رفتن به مطلب

ویتنام و حل معضل تراکم موتورها


ارسال های توصیه شده

در کشور ویتنام موتورها پادشاهی می کنند. در هانوی پایتخت این کشور در حدود ٨٠٪ کاربران جاده ها را موتور سواران تشکیل می دهند و تنها در شهر هو چین مین تعداد آن ها برابر با چهار میلیون کاربر تخمین زده می شود.

 

در پاسخ به مشکل ازدحام، تراکم بالا و آلودگی ناشی از این موتورها، دولت ویتنام اقدام به معرفی راهکارهایی برای افزایش کارایی سامانه حمل و نقل این کشور کرده است. بر اساس این برنامه ریزی ها تا سال ٢٠١٧ تمامی موتورهای ساخته شده داخلی و یا وارداتی بایستی دارای استاندارد شماره دو اروپا برای آلاینده های زیست محیطی باشند در غیر این صورت موتور سواران با جریمه های سنگینی مواجه خواهند شد. در دو شهر هانوی و هو چین مین تجهیزات متعددی برای سنجش میزان آلاینده ها در نظر گرفته شده است.

 

هر دو شهر در حال توسعه سامانه ریلی خود هستند تا مشکل تراکم را حل کنند. برای شهر هانوی ٨ خط مترو و برای هو چین مین ۶خط همراه با دو خط دیگر سبک ریلی و یا مونو ریل طراحی شده است. این شهرها بر روی اتوبوس های گازسوز نیز سرمایه گذاری کرده اند.

 

به گفته مشاور سیاست های تغییر اقلیم در برنامه توسعه سازمان ملل متحد: “برنامه های کشور ویتنام برای ایجاد حمل و نقل عمومی پاک و فراهم آوردن وسایل حمل و نقل غیر آلاینده بسیار جاه طلبانه است و در نتیجه دست یابی به تمامی این اهداف دشوار خواهد بود اما داشتن چنین اهدافی برای داشتن شهرهای قابل زیست اهمیت بسیاری دارد.”

 

به دلیل افزایش سریع جمعیت در شهرهای بزرگ، گسترش شهرها و افزایش مالکیت اتومبیل و موتورسیکلت ها، معضل ترافیک و تراکم نه تنها در ویتنام بلکه در دیگر کشور های آسیایی نیز دیده می شود.

 

در شهر بیجینگ یک برنامه پنج ساله برای حل مشکل تراکم طراحی شده است. این طرح شامل اضافه کردن بخش جدیدی به سامانه مترو، پایین آوردن میزان کرایه ها، کاهش تعداد پلاک گذاری برای اتومبیل های شخصی و قانونمند کردن این روند، ایجاد محدودیت ترافیک برای رانندگان و استفاده از خودروی شخصی در روزهای از پیش تعریف شده است. علاوه بر این هزینه بلیط پارکینگ ها نیز افزایش یافته است و محدودیت ها بر اتومبیل های رسمی نیز اعمال شده اند. بر این اساس تعرفه جدیدی با نام هزینه تراکم نیز در شبکه حمل و نقل این شهر معرفی شده است.

 

در هند دولت در تلاش برای توسعه ساخت و فروش موتور ها و خودرو های برقی از طریق برداشتن عوارض گمرک بر روی قطعات آن ها است. در اندونزی شرکت هایی که مالکیت آن ها با دولت است برنامه ساخت شبکه مونوریلی به طول ۵۴ کیلومتر برای حل مشکل ترافیک جاکارتا است که در روز می تواند ۵٧٣٠٠٠ لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی کند.

 

اکنون در آسیا از برنامه ریزی شهری و سامانه چراغ های ترافیکی هوشمند و ابتکارهای شهری برای دوچرخه سواران به عنوان راه حلی برای ازدحام و تراکم شهری استفاده می شود. اما برای کشوری مانند ویتنام و دیگر کشورهایی که با سرعت بالایی در حال توسعه هستند همچنان موتور سیکلت وسیله حمل و نقل محبوب اکثر مردم خواهد بود.

 

این متن برای اولین بار در مجله آینده سبز ، مجله کارشناسان مستقل در حوزه پایداری گفتمان آینده منتشر شده است.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...