رفتن به مطلب

بهترین عایق برای مدارس


ارسال های توصیه شده

متاسفانه در مدارس کشور ما توجه کمی به عایق کاری حرارتی ساختمان مدارس و بهینه سازی مصرف انرژی در آن ها می شود. کسری و کمبود بودجه مدارس فرصتی ایجاد می کند که مسئولان آموزش و پرورش توجهی بیشتری به مدیریت مصرف انرژی و به تبع آن به عایق کاری حرارتی مدارس داشته باشند.

عایق کاری حرارتی مدارس علاوه بر کاهش هزینه ها می تواند کیفیت فضا و امکانات آموزشی مدارس را بهبود دهد، باعث ایجاد آسایش حرارتی مناسب برای دانش آموزان شود و از طرفی باعث کاهش مصرف منابع انرژی تجدید ناپذیر و کاهش تولید آلاینده ها از جمله گاز دی اکسید کربن که یک گاز گلخانه ای است،شود.

عایق کاری حرارتی مناسب مدارس می تواند تا 40% باعث کاهش مصرف انرژی شود که این رقم در سطح کلان مبلغ زیادی می شود و باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه مدارس می شود. پولی که صرف گرمایش مدارس می شود می تواند صرف بالا بردن امکانات مدارس شود.

در این میان انتخاب عایق حرارتی مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است. عایق حرارتی باید انتخاب شود که راندمان و طول عمر بالایی داشته باشد. عایق پشم سنگ مناسب ترین عایق حرارتی برای عایق کاری مدارس می باشد. چرا که این عایق حرارتی علاوه بر داشتن راندمان و طول عمر بالا (عمری تقریبا برابر با طول عمر ساختمان دارد)، همزمان عایق صوتی و عایق ضد حریق نیز می باشد.

 

متاسفانه آتش سوزی در مدارس ایران سابقه ی چند ساله دارد و ضد حریق بودن عایق پشم سنگ برتری این عایق نسبت به عایق های دیگر است که باعث شده بهترین گزینه برای عایق کاری مدارس باشد. پشم سنگ تا 4 ساعت در برابر آتش مقاوم است و نمی سوزد و به عنوان یک مانع برای انتقال آتش به قسمت های دیگر عمل می کند. یکی دیگر از مزیت های عایق پشم سنگ این است که در هنگام مواجه با آتش از خود دود سمی منتشر نمی کند، متاسفانه در بعضی از سوانح آتش سوزی خفگی به دلیل مسمومیت با گازهای سمی باعث مرگ انسان ها بوده است.

نشاط و جنب و جوش دانش آموزان باعث شده که مدارس یکی از مکان های پر سروصدا باشد. استفاده از عایق حرارتی که همزمان یک عایق صوتی نیز باشد، مانع از انتشار سر و صدا از یک کلاس به کلاس دیگر و یا از راه رو به درون کلاس می شود. ایجاد محیطی آرام و به دور از سر و صدا باعث افزایش راندمان یادگیری دانش آموزان می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

مدرسه بندرگاه جنوبی در کپنهاگ، دانمارک، یک مدرسه دولتی جدید می باشد که در طراحی آن بر روی بهینه سازی مصرف انرژی، آکوستیک و طراحی شگفت انگیز، تمرکز شده است. این مدرسه دارای امکانات تحصلی مدرن می باشد و فضای آن نزدیک به اسکله قرار داد.

در عایق کاری این مدرسه از عایق پشم سنگ استفاده شده است. این مدرسه نمونه ای بزرگ از عملکرد عایق پشم سنگ و ایجاد ساختمان هایی برای زندگی مدرن است.

یکی از بزرگترین جوایز بین الملی معماری جهان به مدرسه بندرگاه جنوبی داده شده است، جایزه ی اخبار معماری جهان ( WAN ) در سال 2016 میلادی. این مدرسه در نمایشگاه بین المللی معماری دوسالانه ونیز، در سال 2016، به عنوان بخشی از غرفه دانمارک قرار داده شد.

9500 متر مربع از این مدرسه در سال 2015، افتتاح شد که این بخش طبق کلاس مصرف کم انرژی دانمارک، 2015، ساخته شده است.

 

 

 

عایق کاری صوتی و ضد حریق

 

طراح این مدرسه به دنبال راه حلی فنی بوده که هم بتواند محیط داخل ساختمان مدرسه را از نظر اکوستیک (صوتی) کنترل کند و هم مصرف انرژی را در حداقل سطح ممکن نگه دارد.

مطالعات مختلف صورت گرفته نشان داده است که اکوستیک خوب محیط، تاثیر مثبتی بر فرایند یادگیری دانش آموزان و همچنین تندرستی آن ها دارد، بنابراین داشتن محیطی که عایق صوتی باشد یکی از موارد اصلی در این پروژه بوده است. به همین دلیل از عایق پشم سنگ که عایق صوت، حرارت و ضد حریق می باشد در عایق کاری این مدرسه استفاده شده است.

