رفتن به مطلب

معیارهای ارزیابی کیفی فضای سبز شهری


ارسال های توصیه شده

پارک‌های شهری به مصابه منظر سبز شهری همواره مورد توجه طراحان منظر بوده‌اند. این مقاله جهت بالا بردن کیفیت ارزیابی و طراحی این فضاهای سبز، اصول و معیار های کیفی را جستجو نموده تا با مقایسه با باغ‌های قدیمی ایران تأثیر پذیری آنها افزایش یابد. اهم اصول به قرار ذیل است:

 

اصل تمرکز: در بسیاری از نمونه‌های موفق یک یا چند مرکز مهم ایجاد می‌شود تا به عنوان فضای ایستا محل تعاملات اجتماعی باشند.

 

اصل کشش: توجه به ورودی، عناصر خاص و جذاب و همچنین ایجاد فضاهای خوانا، مسیرهای جذاب، حرکات آب، سر و صدا، بوی گل ها، تاریکی و روشنایی ... ایجاد کشش می‌نماید.

 

اصل قلمرو: توجه مناسب به تفکیک بخش‌های مختلف و طرق مختلف جداسازی فضاها از جمله تغییر مصالح، حصارهای گیاهی، طاق نماها، پل‌ها ... می‌توانند احساس قلمروهای مختلف را بوجود آورند.

 

اصل انتظام: وحدت در طراحی و نظم بخشیدن جهت هماهنگی فضاها باعث تفاهم بخش‌های مختلف پارک می‌شوند.

 

اصل خوانایی: جهت تأثیر پذیری بیشتر و ماندگاری منظر، استفاده از عناصر خوانا در فضاهای ویژه ضمن هویت بخشی به فضاهای پارک، آنها را موثر و مهم می‌نمایند.

 

اصل هماهنگی: طراحی مناسب و استفاده از مصالح همگن با عث ایجاد هارمونی و زیبایی منظر پارک‌ها خواهد بود.

 

اصل تسلط: نظرگاه‌هایی همچون پل‌ها و دیگر بخش‌های مسلط جهت ایجاد شفافیت و شناخت بخش‌های مختلف به انتخاب فضای مورد نظر می‌انجامد.

 

این اصول و اصول مدون دیگر همچون اصل آموزش، اصل انتخاب و ... منظر سبز شهری با هویت را تعریف نموده و از دیدی نو ضمن رفع احتیاجات امروزی مردم، ایجاد فضاهای سبز با کیفیت را در سطح شهرها پیشنهاد می‌نمایند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...