رفتن به مطلب

تجاری سازی (برندسازی) شهر


ارسال های توصیه شده

هنوز یک تعریف رسمی از تجاری سازی (برند سازی) شهر وجود ندارد ولی این مانع نمی‌شود که از این امکان به طور گسترده در سراسر دنیا استفاده نشود و این کار، چند دهه است که در حال انجام شدن است. این ایده بسیار ساده است: انتقال مفهوم تجاری سازی یک کالا به اماکن و شهرها. هدف از این کار حتی ساده تر است: تقویت یک هویت محلی برای جذب سرمایه گذاری‌ها و رشد اقتصادی برای یک منطقه خاص. به عبارت دیگر، “فروش” تصویر ذهنی ای از شهر و استفاده از جنبه‌های منحصر به فرد فرهنگی، هنری و کالبدی آن.

 

اما روش انجام این کار، آنچنان ساده نیست. برند جدید می‌تواند به روش‌های گوناگون ایجاد شود: از طریق مداخلات فضایی مثل ساختمان‌های شاخص، طراحی شهری، و اتفاقات، یا از طریق بازاریابی غیرفضایی مثل تبلیغات، شعارها، افسانه‌ها و غیره. نمودار زیر توضیح می‌دهد که چگونه این جنبه‌های فراوان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به ایجاد تصویر جدیدی از شهر منجر شوند.

syol2r4rjxbmkce7etq.png

 

به عنوان یک طراح شهری، یک جنبه خاص از تجاری سازی شهر توجه مرا جلب نمود، وقتی که این جریان تبدیل به مبلمان شهری می‌شود. نمادهای مناسب واقع شده در مناطق راهبردی می‌توانند نحوه درک بازدیدکنندگان و ساکنین از محله، منطقه یا شهر را تحت تأثیر قرار دهد. مبلمان شهری استاندارد، نقش مهمی را در نوسازی‌ها ایفا می‌نماید، بدون آنکه نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای مدیریت عمومی ایجاد نماید.

 

آتلانتا یک نمونه موفق است زمانی که به منطقه مرکزی شهر توجه می‌کنیم. جنبش اتحاد مرکزی شهر که عضوی از یک سازمان غیرانتفاعی است، به ایجاد یک اتحادیه از رهبران پیشگام تجاری و اجتماعی می‌پردازد که مربوط به مرکز شهر است و به عنوان هدف اصلی برای تجارت، فرهنگ، تحصیل و زندگی تلقی می‌شود. این اتحادیه در سال 1978 با هدف هدایت تجدید حیات منطقه مرکزی شهر به وجود آمد و از آن زمان تاکنون، به طور فعالانه ای به اقدامات خود ادامه داده است. آن‌ها به ایجاد یک چشم انداز برای منطقه پرداخته و آن را در پانل‌های گوناگون ترجمه کرده‌اند که به شکل مناظری در مهم‌ترین خیابان‌های شهر مشاهده می‌شوند.

d6mbc0ejho01sognacxn.jpg

 

n06lwlifx5nhadydiylh.jpg

 

ry7j51wl8nphshxa3lxf.jpg

 

3gxh220o4bv5yh83syq4.jpg

 

1xhd8wgfdpkifodqv0f.jpg

 

paczikx3w2fhjaypumu.jpg

 

bw1s0unkbs8f8z5tl8zr.jpg

 

br7e0lvgzeh2ps02nvw.jpg

 

epkydixkjl54usf529o.jpg

 

9x7ilh3akblbvieua9yc.jpg

 

مرحله مهم دیگر تجاری سازی شهر، استانداردسازی مبلمان شهری است. دارا بودن یک هویت جالب و منحصر به فرد برای نمادها، نیمکت‌ها، سطل‌های زباله و چراغ‌های روشنایی، به طور غیرمستقیم منجر به ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن تماشاگران شده و موجب سازماندهی، پاکیزگی و مراقبت از آن‌ها می‌شود.

5gib7me2jwpydyeixmth.jpg

 

qiefi5a0eowwu7gftiwv.jpg

 

kbsuevir1n30hl76d4q7.jpg

 

y0c8pnxcxnzikt90q3i.jpg

 

تجاری سازی شهر، ثابت کرده است که بیشتر از یک “آرایش” ساده فضاهای شهری می‌باشد. احساس هویت و حس مکانی که این جریان به وجود می‌آورد، زمینه‌هایی برای پیشرفت در آینده و موفقیت اقتصادی است. تجاری سازی دارای قدرت ساخت جامعه ای است که آن را تضمین و از محیط‌های اطراف آن مراقبت و حمایت می‌کند.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...