رفتن به مطلب

باز نگری مجدد در باره رشته معماری داخلی


ارسال های توصیه شده

دکتر محمد خاني : معماري داخلي ، حافظ ارزش هاي عقيدتي ، فراموش شده است.

 

 

 

 

دکتر امیر محمد خانی؛ با اعلام یک کلمه مرتبط در تقسیمات سازمان نظام مهندسی برای رشته معماری داخلی، بسیاری از حق و حقوق فارغ التحصیلان این رشته از ایشان سلب وموجب دلسردی متخصصین این رشته می گردد همچنین این سازمان که اعضای آنرا مهندسین ساختمان تشکیل می دهند حق و حقوقی برای طراحی های داخلی ساختمان قائل نشده اند، چرا که هیچ گونه اطلاعیه و بخشنامه ای برمبنای آنکه فقط مهندسین معمار داخلی مجاز به طراحی داخلی ساختمان هستند تا کنون صادر نشده است.

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رساني بنياد معماري انقلاب اسلامي دکتر امیر محمد خانی رئیس بنياد معماري و رئیس دانشکده معماری سوره در راستای قرارگرفتن رشته معماری داخلی به عنوان رشته مرتبط در سازمان نظام مهندسی آن را غیر کارشناسان دانست واعلام داشت؛"سازمان نظام مهندسی ساختمان" همانطور که از نامش پیداست مهندسین و فارغ التحصیلانی را که در ساختمان فعالیت می کند را بعد از سپری شدن حداقل 3 سال سابقه کار و قبولی در آزمون رشته مربوطه ، دارای صلاحیت تشخیص می داند و پروانه اشتغال بکار مهندسی ارائه می کند و افراد از زمان کسب پروانه مربوطه فعالیتشان را باید زیر نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه دهند. تعدادی از رشته ها ی مهندسی را در سازمان رشته اصلی و تعدادی رشته مرتبط اعلام شده است رشته های اصلی عبارتند از: معماری ، برق، تاسیسات ،نقشه برداری ، عمران ، ترافیک ، شهر سازی و رشته ای معماری داخلی را که تماما فعالیتش در ساختمانها صورت می گیرد بعنوان رشته مهندس معماری داخلی مرتبط با معماری اعلام می نماید. سوالی که اینجا مطرح است که سازمان نظام مهندسی ساختمان همانطور که از نامش پیداست چگونه رشته های چون ترافیک و نقشه برداری را رشته اصلی ارزیابی میکند، ولی رشته معماری داخلی که کلیه خدمات طراحی و اجرائیش در داخل ساختمانهای خصوصی و عمومی می باشد را رشته مرتبط می نامند ؟ که با اعلام یک کلمه مرتبط کلی از حق و حقوق فارغ التحصیلان این رشته از ایشان سلب می شود وموجب دلسردی متخصصین این رشته می گردد و حتی این سازمان که اعضای آنرا مهندسین ساختمان تشکیل می دهند حق و حقوقی برای طراحی های داخلی ساختمان قائل نیستند و هیچ گونه اطلاعیه و بخشنامه ای که فقط مهندسین معمار داخلی مجاز به طراحی داخلی ساختمان هستند تا کنون صادر ننمودند.

دکتر محمد خانی با ارائه تعریفی از معماری داخلی آن را در جامعه امروز معماری کشور بسیار مهم قلمداد کرد وگفت؛معماری داخلی ضرورتی است معاصر و هدف آن ارتقا سطح کیفی و کمی فضا ها و بهینه سازی مکانهای داخلی هر بنا است .چه یک بنای خصوصی یا عمارتی عمومی باشد، بطوریکه هیچ بخشی از فضا اصطلاحا هدر نرفته باشد و از تمام متراژ یک ساختمان به شیوه کامل و صحیح استفاده شود. نظر به اینکه معماری از یک سو در گیر و دار زندگی ماشینی و صنعتی است و قوانین و ضوابط اداری و مالی از یک منظر و از نگاه دیگر ضوابط طراحی و شهری موجب ایجاد محیط های یکنواخت و کسل کننده می گردد،و کمتر به نیازهای روحی و روانی افراد و ایجاد فضاهای با روابط صحیح بین هر مکان و فضا میتواند داشته باشد و از اینجا جایگاه معماری داخلی بخوبی هویدا و آشکار می گردد.

