رفتن به مطلب

موانع اثربخشی سیاست کاهش نرخ سود


Lean

ارسال های توصیه شده

موانع اثر‌بخشی این سیاست متعددند که مهمترین آنها عبارتند از:

1-کاهش نرخ بهره به سطح 18 درصد برای مصرف‌کنندگان کم است. کاهش درآمد واقعی مردم در چند سال گذشته آنقدر زیاد بوده است که کاهش نرخ سود به این اندازه نمی‌تواند کاری کند.

 

2- یکی از علل مهم رکود در اقتصاد ایران ناشی از کاهش تقاضا برای نفت و کاهش ارزش شدید قیمت نفت است که به این سادگی‌ها با بازی با متغیرهای داخلی قابل حل نیست. برای اینکه این مساله حل شود لازم است یک متغیر مشابه به عنوان سیاست محوری جایگزین کاهش قیمت نفت شود و آن هم افزایش صادرات غیرنفتی است که کاهش نرخ سود به این میزان کاری برای صادرات انجام نمی‌دهد.

 

3-مورد سوم که مانع اثرگذاری این کاهش نرخ است وجود ظرفیت‌های بلااستفاده است و لذا کاهش نرخ سود نهایت کاری که می‌تواند بکند سقف موجودی را برای بعضی از صنایع کاهش دهد. منظورم این است که زور این سیاست به اندازه‌ای نیست که بتواند رکود را در اقتصاد ایران کاهش دهد. چه برسد به اینکه رکود را در اقتصاد ایران حل کند.

 

4-نرخ سود سپرده‌ها برای بسیاری از خانوارها یکی از درآمدهای اصلی در اقتصاد بوده است که با کاهش نرخ سود درآمد بخش وسیعی از مردم کاهش می‌یابد و همین مساله موجب می‌شود که از این ناحیه نه‌تنها تقاضا خیلی زیاد افزایش نیابد بلکه ممکن است تقاضا را از ناحیه خانوارها کاهش هم دهد.

در اقتصاد ایران عوامل رکود اقتصادی بسیار قوی، پایدار و ساختاری‌اند و در بلند‌مدت حل می‌شوند. در نتیجه این سیاست‌ها کم‌اثرند، هر‌چند که جهت و میزان کاهش سیاست درست بوده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...