رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پیری، نتیجۀ تجمع پیشروندۀ تغییرات مختلف در بدن می باشد که با گذشت زمان، با کاهش تدریجی کارایی بسیاری از اعمال فیزیولوژیک نرمال و ظرفیت حفظ هموستاز، همراه بوده و باعث افزایش احتمال بیماری و مرگ افراد می گردد. محققان، برای درک فرایندهای پیری، افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی، آزمایشات مختلف بویژه بر روی مدل های حیوانی انجام داده و بر اساس آنها، بیش از 300 تئوری مرتبط با پیری را مطرح نموده اند که تا حدی با هم همپوشانی دارند. در این مقاله، سعی شده است که به بعضی از مهمترین این تئوری های ارائه شده و با تمرکز بیشتر بر تئوری اپی ژنتیک پیری پرداخته شود.

دو تا از شاخص ترین تئوری های بیوشیمیایی پیری، تئوری های رادیکال آزاد و میتوکندری هستند. با توجه به اینکه پیری نرمال، نتیجۀ تعادل بین آسیب و ترمیم است، در این تئوری ها، شناخت استرس اکسیداتیو مرتبط با آسیب حاصل از گونه های فعال اکسیژن (ROS)، مسیر سیگنالینگ پاسخ استرس و آنزیم های آنتی اکسیدانتی، حائز اهمیت میتوتیک پیری هم که بوسیلۀ تلومرها، عناصر ژنتیکی ضروری پایدارکنندۀ انتهای کروموزومی، راهنمایی می شود، قابل توجه می باشد. طول تلومرها که بعد از هر تقسیم سلولی کوتاه می شود، می تواند توسط موادغذایی مختلف و شرایط اپی ژنتیک تلومری تنظیم شود. علاوه بر این، روند پیری، نه فقط بوسیلۀ ژن ها و موتاسیون، بلکه همچنین بواسطۀ تأثیرات محیطی و اپی ژنتیکی بخصوص در نیمۀ دوم زندگی، تحت تأثیر قرار می گیرد. تغییرات اپی ژنتیکی، شامل تغییرات در بیان ژن بدون تغییر در ترادف DNA می باشند. اهمیت عملکردی و بیولوژیکی تغییرات اپی ژنتیکی در طی فرایند پیری، با فقدان گلوبال متیلاسیون DNA، تغییرات هیستونی و هیپرمتیلاسیون پروموتور ژن ها، همراه می باشد. جهت دستیابی به رویای بشر به زندگی طولانی تر و سالم تر، دستکاری رژیم غذایی با استفاده از مکمل ها و آنتی اکسیدانت ها، درک نقش کلیدی محدودیت کالری در افزایش طول عمر بواسطۀ فعالیت پروتئین Sirtuin، تمرینات ورزشی و شناخت عوامل محیطی تاًثیر گذار بر تغییرات اپ یژنتیکی در فرایند پیری، از ضروری ترین موضوعات تحقیقاتی در قرن 21 ، می باشد.

 

کلید واژه: پیری، رادیکال آزاد، استرس اکسیداتیو، تلومر، اپی ژنتیک

 

نویسندگان: نغمه ژاله جو، مجتبی پنجه پور

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...