معماری داخلی است که با بها دادن به ارزش های انسانی و فرهنگی وعقیدتی هر جامعه سعی در ایجاد فضائی دلپذیر و دلنشین، خاص آن جامعه و فرهنگ می نماید

وی در ادامه راز جاری شدن، هویت در معماری امروزکشورمان را در معماری داخلی دانست وتشریح کرد؛ در طراحی اصولی و طبق ضوابط استانداردهای محیطی در تمام کشوران مترقی و پیشرفته همیشه طراحی ساختمان با هر عملکردی که مد نظر صاحبان کار یا کارفرمایان باشد باید به دست تواتمند مهندسان معماری و مهندسان معماری داخلی مشترکا طراحی و اجرا شود تا هم نیاز های فردی هم نیاز های شهری ،و هم از اصول زیبائی شناسی حداکثر بهره را برآورده سازد ،مضافا فرهنگ هر جامعه ای در بر گیرنده طراحی و رعایت اصول و ضوابط ذهنی و باورهای اجتماعی خاص خود می باشد و این معماری داخلی است که با بها دادن به ارزش های انسانی و فرهنگی وعقیدتی هر جامعه سعی در ایجاد فضائی دلپذیر و دلنشین خاص آن جامعه و فرهنگ می نماید .خصوصا معماری داخلی رشته ای است که به روح و روان افراد اهمیت خاص می دهد و سعی دارد محیط داخلی یک بنا چه مسکونی و چه ساختمانهای عمومی نه تنها از زیبائی بالائی برخوردار باشد بلکه از تمام فضاها استفاده بهینه شود .بطوریکه افراد در طی روز و در ساعات متمادی دریک بنا احساس خستگی و کسالت نداشته باشند. در مسابقات معماری بزرگ پروژهای میتوان مقام اول را کسب نماید که از آغاز یک مهندس معمار و یک مهندس معمار داخلی مشترکا طراحی نموده باشند. از آنجا که معماری داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی های روحی - روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی ، اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از این رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: نحوه صحیح عملکرد آن فضا، و تأثیری که آن فضا می خواهد برای استفاده کننده بوجود می آورد .اهمیت این رشته در ایران بسی با ارزشتر و مهم تر دیده می شود ، چرا که با گرانی زمین و ساختمان و بالا رفتن جمعیت درهر منطقه و شهری، نیاز بداشتن یک واحد مسکونی با متراژ هر چند کوچک برای خانوار کم جمعیت کاملا حس می شود وقتی یک خانواده ایرانی با داشتن آداب و رسوم ومذهب و فرهنگ خود ، علاقمند است وقتی در آپارتمانش گشوده می شود چشم نامحرم از حریم و حرمت خانواده بدور بماند یا در یک متراژ کوچک مسکونی بتواند کلیه نیازهای خانواده را برآورده نماید و این جای است که معماری داخلی با توجه به ارزشهای عقیدتی افراد سعی مینماید این الزامات را در ساختمان ایجاد نماید.

متاسفانه بعلت عدم شناخت کامل جامعه ، این رشته بعد از انقلاب فرهنگی مجوز به گرفتن دانشجو نشد و نزدیک به 30 سال این رشته در سکوت وانزوا باقیماند. "ناگفته نماند چون نیاز این رشته در جامعه احساس میشد و تعداد متخصصین این رشته بسیار کم و محدود بودند ، افراد غیر متخصص بعنوان طراحان داخلی ویا معماران داخلی در جامعه به فعالیت پرداختند که بعلت عدم آگاهی و نداشتن تحصیلات آکادمی ، در کارهای ارائه شده اشتباهات و تکرارهای متعدد دیده می شد".

