رفتن به مطلب

به نظر شما قدرتمند ترین نیروی نظامی خاورمیانه کدام است؟



ارسال های توصیه شده

به نظر شما قدرتمند ترین نیروی نظامی خاورمیانه کدام است؟ منظور از ایران هم سپاه و هم ارتش با هم است.

اگر خواستید دلیلش هم در ادامه بنویسید

لینک به دیدگاه

قدرتمندترین ارتش‌های خاورمیانه کدام‌ها هستند؟/معرفی ۱۵ ارتش خاورمیانه

 

خبرگزاری آنا: در پی به هم خوردن تعادل قدرت در خاورمیانه، جنگ داخلی سوریه، ظهور‌ داعش، سرکوب شیعیان توسط عربستان، موضع‌گیری کشورهای خارجی در مورد بهار عربی و تنش‌های دیگر، کشورهای خاورمیانه به دنبال تقویت ارتش‌های خودشان هستند.

print.pngنسخه چاپی

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» در تحلیلی می نویسد: ما ارتش‌های هر کشور خاورمیانه را طبقه‌بندی کرده‌ایم تا بدانیم قدرتمندترین ارتش‌ها به کدام کشور تعلق دارند. این طبقه‌بندی بر اساس ارزیابی توانایی‌های عملیاتی ارتش‌های خاورمیانه و تجهیزات جنگی آنها و پس از تحقیق و مصاحبه با «پاتریک مگاهان» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و «کریس هارمر» کارشناس ارشد نیروی دریایی آمریکا در موسسه مطالعات جنگ انجام شده است. بعضی از کشورها که ارتش‌های بزرگ اما ضعیفی دارند، در این فهرست قرار ندارند. این لیست بدون ترتیب خاصی ارتش‌های قدرتمند خاورمیانه را معرفی کرده است:

 

اسرائیل: بودجه دفاعی اسرائیل 15 میلیارد دلار است و 176 هزار و 500 پرسنل نظامی دارد، اسرائیل همچنین 3 هزار و 870 تانک و 680 جنگنده دارد. نیروهای دفاعی اسرائیل توانسته است با ارتش‌های بزرگی چون مصر و سوریه در سال‌های 1967 و 1972 میلادی مبارزه کند و آنها را شکست دهد. سیستم سربازگیری رژیم اسرائیل به گونه‌ای است که اکثر شهروندان یهودی و دروزی باید به مدت 2 یا 3 سال در ارتش خدمت کنند. اسرائیل روابط نظامی نزدیکی با آمریکا دارد و به همین دلیل تجهیزات نظامی ارتش این رژیم در مقایسه با دیگر ارتش‌های خاورمیانه از نظر کیفیت برتر هستند. اسرائیل در زمینه صنایع فضایی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این رژیم، جنگنده‌ها و بالگردهای پیشرفته و سلاح‌ هسته‌ای نیز دارد. ارتش اسرائیل بر خلاف ارتش‌های دیگر کشورهای جهان، هرگز نخواسته است به کودتای نظامی دست بزند و یا به صورت مستقیم قدرت را در دست بگیرد. با توجه به اینکه اسرائیل ارتش کوچکی دارد این ارتش، می‌تواند به سرعت نیروهای ذخیره‌اش را به حالت آماده‌باش نظامی درآورد. مهم‌ترین متحد اسرائیل آمریکاست و اسرائیل با اردن و مصر هم همکاری‌ امنیتی دارد.

 

 

