رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

cw946fnkrbwnbtrkcl2c.jpg

 

 

معمار: گروه معماری و ساخت تموز (هومن تهمتن‌زاده، مرجان بنائی، حسین صلواتی خوشقلب)

موقعیت: بندر ماهشهر، خوزستان، ایران

تاریخ: 1394

مساحت: 550 مترمربع

وضعیت: ساخته‌شده

کارفرما: خانواده رئیس قنواتی

همکاران طراحی: محمدرضا محتشمی‌کیا، ایما میرزاعلیخانی، رزا مومنی، بهناز بهبهانی

همکاران اجرا: مهدی براتی، امین تهمتن‌زاده

ارائه: ایمان زنگوئی‌نیا

منبع نوشتار: iranian-architect.ir

 

زمین پروژه در شهرک آتلانتیک بندر ماهشهر، در ناحیه‌ صنعتی، به مساحت 730 مترمربع قرار دارد. این شهرک در گذشته دارای بافت مسکونی ویلایی مشابه بوده که با مرور زمان، در حال تغییر است. خواسته کارفرما، خانه‌ای در دو طبقه بود که در طبقه‌ همکف، فضاهای عمومی در ارتباط مستقیم با محوطه و در طبقه بالا، فضاهای خصوصی قرار گیرند: فضای پذیرایی مناسب، 6 اتاق خواب و برای هر 2 اتاق، یک هشتی مشترک جهت دسترسی به سرویس و اتاق لباس، فضای خدماتی مبسوط، نشیمن، تراس و باقی ملزومات، در ساختمانی به مساحت حدود 550 مترمربع.گروه طراحی با جانمایی بنا در مرکز سایت، فضای سبز را به دو محدوده‌ شمالی و جنوبی تقسیم کرد که امکان دسترسی به محوطه را برای فضاهای خانه در هر دو جبهه فراهم می‌سازد. همچنین ساختمان از سمت شرق و غرب، از لبه زمین فاصله گرفت تا امکان نورگیری و چرخش حول بنا میسر شود.

 

ایده طراحی بر اساس استفاده از شبکه‌ متعامد با فواصل متنوع، برای پاسخ‌گویی به نیازهای کارفرما و خلق فضای معماری شکل گرفت. سادگی و خوانایی پروژه ـ در بافتی که در حال تغییر است ـ برای احترام به این بافت آرام شهری، از اهداف تیم طراحی بوده ‌است. از طرف دیگر، بودجه محدود کارفرما، گروه طراحی را به سمتی سوق داد که با حداقل هزینه، پروژه را محقق کند. بنابراین خلق یک فضای معماری متفاوت بر اساس ساختاری ساده، در دستور کار قرار گرفت.در ابتدا، با توجه به اقلیم گرم و مرطوب و شدت بالای نور در ماهشهر، تصمیم بر آن شد که نور طبقه‌ اول به صورت غیرمستقیم از پنجره‌های واقع در تراس‌ها تامین و در همکف، با پوشش گیاهی تعدیل شود. اما نهایتاً بر اساس خواست موکد کارفرما، بر روی نماهای اصلی در طبقه‌ اول نیز بازشوهایی اضافه شد که به جهت تنظیم شرایط محیطی، به وسیله سایه‌بان‌هایی کنترل شدند.

 

نمای ساختمان از سیمان تگرگی و پوشش رنگ مناسب فضای باز و ازاره‌های پیوسته بتنی شکل گرفته که سایه‌بان‌های طبقه اول و لوور عمودی تراس‌های شرقی و غربی به آن‌ها اضافه شده‌اند. این لوورها که امکان باز و بسته شدن را به ساکنین می‌دهند، علاوه بر سایه‌اندازی، حریم آن‌ها را نیز تامین می‌کنند. کلیه جداره‌های خارجی و بام پروژه نیز به صورت دوجداره و با 10 سانتی‌متر عایق حرارتی اجرا شده‌اند.در این پروژه سعی شد که ارتباط بین فضاهای بسته و نیمه‌باز در همکف با محوطه و در طبقه اول با تراس‌ها حفظ شود، به نحوی که در طبقه‌ اول، کلیه خواب‌ها به صورت مستقل، با یک تراس در ارتباط مستقیم هستند. علاوه بر این، تمامی فضاهای اصلی و فرعی (سرویس‌ها، انباری، رختشویخانه و …) دارای نور و تهویه طبیعی هستند.

 

سازه ساختمان به جهت کم‌کردن هزینه، از بتن مسلح با سقف تیرچه بلوک است. ابعاد ستون‌ها به نحوی طراحی شد که تماماً به وسیله دیوارها محاط شده و هیچ ستونی در فضای داخل مشاهده نشود. به دلیل حفظ پیوستگیِ نما و پرهیز از پیچیدگی سازه‌ای، در تراس‌های شرقی و غربی، بازشوهای سقف با حفظ تیر و ستون‌های اصلی ایجاد شد.امکان تهویه‌ طبیعی کلیه‌ فضاهای اصلی در فصل‌های مناسب سال وجود دارد. در فصل‌های گرم، به دلیل بالابودن دما و رطوبت هوا، استفاده از سیستم‌های مکانیکی برای تهویه مطبوع اجتناب‌ناپذیر است، لذا با استفاده از آن، به این امر پاسخ داده شد.

 

cw946fnkrbwnbtrkcl2c.jpg

 

 

xbbp66r92chixv05f6nf.jpg

 

 

0jjo99gxab6svmmu2lu1.jpg

 

5egj93t8pcahvft7kpm.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...