رفتن به مطلب

آیا اینترنت ما را باهوش تر یا کندذهن تر می کند؟


arghavan

ارسال های توصیه شده

برآورد می شود که بیش از 8/1 میلیارد نفر در جهان در شمار کاربران اینترنت هستند و این رسانه بدون شک انقلابی در زمینه ارتباطات ایجاد نموده است. با این حال، تاثیرهای استفاده از اینترنت بر روی ذهن و اندیشه انسان همچنان یکی از بحث های داغ است. روزنامه وال استریت ژورنال در دو شماره اخیر خود دو مقاله از دو دیدگاه مختلف در مورد تاثیر اینترنت بر ذهن انسان منتشر نمود. ترجمه چکیده و نیز نشانی پیوندها به متن کامل و اصلی این مقاله ها در زیر می آید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فیلسوف رومی سنسا در 2000 سال پیش احتمالا به بهترین وجه آن را بیان کرد: "در همه جا بودن به معنای در هیچ کجا بودن است." امروزه، اینترنت برای ما به آسانی ممکن می سازد که به میزان بی سابقه ای از اطلاعات دسترسی داشته باشیم. اما حجم فزاینده ای از مستندات علمی چنین القا می کند که با حواس پرتی و وقفه های دایمی، اینترنت همچنین دارد ما را به متفکران پراکنده و سطحی تبدیل می کند.

 

نگاره ای که بر اساس پژوهش ها در حال شکل گیری است به شدت نگران کننده است، حد اقل برای هر کسی که عمق اندیشه انسانی تا شتاب آن را را ارج می گذارد. مطالعه ها نشان می دهد کسانی که متن های علامت گذاری شده با پیوندها را می خوانند درک مطلب کمتری در مقایسه با آنان که متن های سنتی خطی را می خوانند دارند. کسانی که ارایه های چندرسانه ای شلوغ را تماشا می کنند در مقایسه با آنها که اطلاعات را با آرامش و تمرکز بیشتر جذب می نمایند یادآوری بهتری دارند. کسانی که مدام با ایمیل، الرتز (گوش بزنگی) و دیگر پیام ها حواسشان پرت می شود درک کمتری در مقایسه با آنهایی دارند که قادر به تمرکز هستند. و کسانی که چند کار را هم زمان انجام می دهند خلاقیت و بازدهی کمتری در مقایسه با آنهایی دارند که در هر زمان فقط یک هدف/کار را پیگیری می کنند.

 

عامل مشترک در تمامی این ناتوانی ها چند جا بودن حواس است. پرمایگی فکرها، خاطره ها و حتی شخصیت ما به قابلیت ما در تمرکز ذهن و تداوم آن تمرکز دارد. اریک کندل، عصب شناس برنده جایزه نوبل می نویسد: تنها هنگامی که ما به اطلاعات تازه توجه عمیقی می کنیم است که می توانیم آن را "به صورت معنا دار و سازمان یافته ای با دانشی که از قبل در حافظه ما جا گرفته است" ارتباط دهیم. چنین ارتباط هایی برای تسلط یابی بر مفاهیم پیچیده بنیادی است. ...

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

رسانه های دیجیتال ایجاد و پخش متن، صدا و تصویر را ارزان، آسان و جهانی کرده است. اکنون قسمت عمده ای از رسانه هایی که در دسترس همگان قرار دارد توسط کسانی خلق شده است که درک اندکی از استانداردهای حرفه ای که در رسانه ها رعایت می شود دارند.

در عوض، این غیر حرفه ای ها جریان های بی پایانی از آثار متوسط را تولید می کنند که عرف های فرهنگی در مورد کیفیت و قابل پذیرش بودن را فرساییده و به پیش بینی های هشدار دهنده فزاینده ای در زمینه هرج و مرج نخستینی و سقوط فرهیختگی می انجامد.

ولی البته، این اتفاقی است که همیشه رخ می دهد. هر افزایشی در آزادی تولید و یا مصرف رسانه ها، ار کتاب های جیبی گرفته تا یوتیوب برای کسانی که به محدودیت های سیستم گذشته عادت کرده بودند هشدارآمیز بود، و به آنها اطمینان می داد که رسانه جدید جوان ها را احمق می سازد. این ترس حد اقل به زمان اختراع ماشین تحریر متحرک بر می گردد. همین که چاپ گوتنبرگ در اروپا گسترش یافت، انجیل به زبان های محلی ترجمه شد و امکان رویارویی مستقیم با متن را پدید آورد؛ این تحول با جاری شدن سیلی از ادبیات معاصر، اغلب آنها در حد متوسط، همراه بود. ترجمه های عامیانه از انجیل و نوشته های سکولار/غیرمذهبی حواس پرت کننده، ناآرامی های مذهبی و سردرگمی مدنی را دامن زد، و به این ادعاها رسید که اگر صنعت چاپ کنترل نشود، این روند به هرج و مرج و از هم پاشیدگی حیات فکری اروپا منتهی خواهد شد. ...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...