ترکیه: بودجه دفاعی ترکیه به بیش از 18 میلیارد و 100 میلیون دلار می‌رسد و این کشور 410 هزار و 500 پرسنل نظامی فعال به همراه 3 هزار و 657 تانک و 989 جنگنده دارد. نیروهای مسلح ترکیه، شامل مجموعه‌ای از سربازان حرفه‌ای و آماده به خدمت است. دوره سربازی در این کشور یک سال است اما می‌توان این دوره را با پرداخت پول خرید. ترکیه عضو ناتو است و نیروهای عملیاتی‌اش را در اختیار ارتش چند‌ملیتی اروپا می‌گذارد. موشک‌های پاتریوت ناتو در داخل خاک ترکیه مستقر شده است و به منزله سدی دفاعی در برابر تهاجم موشکی عمل می‌کند. از سال 1998 میلادی تاکنون، ترکیه تلاش کرده است، ارتش خود را مدرن و تانک‌های نسل جدید را تولید کند. «پاتریک مگاهان» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: ما شاهد تولید تجهیزات نظامی داخلی در ارتش ترکیه هستیم و این در حالی است که پیش از این، اکثر تجهیزات ارتش ترکیه، ساخت آمریکا بود. ترکیه همچنین جنگنده‌های نسل پنجم اف-35 را از آمریکا خریداری کرده است و قطعاتی از این جنگنده را تولید کرده و در تلاش است که صنعت هوافضای خود را گسترش دهد. این کشور همچنین بیش از 200 جنگنده اف-16 دارد. نیروهای مسلح ترکیه از زمان اشغال قبرس در سال 1974 میلادی تاکنون، در هیچ جنگی شرکت نکرده‌اند؛ با وجود این، ارتش بزرگ ترکیه از دهه 1980 میلادی تاکنون، در جنگ‌های نامتقارن علیه جنبش استقلال‌طلبان کرد، حضور داشته است. آمریکا و ده‌ها کشور اروپایی دیگر‌ از متحدان اصلی ترکیه محسوب می‌شوند و ترکیه تنها عضو ناتو در خاورمیانه است.

 

 

عربستان سعودی: بودجه دفاعی عربستان 56 میلیارد و 700 میلیون دلار است و این کشور 233 هزار و 500 پرسنل نظامی، به همراه هزار و 95 تانک و 652 جنگنده دارد. عربستان سعودی چهارمین کشوری است که هزینه‌های زیادی را برای پیشرفت توان نظامی ارتشش صرف می‌کند. آمریکا و کشورهای غربی دیگر، سهم زیادی در فروش تجهیزات نظامی به عربستان دارند. عربستان سعودی به استثنای اسرائیل، پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی در منطقه را دارد. «پاتریک مگاهان» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی ها می‌گوید: عربستان توانایی‌های زیادی در زمینه هوایی دارد اما بسیاری از کشورهای خاورمیانه از این توانایی‌ برخوردار نیستند. عربستان به زودی می‌تواند جنگنده‌های پیشرفته‌ای حتی در مقایسه با اسرائیل داشته باشد. گارد ملی عربستان، مسئول برقراری امنیت و ثبات در این کشور است و یکی از تواناترین ارتش‌های منطقه محسوب می‌شود. روابط عربستان با آمریکا در سال‌های اخیر تیره شده است اما این دو کشور هنوز هم متحدان نزدیکی محسوب می‌شوند و عربستان هنوز هم، یکی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح‌های آمریکایی است. عربستان سعودی قدرتمندترین کشور در میان شیخ نشین‌های خلیج فارس است و اخیرا هم در برنامه سلاح‌های هسته‌ای پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است.

 

 

 

امارات متحده عربی: بودجه دفاعی امارات متحده عربی به 14 میلیارد و 400 میلیون دلار می‌رسد و این کشور 65 هزار پرسنل نظامی فعال، 545 تانک و 444 جنگنده دارد. مرکز نیروهای دفاعی امارات متحده عربی در ابوظبی قرار دارد و از تجهیزات دفاعی متعددی که از آمریکا، روسیه، انگلیس، اوکراین، فرانسه، ایتالیا و آلمان خریداری کرده است، استفاده می‌کند.

13930303161810546300894.jpg

قدرت ارتش امارات در خاورمیانه در حال افزایش است و این کشور، سلاح‌های جدیدی را خریداری کرده و سلاح‌های کنونی‌اش را نیز ارتقا داده است. امارات از کارشناسان و پیمانکاران نظامی آمریکا استفاده می‌کند. ایران: بودجه نظامی ایران به 6 میلیارد و 300 میلیون دلار می‌رسد و این کشور 545 هزار پرسنل نظامی فعال، دو هزار و 409 تانک و 481 جنگنده دارد. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تاکنون، با تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا مواجه بوده است. ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا، طبق دستور رهبران ارشد کشور، صنایع نظامی داخلی خود را توسعه داده است. ایران از سال 1992 میلادی تاکنون، تانک‌ها و موشک‌های دور‌برد خود را تولید و پهبادها را مهندسی معکوس می‌کند و می‌تواند از راهبردهای مهمی استفاده کند. ایران بی‌وقفه به متحدانش مانند سوریه کمک‌های نظامی کرده است و برای توسعه توان نظامی‌اش از کمک قدرت‌های خارجی بی‌نیاز است. «کریس هارمر» کارشناس ارشد نیروی دریایی آمریکا در موسسه مطالعات جنگ آمریکا می‌گوید: 35 سال پیش، ایران از توانایی تولید نظامی بومی برخوردار نبود اما این کشور اکنون می‌تواند زیردریایی‌ها و کشتی‌هایش را خودش تولید کند. هیچ کشوری در خاورمیانه نمی‌تواند این کار را انجام دهد، حتی اسرائیلی‌ها هم قادر به انجام این کار نیستند.

