رفتن به مطلب

فراتر از اسکار برای دی کاپریو


ارسال های توصیه شده

10اسفند 94

زیست بوم/رسول مجیدی*: اگر بگوییم اکثر سینما‌دوستان جهان علاقه داشتند اسکار را در دست «لئوناردو دی‌کاپریو» ببینند، پربیراه نگفته‌ایم. شاید حتی بتوانیم قید «اکثر» را به «همه» هم تغییر دهیم.

 

 لئوناردو تاکنون ۵ بار نامزد اسکار شده بود و هر۵ بار با دست خالی سالن کوداک را ترک کرده بود. با این همه ششمین نامزدی او برای اسکار با برنده شدنش همراه شد تا هم خودش و هم هوادارانش در پوست‌شان نگنجند.

 

 در این میان اما صحبت‌های دی‌کاپریو بعد از دریافت اسکار حاکی از آن بود که او هدف نهایی خود را نه دریافت اسکار بلکه استفاده از نفوذش برای انجام تغییراتی مثبت قرار داده است. بازیگر مهشور آمریکایی بعد از برنده شدنش در مراسم صبح امروز گفت: « فیلم «بازگشته» درباره رابطه انسان با دنیای طبیعی است. ما در سال 2015 گرم‌ترین سال جهان در تاریخ را تجربه کردیم. برای ساخت این فیلم باید به جنوبی‌ترین نقطه کره زمین می‌رفتیم تا بتوانیم برف پیدا کنیم. تغییرات آب‌وهوایی مساله‌ای واقعی است و دارد اتفاق می‌افتد. این حساس‌ترین تهدیدی است که نوع بشر در حال حاضر با آن روبروست و ما نیاز داریم که در کنار هم کاری انجام دهیم و دیگر طفره نرویم. ما باید از رهبرانی در سرتاسر دنیا حمایت کنیم که پشت آلوده‌کنندگان و کمپانی‌های بزرگ نیستند و به نفع تمام بشریت‌، تمام مردم محروم دنیا و میلیون‌ها و میلیون‌ها انسان بی‌بضاعت که تحت تاثیر این جریان قرار گرفته‌اند، حرف می‌زنند. افرادی که برای فرزندانِ فرزندان ما و برای مردمی که صدایشان توسط سیاست‌های حریصانه خفه شده، حرف می‌زنند. امشب من از همه شما برای این جایزه شگفت‌انگیز متشکرم. بیایید خیلی روی این کره خاکی حساب باز نکنیم. من روی امشب حساب باز نمی‌کنم. خیلی ممنون.»

 

همه ما این روزها می‌دانیم که زمین در حال گرم شدن است و این شاید خطرناک‌ترین تهدید پیش‌روی بشر و دیگر موجودات زنده باشد. موجوداتی که در این میان بی‌گناهند و در آتش حرص و طمع انسان‌ها می‌سوزند.

 

 دی‌کاپریو هم مدت‌هاست که درگیر مساله «تغییرات آب‌وهوا» شده است. او سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل به عنوان نماینده این سازمان در مساله تغییرات جوی معرفی شد. پاییز امسال هم از سوی مهم‌ترین مجمع اقتصادی دنیا یعنی «داووس»، جایزه ویژه برای تلاش‌هایش در بهبود اوضاع جوی را دریافت کرد. لئوناردو چندی پیش هم به دیدار پاپ رفت و جلسه‌ای در همین باره با رهبر کاتولیک‌های جهان ترتیب داد. دی‌کاپریو از سال ۱۹۹۸ فعالیت‌های محیط زیستی‌اش را آغاز کرده و حنی بنیادی خیریه هم در این زمینه راه انداخته است. یکی از درخشان‌ترین فعالیت‌های بازیگر فیلم تایتانیک، تلاش برای حفظ گونه‌های دریایی بوده است. او در اکتبر ۲۰۱۴ برای ایجاد و گسترش مناطق حفاظت شده دریایی و همچنین متوقف کردن صید غیرقانونی در دریاها و ۵ اقیانوس زمین، ۲ میلیون دلار کمک کرد و البته باید گفت مجموع کمک‌های مالی لئوناردو در این زمینه به بیش از ۳ میلیون دلار می‌رسد.

 

به هر ترتیب دی‌کاپریو امروز صبح بالاخره اسکاری که در تمام این سال‌ها حقش بوده است را برد و البته از مردم دعوت کرد که تلاش فعالانه‌تری برای حل معضل گرم‌شدن زمین داشته باشند. تلاشی که همه ما جدا از نقش پررنگ دولت‌مردان می‌توانیم ایفا کنیم. با کمی کمتر استفاده کردن از وسایلی که باعث گرم‌شدن و یا تخریب زمین می‌شود. با نگهداری از محیط‌زیست و یا حداقل کثیف‌نکردن آن.

 

* روزنامه نگار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...