خواهد شد. براي دسترسي به نتايج جزئي‌تر پيش‌بيني‌ها بايد به حوزه‌ي چاپ و مشاهده‌ي گزارش‌هاي پيش‌بيني وارد شويد. نرم‌افزار People جمعيت را با روش تركيبي پيش‌بيني مي‌كند. در فرآيند محاسبه، شمار جمعيت بر حسب جنس بر حسب گروه‌هاي سني منظم پنج ساله و براي هر پنج سال دوره‌ي پيش‌بيني انجام مي‌شود.

 

دانلود نرم افزار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...