 

 

13930807211843123598364.jpg

 

 

همچنین، ایران قبل از انقلاب 1357، تعدادی از سلاح‌های آمریکا را خریداری کرده بود و پس از آن هم، سلاح‌های خارجی را خریداری کرده است. از این سلاح‌ها می‌توان به جنگنده‌های اف-14 «تام کتس» ساخت آمریکا و جنگنده‌های سوخوی 24 و 25 ساخت روسیه اشاره کرد. ایران در بسیاری از جنگ‌ها شرکت و تجهیزات جنگی به عراق، سوریه، غزه و لبنان صادر کرده است. «پاتریک مگاهان» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: ایران واقعا می‌خواهد که صنایع نظامی داخلی داشته باشد. سوریه، گروه‌های شبه‌نظامیان شیعه در عراق و لبنان از متحدان مهم ایران هستند.

 

 

مصر: بودجه دفاعی مصر به 4 میلیارد و 400 میلیون دلار می‌رسد و این کشور 468 هزار و 500 پرسنل نظامی فعال و 4 هزار و 767 تانک و یک‌هزار و 100 جنگنده دارد. نیروهای مسلح مصر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ارتش‌های خاورمیانه است. ارتش مصر از سال 1952 میلادی تاکنون، نقش مهمی در سیاست‌های این کشور داشته است و «عبدالفتاح سیسی» فرمانده سابق ارتش مصر، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور است. آمریکا از سال 1948 میلادی تا کنون، بیش از 70 میلیارد دلار به مصر کمک نظامی کرده است و بیشتر این کمک‌ها در قالب پرداخت سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلاری پس از امضای توافق‌نامه صلح مصر و اسرائیل در سال 1979 میلادی بوده است. به خاطر این کمک، مصر سلاح‌های خودش را که بیشتر آنها را از شوروی گرفته بود با سلاح‌های آمریکایی جایگزین کرد. مصر بیش از هزار تانک «ام‌ 1 ای 1» آبرامز دارد که بیشتر آنها را در انبارهای نظامی نگه‌داشته و استفاده‌ای از آنها نکرده است. این کشور این نوع تانک‌ها را در داخل هم تولید می‌کند. نیروی هوایی مصر، 221 جنگنده اف-16 و چندین جنگنده دیگر دارد که آنها را از آمریکا تحویل گرفته است. ارتش مصر توانایی‌های عملیاتی لازم را برای مبارزه با تروریست‌ها و شبه‌نظامیان را در صحرای سینا ندارد. مصر به دنبال این است که سلاح‌های بیشتری از روسیه خریداری کند و این امر را فقط به خاطر این انجام می‌دهد که قرارداد نظامی مصر با آمریکا در تابستان 2013 به خاطر کودتای نظامی و روی کار آمدن سیسی لغو شد. آمریکا و عربستان سعودی از متحدان مهم مصر هستند و همکاری‌های امنیتی بین اسرائیل و مصر از زمان کودتای 2013 در قاهره افزایش یافته است.

 

 

