رفتن به مطلب

۱۵ فناوری جدید که به زودی فراگیر خواهد شد


Just Mechanic

ارسال های توصیه شده

[h=1]

[/h][h=2]چیزهایی که تا همین چند سال پیش جز در فیلم‌های علمی-تخیلی نمی‌آمد، حالا دارد رنگ واقعیت به خودت می‌گیرد.[/h]فناوری هر روز در حال تغییر و نو شدن است. هر سال فناوری‌های جدیدی از راه می‌رسند و همیشه چیز جدیدی در آستانه‌ی فراگیر شدن قرار می‌گیرد. مثلا ساعت هوشمند. سه سال پیش فقط نمونه‌های آزمایشی و اولیه‌اش را ساخته بودند و حالا چندین ساعت هوشمند از شرکت‌های بزرگ و کوچک در بازار است. بیایید نگاهی بیاندازیم به فناوری‌های دیگری که به زودی فراگیر خواهند شد.

[h=3]۱. عینک هوشمند[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این مورد را همین الان هم با Google Glass تا حدی دیده‌ایم، ولی این تازه اول کار است. با وجود همه‌ی شهرت و بحث‌هایی که سرش می‌شود ولی گوگل گلس هنوز محصول نوپایی است. در واقع، تمام نمونه‌هایی که تا به حال فروخته شده است به نوعی نمونه‌ی اولیه‌ی آزمایشی محسوب می‌شود. در سال‌های پیش رو مطمئنا گوگل نمونه‌ای ارزان‌تر برای مصرف‌کننده‌ی عام عرضه خواهد کرد. و احتمالش هم زیاد است که رقبای دیگری هم در کنار گوگل به عرضه‌ی چنین عینک‌هایی بپردازند.

[h=3]۲. داده‌ی هوشمند[/h]79c78aa9aabe1caaf449ae406bd415c0.jpg

هر چه جلوتر می‌رویم کارها و چیزهای بیشتری خودکار می‌شوند، ولی با این حال هنوز کارهایی هست که مجبوریم خودمان انجام بدهیم. مثل اضافه کردن شماره یا ایمیل کسی به دفترچه تلفن گوشی. ولی چیزهایی مثل این احتمالا به زودی به پایان می‌رسد. شرکتی به اسم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روی سرویسی کار می‌کند که با ساختن یک دفترچه تلفن خودکار از روی چیزهایی مثل اینباکسِ حساب ایمیل و لبست تماس‌ها و پیام‌های فعلی و از این قبیل، مدیریت روابط را خودکار می‌کند. روزی خواهد رسید که فقط کافی است اسم کسی را بیاورید تا بلافاصله بدون نیاز به انجام کاری یک پروفایل در دفترچه تلفن برایش ایجاد شود.

[h=3]۳. پوشیدنی‌های الکترونیکی[/h]f3e05a913011c7c2df4da3ac706a962e.jpg

همین حالا هم با گوگل گلس و ساعت هوشمند تا حدی این را می‌بینیم ولی قرار است که از این هم عجیب‌تر شود. عینک هوشمند و ساعت هوشمند وسایلی اجتماعی هستند که ما را به دنیای بیرون وصل می‌کنند. ولی پوشیدنی‌های الکترونیکی دیگری هم در حال ساخت است که ما را به بدن خودمان وصل می‌کند. مثلا دکمه‌هایی که ضربان قلب را می‌گیرد، لنزهایی که قند خون را اندازه می‌گیرد، خالکوبی‌های موقتی که از طریق فناوری NFC قفل درها را باز می‌کند و انواع و اقسام چیزهای جالب. و وقتی که چنین چیزهایی برای استفاده‌ی عموم آماده شود، طولی نمی‌کشد که بتوانید دستگاه‌هایی در بدنتان کاشت کنید که در لحظه علایم حیاتی را زیر نظر می‌گیرد و حتی قبل از خودِ قلبتان متوجه آمدن سکته‌ی قلبی می‌شود.

