رفتن به مطلب

طراحی مجتمع مسکونی خزر در تهران


Tamana73

ارسال های توصیه شده

01.jpg

معماری: S-A-L Design Studio

موقعیت: تهران، ایران

مساحت: 1900 متر مربع

سال: 2015

مجتمع مسکونی خزر در حومه شمالی شهر تهران واقع شده است که این محله دارای تراکم بالایی از ساختمان ها و کوچه های باریک می باشد. لذا شهرداری تهران بدین منظور حدود 48 متر از 350 متر را از مساحت ساختمان کم کرده و برای گسترش کوچه در نظر گرفته است.

از ویژگی های برجسته این مجتمع تراس های محدود شده و نمای آن می باشد. چرا که از الگو های هندسی و منظم استفاده شده است که الهام گرفته از بخش معماری باستانی فارسی و ارزش های انسانی می باشد. همچنین، این ایده در طراحی نما، سبب فراهم آوردن حداکثر نور طبیعی و بازی بین نور و سایه در فضای داخلی شده است.

 

02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg07.jpg06.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpgC_-0.jpgB_--1.jpgA_--2-(1).jpgD_-1.jpgF_-Roof.jpgG_-Facade.jpgH_-Sec-A-A.jpgI_-Sec-B-B.jpgJ_-Structure.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

obaldp96ev15r5dmt44.jpg

ساختمان مسکونی خزر

معمار: بهراد تندروی

 

موقعیت: تهران، ایران

تاریخ: 1394

 

مساحت: 1900 مترمربع

 

وضعیت: ساخته‌شده

 

کارفرما: بخش خصوصی

 

تیم پروژه: سیامک خاکسار، هیوا فرج‌پور بختیاری، سهیل قاسمی، علیرضا فاضلی، نیلوفرموسوی، فرانک فروغی، ناهید ملایری، فرشید موسوی

سایت پروژه در بخشی از شمال شهر تهران واقع شده ‌است که دارای بافتی متراکم و کوچه‌هایی کم‌عرض است. بدین‌جهت، حدود 48 مترمربع از مساحت 350 متری زمین، برای تعریض کوچه، در اختیار شهر قرار گرفته است. این موضوع، به همراه برنامه فیزیکی مورد نیاز کارفرما از فضای داخلی، سبب فشردگی ساختمان، سختی تأمین پارکینگ و محدودیت طراح در بازی با حجم بنا شده است.

 

بنابراین، نمایش بیرونی ساختمان، محدود به بازی حجمی مختصر با تراس‌ها، تغییر در خط آسمان متداول پروژه‌های آپارتمانی و الگوی هندسی جدیدی است که بر نما حاکم شده‌ است. این الگو از یک‌سو، حداکثر دید و نور طبیعی را برای فضای داخلی فراهم می‌کند و از سوی دیگر، تلاشی نمی‌کند تا تابع اتفاقات درونی بنا باشد و از راه برهم زدن خطوط افقی طبقات و خط آسمان، تناسبات جدید و متفاوتی ایجاد می‌کند، اتفاقی که ضمن یکپارچه نمایاندن ساختمان، تخیل بیننده را هم به چالش می‌کشد.

 

چارچوب اصلی نما، به لحاظ هندسی، متشکل از قاب‌های مستطیل‌شکل بزرگی است که با سنگ تراورتن با بافت کاملاً طبیعی‌اش پوشیده شده‌اند. لایه‌ تأثیرگذار بعدی، پوسته‌ای مشبک از پنل‌های چوبی است که دارای بافت و رنگی همگن با متریال اصلی است. این پوسته، از نظر هندسی، فرمی متخلخل در مقیاس خرد دارد که تناسباتی انسانی به نما القا می‌کند. از طرف دیگر، با عبور نور از این پنل‌ها، اثر شبکه‌ چوبی بیرون به داخل خانه هم کشیده می‌شود و با تعدیل نور محیط، بازی سایه‌روشن در فضا شکل می‌گیرد.

 

در داخل خانه، با استفاده از چوب و سنگ طبیعی در ابعاد بزرگ و سطوح گسترده، سعی شده است روح بیرونی ساختمان منعکس شود. در عین حال، استفاده از این مصالح با نقش و فرم طبیعی‌شان، سبب شده است بستری آرام برای جریان زندگی ساکنین فراهم شود.

 

 

منبع: iranian-architect.ir

 

khurbq8lq98wih10g0p.jpg

 

0ldqvxm34ofas0av71de.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...