رفتن به مطلب

انتقال سرور تلگرام به داخل ایران، آری یا نه


ارسال های توصیه شده

گزارش؛

 

[h=2]انتقال سرور تلگرام به داخل ایران، آری یا نه[/h]

طبق مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی، تلگرام تا یک سال دیگر باید سرور خود را به ایران منتقل کند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاییز سال گذشته بود که فرماندۀ پلیس فتای نیروی انتظامی اعلام کرد با توجه به اینکه بیشترین کاربران تلگرام ایرانی هستند این شبکه باید سرور خود را به ایران منتقل کند. پلیس فتا برای این کار دلایل خود را داشت که در جای خود به آن اشاره خواهیم کرد.

 

حالا پس از گذشت چند ماه در خردادماه 95 شورای عالی فضای مجازی انتقال سرور تلگرام به داخل کشور را تصویب کرد. همچنین بر اساس این مصوبه شبکه‌های خارجی پیام‌رسان فعال در داخل باید تمام اطلاعات و فعالیت‌های مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کند. به نظر می‌رسد ذکر دو نکته در این مجال خالی از لطف نباشد؛ اول اینکه چرا باید این کار صورت بگیرد و دلیل اصرار بر آن چیست؟ و دوم اینکه این کار به نفع شرکت تلگرام است یا به ضرر او؟

 

4599292_805.jpg

 

طبق نظر اکثر کارشناسان، می‌توان دو دلیل عمده را برای اصرار بر انتقال سرور تلگرام به داخل کشور در نظر گرفت؛ 1. امکان رصد و مسدود کردن کانال‌های غیراخلاقی 2. پیگیری حقوق تضییع‌شدۀ کاربران.

 

به گفتۀ کارشناسان؛ تلگرام نزدیک به 20 میلیون کاربر در ایران دارد و در صورت انتقال به داخل کشور باید از قوانین ایران تبعیت کند؛ به این ترتیب بسیاری از مشکلات داخلی حل خواهد شد. پلیس فتا راحت‌تر می‌تواند بر کانال‌های غیراخلاقی نظارت و در صورت لزوم آنها را مسدود کند. از طرفی چون در کانال‌های مجازی امکان ضایع شدن حقوق شهروندی بسیار است، با انتقال سرور این شرکت به داخل پیگیری این حقوق نیز میسرتر خواهد شد.

 

4599289_273.jpg

 

 

 

اما اینکه این کار به نفع شرکت تلگرام است یا به ضرر او، پاسخ مشخصی ندارد. پیش از این مدیران تلگرام معتقد بودند به خاطر تحریم بودن ایران این امکان وجود ندارد و از طرفی این کار فعالیت آنها را محدود می‌کند. اما به گفتۀ کارشناسان ممکن است تحریم‌ها برداشته شود و این شرکت دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشد. در مورد محدود شدن فعالیت این شرکت نیز باید گفت در صورت انتقال سرور به داخل کشور، این فقط خود شرکت است که می‌تواند محدودیت اعمال کند. حتی اگر اِعمال محدویتی هم در میان باشد شرکت تلگرام باید این واقعیت را در نظر بگبرد که در صورت انتقال به داخل ایران فعالیتش محدود می‌شود اما در صورت عدم انتقال شاید برای همیشه فیلتر شود.

 

حال این مدیران تلگرام هستند که باید بر سر این دوراهی بزرگ تصمیم بگیرند. این گوی و این میدان.

 

 

 

 

 

گزارش از زهرا زادفرج

 

 

 

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...