کم توجه ای مسئولان شهرداری به این رشته

رئیس دانشکده معماری سوره با نگاهی گذرا به کم توجهی مسئولین شهری به معماری داخلی وحضور غیر متخصصین در این جایگاه ادامه داد؛ با تلاش پی در پی فارغ التحصیلان این رشته در زمان انقلاب فرهنگی نامه ای از طرف دفتر تشکلهای حرفه ای وزارت مسکن به شهرداری ابلاغ گردید که در آن حدود اختیارات مهندسین معمار داخلی اعلام گردید بعنوان مثال:در ساختمانهای تا دو طبقه ویا 600 متر مربع زیر بنا دارند، در مراکز عمومی مانند سینماها ، فرهنگسراها ، مدارس ، بیمارستانها ،فرودگاهها ،موزه ها ، کتابخانه ها ،ورزشگاهها ، مساجد، نمایشگاهها ، ورزشگاهها ، و غیره...و ساختمانها ی با سازه سبک و موقت مانند: مراکز بازی ،پارکها ، یادبودها وغیره... باید مهندسین معماری داخلی در طراحی این اماکن حضور داشته باشند و امضا ایشان در نقشه های مذکور قید شود " متن کامل بخشنامه که حدود سال 80 اعلام شد موجود می باشد" که متاسفانه با کم توجهی مسئولان شهرداری آن زمان و بهای کافی ندادن به این تخصص موجب کم رنگ شدن نقش متخصصین این رشته گردید و پس از فارغ التحصیلی ایشان با کمال تاسف در جامعه می بینند غیر متخصصین جایگاه آنان را اشغال نمودند ، که مطمئنا موجب دلزدگی و دلمردگی ایشان می شود . بطوریکه برای انجام کار و فعالیت باید در رشته های دیگر به فعالیت بپردازند " همانطور که غیر متخصصین معماری داخلی جایگاه آنان را پر نمودند" اگرهر متخصص در جایگاه علمی و فنی وهنری خود باقی بماند تا از اشتباهات کاسته شود.و طراحیها قابل قبولتر گردد. و آشفتگی که در معماری امروز ایران دیده می شود تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

مدیر مرکز معماری حوزه هنری در آخر با ارائه راه حل هایی برای حل این معضل گفت؛ اکنون چند سالی است که چندین دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام به گزینش در این رشته نموده اند ، لذا برای اینکه دلسردی برای دانشجویان این رشته پیدا نشود ،لازم است مسئولان محترم فکری در اصلاح این مشکل نمایند تا این معضل پیش آمده به سهولت حل گردد و ما در بخش صنعت ساختمان بتوانیم طراحیهای زیباتر و مفیدتری داشته باشیم .

از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواستار باز نگری مجدد در باره رشته معماری داخلی را می نمائیم تا این رشته را جز شاخه اصلی بشمار آورند و کم لطفی 30 سال گذشته جبران شود. همچنین از مسئولان محترم شهرداری خواستاریم که باز نگری به مکاتبات گذشته نموده و با بررسی های مطالب ذکر شده نگرش مجددی را در بخشنامه مورخ 5/8/80 بشماره 7451/304 از طرف دفترتشکلهای حرفه ای وزارت مسکن نموده و اجازه دهند تا متخصصین در جایگاه درست خود قرار گرفته و با دلگرمی به فعالیت و خدمت به جامعه ایران بپردازند. هدف ما سربلندی و اقتدار جامعه اسلامی ایرانی می باشد و با این نگرش ، ماخواهانیم دست در دست هم نهیم و گره های پیش آمده را بگشائیم تا روند فعالیتها برای جوانان این تخصص گشوده گردد .به امید روزی نه چندان دور که دانشجویان ما برای گرفتن ایده و طراحیهای جدید دیگر در اینترنت دنبال سایت های خارجی نگردند ، بلکه دیگران بدنبال طراحیهای زیبا ،کارآمد ، آرامش بخش و اصیل اسلامی ایرانی ، سایتهای معماری ایران را جستجو کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...