سوریه: بودجه دفاعی این کشور یک میلیارد و 900 میلیون دلار است و این کشور پیش از آغاز جنگ داخلی، 220 هزار پرسنل نظامی فعال داشت. سوریه همچنین 4 هزار و 950 تانک و 473 جنگنده دارد. ارتش سوریه اکنون بیش از 3 سال است که درگیر جنگ داخلی ویران‌کننده شده است. این ارتش از ابتدا شامل سربازان حرفه‌ای و عادی می‌شد اما در جنگ داخلی سوریه، تعداد زیادی از فرمانده‌هان و سربازان این کشور به سربازان ارتش آزاد سوریه ملحق شدند. سوریه اکثر سلاح‌های خودش را از روسیه خریده است. سوریه در سال 2008 میلادی، جنگنده‌های میگ-29 و سیستم‌های دفاع هوایی «پانتسیر‌اس‌ 1» را از مسکو خریداری کرد تا ارتش خود را مدرن کند. بیشتر تجهیزات ارتش سوریه، شامل سلاح‌هایی است که از روسیه خریداری شده است. قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه، این کشور یکی از قدرتمندترین ارتش‌ها را در تمام خاورمیانه داشت. سیستم دفاع هوایی سوریه، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در جهان است. تعداد سربازان ارتش سوریه امروز بسیار کاهش یافته است اما این کشور هنوز هم سیستم‌های هوایی قدرتمندی دارد. «کریس هارمر» کارشناس ارشد نیروی دریایی آمریکا به این موضوع اشاره می‌کند که سوریه 100 درصد به دریافت تجهیزات نظامی خارجی از روسیه و ایران وابسته است و این دو کشور از متحدان مهم سوریه هستند. اردن: بودجه نظامی اردن یک میلیارد و 500 میلیون دلار است و این کشور بیش از 110 هزار و 700 پرسنل فعال نظامی به همراه هزار و 321 تانک و 246 جنگنده دارد. نیروهای مسلح اردن بسیار پیشرفته هستند و نقش مهمی در این کشور دارند. نیروهای ارتش اردن از زمان آغاز جنگ داخلی «سپتامبر سیاه» در سال‌های 1970 و 1971 میلادی تاکنون،‌ به طور مستقیم جنگی را آغاز نکرده‌اند. با وجود این، اردن بیشترین تعداد پلیس شخصی را دارد و پنجمین کشوری است که تعداد زیادی از نیروهای نظامی خود را در عملیات صلح‌بانی سازمان ملل به کار گرفته است. اردن از سال 1996 میلادی تاکنون، مهم‌ترین متحد آمریکا به حساب می‌آید که عضو ناتو نیست و همین باعث شده است که اردن بتواند تجهیزات دفاعی، کمک‌ها و نیروهای آموزشی بیشتری از آمریکا دریافت کند. آمریکا تقریبا 82 میلیون دلار به ارتش اردن کمک می‌کند که این میزان از تجهیزات نظامی‌ای که آمریکا از سال 2009 میلادی تاکنون در اختیار این کشور قرار داده، بیشتر است. آمریکا همچنین جنگنده‌های اف-16 و موشک‌های میان‌برد پیشرفته هوا به هوا در اختیار اردن قرار داده است. اردن از نیروهای ویژه قدرتمندی برخوردار است اما نیروی هوایی و تانک‌های آن از رده خارج و قدیمی هستند. «پاتریک مگاهان» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: اردن از تانک‌های قدیمی انگلیسی و مدل‌هایی از تانک‌های قدیمی آمریکایی استفاده می‌کند و فکر نمی‌کنم که تعداد آنها در نیروهای هوایی زیاد باشد. «کریس هارمر» کارشناس ارشد نیروی دریایی آمریکا به این موضوع اشاره می‌کند که ارتش اردن کار تاثیرگذار و غیرمنتظره‌ای انجام داده است و بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از آوارگان سوریه را در کشورش جای داده است. ارتش اردن اعلام کرده است که این آوارگان تحت کنترل قرار دارند و نمی‌خواهند بقیه جامعه اردن را بی‌ثبات کنند. آمریکا بزرگ‌ترین متحد اردن است اما این کشور از زمانی که در سال 1994 میلادی معاهده صلح با اسرائیل امضا کرد، همکاری‌های امنیتی زیادی هم با تل‌آویو دارد.

 

 

 

عمان: بودجه دفاعی عمان 6 میلیارد و 700 میلیون دلار است و این کشور 72 هزار پرسنل نظامی فعال به همراه 215 تانک و 101 جنگنده دارد. کشور عمان روابط نظامی و سیاسی طولانی با آمریکا و انگلیس دارد. بر اساس گزارش بانک جهانی، عمان از نظر اقتصادی کشور پیشرفته‌ای است و صلح‌طلب‌ترین کشور جهان به حساب می‌آید.‌ عمان از ارتش نسبتا قدرتمندی برخوردار است و تعداد زیادی جنگنده و تانک در اختیار دارد. این کشور از زمان انقلاب «دوفار» در اواسط دهه 1970 میلادی تاکنون، واقعا در حالت جنگ و درگیری نبوده است. این بدان معنا نیست که عمان کشور ضعیفی است و ارتش این کشور از مدل‌های جدیدی از جنگنده‌های اف-16 استفاده می‌کند و نسبت به خرید جنگنده‌های «یورو‌فایتر» ابراز علاقه کرده است. آمریکا و شیخ‌نشین‌های عرب دیگر از متحدان مهم عمان محسوب می‌شوند اما این کشور در ماه‌های اخیر، همکاری‌هایش با ایران را افزایش داده است.

