رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

wck6j24cud43gn4n6qt.jpg

 

معمار: استودیو زاد + استودیو معماری چالش

موقعیت: مشهد، ایران

تاریخ: 1393

مساحت: ٤٠،٠٠٠ مترمربع

وضعیت: طرح کانسپت

کارفرما: محمد باغشنی

تیم طراحی: محسن تاج‌الدين، مرضيه رجب‌زاده، محسن مريزاد

گرافیک: مونا ميرزايي 2r-Studio,

منبع نوشتار:iranian-architect.ir

 

 

برج‌ مسكونى ونداد با مشخصه معمارى سبز، همانند يك شهر كوچك عمودى، در شهر مشهد قرار گرفته است. شكل‌گيرى اين جريان طراحى بر اساس خواسته‌هاى كارفرما مبنى بر استفاده از انرژى پايدار در طراحى بوده که این خواسته هوشمندانه، با ايجاد يك فضاى مشترك عمومى در دل پروژه كه يادآور برداشت امروزى از روستاهاى ايرانی‌ است، مهم‌ترين نقش را در شكل‌گيرى اين طرح داشته است.

 

در اين پروژه سعى شده است طراحی با بررسى عميق‌تر مسائل معمارى و شهرسازى مدرن كه زندگى امروز شهرى را شكل مى‌دهند، و با تشخيص و در برگرفتن مبانى يك زندگى پايدار و مدنى و آگاه نسبت به شرايط محيطى كه انطباق بيشترى با نحوه زندگى طبيعى و پايدار نسل‌هاى گذشته دارد، صورت بگیرد.

مهم‌ترين مشخصه شكل‌دهنده زندگى مدرن شهرى، فضاهاى صلب شهرى و حقوق مالكيت فضاست كه در نتيجه اين برخورد، ارتباط‌هاى انسانى و محيط طبيعى، محدود به فضاى مالكيت شده است. اين امر، حس مسئوليت اجتماعى و آگاهى نسبت به شرايط محيطى و زیست‌محیطی را در شهرهاى امروز ايرانى كم‌اهميت كرده است. اين طرح با تمركز بر زندگى اجتماعى و محيط طبيعى، و تشويق ايجاد ارتباط و وابستگى از طريق يك فضاى سبز مشترك، سعي در افزايش كيفيت زندگى مدنى و تجربه جديدى از زندگى مدرن شهرى را دارد.

 

استراتژى طراحى اين برج بر اساس طراحى فضاهاى منفى است كه فضاهاى كم‌شده با ايجاد فضاى سبز، گفتمان اجتماعى و ارتباط با طبيعت را در درون خود جاى مى‌دهند. اين تكنيك كاهش فضايى منجر به ايجاد يك دره سبز بين دو برج شده است كه در واقع، رسيدگى و مواظبت از فضاى سبز اختصاصى، چشم‌انداز مناسب را براى برج مقابل ايجاد مى‌كند و اين خود، شکل‌دهنده جالب‌ترين نوع ارتباط و وابستگى اجتماعى است.

 

نماى ساده و بدون تزيينات خارجى برج اکولوژیک ونداد، به نماى غالب شهرى احترام گذاشته است و در عين حال، نماهاى داخلى با ايجاد شفافيت در درون فضا و ارتباط بيشتر ريزفضاها، سعى در ايجاد صميميت در فضا را دارند.

 

4sf7z07u2a1naochn15.jpg

 

dwwpvxma38hxycuodftj.jpg

 

zl9c6w8iid6mutslu8k.jpg

 

vpsy05frob7mfutrmbn8.jpg

 

9ko85h1v9fbbklkrwei.jpg

 

cawl64z7fi06jhtn5i0i.jpg

 

 

پلان ها

 

89010ikmfpvd35l7xgqy.jpg

 

 

مقطع

 

ynop2k1wb20wgt02yln4.jpg

 

 

دیاگرام

 

3uak2xxocx2twkq3okw.jpg

 

pba595fchd4kxz1v3n2.jpg

 

ighcus9x0uz82ha9upzg.jpg

 

r18q25vgz4x34mykwjaf.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...