[h=3]۴. خانه‌های هوشمند[/h]d29fc71eb41f1a341897a04d967255b3.jpg

باز هم یک چیز دیگر که درست در آستانه‌ی واقعی شدن است. همین الان هم وسایل خانگی هوشمند داریم، مثل یخچالی که وقتی یک ماده‌ی غذایی را تمام می‌کنیم به ما خبر می‌دهد یا اجاق گازی که می‌شود با گوشی همراه کنترلش کرد. در آینده‌ی نزدیک این چیزها تبدیل به یک خانه‌ی کامل خواهد شد که می‌شود با گوشی و تبلت و رایانه کنترلش کرد. یعنی تغییر درجه‌ی تهویه، عوض کردن کانال تلویزیون، و دریافت اعلان تمام شدن کار خشکشویی بدون آنکه از جایمان بلند شویم. می‌شود موقعی که از سر کار راه می‌افتیم به اجاق فر بگوییم خودش را برای شام امشب گرم کند تا وقتی به خانه می‌رسیم آماده باشد. خیلی طول نمی‌کشد که خانه‌ی ما با ما صحبت کند و ما هم بتوانیم با آن حرف بزنیم.

[h=3]۵. بازی واقعیت مجازی[/h]8c18160a2448fcb64a62f2f90d73179c.jpg

خوره‌های بازی خودشان را آماده کنند. خیلی از بازی‌دوستان با دستگاه Oculus Rift آشنایی دارند که یک هدست واقعیت مجازی برای بازی‌های رایانه‌ای است. این شرکت توسط فیسبوک خریده شده که سعی دارد در کنار دستگاه بازی از آن یک دستگاه اجتماعی هم بسازد. سامسونگ هم با دستگاه خودش به نام Gear VR آمده است. روزی می‌آید که بتوانید یکی از این هدست‌ها بخرید، هر جایی با خودتان ببرید و فیلم ببینید و بازی کنید و کارهای دیگر. به آن روز نزدیکیم.

[h=3]۶. نمایشگر بدون صفحه[/h]d6873d8b71520d03afd4fc2b257c8ff6.jpg

نمایشگر بدون صفحه تقریبا همان چیزی است که اسمش می‌گوید. نمایشگری که چیزهایی نمایش می‌دهد اما صفحه‌ی نمایش ندارد. این فناوری ظاهرا در سه سال اخیر راه زیادی را پیموده و انتظار می‌رود که در سال‌های پیش‌رو شتاب بیشتری هم بگیرد. چیزهایی مثل هولوگرام دیگر علمی-تخیلی نخواهد بود. حتی شاید لنزهایی برای چشم ساخته شود که تصاویر را مستقیما به داخل چشم بتاباند. نه فقط رسانه‌های سرگرمی زیر و رو خواهد شد که حتی افرادی که بینایی خوبی ندارند هم می‌توانند برای اولین بار بدون نیاز به عمل لیزر چشم به خوبی ببینند.

[h=3]۷. رابط مغز-رایانه[/h]31e58a09227b5a920043fc44e5a9dcfc.jpg

این چیزها هم در واقع تا اندازه‌ای وجود دارد. مبتلایان به فلج چهاراندام سال‌ها است که از این دستگاه‌ها برای صحبت از طریق رایانه استفاده می‌کنند. این فناوری هنوز آنقدرها دقیق نشده ولی دارد راهش را می‌رود. این یعنی در آینده روزی خواهد رسید که دیگر احتیاجی به موس و کیبورد نداشته باشیم. فقط فکر می‌کنیم و فکرمان روی صفحه اتفاق می‌افتد. این برای افراد ناتوان و همین‌طور کسانی که می‌خواهند بازده بیشتری داشته و بازی‌دوستان عالی خواهد بود.