 

 

کویت: بودجه دفاعی کویت 5 میلیارد و 200 میلیون دلار است و این کشور 15 هزار و 500 پرسنل نظامی، 368 تانک و 101 جنگنده دارد. کویت موشک‌های پاتریوت و سیستم‌های هوایی پیشرفته از جمله جنگنده‌های «هورنت اف/ای 18» دارد. آمریکا انواع و اقسام کمک‌ها را برای نیروهای زمینی کویت فراهم کرده است. کویت تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای دارد اما هنوز نتوانسته است به کشور مهمی در منطقه تبدیل شود. کویت که اندکی از ایالت نیوجرسی آمریکا کوچک‌تر است، با عراق و عربستان هم مرز است. عراق چند ماه قبل از شروع جنگ خلیج فارس در سال 1990 میلادی، کویت را اشغال کرد. اشغال کویت توسط عراق، پس از تهاجم نظامی آمریکا و متحدانش پایان یافت. نیروی هوایی و دریایی آمریکا و همتایان کویتی آنها، از پایگاه هوایی «علی السالم» به طور مشترک استفاده می‌کنند؛ این پایگاه یک مرکز راهبردی است که تقریبا در 23 مایلی مرز عراق واقع شده است. این پایگاه، به همراه پایگاه هوایی «الدفرا» در امارات متحده عربی و پایگاه هوایی «العدید» در قطر، به آمریکا در انجام حملات هوایی علیه داعش در عراق و سوریه کمک زیادی کرده است.

 

 

قطر: بودجه دفاعی قطر یک میلیارد و 900 میلیون دلار است و این کشور 11 هزار و 800 پرسنل نظامی، 90 تانک و 72 جنگنده دارد. «پاتریک مگاهان» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: قطر در سال 2014 میلادی، بزرگ‌ترین خرید تجهیزات نظامی خود از آمریکا به مبلغ 11 میلیارد دلار را انجام داد و سکوهای پرتاب موشک پاتریوت و بالگردهای آپاچی خریداری کرد. به دلیل اینکه قطر ارتش کوچکی دارد، این کشور باید با ارتش‌های دیگر در منطقه خاورمیانه که بسیاری از آنها مدرن شده‌اند، همکاری کند. قطر اکنون تلاش می‌کند که خودش را تقویت کند. در سال 1991 میلادی، ‌قطر در حملات نیروهای ائتلاف علیه صدام حسین دیکتاتور عراق شرکت و در جنگ خلیج‌فارس، نیروهای کمکی برای آمریکا فراهم کرد و پایگاه‌های راهبردی خود را در اختیار بالگردهای ایالات متحده گذاشت. پایگاه هوایی «العدید» قطر اهمین ویژه‌ای برای عملیات ارتش آمریکا در خاور‌میانه دارد و این پایگاه، مرکز فرماندهی جنگنده‌های آمریکا در این منطقه است. آمریکا متحد اصلی قطر به حساب می‌آید.

 

 

بحرین:

بودجه دفاعی بحرین به 730 هزار دلار می‌رسد و این کشور 13 هزار پرسنل نظامی فعال‌، 180 تانک و 105 جنگنده دارد. نیروهای دفاعی بحرین، تجهیزاتی دفاعی و نظامی خود از جمله بالگردهای «بلک هاوک» و جنگنده‌های اف-16 را از آمریکا تحویل می‌گیرند. «جفیر» پایگاه مهم و راهبردی بحرین است و مرکز فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا به همراه 6 هزار پرسنل نظامی ایالات متحده و ناوگان پنجم بحرین هم، از این پایگاه استفاده می‌کنند. آمریکا در سال 2002 میلادی بحرین را به عنوان یکی از متحدان مهم خود اعلام کرد اما این کشور عضو ناتو نیست. همچنین،‌ بحرین علیه داعش دست به حملات هوایی زده است. این کشور به کمک سربازان عربستان سعودی و امارات نیاز داشت تا بتواند تظاهرات سال 2011 میلادی این کشور را که کاملا صلح آمیز بود ولی تهدیدی برای حاکمیت بحرین به حساب می‌آمد، سرکوب کند. حاکمان مستبد بحرین به کمک کشورهای خارجی نیاز دارند تا بتوانند نظم و امنیت را در این کشور برقرار کنند. هارمر می گوید: بحرین مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شده است که حاکمان این کشور، توانایی حکومت بر این کشور را ندارند. آمریکا به همراه شیخ‌نشین‌های دیگر خلیج‌فارس، به خصوص عربستان و امارات متحده عربی، از متحدان مهم بحرین هستند.