 

 

پشم سنگ، عایقی پایدار

 

مدرسه بندرگاه جنوبی توسط JJW Architects در کپنهاگ طراحی شده است. معمار این مدرسه در JJW Architects معتقد است که توسعه دهندگان باید بطور فزایند به چرخه عمر اجزاء ساختمان توجه داشته باشند چون ما به تدریج به سمت یک اقتصاد مدور پیش می رویم.

در این زمینه او محصولات پشم سنگ مانند پشم سنگ تخته ای را یکی از مواد با قابلیت بالا می داند. بعد از پایان عمر پشم سنگ، می توان آن را بازیافت کرد و به عنوان مواد خام برای یک محصول جدید پشم سنگ استفاده کرد.

در بررسی که طراح این مدرسه داشته است به این نتیجه رسیده که عایق پشم سنگ در مقایسه با مواد دیگری که دارای روکش فلزی هستند، از ماده اولیه ی (سنگ بازالت) ساخته شده است که منبع پایدار دارد و تاثیر زیست محیطی کمتری دارد، هم از نظر مصرف انرژی و هم از نظر میزان گاز CO2 تولیدی در فرایند تولید عایق پشم سنگ.

 

پشم سنگ طول عمر بالایی دارد و این در زمان ساخت سازه ی پایدار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

دبیرستان Stopsley یک کالج جامعه و بزرگ می باشد که در حومه شمالی شهر Luton قرار دارد. این مدرسه در سال 2013 به دلیل نیاز به تعمیر فوری بودجه ای از طرف دولت دریافت کرد. در پروژه بازسازی این مدرسه بعضی از ساختمان ها باید با هم یکی می شدند و نیاز به تخریب داشتند درحالی که بقیه تنها نیاز داشتند بازسازی شوند و ارتقاع داده شوند.

علاوه بر بازسازی، مدرسه باید بزرگتر می شد و تعداد دانش آموزان آن افزایش می یافت. به منظور افزایش تعداد دانش آموزان از 990 نفر به 1350، به یک ساختمان جدید با 64 کلاس، 4 سالن ورزشی، سالن موزیک و مرکز امکانات ویژه، نیاز بود.

در بازسازی این دبیرستان توافق شد محیطی فراهم شود که کارایی گرمایی و آکوستیک مناسب داشته باشد تا آسایش حرارتی و صوتی فراهم شود و محیطی مناسب برای یادگیری دانش آموزان فراهم شود.

 

چالش های بازسازی

 

دبیرستان Stopsley باید ساختمانی با بالاترین عملکرد گرمایی و صوتی می ساخت. سقف جدید که برای مدرسه جدید ساخته می شد نیاز داشت که بر چندین چالش عملکردی چیره شود. تیم بازسازی کننده باید به عملکرد حرارتی 0.15 W/m2.K در ساختمان مدرسه می رسیدند. همچنین لازم بود به الزامات شدید و انعطاف ناپذیر صوتی BB93 به منظور کاهش نویز میرسیدند. در کنار این سقف سالن های ورزش و اتاق های موسیقی باید به نحوی ساخته می شدند که ترافیک صدای ایجاد شده در این مکان ها کنترل شود.

 

 

کاربر پشم سنگ

 

به منظور رسیدن به سقفی با عملکرد حرارتی بالا و عملکرد صوتی مطابق با استانداردهای موجود از دو لایه عایق پشم سنگ تخته ای استفاده شده است. یک لایه عایق تخته ای سخت به مساحت 600 متر مربع و ضخامت 150 میلیمتر و لایه روی پشم سنگ تخته ای سخت با مساحت 600 متر مربع و ضخامت 105 بر روی سقف مسطح قرار داده شد.

عایق پشم سنگ تخته ای سخت با داشتن ضخامت بالا و ثبات ابعادی نیازهای لازم را برای عایق کاری سقف دارا می باشد. عایق پشم سنگ با داشتن عملکرد حرارتی بالا، عایق صوت بودن و ویژگی ضد حریق بودنش، برای کاربردهای چند منظوره مناسب می باشند.

پشم سنگ تخته ای سخت، کنترل سطح صدای عالی دارد و برای استفاده با سایر سیستم های سقف های مسطح مناسب می باشد.

مسئولان پروژه بازسازی این دبیرستان قبلا نیز از عایق های پشم سنگ استفاده کرده بودند و از عملکرد آن ها آگاه بودند. عایق های پشم سنگ به عنوان یک لایه صدا خفه کن عالی عمل می کنند که در کنترل سطح صدا و صداهای سالن ورزش و موسیقی کمک فراوان می کند. عایق های پشم سنگ همچنین سطح مطلوبی از عملکرد حرارتی ایجاد می کنند و مقاومت عالی در برابر حریق دارند که سطح محافظت بالایی در برابر آتش فراهم می کنند. این ویژگی های پشم سنگ در دستیابی به الزامات لازم برای مجموعه کمک می کند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...