[h=3]۸. خدمات جهانی[/h]70c024f1f677e2ec88ea609993df494d.jpg

این یکی شاید کمی پیچیده به نظر برسد ولی واقعا نیست و چنین خدماتی همین امروز هم وجود دارد. شاید اسم Uber به گوشتان خورده باشد. اوبر یک تاکسی‌سرویس است که تقریبا هر جایی که اوبر راننده داشته باشد می‌توانید از آن استفاده کنید. سرویس آن در نزدیک به ۶۰ کشور از اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی تا استرالیا و آسیا فعال است و همچنان بزرگتر می‌شود. چیزی که اوبر را بی‌مانند می‌کند قابلیت جهانی بودن خدمات آن است. در آینده خواهید توانست فارغ از اینکه کجای جهان هستید به راحتی یک راننده‌ی اوبر خبر کنید. این نوع خدمات که به کمک جادوی اینترنت مرزها و قاره‌ها را درمی‌نوردد همچنان بیشتر خواهد شد. مهم نیست به چه زبانی حرف می‌زنید یا در چه کشوری هستید، همان خدمات در همه جا در اختیار شما است.

[h=3]۹. نابودی اشیای فیزیکی به دست دانلود دیجیتال[/h]d992b89d1c0b530d63486e44e6737328.jpg

دیگر کم کم دوران خریدن دیسک نصب بازی‌های رایانه‌ای دارد به پایان می‌رسد. بستره‌های محبوب بازی رایانه‌های مثلSteam و Origins دیگر بازی‌های ویدیویی را بدون دیسک و حافظه به فروش می‌رسانند. با کاهش مداوم قیمت حافظه‌های فلش (مثل کارت‌های حافظه‌ی گوشی) و ثبات و سرعت روزافزون اینترنت، دیگر همه‌ی بازی‌های رایانه‌های و محتوای صوتی و تصویری فقط به شکل دیجیتالی دریافت خواهد شد. عمر سی‌دی و دی‌وی‌دی و بلوری به پایان خواهد رسید. فایل‌ها مستقیما روی تلویزیون و گوشی و تبلت و رایانه دریافت می‌شود. موسیقی همین حالا هم تقریبا دیجیتالی شده و فیلم و سریال هم دارد به همین راه می‌رود.

[h=3]۱۰. روبات‌ها همه جا خواهند بود[/h]96f689aba022b1a19944dcbd144aa030.jpg

در ده سال گذشته گام‌های بزرگی در علوم روباتیک برداشته شده و در دهه‌ی آینده حتی پیشرفت‌های بزرگتری خواهیم دید. هنوز صحبت روبات‌های کاملا هوشمند نیست ولی روبات‌هایی خواهد بود که ثبات و قابلیت اتکای کافی را برای شروع به کار خواهند داشت. احتمالا از خط تولید و مونتاژ کارخانه‌ها شروع می‌شود و به مشاغلی می‌رسد که آدم‌ها تمایلی به انجام آن ندارند. حتی روبات‌هایی نزدیکند که تحت کنترل یک جراح و متصدی از راه دور عمل جراحی انجام بدهند.

[h=3]۱۱. سوخت زیستی و انرژی تجدیدپذیر[/h]519e69a1db3fb9ffaadeac3db9e956b2.jpg

آدم‌هایی که امروز زنده‌اند یک چیز را خوب می‌دانند. ما آخرین موجودات زنده‌ای خواهیم بود که سوخت‌های فسیلی را به عنوان تنها منبع انرژی موجود در این سیاره می‌شناختند. انتظار می‌رود در چند دهه‌ی آینده گام‌های بلندی در انرژی خورشیدی و بادی برداشته شود. افراد مختلف در هر چیزی از گندم تا جلبک به دنبال منابع بالقوه‌ی سوخت می‌گردند. وابستگی ما به نفت و زغال‌سنگ هنوز هم به قوت خود باقی است اما کم‌کم دارد از شدت آن کم می‌شود. در ده سال آینده انتظار موج بزرگی از خودروهای برقی، صفحه‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها، و گله و شکایت‌های مدیران شرکت‌های نفتی را داشته باشید.