 

 

عراق: بودجه نظامی عراق 6 میلیارد دلار است و این کشور 271 هزار و 500 پرسنل نظامی،‌357 تانک و 212 جنگنده دارد. ارتش کنونی عراق پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 میلادی تشکیل شد. این ارتش با مشکلات زیادی مواجه است و در جنگ با داعش گرفتار شده است‌. ارتش عراق از ماه ژوئن تاکنون‌ با شکست‌ها و عقب‌نشینی‌هایی مواجه بوده و به همین دلیل، بیشتر بخش‌های این کشور به دست داعش افتاده است. عراق بیشتر تجهیزات دفاعی خودش را از آمریکا خریداری می‌کند، از جمله، خودروهای زرهی، توپخانه، تانک‌های «ام1 ای 1» و جنگنده‌ها و بالگردها. همچنین، آمریکا اعلام کرده که قرار است 5 هزار موشک «هل فایر» به عراق بفروشد. این موضوع اهمیت چندانی ندارد، به خاطر اینکه ارتش عراق از توانایی‌ عملیاتی اندکی در بیشتر بخش‌های این کشور برخوردار است. پس از قدرت گرفتن داعش در عراق، بخش‌های زیادی از ارتش عراق را مبارزان شیعه تشکیل دادند. آمریکا و ایران از متحدان عراق هستند.

 

 

لبنان: بودجه دفاعی لبنان یک میلیارد و 700 هزار دلار است و این کشور 131 هزار و 100 پرسنل نظامی به همراه 318 تانک و 57 جنگنده دارد. نیروهای مسلح لبنان از مبارزان داوطلب تشکیل شده است. به دلیل وجود گروه‌های مختلف مذهبی در لبنان، ارتش لبنان در حد و اندازه‌ای کوچک باقی مانده است. در جنگ داخلی لبنان که 15 سال طول کشید،‌ ارتش ملی این کشور، عملکرد مهمی نداشت. از زمان آغاز جنگ داخلی در لبنان، ارتش این کشور بر مبارزه با تروریست‌ها و فعالیت های صلح‌بانی متمرکز شده است. ارتش لبنان نمی‌خواهد و نتوانسته است، حزب‌الله را که نیروی قدرتمندتر این کشور درمقایسه با ارتش لبنان است، خلع سلاح کند. در ماه مارس،‌ گروه بین‌المللی حمایت از لبنان، متعهد شد که 17 میلیون و 800 هزار دلار به این کشور برای مدرن کردن ارتشش کمک کند. عربستان هم 3 میلیارد دلار به لبنان کمک کرد. عربستان سعودی و آمریکا، از متحدان اصلی لبنان هستند و برای این کشور کمک‌های نظامی فراهم می‌کنند.

 

 

یمن: بودجه دفاعی این کشور یک میلیارد و 400 میلیون دلار است و یمن 66 هزار و 700 پرسنل نظامی فعال، هزار و 260 تانک و 181 جنگنده دارد. ارتش یمن با جنبش حوثی‌ها که در طول درگیری‌های سپتامبر 2014 میلادی،‌ وزارت دفاع این کشور را در صنعا اشغال کردند،‌ می‌جنگد و با مشکلاتی چون درگیری با القاعده نیز دست به گریبان است. یمن کشوری فروپاشیده است و زرادخانه‌ای بسیار قدیمی و از رده خارج شده دارد. بقایای دولت یمن با حوثی‌ها متحد شده‌اند تا با القاعده در شبه‌جزیره عرب مبارزه کنند. این یکی دیگر از ضعف‌های یمن را نشان می‌دهد. این کشور از یک گروه شبه‌نظامی سازمان یافته برای مبارزه با القاعده کمک گرفته است؛ به دلیل اینکه ارتش یونیفورم پوش یمن نمی تواند یا نمی‌خواهد که این کار را انجام دهد. یمن همکاری‌های امنیتی با آمریکا را افزایش داده و به ایالات متحده اجازه داده است که از پهبادهای مجهز برای مبارزه با القاعده در شبه‌جزیره عرب استفاده کند.

 

 

 

ترجمه: امید جعفرنژاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...