[h=3]۱۲. انتقال بی‌سیم انرژی[/h]88c582c8954a6b776e07cef533cd7a8f.jpg

همین امروز هم نمونه‌های آن در بازار وجود دارد. شارژر بی‌سیم Qi امکان می‌دهد که بعضی از گوشی‌های هوشمند (عموما مدل‌های جدیدتر) را بتوان بدون استفاده از کابل شارژ کرد. این پیشرفت بزرگی است چون انتقال بی‌سیم انرژی کاربردهای زیادی دارد. وقتی ماشین‌های برقی بیشتر جا بیافتد، خواهید توانست با پارک کردن روی سر یک دستگاه شارژ، خودروی خودتان را شارژ کنید. حتی شاید جاده‌ی خورشیدی بسازند که در حال رانندگی خودرو را شارژ می‌کند. کارهایی که می‌شود با این فناوری کرد شاید فقط در خیال بگنجد.

[h=3]۱۳. نسل پنجم اینترنت همراه[/h]88f21270d3c33111cd21868c0115ecc5.jpg

بله، می‌دانم که همان اینترنت نسل چهارم همراه هم هنوز درست جا نیافتاده و خیلی از نقاط کشور و جهان در بهترین حالت به همان نسل سوم بسنده می‌کنند. ولی فناوری منتظر ساخته شدن زیرساخت‌های ما نمی‌ماند. اینترنت 5G امروز در مرحله‌ی پژوهش و بررسی است اما دیگر کم‌کم دارد زمان عرضه‌اش نزدیک می‌شود. البته یادتان باشد که در بیشتر جاهای دنیا یک دهه طول کشید تا از نسل سوم به نسل چهارم رفتند. پس انتظار نداشته باشید به محض ظاهر شدنش بتوان در همه جا آن را دید.

[h=3]۱۴. هوش مصنوعی[/h]54838b9f1e65a47636b054b343ee5a60.jpg

بله این یکی را در فیلم‌ها زیاد دیده‌ایم، اما آیا واقعا به عمر ما قد می‌دهد؟ جواب این است که بله، به احتمال زیاد. البته هنوز راه زیادی در پیش است اما به لطف چیزهایی مثل فناوری متنی (Siri، Google Now، Cortana و غیره) کم‌کم داریم در ساختن نرم‌افزارهایی که مثل یک آدم واقعی حدس بزند و عمل کند مهارت پیدا می‌کنیم. خیلی طول نخواهد کشید که همه‌ی این‌ها یکپارچه شود و روباتی بسازد که بتواند فکر کند.

[h=3]۱۵. گرافین[/h]bcd1adf18925cf882269fb3daf0868e6.jpg

در سال ۲۰۰۴ اولین ورق گرافین ساخته شد. از آن زمان دانشمندان به دنبال راهی برای تولید انبوه آن بوده‌اند. چرا؟ چون قرار است همه چیز را بهتر کند. می‌تواند اینترنت را سریعتر کند. ۱۰۰ برابر محکم‌تر از فولاد است و طبیعتا برای ساختن هر چیزی ایده‌آل است. می‌شود از آن فیلتر آب ساخت و فاضلاب سمی را از اقیانوس‌ها زدود. می‌توان با آن گوشی‌هایی ساخت که خراب‌شدنی نیستند. می‌تواند حتی باتری را منسوخ کند. راستش نمی‌خواهیم همه‌ی کارهایی که می‌شود با گرافین کرد را لیست کنیم چون کاربردهایش عملا نامحدود است. دیر یا زود راهی برای تولید انبوه آن پیدا می‌شود. برای انقلاب صنعتی دوم آماده باشید که در آن همه چیز از گرافین ساخته می‌شود. شوخی نمی‌کنم، همه چیز.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...